جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
رسول توکلی

حوزه/ در سیاست‌های کلی تلویزیون توجه به روی موضوعات دینی یکی از سفارش‌ها و دستورات اصلی است، اما این‌که چگونه به این موضوعات پرداخته می‌شود، بحث مورد نظر ما را در بر می‌گیرد.

رسول توکلی، بازیگر سینما و تلویزیون در گفت‌و‌گو با خبرگزاری «حوزه» درباره عملکرد سینما و تلویزیون در سالی که گذشت اظهار کرد: ارزیابی سینما و تلویزیون در یک مصاحبه کوتاه نمی‌تواند آنچنان دقیق و موشکافانه باشد، اما به هر حال من سعی می‌کنم تا حدی به این موضوع بپردازم. در تلویزیون یک نکته را به خوبی می‌توان احساس کرد، آنهم این‌که در شرایط فعلی سیمای جمهوری اسلامی به شدت در حوزه مالی دچار کمبودهای جدی است. برای همین هم حضور اسپانسرهای ریز و درشت در سال‌های اخیر به شدت در تولیدات تلویزیونی ما باب شده است.

وی افزود: این حضور نیز تنها به برنامه‌های نمایشی مختص نشده، بلکه در کارهای غیر نمایشی هم می‌توان چنین موضوعی را مشاهده کرد. برای همین به نظرم بسیاری از کارها به نوعی در جهت خواست و سلیقه سرمایه گذار پیش می‌رود، البته من با اسپانسر به هیچ وجه مخالف نیستم، به شرطی که کارهای مورد نظر استقلال آثار مربوطه را از بین نبرد. برای مثال اگر قرار است تبلیغاتی در یک سریال جا داده شود آن را در نمای درشت دائم به تماشاگر نشان ندهیم. یا اگر می‌خواهیم در برنامه‌ای غیر نمایشی از حامی مالی یاد کنیم به شکل زبانی این اتفاق نیفتد، بلکه از برداشت‌های غیر مستقیم در این زمینه سود برده شود.

توکلی ادامه داد: نگاه غیرمستقیم به امر تبلیغ جدا از این‌که به خوش ساخت شدن کار کمک خواهد کرد به نوعی برای حامی مالی نیز دست آوردهای خوبی به همراه خواهد داشت، چون تجربه ثابت کرده که تماشاگر مقابل کارهایی که بخواهد به زور مطلبی را به وی حقنه کند، می‌ایستد، برای همین ضروریست تا با دقت نظر بیشتر در این حوزه کار شود.

وی در پاسخ به این سوال که در سیما تا چه حد به موضوعات دینی به صورت زیبا پرداخت می‌شوند، گفت: پر واضح است که در سیاست‌های کلی تلویزیون توجه به روی موضوعات دینی یکی از سفارش‌ها و دستورات اصلی است، اما این‌که چگونه به این موضوعات پرداخته می‌شود، بحث مورد نظر ما را در بر می‌گیرد. به نظرم ما در این حوزه بسیار ضعیف عمل کرده‌ایم، چون همیشه حرف خود را به سطحی‌ترین و ساده‌ترین شکل بیان می‌کنیم و اصلاً به این موضوع توجه نداریم که ساده انگاری در حوزه فیلم و سریال‌های دینی می‌تواند ما را به سمت بی‌مخاطب شدن این دست کارها بکشاند.

این بازیگر ادامه داد: در شرایط فعلی تلویزیون دیگر تنها رسانه‌ای نیست که نیازهای اوقات فراغت را پر می‌کند، چون جدا از فضای مجازی، تولیدات ماهواره هم به روی تعداد تماشاگران سیما هم تاثیر مستقیم گذاشته است. برای همین اگر برنامه‌سازان هنوز هم بخواهند به روش‌های تکراری موضوعات دینی را مد نظر قرار دهند به عقیده من دچار شکست سنگینی خواهند شد، اما اگر بخواهیم به نقاط روشن هم توجه کنیم، باید گفت در شرایط موجود نیز کارهای خوبی در حوزه موضوعات دینی ساخته می‌شوند، اما تعداد این قبیل تولیدات در مقایسه با کارهای ضعیف در حد راضی کننده‌ای نیست.

این بازیگر برای بهتر شدن وضعیت تولیدات نمایشی تلویزیون پیشنهاد کرد: سیما به جای این که رو به سمت تولیدات خارجی بیاورد و با پخش فیلم‌های متعدد خارجی تماشاگر ایرانی را از فرهنگ خود دور کند، باید این امکان را فراهم کند تا فیلمسازان خبره و با تجربه ما با اشتیاق در این حوزه ورود کنند. این امر نیز به راحتی رخ می‌دهد، چون سینماگر نیز دوست دارد که برای رسانه‌ای کار کند که مخاطبان آن میلیونی هستند، تنها کافیست که کمی به هنرمندان خود اعتماد کنیم. موضوع دیگر این‌که اگر می‌خواهیم فیلم‌های دینی خوب در سیما پخش شود باید، ابتدا به روی فیلمنامه چنین کارهایی وقت بگذاریم، زیرا تا زمانی که ریشه و اساس یک فیلم که همان سناریو است دارای قوت نباشد، کاری خوب و خوش ساخت روانه آنتن نخواهد شد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود درباره عملکرد سینما نیز اظهار کرد: متاسفانه من دیگر کمتر فرصت حضور در سینما را پیدا می‌کنم، چون جوان‌های خوبی در سینما ورود کرده‌اند که باید به آنها اجازه داد تا کارشان را به نمایش بگذارند، اما به صورت یک بیننده، بسیاریی از آثار سینمایی را مشاهده می‌کنم. برای همین باید بگویم که از نگاه من سینما در سال‌های اخیر رشد نسبتاً مطلوبی پیدا کرده، چون جوانان خوبی در حوزه کارگردانی فعال شده‌اند.

توکلی ادامه داد: درباره فروش آثار سینمایی هم باید بگویم که خوشبختانه اتفاق خوبی در سینمای کشورمان در حال رخ دادن است، آنهم رونقی است که در دو سال گذشته در سینمای ما به وجود آمده، این اتفاق نیز دو دلیل عمده دارد. ابتدا این‌که فیلم‌ها به لحاظ موضوع و ساختار کیفیت بهتری پیدا کرده‌اند. دوم آنکه محل نمایش فیلم‌ها به ویژه در پردیس‌های سینمایی مطلوب شده است. برای همین خانواده‌ها با خیال آسوده‌تر به سالن‌های نمایش می‌روند.

این فیلمساز در انتها تاکید کرد: درباره گرایشات دینی سینما هم باید بگویم که اتفاق آنچنان چشمگیری رخ نداده است، اما تصور این است که با توجه به آثار به نمایش در آمده در سی‌و‌ششمین جشنواره فیلم فجر در این حوزه سال آینده ما رشد مطلوبی را شاهد خواهیم بود.

 

 

 

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha