شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
مهران رجبی

حوزه/ بازیگر سینما و تلویزیون گفت: به واسطه برنامه‌های مناسبتی سیما می‌توان بسیاری از آسیب‌های اجتماعی را شناسایی و برطرف کرد. چون مردم در این ایام بهتر و بیشتر پذیرای مفاهیم ارزشی هستند.

مهران رجبی بازیگر سینما و تلویزیون در گفت‌وگو با خبرگزاری «حوزه» درباره ویژگی سریال‌های مناسبتی سیما، اظهار کرد: من در کارهای مناسبتی بسیاری بازی کرده‌ام، اما هیچگاه از حضور در چنین کارهایی خسته نمی‌شوم، چون لذتی که بازی در کارهای مناسبتی دارد آثار دیگر ندارد. دلیل این امتیاز را در چند عامل می‌توانم تعریف کنم. ابتدا حضور در این قبیل آثار باعث می‌شود که کار بازیگر بهتر دیده شود. نکته دوم این‌که در تولیدات مناسبتی فضایی حاکم است  که در آثار دیگر نمی‌توان آن را مشاهده کرد. نکته دیگری که می‌شود از آن به عنوان امتیاز کارهای مناسبتی نام برد، مضمون و پیامی است که این کارها در خود دارد. عمده این تولیدات داستانش در ماه رمضان می‌گذرد برای همین بازیگر قادر است در زمان بازی روزه‌دار نیز باشد.

وی افزود: سریال‌های مناسبتی جدا از تمام داشته‌ها و لذت‌ها دشواری‌های خاص خود را هم دارد. برای مثال کار شبانه روزی که در این تولیدات انجام می‌شود، انرژی بسیاری از گروه می‌گیرد. این معضل نیز راه حل دارد، اما نمی‌دانم، چرا همیشه باید این آثار همزمان با پخش تولید شود؟ در این میان اگر کاری باشد که برای آن زمان و وقت کافی صرف شده باشد، به خوبی خواهیم دید که سریال مورد نظر در جذب تماشاگر به موفقیت‌های خوبی دست خواهد یافت. «سرّ دلبران» ساخته محمدحسین لطیفی گواه بارز این ادعاست که توانسته یکی از کارهای با کیفیت رمضان امسال باشد.

رجبی در پاسخ به این سوال که چرا در ایام ماه مبارک می‌بایست چند سریال را روی آنتن فرستاد؟ گفت: به نکته درستی اشاره کردید، چون این نقد از سوی عده‌ای مطرح می‌شود که پخش چند سریال در یک شب به نوعی هدر دادن سرمایه است. من با این تفکر موافق نیستم، زیرا مردم در ماه رمضان اوقات استراحت بیشتری دارند، یعنی بعد از افطار سعی می‌کنند تمام وقت فراغت خود را با دیدن برنامه‌های تلویزیون سپری کنند، حال اگر قرار باشد نیاز آنها از طریق شبکه‌های داخلی برآورده نشود، آنها به سمت شبکه‌های ماهواره‌ای سوق پیدا خواهند کرد.

این بازیگر ادامه داد: نکته دیگر اینکه به واسطه برنامه‌های مناسبتی سیما می‌توان بسیاری از آسیب‌های اجتماعی را شناسایی و برطرف کرد. چون مردم در این ایام بهتر و بیشتر پذیرای مفاهیم ارزشی هستند. برای این گفته برنامه «ماه عسل» را مثال می‌زنم. این برنامه با مطرح کردن بسیاری از مشکلات مردم توانسته، جریانی خیرخواهانه در جامعه ایجاد کند، حتی در مواقعی باعث نجات خانواده‌ای شده است. برای همین پرکار بودن در حوزه برنامه‌های نمایشی علاوه بر اینکه اشکالی ندارد بانی اتفاقات خوبی در جامعه خواهد شد.

رجبی تاکید کرد: وقتی از مزایای آثار نمایشی در ماه مبارک حرف می‌زنم، معنی آن این نیست که تولیدات مورد نظر با هر کیفیتی که باشند تاثیرگذاری معنایی نیز به همراه خواهند داشت، اما مطمئناً همان کارهای با کیفیت پایین، باعث دوری بخشی از مردم از برنامه‌های ماهواره‌ای خواهد شد. برای همین به این موضوع باید با دید کاملاً مثبت نگریست و اجازه داد، کارها به سمت رشد کمی و کیفی متمایل شوند. موضوع دیگری که باید به آن اشاره کنم تاثیرات اقتصادی این سریال‌ها است. وقتی تولیدات نمایشی بیشتر ساخته می‌شوند، طبیعتاً عده بیشتری نیز کار می‌کنند. برای همین تعداد زیادتری از اهالی سینما و تلویزیون در جهت تامین نیازهای خانواده خود فعالیت می‌کنند.

این بازیگر درباره برنامه‌های سحرگاهی نیز اظهار کرد: بیشترین بخش برنامه‌های سیما در زمان سحر به پخش مناجات و دعا مختص شده که مسلما اقدامی ضروریست، اما پیشنهاد می‌کنم یکی از شبکه‌ها به پخش سریالی نمایشی که تکراری نیز نباشد، اقدام کند. این اتفاق یک بار باید آزمایش شود تا ببینم این اقدام منجر به اتفاقات خوب خواهد شد یا خیر.

وی در پاسخ به این سوال که شبکه‌هایی چون پویا و نهال در ایام ماه مبارک چه رفتاری باید داشته باشند، گفت: از برنامه‌های خوب که در حوزه سیمای کودک ساخته می‌شود انتظار می‌رود به گرایش کودکان و نوجوانان به سمت آیین‌های مدهبی کمک کند. این امر اتفاقی بسیار مهم و با اهمیت است، چون شبکه‌های ماهواره‌ای به شدت روی سلیقه و ذائقه کودکان سرمایه‌گذاری کرده‌اند، پس اگر نتوانیم با تولیدات داخلی سرگرمی کودکان را رقم زنیم، در دراز مدت آسیب‌های فراوانی خواهیم دید، هرچند خوشبختانه این ضرورت احساس شده و می‌بینیم برنامه‌های خوبی در این حوزه ساخته می‌شود.

رجبی درباره کارکرد آثار مستند در ایام ماه مبارک نیز گفت: فیلم‌های مستند بهترین دست‌آورد را برای معرفی آیین‌ها و مراسم‌های مذهبی به همراه دارد. بنابراین می‌بایست با پخش کارهای مستند دینی، موقعیتی را پیش آورد تا مردم با آیین‌های مذهبی شهرهای مختلف آشنا شوند. برای مثال نشان دادن مراسم عزاداری در جنوب کشور، مردم دیگر نقاط ایران اسلامی را با داشته‌های آن منطقه آشنا خواهد کرد.

این بازیگر در انتها تاکید کرد: امسال نیز کارهای مناسبتی متعددی از سیما پخش می‌شود، اما احساس درونی من این است که در کنار سرگرمی، مسئولان سیما به روی کیفیت تولیدات نمایشی تاکید ویژه داشته‌اند، چون انصافاً اکثر تولیدات کیفیت لازم را دارا هستند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha