سه‌شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ |۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 16, 2024
اعرافی

حوزه/ مسائل و مشکلات حوزه علمیه استان آذربایجان شرقی با حضور آیت الله اعرافی مدیر حوزه های علمیه سراسر کشور و نماینده ولی فقیه در این استان بررسی شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از تبریز، جلسه شورای حوزه  علمیه استان آذربایجان شرقی روز سه شنبه با حضور آیت الله اعرافی مدیر حوزه های علمیه سراسر کشور و حجت الاسلام والمسلمین سید محمدعلی آل هاشم نماینده ولی فقیه در استان آذربایجان شرقی و اعضای این شورای عالی در دفتر امام جمعه برگزار شد.

حجت الاسلام والمسلمین محمدتقی پورمحمدی عضو مجلس خبرگان رهبری، در این جلسه بر ضرورت حمایت از اساتید حوزه های علمیه و افزایش میزان اعتبارات جهت تحصیل طلاب در مدارس علمیه تاکید کرد.

همچنین حجت الاسلام والمسلمین حاجی زاده امام جمعه هشترود عنوان کرد: خانه اساتید در شهرستان ها راه اندازی شود تا با حضور برخی اساتید برجسته در مدارس علمیه شهرستان ها با مشکل روبه رو نشویم.

عضو شورای حوزه علمیه استان آذربایجان شرقی تاکید کرد: تاریخچه حوزه علمیه استان آذربایجان شرقی به صورت مدون ثبت شود که برای آیندگان نیز موثر خواهد بود.

وی افزایش تعطیلات حوزوی موجب کم تحرکی و کاهش رغبت تحصیل در طلاب شده است.

ضرورت تعریف منابع پایدار در حوزه های علمیه

حجت الاسلام والمسلمین علی انتظاری امام جمعه هادی شهر نیز بر ضرورت توجه به منابع مالی حوزه های علمیه تاکید کرد و ابراز داشت: باید منابع پایدار جهت مدیریت حوزه های علمیه تعریف شود تا حوزه های علمیه بدون وابستگی به دولت، به طور مستقل بتواند خود را مدیریت کند.

مدیر پیشین حوزه علمیه آذربایجان شرقی تاکید کرد: حمایت سازمان اوقاف و امور خیریه از حوزه های علمیه در حد کافی نیست، ما امید داشتیم که معاونت اوقاف و امور خیریه در حوزه های علمیه نیز راه اندازی شود.

وی در ادامه با اشاره به آسیب شناسی مشکلات طلاب تصریح کرد: برای آسیب شناسی طلاب مدارس علمیه هم با خود طلاب ارتباط برقرار کرده و هم صحبت ها و نحوه تربیت را از والدین آن ها جویا می شویم.

حجت الاسلام والمسلمین محمدزاده، امام جمعه شبستر نیز با اشاره به مشکلات طلاب متاهل ابراز داشت: طلاب متاهل با مشکلات عدیده ای روبه رو هستند که شهریه پایین و اسکان از جمله آن هاست.

امام جمعه شبستر گفت: مجوز احداث حوزه علمیه در شبستر با ظرفیت 300 نفر و قابل ارتقا به 500 نفر صادر شده که نیازمند منابع مالی و حمایت خیرین است.

امام جمعه مرند نیز در ادامه با اشاره به کیفی سازی دوره های آموزشی و کارگاهی برای مدیران حوزوی ابراز داشت: با توجه به تجدید محتوای دروس طلاب مدراس علمیه، بروزسازی آموزش های ویژه مدیران و اساتید حوزه های علمیه ضروری است.

حجت الاسلام علی نعمت زاده تصریح کرد: آئین نامه مدیران و معاونان مدارس علمیه از سوی مرکز مدیریت حوزه های علمیه ابلاغ شود.

عضو شورای حوزه  علمیه آذربایجان شرقی با اشاره به منطقه خوش و آب هوای شهر زنوز شهرستان مرند تصریح کرد: زمینی بیش از پنج هکتار در این منطقه در اختیار آموزش و پرورش است که می توان برای احداث یک اردوگاه ویژه طلاب در این منطقه اقدام کرد.

وی همچنین با تشریح مشکلات مدرسه علمیه خواهران مرند ابراز داشت: حوزه علمیه خواهران شهرستان مرند 140 نفر فارغ التحصیل سطح دو دارد اما ساختمان جدید این مدرسه علمیه به دلیل کمبود منابع مالی تکمیل نشده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha