چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
نشست مسئولان دانشگاه مذاهب و معاون وزیر حج افغانستان

حوزه/ استکبار جهانی و صهیونیزم بین الملل پشت سر اجریان ها و گروه های افراطی و تکفیری است و اگر علمای اسلام به مسئولیت حقیقی و پیامبر گونه خود عمل می کردند و جامعه را با مدارا و رحمت و نگاه اخوت آمیز آگاهی می دادند، این مشکلات را نداشتیم.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از تهران، مولوی عبدالحکیم منیب معاون وزیر حج و اوقاف افغانستان و هیئت همراه با حضور در دانشگاه مذاهب اسلامی تهران و بازدید از کتابخانه مرکزی و بخش های مختلف، در نشستی با حجت الاسلام و المسلمین مختاری رئیس و معاونین دانشگاه به تبادل نظر پرداختند.

حجت الاسلام والمسلمین مختاری، رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی در این نشست به جایگاه دانشگاه مذاهب اسلامی در نظام جمهوری اسلامی اشاره کرد و گفت: در نظام ما شخص اول رهبری معظم انقلاب است که دانشگاه مذاهب به دستور ایشان تاسیس گردید و معظم له بسیار حساس هستند که مبادا حتی کلامی گفته شود که موجب انشقاق و تفرقه گردد.

وی با بیان اینکه امروزه بحث وحدت یک راهبرد است، تصریح کرد: فلسفه دانشگاه مذاهب اسلامی مبارزه با افراط گرایی و افراطی گری است. متاسفانه امروز گروهی اندک با افکار باطل، خشن، افراطی و منحرف به نام اسلام، پیامبر و مقدسات اعمال شنیع غیر عقلی، غیرمنطقی و کاملا ضد انسانی و ضددینی انجام می دهند که هیچ رحم و مراقبتی به انسان ندارند. از پیر و جوان، خردسال و مرد را قربانی افکار خود کردند.

رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی یادآور شد: سالهاست که کشور دوست و برادر افغانستان قربانی این افکار منحط و نامعقول است، اما افراد مجاهد، مسلمان و مقاوم در برابر این فرقه های افراطی ایستادند و با پایداری و ایستادگی و مقاومت با آنها مبارزه کردند.

نقش موثر علما در مبارزه با جریان های افراطی

حجت الاسلام والمسلمین مختاری در ادامه به نقش موثر و خطیر علما و اندیشمندان جامعه در مبارزه با این جریان های خطرناک اشاره و تاکید کرد: امروز نقش علما و اندیشمندان آگاهی بخشی به عموم جامعه به ویژه نسل جوان و تنویر افکار عمومی است.

وی افزود: متاسفانه گاهی کم کاری ها و مسئولیت ناپذیری بخشی از آنها باعث گسترش این افکار و اشاعه شیطنت های صهیونیزم و آمریکا شده است، در حالی که پشت سر این جریان ها و گروه های افراطی و تکفیری، استکبار جهانی و صهیونیزم بین الملل است. لذا اگر علمای اسلام بر مسئولیت حقیقی و پیامبر گونه خود عمل می کردند و جامعه را با مدارا و رحمت و نگاه اخوت آمیز آگاهی می دادند این مشکلات را نداشتیم.

تحقق وحدت نظری، علمی و علمی در دانشگاه مذاهب

وی بیان داشت: دانشگاه مذاهب اسلامی در خط مقدم مبارزه با افراطی گری است و به صورت نظری، عملی و علمی در این مجموعه مصمم است و عزم راسخ در ریشه کن کردن این افکار منحط دارد و تاکنون هم اینگونه بوده است که از مذاهب مختلف اسلامی دانشجویان و اساتید مشغول تحصیل علم هستند.

رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی همچنین از حضور و تحصیل تعداد قابل توجهی از دانشجویان افغانستانی در این دانشگاه از آمادگی برای پذیرش تعداد بیشتری از دانشجویان  از این کشور خبرداد و گفت: ما معتقدیم بحث وحدت یک راهبرد است و امام و رهبری  بر این مسئله تاکید داشتند و دارند و در این دانشگاه نیز خط قرمز ما بحث وحدت است.

رویکرد وحدت گرایانه دانشگاه مذاهب

در ادامه این نشست، مولوی عبدالحکیم منیب معاون وزیر حج و اوقاف افغانستان نیز ضمن ابراز خرسندی از حسن استقبال دانشگاه مذاهب اسلامی از وی و  هیئت همراه به طرح برخی سؤالات در مورد جایگاه اهل سنت در ایران پرداخت که از سوی اساتید اهل سنت؛ استاد مولوی اسحاق مدنی از علمای حنفی مذهب و دکتر ویسی از استادان شافعی مذهب دانشگاه پاسخ داده شد.

 وی همچنین با ابراز خرسندی بسیار از وجود چنین دانشگاهی در ایران که دربرگیرنده اتباع و پیروان همه مذاهب است، گفت: این دانشگاه از مهم ترین و دلنشین ترین بخشهایی بود که در ایران مورد بازدید قرار گرفته است.

معاون وزیر حج و اوقاف افغانستان اظهار داشت: حضور دانشجویان شیعه و سنی و اساتید مذاهب مختلف در کنار همدیگر در دانشگاه مذاهب اسلامی نمونه‌ ای بسیار زیبا در عرصه تقریب و کار بسیار عمیق در زمینه وحدت است و این برای عالم اسلام یک ضرورت است که در زمینه تقریب وحدت کار کند.

آزادی مثال زدنی در جمهوری اسلامی ایران

در ادامه این نشست مولوی اسحاق مدنی از علمای اهل سنت ایران و عضو هیئت علمی دانشگاه مذاهب اسلامی نیز بیان داشت: ایران و افغانستان یک کشور فرهنگی هستند اگرچه مرزهای سیاسی آن ها جدا از هم می باشد و دانشجویان افغانستانی دانشگاه جزء دانشجویان ساعی و سختکوش دانشگاه هستند.

 استاد دانشگاه مذاهب اسلامی خصیصه منحصر بفرد این دانشگاه را تدریس فقه هر مذهب توسط استاد آن دانست و تصریح کرد:  کتابخانه دانشگاه نیز کتب و منابع اصیل همه مذاهب را دارا است و در زمینه تالیف و انتشار کتاب آزادی مثال زدنی در جمهوری اسلامی ایران وجود دارد.

توطئه های دشمنان اسلام

دکتر گلرو، معاون توسعه، پشتیبانی و مدیریت منابع دانشگاه نیز در این جلسه به توطئه های دشمنان اسلام اشاره کرد و مهم  ترین آن را تلقین عدم امکان همزیستی مسلمانان زیر گنبد آسمان عنوان کرد و اگفت: این در حالی است که مسلمین اثبات کرده اند که در مناطق مختلف حتی با ازدواج های بین مذهبی صورت گرفته توانسته اند حتی زیر سقف خانه ها بدون تعرض به اندیشه های هم دیگر حیات مسالمت آمیزی را با هم داشته باشند.

وی سپس به تبیین برخی مباحث مالی بین المللی پرداخت و با عنوان کردن اینکه اگر مسلمانان به استفاده از تولیدات کشورهای مسلمان تعصب داشته داشته باشند چه آثار مالی بیشماری ممکن است در جامعه داشته باشد، افزود: نخستین گام برای رشد و توسعه پایدار اسلامی یادگیری هم صحبتی مسلمانان با یکدیگر می باشد.

انعقاد تفاهم نامه ها با دانشگاه های جهان اسلام

دکتر جهانگیری، مدیرکل دفتر همکاری های علمی و بین المللی نیز به معرفی دانشگاه مذاهب اسلامی پرداخت و رسالت دانشگاه مذاهب اسلامی را پرداختن علمی به موضوعات مرتبط با امت اسلامی عنوان کرد.

 وی افزود: برای پرداختن به این رسالت در دوره مدیریت جدید دانشگاه تصمیم بر این شد که فعالیت های بین المللی بیش از پیش تعقیب شود که در نتیجه آن تفاهم نامه های مختلف علمی و آموزشی با دانشگاه های مختلف در اندونزی، روسیه، آذربایجان، افغانستان، لبنان، هند و... منعقد گردیده است.

 مدیرکل همکاری های علمی و بین المللی دانشگاه همچنین افزود: درخواست های همکاری مخصوصا از دانشگاه های مختلف افغانستان ازجمله دانشگاه راه سعادت، بلخ و کابل برای همکاری انجام گرفته است.

تدریس و ترویج فقه تقریبی

دکتر ویسی از استادان اهل سنت و عضو هیئت علمی دانشگاه نیز به تبیین نحوه عملکرد دانشگاه در زمینه تدریس و ترویج فقه تقریبی پرداخت و اشاره کرد که مقارنه بودن مباحث مطروحه در مقاطع تحصیلات تکمیلی از ویژگی های تدریس فقه و اصول در دانشگاه مذاهب اسلامی می باشد.

وی، ویژگی تقریبی بودن را از اهم اوصاف اساتید دانشگاه دانست و افزود: در زمینه عملی در سطح جامعه ایران نیز که مرکب از اقوام و مذاهب مختلف است دانشگاه مذاهب اسلامی دارای آثاری بوده است که مهم ترین آن تحکیم وسطیت و اعتدال در جامعه می باشد.

اهدای لوح و تندیس

در پایان لوح و تندیس یادبود دانشگاه مذاهب اسلام توسط حجت الاسلام والمسلمین مختاری به معاون وزیر حج و اوقاف افغانستان اهدا گردید.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha