جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
تصاویر/ همایش آکادمی اسلامی آلمان و ظرفیت های بین المللی حوزه های علمیه

حوزه/ دکتر یونس نوربخش گفت: اسلام در غرب با چالش ها و آسیب هایی مواجه است که باید مورد توجه واقع شود؛ البته این رابطه گفتگوی غرب و شرق اسلامی با مسائل سیاسی آکنده شده است؛ از زمانی که مدرنیته در غرب آغاز شد رابطه ما یک رابطه یک سویه بوده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، دکتر یونس نوربخش، رئیس سابق آکادمی اسلامی آلمان، شامگاه شنبه در همایش آکادمی اسلامی آلمان و ظرفیت های بین المللی حوزه های علمیه که در مجتمع آموزش عالی امام خمینی(ره) قم برگزار شد، با ذکر این مطلب که کار آموزش و پژوهش بسیار سنگین است گفت: کارهای بزرگی که امروز در اروپا انجام می دهد در آینده ثمرات ارزشمند خود را برور خواهد داشت.

وی افزود: اسلام در غرب با چالش ها و آسیب هایی مواجه است که باید مورد توجه واقع شود؛ البته این رابطه گفتگوی غرب و شرق اسلامی با مسائل سیاسی آکنده شده است؛ از زمانی که مدرنیته در غرب آغاز شد رابطه ما یک رابطه یک سویه بوده است.

وی اظهارکرد: در این زمینه همیشه به دنبال تقلید از آن ها بودیم و کم کم در داشته های خود دچار شک و تردید شدیم؛ کتاب هایی وجود دارد که  در مورد توسعه مسلمانان در تمدن غرب نوشته شده است که متأسفانه این ها به فراموشی سپرده شده لذا توصیه ویل ما مطالعه تاریخ و آشنایی طلاب با تاریخ اسلام است.

نور بخش گفت: امروز در سطح گسترده ای دانشگاه ها، مؤسسات و انجمن ها وارد بحث گفتگوی ادیان شده اند که با زبان شهید بهشتی بسیار متفویت است؛  طبق مطالعاتی که در خصوص تفکر آیت الله بهشتی داشتم متوجه چند موضوع شدیم که اولین آنها تلاش در جهت معرفی اسلام حقیقی که همان اسلام معتدل و عقلانی است می باشد.

وی اظهارکرد: ما دنبال یک اسلام عقلانی و معتدل هستیم و امروز تشیع می تواند الگوی یک اسلامی عقلانی و معتدل باشد و حرفی برای گفتن در جهان داشته باشد و این جز با کار علمی ممکن نیست؛ در دنیای اروپا کار آموزش بسیار مهم است و البته مهمتر از آن امر پژوهش است و طبق سخن آیت الله بهشتی روش سنتی جوابگو نیست و باید روش های نوینی را به کار برد.

استاددانشگاه بیان کرد: توجه به برنامه ریزی بسیار مهم است که یکی از ویژگی های شهید بهشتی نیز همین مورد بوده است؛ کار گروهی بسیار در پژوهش دارای اهمیت است؛ اینکه اسلام به عنوان برنامه زندگی چه چیزهایی را باید آموزش دهد و الهیاتی که در برنامه زندگی مؤثر باشد باید توجه داشت.

وی اظهارکرد: در اروپا دائما در برابر ادیان مختلف مثل بازاری است که همه می خواهند کالای خود را تبلیغ کنند؛ لذا هر گروهی که عملکرد بهتری داشته باشد و قوی تر وارد عمل شود موفق تر خواهد بود؛ مهارت های ارتباطی و توجه به مسائل فرهنگی از مهم ترین مهارت های طلاب خارج از کشور است.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha