جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
تصاویر/ سلسله مباحث تفسیر قرآن کریم توسط آیت الله العظمی سبحانی

حوزه/ حضرت آیت الله سبحانی در تفسیر آیه هشتم سوره برائت این آیه را روشن کننده مساله مواجهه مذاکره کنندگان در موضوع برجام دانست.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، حضرت آیت الله سبحانی امروز در درس تفسیر خود در مجتمع عالی فقه(حجتیه) قم، با اشاره به اهمیت درک آیات قرآن، بیان کردند: باید در آیات قرآن تدبر عمیق داشت زیرا این آیات تکلیف امروز ما را نیز مشخص می کنند.

ایشان افزودند: در آیه هشتم سوره برائت خداوند می فرماید « كَيْفَ وَإِنْ يَظْهَرُوا عَلَيْكُمْ لَا يَرْقُبُوا فِيكُمْ إِلًّا وَلَا ذِمَّةً يُرْضُونَكُمْ بِأَفْوَاهِهِمْ وَتَأْبَى قُلُوبُهُمْ وَأَكْثَرُهُمْ فَاسِقُونَ»؛ یعنی اگر مشرکان به قدرت برسند به پیمان وفادار نخواهند بود و به هیچ مساله دیگری نیز توجه نمی کنند و هر صفت انسانی را در تصور بیاید از سوی آنها نامحترم شمرده می شود.

معظم له با بیان اینکه این آیه درسی بزرگ برای امروز ما است گفتند: این مساله در خصوص برجام راه روشنی را پیش روی ما می گذارد زیرا روزگاری چند دولت در کنار هم آمدند و رفت آمد کردند و قرارداد را امضا کردند و ما را مجبور به کم کردن فعالیت کردند ولی در ادامه همه این مسایل را زیرپا گذاشتند.

حضرت آیت الله  سبحانی اظهارکرد: این برجام امضا شد ولی آمریکا آن را عملا زیرپا گذاشتند ولی بقیه نیز با زبان ما را راضی می کنند ولی دل های آنها راضی نیست؛ قرآن مجید از 1400 سال قبل ما را بیدار کرده که کسانی که سابقه بدعهدی دارند را هیچ گاه نباید جدی بگیرید و به عهد آنها امیدوار نباشید.

معظم له با اشاره به آیه بعد بیان کردند: آنها به عهد خود عمل نمی کنند و مردانگی را نیز رعایت نمی کنند؛ در این آیه بیان شده مشرکان آیات خدا را در برابر بهایی اندک معاوضه کردند و مردم را از راه خدا بازداشتند و زندگی دنیا را به جای خدا گرفتند.

این مرجع تقلید گفتند: این گروه در نتیجه هم خود از راه خدا برگشتند و هم سد راه دیگران شدند؛ بدبخت ترین و پشیمان ترین خاسرترین گروه کسانی هستند که زندگی دنیا را می گیرند و زندگی اخروی را از دست می دهند.

معظم له بیان کردند: مسئولان ما که در این صحنه برجام زحمت کشیدند و خدمت کردند ولی باید مراقب باشید که خداوند طرف مقابل را معرفی می کند؛ زیرا طرف های مقابل ما  با زبان خود با همدلی می کنند ولی در قلوب خود با ما دشمنی دارند؛ جمعیت و دولت و مسئولان ما باید به این آیات توجه داشته باشند زیرا این آیات برای همه ما درس است؛ ما از شما متشکر هستیم، ولی طرف ما کسی است که به هیچ عنصر انسانی توجه ندارد.

حضرت آیت الله سبحانی در پایان نیز بر لزوم اینترنت ملی تاکید کردند و گفتند: اگر اینترنت ملی داشته باشیم دیگر دشمنان نمی توانند ما را وابسته به خود کنند؛ این مسایل همگی درس های بزرگ قرآن هستند که باید از آنها برای زندگی خود استفاده کنیم.

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha