پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
سفر

حوزه/ حجت الاسلام رجب پور گفت: سفر ما به هیچ وجه نباید به دین و نماز ما لطمه ای وارد کند و به عبارتی دیگر، طبق آیات و روایات از سفری که احتمال بدهیم به دین و ایمان ما لطمه وارد می شود، بپرهیزیم اما برای یک سفر خوب همسفر خوب و نیت سفر مهم است.

حجت الاسلام و المسلمین حمید رجب پور در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری«حوزه» در اصفهان، پیرامون تشریح ویژگی های یک سفر خوب، اظهارداشت: بحث سفر و سیاحت بحثی است که در اسلام به آن اشاره شده و آداب بسیار  و مترقی نیز برای آن بیان شده و حتی در قرآن کریم نیز آیاتی برای دعوت مومنین به سیر وسیاحت مطرح گردیده است.
وی افزود: بسیاری از این آداب که در قرآن بیان شده، امروز به عنوان دروس دانشگاهی تدریس می شود که نشان از جامع و کامل بودن اداب مطرح شده در قرآن است.

ویژگیهای سفر خوب طبق آیات و روایات

این کارشناس حوزه بابیان این که امیدوارم با توجه به تقارن ماه رجب و ایام نوروز سفرهای امسال رنگ و بوی زیارتی داشته باشد، پیرامون ویژگیهای سفر خوب طبق آیات و روایات، تصریح کرد: در ابتدا باید گفت سفر ما به هیچ وجه نباید به دین و خاصا نماز ما لطمه ای وارد کند و به عبارتی دیگر طبق آیات و روایات از سفری که احتمال بدهیم سبب قضا شدن نماز میشود باید بپرهیزیم.
وی ادامه داد: امام علی(ع) نیز در این زمینه می فرمایند «شخص به هیچ عنوان نباید به سفری برود که نسبت به نماز خواندن در آن هراسان است».

در شرایطی به سفر برویم که دِینی گردنمان نباشد

حجت الاسلام رجب پور بابیان اینکه یکی دیگر از نکات مرتبط با سفر این است که ماباید در شرایطی به سفر برویم که دِینی گردنمان نباشد، گفت: دلیل این امر نیز این است که به عمر انسان هیچ امیدی نیست و چه بسا انسان به این سفر برود و بمیرد و باتوجه به عدم پیش بینی و ثبت وصیت این دین تا ابد گردن شخص می ماند.
وی بابیان اینکه نکته دیگری که در یک سفر بسیار روی آن تاکید شده است انتخاب یک همسفر خوب است، خاطرنشان کرد: در اسلام تنها سفر کردن بسیار نهی شده است و حالا که نباید تنهایی به سفر رفت باید همسفری خوب انتخاب کنیم و در مبانی اسلام نیز آمده است اول همسفر خود را مشخص و پس از آن مقصد سفر را انتخاب کنید و این نشان از ضرورت انتخاب همسفر خوب می دهد.

ویژگیهای همسفر خوب

این کارشناس حوزه پیرامون ویژگیهای همسفر خوب نیز تصریح کرد: یک همسفر خوب باید خوش اخلاق، سخاوتمند و از لحاظ مالی هم سطح ما باشد.
وی اذعان کرد: نکته دیگری که درمورد سفر مطرح است این است که ما باید نیت خود را از سفر الهی کنیم، به عبارت کلی انتخاب نیت سفر از ضروریات هر سفری است؛ در سفرهای زیارتی معمولا قصد ها الهی است ولی در مورد سفر های سیاحتی نیز می توانیم با هدف عبرت گرفتن، مشاهده عظمت و بزرگی خداوند و به قصد مشاهده آیات و نشانه های خداوند و یا برای دید و بازدید با هدف پیروی از دستور خداوند که امر به صله رحم کرده به مسافرت برویم.

باید سفر های ما الهی باشد

حجت الاسلام رجب پور ادامه داد: در روایات آماده است که برخی سفر ها معادل 50 سفر حج برای ما محسوب می شود و این همان نکته را می رساند که باید سفر های ما الهی باشد.
وی در پایان گفت: نکته دیگری که دین مبین اسلام در مورد سفر به آن اشاره کرده است تهیه سوغاتی برای خویشاوندان است، اما مسئله ای که در این زمینه پیش می اید تجمل گرایی است که به هیچ عنوان پسندیده نیست و تنها هدف به یاد شخص بودن و خرید چیز های کوچیک است.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha