جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
خلیلی

حوزه/ رئیس کل دادگستری استان قم گفت: ابزارهای علمی و درک صحیح و جامعی از علوم و فنون جامعه شناسی و عرفی جامعه می تواند در قضاوت امر مهمی باشد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام و المسلمین حمزه خلیلی رئیس کل دادگستری استان قم در نشستی با عنوان"اهمیت موضوع قضاوت و نحوه اداره سیستم قضایی در هر کشور و لزوم شناخت طلاب" که در سالن اجتماعات علامه فضلی جامعه آل البیت العالمیه برگزار شد گفت: انجام امورات اجرایی، مسئولین را از کار علمی فاصله داده است و فضای علمی و تحقیق و پژوهش کار بسیار شیرین و پر نشاطی است .

وی افزود: شهید مطهری یکی از چهره های بارزی بود که به نقل از اساتید وی مباحث علمی را خوب می فهمید و درک می کرد.

حجت الاسلام و المسلمین خلیلی با بیان این که کسب علم و اینکه کدامین علم برای هر انسان مسلمان فریضه و واجب است و به عنوان علم نافع از آن یاد می شود گفت: بین آکادمی ها و اندیشمندان اسلامی اختلاف نظر وجود دارد که بر حسب اندیشمندان مسلمان علمی را که افزون شدن دین می شود وباعث تقویت وافزایش ایمان، و بر حسب زمان متغیر است بیشتر تاکید می شود.

رئیس دادگستری استان قم با اشاره به اینکه اگر ابزارها هر علمی را بشناسیم می توانیم در شناخت و تطبیق آن علم  بهتر عمل کنیم افزود: هر علمی که موجب شود تکالیف خودمان را انجام دهیم آن را خداوند واجب دانسته است .

حجت الاسلام و المسلمین خلیلی با بیان اینکه ابزار ها قضاوت امروزه تغیر کرده است و اکتفا به دانش قضایی نیست، خاطرنشان کرد: آموختن و فهمیدن امور فقهی نمی تواند افراد را نسبت به داوری کردن بی نیاز کند و اموراتی همچون عرف جامعه و روانشناسی و جامعه شناسی در قضات بایستی فرا گرفته شود.

رئیس دادگستری قم با اظهار اینکه: امر قضاوت در شأن رسول خدا نازل شد و سپس به ائمه معصومین(ع) و در آخر به علماء واگذار شد تاکید کرد و گفت: در سیستم قضایی جمهوری اسلامی ایران که بر گرفته از شرع مقدس است و با الهام از سیره عملی حضرت امیر مومنان علی(ع) در امور قضاوت و داوری است، سیستم های نظارت و ارزیابی دقیق و جامعی برای ارزیابی افراد در حیث تمام امور حتی در برخوردهای قضایی در آن تدارک دیده شده است.

رئیس کل دادگستری استان قم در ادامه به شرح عملکرد سیستم قضایی و تشکیلاتی قوه قضایی، به طلاب خارجی پرداخت.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha