پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ |۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 18, 2024
استاد قرائتی-رئیس ستاد اقامه نماز

حوزه/ هر مطلبی را روی منبر نگویید، مطلبی که می آموزید و یا بیان می کنید باید چهار شرط داشته باشد، یا واجب باشد، یا حداقل مستحب بوده، یا مشکل جامعه را حل کند و یا مشکل فردی را برطرف سازد.

به گزارش خبرگزاری«حوزه» از اصفهان،  حجت الاسلام محسن قرائتی پیش از ظهر امروز در مجمع بزرگ مبلغان و روحانیون اصفهان که در مدرسه صدر بازار برگزار شد، اظهار کرد: همه  ما در قبال قرآن کریم و تبلیغ  آن در عرصه جامعه مسئولیتی سنگینی داریم.

وی با بیان اینکه نحوه علمکرد ما باید به گونه ای باشد که پاسخگوی روز قیامت در برابر قرآن باشیم، گفت: مجهوریت زدایی و تبلیغ  بر محور قرآن رسالت ذاتی ما روحانیون و مبلغین است.

مفسر قرآن کریم تصریح کرد: حوزه های علمیه باید به جایی برسند که وقتی از طلبه سؤال می شود چه می خوانید، بگوید تفسیر و لمعه، تفسیر و کفایه، تفسیر و مکاسب و تفسیر و اصول فقه و رسائل، تفسیر قرآن باید در متن و بطن حوزه علمیه باشد.

رئیس ستاد اقامه نماز کشور افزود: من بعد از 5 هزار ساعت سخنرانی در صداو سیما پس از گذشت 40 سال،  هنوز حرف نو برای مردم دارم چون محور سخنانم قران است.

حجت الاسلام قرائتی عنوان کرد: خداوند در قرآن برای تدبر نکردن توبیخ می کند «افلا تدبرون» پس یعنی تدبر واجب است، چرا که خداوند  بابت امور واجب توبیخ می کند.

وی با تاکید براینکه شایسته است منبرهای مبلغین براساس قرآن باشد، گفت: قرآن در شب  قدر و ماه رمضان نازل شده است، آیا ما در شب های رمضان تفسیر قران بیان می کنیم.

رئیس ستاد اقامه نماز کشور ابراز کرد: روان گویی شاخصه آیات قران است، در حالی که ما برای بیان یک مطلب ساده  از کلمات پیچیده  و ثقیل استفاده میکنیم ، علم با دانستن اصطلاحات علمی  متفاوت است.

وی عنوان کرد: بسیاری از منبرهای تناسبی با قرآن ندارد و مطالبی روی آن بیان می شود  که سندیت آن ضعیف و یا با آیات قرآن در تضاد است.

مفسر قرآن خاطرنشان کرد: قوی بودن ادبیات عرب برای طلبه واجب است ولی حفظ کردن الفیه امروزه واجب نیست و ضوروتی ندارد، پاسخگویی به شبهات واجب تر بوده.

وی خطاب به مبلغین ابراز کرد: سعی کنید منبرهایتان بیشتر از 20 دقیقه طول نکشد، چرا  که مردم بیشتر از ان گوش و دل به مطلب نمی دهند، همچنین قانع به منبر نباشید و بر امر تبلغی چهره به چهره تمرکز کنید، اگر مطلبی بلد نیستید راحتو صریح بگویید بلد نیستم، سعی شود احکام را راحت و و مبتلاء به جامعه را  بیان کنید، بیان شک بین رکعت دوو پنج  اصلا لزومی ندارد.

حجت الاسلام والمسلمین قرائتی با بیان اینکه به نحوی روی منبرهای خود سخن بگویید که اگر امام زمان (عج) وارد مجلس شدند به شما احسنت بگویند.

وی در توصیه ای عملی به مبلغین و روحانیون گفت: هر مطلبی را روی منبر نگویید، مطلبی که می آموزید و یا بیان می کنید باید چهار شرط داشته باشد، یا واجب باشد، یا حداقل مستحب بوده، یا مشکل جامعه را حل کند و یا مشکل فردی را برطرف سازد.

رئیس ستاد اقامه نماز کشور ابراز کرد: همیشه سعی کنید روی منبرها و در مواجه با مردم از خنده استفاده کنید، مبلغ نباید اخمو باشد، یک روحانی خوب سه ویژگی دارد،از مردم است، در مردم هست و با مردم باشد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha