جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
كرسي آزاد انديشي/ مدرسه علميه خواهران الزهرا(س) جويبار

حوزه/ کرسی آزاد اندیشی با عنوان «قلمرو روابط زن و مرد در اسلام» در مدرسه علمیه خواهران الزهرا(س) جویبار برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاري «حوزه» در مازندران، الهام اکبرنژاد استاد ارائه کننده بحث «قلمرو روابط زن و مرد در اسلام» با اشاره به غریزه جنسی و تمایل ذاتی زن و مرد به یکدیگر، بیان کرد: زن و مرد نامحرم مانند آتش و پنبه اند که طبق حکم عقل، باید از هم دور نگه داشته شوند.

وی با بیان اینکه معاشرت دو جنس مخالف می تواند در پاره ای از موارد یکی از لغزشگاه های بزرگ به حساب آید، در پاسخ به این سؤال که آیا می توان به این دلیل حتی با رعایت های لازم، هرگونه ارتباطی را محکوم کرد؟ گفت: اصل ارتباط وگفتگوی زن ومرد نامحرم  با رعایت موازین شرعی، ممنوعیتی ندارد؛ هرچند نمی توان خطرات ناشی از روابط ناسالم دختر  وپسر و همچنین زن و مرد را دست کم تلقی کرد.

اکبر نژاد، ضوابط حضور اجتماعی زن و مرد را ستر و پوشش، نهی از خود نمایی، عدم اختلاط، حفظ عفاف در گفتار، رفتار و نگاه دانست و تصریح کرد: در صورت عدم رعایت این ضوابط، آسیب هایی نظیر انحرافات جنسی و اخلاقی، بیماریهای روانی، سرکوبی استعدادها و ناکارآمدی شغلی، شکل گیری عشق های مجازی، فروپاشی خانواده، ازدواج ناموفق،کاهش لذت جنسی وآسیب های اجتماعی گریبان فرد و جامعه را خواهد گرفت.

در ادامه، جمعی از طلاب ضمن نقد مباحث مطرح شده گفتند: امروزه اختلاط های غیر قابل اجتناب زنان و مردان در اجتماع به علت  ظهور مناسبات اجتماعی جدید ضروری است؛ همچنین انسان ها آزاد آفریده شدند و ایجاد هرنوع محدودیت در ارتباط زن و مرد باعث برانگیختن حساسیت وافزایش اشتیاق آنان می شود. همچنین اعتماد به مخاطب، شرط اصلی برای برقراری ارتباط و تبادل اطلاعات و همکاری است، لذا با توجه به نیاز بانوان به مشارکت در  برخی مجامع علمی و مشاغل، این ارتباط ضروری است.

زهرا سادات زهراپور، داور کرسی آزاداندیشی ضمن جمع بندی مطالب بیان شده، گفت: غریزه جنسی یکی از قوی ترین غرایز است که فقط ایمان می تواند بر آن غلبه کند و اساسا آهن ربای جذب بین زن و مرد در نظام خلقت برای تداوم نسل قرار داده شده است، لذا برای حفظ آن، باید زن مواظب خودش بوده و در گفتار و رفتار، حدود شرعی را رعایت کند.

وی با تاکید بر اینکه  لغزش ها گاهی با یک جمله آغاز می شود، افزود: در هر ارتباطی ابتدا باید با نگاه بی اعتمادی به طرف مقابل بوده و فرد باید در هر مرحله خودش را حفظ کند .

زهراپور در پایان با اشاره به سخنان گوهر بار حضرت زهرا (س) در این خصوص خاطر نشان کرد: زن باید در جامعه طوری حرکت کند که مردی در دل وی جا باز نکند و او نیز در دل مردی قرار نگیرد.

انتهاي پيام۳۱۳/۴۸

 

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha