پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
حجت الاسلام والمسلمین علیرضا پناهیان

حوزه/ حجت الاسلام والمسلمین پناهیان با تأکید بر این‌که رسانه هم می‌تواند ابزار نجات بشر و هم وسیله شقاوت او باشد، گفت: در زمان ظهور نقش سانسور کمرنگ است و رسانه‌ها به دلیل قدرت تحلیل بالای مردم جرأت ارائه سخن دروغ و شایعه را ندارند.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از مشهد، حجت الاسلام والمسلمین علیرضا پناهیان، شب گذشته در جمع زائران و مجاروان بارگاه منور رضوی با تأکید بر این‌که زبان نقش کلیدی در تأثیرگذاری بر جامعه دارد، گفت: طبق آیات و روایات انسانِ دارای رسانه و زبان از انسان مسئول در ارائه خدمت به جامه مؤثرتر است.

عضو شورای راهبردی حوزه علمیه تهران با بیان اینکه هم دعوت به سوی خدا و هم فراخواندن مردم به سوی گمراهی به وسیله زبان، ‌هر دو از اهمیت بالایی برخوردارند، عنوان کرد: رسانه هم می‌تواند ابزار نجات بشر و هم وسیله شقاوت و گمراهی او قرار گیرد.

استاد حوزه و دانشگاه با تأکید بر این‌که باید رسانه‌های نوین مورد توجه بیشتری قرار بگیرند، ابراز کرد: رسانه‌های نوین که همه‌ی آن‌ها از ماهواره، تلویزیون، اینترنت و ... در موبایل جمع شده‌اند و مدام به ارائه اطلاعات و جهت دهی اذهان می‌پردازند، هم می‌توانند عامل فساد و هم عامل اصلاح انسان باشند.

حجت الاسلام والمسلمین پناهیان با بیان این‌که امروز بزرگترین دروغ پراکنی‌ها و شایعه‌ها در شبکه‌های اجتماعی مطرح می‌شود، اظهار کرد: داعشی‌ها یکی از بزرگترین گروه‌هایی بودند که از این شبکه‌ها استفاده کرده و با ایجاد شایعه و جو خبری دروغین از سقوط شهر‌ها و سپس اعدام چند نفر و ایجاد رعب و وحشت، شهر‌ها را می‌گرفتند.

عضو شورای راهبردی حوزه علمیه تهران با بیان این‌که بسیاری از شبکه‌های اجتماعی را از نظر فساد و تباهی نمی‌توان کنترل کرد، گفت: این شبکه‌ها به جامعه ضرر می‌زنند اما مردم بعد از مدتی خودشان را مدیریت می‌کنند.

کارشناس مذهبی رسانه ملی ادامه داد: به عبارتی وظیفه ما در برابر این رسانه‌ها نهی از منکر و حتی فیلترینگ است با این وجود این شبکه‌ها نمی‌توانند جامعه را نابود کنند، بلکه آغازی بر تقویت تقوا در مردم هستند یعنی شرایط برای فاسد و مفسد شدن مردم فراهم است اما آن‌ها به سمت تقوا رو می‌آورند.

حجت الاسلام والمسلمین پناهیان با اشاره به اهمیت و تأثیر رسانه در عصر ظهور، بیان کرد: در زمان ظهور حضرت ولی عصر(عج) اثرات مثبت رسانه‌ها به مراتب بیشتر از اثرات منفی آن‌هاست، چرا که مردم از اثرات سوء رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی آگاهی کسب کرده و به اعتبار و منبع خبر اهمیت می‌دهند از این رو رسانه‌های مضر را کنار می‌گذارند.

وی با بیان این‌که در این زمان مردم از دروغ عبور می‌کنند و نسبت به ضرر دروغ و شایعه برای جامعه آگاه می‌شوند، گفت: کار به جایی می‌رسد که مردمی که نهایت فساد، فحشا و دروغ را تجربه کردند، خودشان را مدیریت می‌کنند.

حجت الاسلام والمسلمین پناهیان تأکید کرد: مردم باید قدرت تحلیلشان افزایش یابد و به مرحله‌ای برسند که از رسانه‌ها تأثیر منفی نگیرند و این همان زمان ظهور خواهد بود؛ در واقع در زمان ظهور حضرت مهدی(عج) نقش سانسور کمرنگ است و رسانه‌ها جرأت ارائه سخن دروغ و شایعه را ندارند زیرا به دلیل قدرت تحلیل مردم، سخن‌شان خریدار و مخاطب ندارد.

استاد حوزه و دانشگاه تصریح کرد: در زمان ظهور دشمن با رسانه و تبلیغات و حتی با قرآن به جنگ با امام برمی‌خیزند اما این‌بار موفق نمی‌شوند مانند خوارج بر افکار عمومی تأثیر بگذارند.

حجت الاسلام والمسلمین پناهیان با بیان این‌که قرآن برجسته‌ترین رسانه و کتاب تبلیغی است، گفت: ویژگی بزرگ قرآن در این است که علاوه بر جاذبه، دافعه هم دارد تا انسان بی اختیار مسحور آن نشود بلکه با تفکر و قدرت انتخاب به آن روی بیاورد.

انتهای پیام/28/313

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha