پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
نشست مدیرکل اطلاع رسانی و رسانه حوزه  با مسئولان، خبرنگاران، مترجمان و ویراستاران سرویس بین الملل خبرگزاری حوزه

حجت الاسلام والمسلمین برته گفت: بزرگان شیعه معارف را تا این ‌جا رساندند و امروز ما باید با چینش و ادبیات خوب و کار خبری شکیل و زیبا بزنگاه‌ها را بشناسیم و بدانیم کدام خبر و محتوا با چه ادبیاتی باید منتقل شود.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام والمسلمین محمدرضا برته مدیرکل اطلاع رسانی و رسانه حوزه در نشست با مسئولان، خبرنگاران، مترجمان و ویراستاران سرویس بین الملل خبرگزاری حوزه با اشاره به اهمیت توکل به خداوند و نصرت الهی در کارها گفت: در ابتدای تاسیس سایت مجازی مؤسسه امام خمینی(ره) خدمت ایت الله مصباح رسیدیم و ضمن گزارش دهی از اقبال و توجهی که به سایت شده بود ابراز تعجب کردیم. ایشان با آن صراحتی که همیشه دارند گفتند این البته نشانه ضعف ایمان است!! چون ما فکر می‌کنیم ملائکه مسومین (ملائکه نشانه دار و یاری دهنده) فقط برای جنگ بدر و احد هستند، نه برای اینترنت هم هستند، این‌ها فقط تیر را به هدف نمی‌زنند، این‌ها کلیک را هم می‌توانند به هدف بزنند.

* مقهور سایت های بزرگ خبری نباشیم

وی افزود: ممکن است کار ما کنار برخی سایت‌های بزرگ و با عقبه‌ طولانی خارجی مثل بی بی سی و فاکس نیوز کوچک باشد، اما نباید مقهور این عِده و عُده باشیم و ما اگر توکل‌مان به خدای متعال و استمدادمان از آن چه که او می‌تواند برای ما اتفاق بیاندازد، باشد بنده خیلی خوش‌بین هستم که روزی از مکتب خبری خبرگزاری حوزه صحبت کنیم نه این که ما چهار تا خبر بزنیم و این دیده بشود.

مدیرکل اطلاع رسانی و رسانه حوزه بابیان اینکه اگر می‌خواهیم موفق باشیم باید بین‌المللی بیاندیشیم ادامه داد: امروز باید تقیه در اندیشه هم اتفاق بیفتد نه فقط در نگارش، یعنی اگر کسی در اندیشیدن خودش هم نتواند تقیه داشته باشد در دنیا موفق نیست. البته تقیه در اصول و مبانی مدنظر نیست بلکه در صنعت بسته‌بندی و ارائه. یعنی ما باید بدانیم که مبنای خودمان را چه طور بگوییم، با چه ادبیات و چه ظرافت‌هایی بگوییم.

حجت الاسلام والمسلمین برته اظهار داشت: سید مرتضی، سید رضی و شیخ مفید و بزرگان شیعه  کار خود را کردند، آن ها معارف را تا این ‌جا رساندند، امروز ما هستیم که با یک چینش خوب، ادبیات خوب،کار خبری شکیل و زیبا، باید بزنگاه را بشناسیم و بدانیم کدام خبر، کدام محتوا، کدام دستاورد با چه ادبیاتی باید منتقل بشود.

* اقلیت های شیعه با بحران هویت درگیر هستند

وی افزود: یکی از نکاتی که امروز به اذعان همه جامعه‌شناسان در عرصه اقلیت شیعه در دنیا وجود دارد بحران هویت است. این بحران حل نمی‌شود مگر با رعایت برخی نکات از جمله اینکه ما در اخبارمان امیدآفرین باشیم.

مدیرکل اطلاع رسانی و رسانه حوزه یادآور شد: باید با ارائه تحلیل در مخاطب ایجاد بینش کنیم. این که ما تعداد زیادی خبر تولید کنیم خوب است ولی این که ضریب نفوذ خبر ما چقدر است و چه تأثیری در مخاطب می‌گذارد خیلی مهم‌تر است.

* اخبار باعث تحقیر و تنقیص شخصیت‌های مذهبی نشود

حجت الاسلام والمسلمین برته خاطرنشان کرد: باید خیلی مواظب باشیم اخبارمان باعث تحقیر و تنقیص شخصیت‌های مذهبی مسلمان و غیر مسلمان نشود. این‌ها معنایش این نیست که پس ما چه جوری کار ژورنالیستی بکنیم؟ چه کار کنیم که دیده بشویم؟ شما قرآن کریم را که می‌خوانید خدا فرعون را هم تحقیر نمی‌کند.

وی افزود: این جور نیست که ما فکر کنیم فقط با هوچی‌گری و آبروریزی می شود جذب مخاطب کرد. بدترین موردی که می‌شود در عرصه اخلاقی تصور کرد شاید خیانت زن و مرد به هم باشد و موضوع داستان سوره یوسف همین است. تا خلوت این دو نفر هم پیش می‌رود، ذهنیت‌ این‌ها را هم می‌گوید، ولی وقتی داستان تمام می‌شود آن چه در شما اضافه می‌شود تقوا و عفت و ورع است نه نقطه مقابل آن. یعنی می‌خواهم بگویم کار خبری لزوماً این قواعد و اصولی نیست که دنیا امروز برای ما ترسیم کرده، ما باید شیوه و روش خودمان را پیدا کنیم.

در این نشست خبرنگاران، مترجمان و ویراستاران سرویس بین الملل خبرگزاری حوزه به بیان نظرات و پیشنهادات خود پرداختند.

* همکاری و تعامل فضلا و شخصیت های حوزوی با سرویس بین الملل خبرگزاری

حسن صدرایی عارف سردبیر خبرگزاری حوزه هم با اشاره به تاریخچه شکل گیری سرویس بین الملل خبرگزاری حوزه گفت: در این سالها فضلا و شخصیت های حوزوی متعددی از داخل و خارج از کشور، طرف مشورت سرویس بین الملل و مورد تعامل و همکاری بوده اند.

وی با بیان اینکه بین المللِ فارسی در خبرگزاری حوزه از رشد و نمو ویژه ای برخوردار شده و بسیاری از اخبار مهم بین المللی برای اولین بار در این بخش تولید و منتشر می شود گفت: زبانهای عربی و انگلیسی ، سالهای نخستین را پشت سر می گذارند که لازم است تقویت شود.

سردبیر خبرگزاری حوزه گفت: تلاشهای زیادی در سالهای گذشته برای تثبیت و تقویت اخبار بین المللی در فضای رسانه ای حوزه انجام گرفته اما تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله زیادی داریم و باید تلاش شود تا خبرگزاری حوزه در زبانهای مختلف به ویژه عربی، انگلیسی، فرانسه و اردو به یک مرجع رسانه ای برای دریافت اخبار مطمئن از حوزه های علمیه در نقاط مختلف جهان تبدیل شود.

صدرایی اعلام کرد: هم اینک بیشترین مخاطبان سایت عربی از کشورهای عراق، لبنان، عربستان، بحرین، سوریه، کویت، مصر، مراکش، تونس، الجزایر، اردن، یمن، لیبی و عمان بوده و بیشترین مخاطبان سایت انگلیسی نیز از کشورهای آمریکا، هند، انگلستان، اندونزی، پاکستان، نیجریه، مالزی، فیلیپین، آفریقای جنوبی، بنگلادش و کنیا است که بیانگر نفوذ اخبار خبرگزاری حوزه در جامعه هدف می باشد و لازم است این گستره نفوذ را بیش از پیش تقویت کنیم.

وی با تقدیر از تلاش های انجام گرفته برای رشد و ارتقاء سرویس بین الملل خبرگزاری حوزه در یکسال گذشته، توجه بیشتر بر روی تولید، جریان سازی و ارتباط گیری های رسانه ای در سال جاری را خواستار شد.

مرتضی سعیدی دبیر سرویس بین الملل خبرگزاری حوزه هم با ارائه گزارشی از فعالیت های این سرویس، به رشد بازدیدهای اخبار سرویس بین الملل در یکسال اخیر اشاره کرد و راه اندازی توئیتر عربی و فیسبوکِ انگلیسی را مورد توجه قرار داد.

وی گفت: راه اندازی زبان فرانسه و اردو و حضور فعال تر در شبکه های مجازی از برنامه های سال ۹۷ در این بخش است.

در این نشست همکاران سرویس بین الملل خبرگزاری حوزه، دیدگاه های خود را برای رشد کمی و کیفی اخبار بیان کردند.

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha