پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
آیت الله سید علی شفیعی

حوزه/ آیت الله شفیعی با اشاره به وليعهدی امام رضا(ع) گفت: مأمون برای خاموشی اعتراضات و راضی کردن علویان؛ پیشنهاد ولایتعهدی امام رضا(ع) را مطرح کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در اهواز، آیت الله سید علی شفیعی، نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری، ظهر امروز در جمع نمازگزاران مسجد آیت الله شفیعی، با اشاره به وليعهدی امام رضا(ع) اظهار داشت: در ششم رمضان حضرت رضا(ع) به اصرار مأمون عباسی عنوان ولیعهدی را به شروطی پذیرفت و به واقع ولیعهدی سنگین ترین بار بر دوش امام هشتم بود تا آنجا که خلاصی از مأمون را از خداوند تبارک و تعالی خواستار شد.

نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه تهدید مأمون به قتل امام هشتم یکی از شرایط پذیرش اجباری ولیعهدی بود، خاطرنشان کرد: امام رضا(ع) به این شرط که هیچ قانونی وضع و لغو نمی کند، کسی را از منصب کنار نزده و در عین حال کسی را برای تصدی منصب معرفی نمی کند، ولایتعهدی را پذیرفت.

آیت الله شفیعی افزود: امام رضا(ع) با شروط وضعی خود قبول شرعیت و رسمیت مأمون را بیان کرد اما مأمون عباسی علی رغم زرنگی و هوشیاری، هدف امام از وضع شروط را متوجه نشد.

وی گفت: مأمون به هنگام تصدی خلافت با مشکلاتی از قبیل خالی بودن خزانه و عدم پرداخت بیت المال به مردم، داعیه خلافت داری مهدی عباسی( عموی مأمون)، شورش ها و اعتراضات در اقصی نقاط اسلامی به ویژه پس از آگاهی مردم به دست داشتن هارون الرشید در شهادت موسی کاظم(ع) روبرور بود که برای غلبه بر چنین معضلی و خاموشی اعتراضات و راضی کردن علویان، پیشنهاد ولایتعهدی امام رضا(ع) را مطرح کرد.

نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه امام رضا(ع) به صورت اجباری از مدینه و در ادامه از مسیرهای غیرشیعی وارد ایران شد، تصریح کرد: آن حضرت از شلمچه وارد خوزستان شد و در ادامه به اهواز حرکت و از آنجا به رامهرمز و بهبهان عزیمت کرد.

آیت الله شفیعی با بیان اینکه مأمون در ابتدا پیشنهاد خلافت را به امام رضا(ع) پیشنهاد داد، تصریح کرد: مأمون در ۶ رمضان ۲۰۱ قمری از مردم برای امام معصوم بیعت گرفت و در هفتم رمضان همان سال بیعت های صورت گرفته را جلسه و ثبت کرد.

وی اضافه کرد: آن قدر در دوران ولیعهدی به امام رضا(ع) سخت گذشت که خداوند را قسم داد تا از مأمون نجاتش دهد و در نهایت در صفر ۲۰۳ به وسیله مأمون به فیض شهادت نائل آمد.

نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه مأمون از شدت عشق و علاقه مردم به امام رضا(ع) در دوران ولیعهدی آگاهی پیدا کرد، تصریح کرد: امام رضا(ع) چندین مرتبه، مأمون را امر به معروف و نهی از منکر کرد و مأمون به ظاهر می پذیرفت، اما در نهایت خلافت غصبی را بر امام هشتم ترجیح داد و سبب شهادت وی شد.

 

انتهای خبر./

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha