جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
سریال

سریال "گمگشته" به کارگردانی رامبد جوان و نیز "کمکن کن" ساخته قاسم جعفری در سال های آغازین دهه ۸۰ با نوع روایت، قصه های جذاب و موسیقی و جلوه های ویژه خود توانستند تا به امروز جزو ماندگارترین سریال های ماه رمضانی سیما لقب بگیرند.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، سنت سریال سازی در ماه مبارک رمضان به اوایل دهه 70 باز می گردد، زمانی که سریالی ساخته خسرو ملکان با عنوان "مهمان" در نوروز 1370 همزمان با پنجم رمضان به روی آنتن رفت.

از آن زمان به بعد، ساخت مجموعه های مناسبتی در تلویزیون به خصوص با محوریت ماه رمضان دنبال شد و هر چند که در دهه 70 آثار نسبتاً خوبی در این خصوص تولید شد اما اوج گیری تلویزیون در این زمینه مربوط به دهه 80 است.

خبرگزاری حوزه به بهانه این ماه عزیز و سنت سریال سازی در این ایام ، نگاهی انداخته به مهم ترین و جریان سازترین سریال های ماه رمضانی و البته در میان انبوه این قبیل سریال ها ، صرفاً چند اثر مهم و شاخص را مورد توجه قرار داده است.

در سال های دهه 70 همان طور که اشاره شد سریال های چندان شاخص و به یادماندنی در این خصوص تولید نشد که شاید یکی از مهم ترین آن ها سریال "همسایه" ساخته حسن فتحی باشد که در قالب 26 قسمت در سال 72 از تلویزیون پخش شد.

از این رو از همان سال آغازین دهه 80 به بررسی مهم ترین سریال های ویژه ماه مبارک رمضان می پردازیم.

سریال گمگشته؛ آغاز یک جریان

در سال 1380 ، کارگردان جوانی به نام "رامبد جوان" که این روزها دیگر چهره کاملاً شناخته شده و محبوبی در قاب تلویزیون به شمار می رود، سریالی ساخت به نام "گمگشته" که از شبکه سوم سیما پخش شد.

در این سریال ، آتيلا پسياني در دو نقش ظاهر شد و توانست یکی از ماندگارترین کارهای تلویزیونی خود را رقم بزند.

داستان و خط روایی این اثر تلویزیونی که علاوه بر پسیانی، بازیگران دیگری چون فرامرز صديقي، حديث فولادوند، آتنه فقيه‌نصيري و پژمان بازغي نیز در آن به ایفای نقش پرداختند، درباره شخص مومني است كه در شركتي معتبر كار مي‌كند. در این بین چند فرد خلافکار او را مي‌دزدند تا از خانواده‌اش به این وسیله اخاذي كنند، اما فرد سارق كه با مادرش زندگي مي‌كند، شباهت خيلي زيادي به فرد ربوده شده دارد و به همين دليل خود را به جاي او جا زده و وارد زندگی اش می شود. هيجان قصه در این جا از تقابل رفتارهاي يك فرد متدين با فرد خلافكار آغاز می شود و لحظات مفرح و جالبی در این گیر و دار شکل می گیرد که برای مخاطب عام تلویزیونی هنوز هم پس از گذشت سال ها و بازپخش این سریال در شبکه های مختلف، جذاب و تماشایی است.

یکی از ویژگی های ممتاز این سریال که به ماندگاری آن در ذهن مخاطبان بعد از گذشت بیش از دو دهه و نیم کمک کرده ، ترانه تیتراژ پایانی آن با صدای مجید اخشابی است که اتفاقاً همین کار موجب شهرت و تثبیت این خواننده جوان در عرصه موسیقی پاپ و به خصوص تیتراژ خوانی تلویزیونی شد.

سریال کمکم کن؛ نمایش برزخ در قاب تلویزیون

 سریال مهم دیگری که سه سال بعد یعنی سال 1383 از شبکه دوم سیما به روی آنتن رفت، سریالی بود با عنوان "کمکم کن" ساخته قاسم جعفری که در آن بازیگرانی چون حميد گودرزي، پويا اميني، مجيد مشيري، ، فرزاد حسني، ثريا حكمت، بهمن دان و اليزابت اميني حضور داشتند.

داستان این سریال در واقع روایت و قصه سرگشتگي انسان امروز است؛ داستان چند انسان كه در اثر حوادثي به كما مي‌روند، اما دو نفر از آنها به هوش می آیند تا كارهاي نادرست بقيه را جبران كنند.

از این سال به بعد به تدریج سریال های ماه رمضانی علاوه بر موضوعات اجتماعی و خانوادگی، وارد فاز ماورایی شدند که شاید اوج این نگاه را در نیمه دهه 80 با ساخت سریال هایی از جنس "صاحبدلان " و " او یک فرشته بود" بتوان رصد کرد.

در سریال "کمکم کن" تصاویر نسبتاً زیادی مربوط به عالم برزخ و شگفتی های آن و البته با چاشنی پشیمانی آدمی در حد فاصل مرگ و زندگی به نمایش در آمد که همین مساله که توأم با جلوه‌های ویژه قابل توجهی بود و تا آن زمان در تلویزیون کشورمان، سابقه نداشت باعث شد که این سریال نیز در خاطره جمعی ایرانیان باقی بماند و از آن به عنوان یکی از آثار شاخص در حوزه سریال های ماه رمضانی یاد شود.

آنچه در خصوص این دو سریال یعنی "گمگشته" و نیز " کمکم کن" قابل توجه است این که مهم تر از ایفای نقش بازیگران و البته توانمندی کارگردان در خصوص چگونگی بازی گرفتن از هنرپیشه ها ، این خود قصه و نوع سوژه است که به ماندگاری این سریال ها کمک کرده و باعث شده در سال های بعد نیز کارگردان های بیشتری به سمت روایت این گونه قصه ها و دراماتیزه کردن آن ها با شکل و روایت های مختلف که برآمده از نوع سلایق آن هاست، سوق پیدا کنند.

۳۱۳/۸

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha