شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
آیت الله العظمی مکارم شیرازی

حوزه/ حضرت آیت الله مکارم شیرازی از خطر بیکاری، فراهم نبودن اسباب ازدواج و رشد طلاق، اعتیاد، دوستی با افراد ناباب، فضای مجازی و دشمنان خارجی به عنوان عوامل تهدیدکننده جوانان یاد کردند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، حضرت آیت الله مکارم شیرازی شامگاه پنجشنبه در برنامه چشمه معرفت که از شبکه یک سیما پخش شد، با بیان اینکه بسیاری از پدران و مادران به ما می گویند برای جوانان دعا کنید، اظهار کردند: بنده از سخن این عزیزان احساس می کنم که جوانان خود را در خطر می بینند و به راستی نیز خطرهای بسیاری در این زمان، جوانان را تهدید می کند.

معظم له به تبیین و تشریح خطرهای تهدید کننده جوانان در دوران فعلی پرداختند و تصریح کردند: بیکاری یکی از خطرات است و منشأ انواع مفاسد به شمار می رود.

ایشان از فراهم نبودن اسباب ازدواج جوانان به عنوان یکی دیگر از خطرهای تهدیدکننده یاد کردند و افزودند: متأسفانه بسیاری از کسانی هم که ازدواج می کنند، در همان ماه ها و سال های نخستین ازدواج از یکدیگر جدا می شوند.

این مرجع تقلید، دوستی با افرادناباب و اعتیاد را از دیگر خطرهایی دانستند که جوانان را تهدید می کند و ابراز کردند: اعتیاد یک جوان، بلایی برای خانواده و اقوام و تمام جامعه است.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی همچنین خطر فضای مجازی را به عنوان یکی دیگر از عوامل تهدید جوانان دانستند و گفتند: خطر دیگر دشمنان خارجی هستند؛ دشمنان، جوانان را هدف قرار می دهند زیرا جوانان نیروی فعال و سرمایه اصلی جامعه هستند.

این مرجع تقلید با اشاره به فرمایش امیرمؤمنان علی(ع) درباره اینکه قلب جوان مثل زمین بکر است و هر بذری در آن بریزند، قبول می کند، اظهار کردند: بر این اساس هم بذر اخلاق نیک و هم بذر فساد در قلب جوانان قابل رشد است و از آنجا که جوانان تأثیرپذیرتر از دیگران هستند، وضع حساس می شود و آنان را به خطر نزدیک می کند.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی با اشاره به حدیث دیگری از حضرت علی(ع) مبنی بر اینکه انسان ارزش دو سرمایه «جوانی» و «تندرستی» را نمی داند مگر زمانی که از او گرفته می شود، تصریح کردند: همچنین در حدیثی از رسول اکرم(ص) روایت شده که بهترین جوانان شما، کسانی هستند که شبیه بزرگسالان از نظر تجربه، وقار و دقت در مورد زندگی هستند و بدترین بزرگسالان شما، کسانی هستند که خود را شبیه جوانان کنند و فکر جوانی به سر آنان بیفتد.  

ایشان در بخش دیگری از سخنان خود به روایت جریان تاریخی تبلیغ «احول» از یاران امام صادق(ع) در بصره پرداختند و افزودند: بصره بندرگاهی بود که افکار التقاطی به آنجا منتقل شده بود و مردم در خطر بودند که از اسلام خارج شوند یا اسلام التقاطی داشته باشند؛ امام صادق(ع) به احول که منطق و فکر قوی داشت و در مسائل کلامی و اعتقادی سرآمد بود، دستور دادند برای تبلیغ به بصره برود.

این مفسر برجسته قرآن کریم افزودند: احول به بصره که وارد شد، سران قبایل را جمع کرد و پیام های از امام صادق(ع) بیان کرد اما هرچه گفت فایده نداشت و مأیوسانه خدمت امام(ع) بازگشت و شرح ماجرا داد.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی تصریح کردند: امام صادق(ع) از احول پرسید مخاطب تو چه کسانی بودند که او توضیح داد من با سران قبایل و بزرگسالان و متنفذین صحبت کردم؛ امام(ع) به او فرمودند آنان مسیرهایی دارند که به آسانی رها نمی کنند اما به سراغ جوانان برو و آنان را تشویق کن.    

ایشان تصریح کردند: احول مجدد به بصره عازم شد اما این بار، جوانان را گردهم آورد و شروع به تبلیغ کرد و تبلیغات او مؤثر واقع شد و این حقیقت را دریافت که جوانان برای امر تبلیغ، تأثیرپذیرتر هستند.

معظم له در بخش دیگری از سخنان خود، رمز توفیق امام راحل را تکیه بر جوانان عنوان کردند و افزودند: جوانان بودند که در راهپیمایی های عظیم انقلاب، شعارهای کوبنده سر می دادند و نهضت را پیش بردند و در هشت سال دفاع مقدس درخشیدند.

این مرجع تقلید در پایان به مثلث تربیتی «خانواده»، «مدارس و دانشگاه» و «جامعه و رسانه های اجتماعی» اشاره کردند و افزودند: اگه این سه ضلع به وظیفه خود عمل کنند، با همه خطراتی که متوجه جوانان است، می توانیم آنان را در مسیر تقوا، سعادت، پاکی، تقوا، انقلاب و نظام حفظ کنیم.

انتهای پیام/313/33

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha