پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ |۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 18, 2024
حجت الاسلام سید احمد صافی

حوزه/ حجت الاسلام و المسلمین سید احمد صافی در خطبه های نماز جمعه کربلا ضمن هشدار نسبت به آثار بیکاری گفت: برای اینکه مردمی خوشبین داشته باشیم، باید کاری کنیم که تولید کننده باشند.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام و المسلمین سید احمد صافی نماینده آیت الله سیستانی در خطبه های نماز جمعه کربلا که در حرم مطهر امام حسین (علیه السلام) ایراد شد، گفت: بیکاری و مصادیق اجتماعی آن را به دو دسته می توان مطرح کرد، اول انسانی که به سن بالاتر و مسئولیت پذیری می رسد و از او انتظار می رود که به دنبال کار مشخصی برود تا از طریق آن در آمد کسب کند و روند زندگی خود را کامل کند، امّا موفق به یافتن کاری نمی شود، چه مشکل از خودش یا دیگری باشد و در این صورت این شخص را از نظر اجتماعی بیکار به حساب می آوریم؛ چراکه نه کاری دارد و نه حقوق ماهیانه.

وی ادامه داد: دسته دوم زمانی است که فرد از حقوق ماهیانه بهره مند است، امّا تولید ندارد.

نماینده آیت الله سیستانی تصریح کرد: زمانی که یک فرد بعد از مدتی تحصیلات و درس خواندن، امید دارد که در این مکانی مشغول شود، امّا به چیزی دست پیدا نمی کند، دچار ناکامی می شود و هم کلاسی هایش هم مثل او می شوند؛ که در این صورت، این وضعیت اجتماعی خطر بزرگی در پی خواهد داشت و این افراد برای حل مشکل خود به افکار مختلفی روی می آورند که به گمان آنان مشکلشان را رفع می کند، امّا در واقع از مشکلی به مشکل دیگر فرار می کنند؛ چرا که امیدوارند که از این راه به نتیجه برسند و نمی رسند.

حجت الاسلام صافی اشاره کرد: بیکاری از پدیده های منفی اجتماعی است و هرچقدر که بیکار ها بیشتر شوند، مشکلات بیشتر می شود و این یک زنگ خطر اجتماعی است.

وی ادامه داد: پول برای تحکیم زندگی انسان ضروری است و زمانی که بیکار پول دارد، امّا نمی تواند چیزی تولید کند، احساس ناکارآمدی و بد بینی می کند و زمانی که تولیدگر باشد، خود را یک عنصر مهم در جامعه می داند، لذا این بیکاری یک جامعه بد بین تنبل به وجود می آورد.

امام جمعه کربلا اشاره کرد: جوانان از همت و توانایی جسمی و فکری بالایی برخوردارند، امّا خود را بیکار می بیند و فرصتی برایش پیش نمی آید که در نتیجه آثار منفی برای خود و جامعه دارد.

بیکاری خطری برای اعتقاد و اخلاق است

وی افزود: بیکاری نوعی حس بی ارزشی و ناکارآمدی بوجود می آورد که این قاتل انسان است و ذهنش را مشوش و آرامش اش را برهم می زند و این مسئله برای اعتقاد و اخلاق خطرناک است.

حجت الاسلام صافی تاکید کرد: بیکاری امر بسیار خطرناکی است که باید در حدّ توان برای رفع آن تلاش کرد؛ چرا که از آن رفتار های غیر مسئولانه بوجود می آید که از جمله آن ها طلاق است.

وی در پایان تصریح کرد: برای اینکه مردمی خوشبین داشته باشیم، باید کاری کنیم که تولید کننده باشند و این از ساده ترین امور است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha