جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
کنگره نقش شیعه

حوزه/ سرپرست حوزه علمیه پاریس بر لزوم استقبال از مکاتب و فرق و ادیان مختلف برای ارتباط بیشتر با حضور علمیه شیعه تاکید کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، شیخ اسماعیل خلیل امروز در مراسم اختتامیه کنگره بین المللی نقش علوم در پیدایش و گسترش علوم اسلامی که در مدرسه علمیه امام کاظم(ع) برگزار شد،گفت: این گونه کنگره ها باید سنگ بنای ارتباط بین تمدن ها در دنیا باشد؛ مخصوصا مساله اجتهاد نزد اهل بیت(ع) و مراجع باید به سمع و نظر دیگران هم برسد.

وی افزود: اجتهاد در فلسفه نیز وجود دارد؛ شیعیان نقشی مهم در فلسفه و حکمت اسلامی داشته و دارند؛ در عرصه برقراری ارتباط بین حوزه و مراجع و علما، باید چند عرصه را مورد توجه قراردهیم.

این عالم برجسته در فرانسه بیان کرد: در این بین باید رویکردی باز و حکیمانه نسبت به دیگران داشته باشیم و این مساله البته به معنی تسلیم در مقابل مکاتب دیگر نیست، بلکه منظور ما این است که باید آغوش بزرگی برای استقبال از نظرات دیگران داشته باشیم.

وی افزود: این مساله نباید منحصر به حوزه های علمیه و موسسات دینی باشد، بلکه می تواند شامل سایر ارگان های دیگر هم باشد؛ اگر بخواهیم در چارچوب جوامع اسلامی به این مساله بپرازیم می بینیم که در جامعه اسلامی شاهد مظلومیت های بسیاری هستیم؛ ارتباط ما با برادران صوفی در سراسر دنیا دارای فصول مشترک است؛ سرچشمه صوفیان از آموزه های مرتبط به امام علی(ع) درشمال آفریقا سالی چندمیلیون نفر به سمت آن مناطق می روند و مراسمی چون حج انجام می دهند.

سرپرست حوزه علمیه پاریس بیان کرد: این عده با طرف مقابل که آنها را تکفیر می کنند روبرو هستند؛ برخی نیز وجود دارد که می خواهند این افراد را خریداری کنند و استفاده های مورد نظر را ببرند؛ ما باید اینها را در آغوش گرفته و جذب کنیم؛ باید این گروه را به خوبی درک کنیم؛ برادران اباضی در تونس نیز که در پاریس هم حضور دارند مشتاق به تحصیل در حوزه علمیه قم و نجف هستند.

این عالم اسلامی تصریح کرد: شیوه های تبلیغی در هر مکانی متفاوت است؛ در کشورهای اروپایی باید با شیوه های دیگری فعالیت کند؛ حوزه های علمیه باید در شیوه فعالیت تبلیغی حوزه ما و شیوه نجف و قم متفاوت است؛ حوزه علمیه صادقیه(ع) حوزه علمیه تمام وقتی نبود؛ ابان بن تغلب به شکل تمام وقت در حوزه ایشان فعالیت نداشتند؛ آنها کار خود را انجام می دادند و همزمان در محضر حضرت تلمذ می کردند.

وی گفت: باید حوزه ای داشته باشیم که بتواند در دانشگاه سوربون فرانسه نفوذ و تعامل علمی داشته باشد؛ باید شیوه های ورود به این دانشگاه را کشف و ارایه کنیم.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha