پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
حجت الاسلام حاج ابوالقاسم

حوزه/ استاد قرآن گفت: در آیه ۱۱۸ سوره توبه خداوند متعال بر سه نفر از یاران پیامبر اسلام(ص) با دیده رحمت نگریست تا آن‌ها نیز توبه کنند این موضوع نشان می‌دهد که توبه افراد نیازمند بخشش و عنایت خداوند متعال است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، حجت‌الاسلام والمسلمین محمد حاج‌ابوالقاسم ظهر امروز در  آیین ترتیل خوانی عمومی حرم مطهر در شبستان امام خمینی(ره) با اشاره به اینکه بر اساس آیه 118 سوره توبه، توبه‌کننده توفیق توبه را از خداوند متعال دریافت می‌نماید، اظهار کرد: در آیات پایانی سوره توبه ماجرای توبه سه نفر از اشخاص سرشناس مدینه که از حضور در جهاد تخلف کرده و توسط رسول اکرم(ص) طرد شده بودند، مطرح شده است که توبه این افراد بعد از روزها و شب‌ها گریه پذیرفته شد.

وی اضافه کرد: در این آیه می‌خوانیم که خداوند متعال بر سه نفر مذکور با دیده رحمت نگریست تا آن‌ها توبه کنند این موضوع نشان می‌دهد که توبه افراد نیازمند بخشش و عنایت خداوند متعال است.

این کارشناس قرآنی با بیان اینکه بر اساس آیه 25 سوره یونس،  بهشت سرای امنیت و آرامش است، گفت: خداوند متعال از بهشت با عنوان دارالسلام یاد کرده و این واژه به معنای سرای آرامش و امنیت است که هیچ عاملی در این سرا موجب ناامنی افراد نمی‌شود.

وی دوری از عذاب الهی را از دیگر معانی واژه دارالسلام برشمرد و عنوان کرد: بهشتیان زمان ملاقات به یکدیگر سلام و در واقع امنیت را در گفتار به یکدیگر یادآوری می‌کنند.

حجت‌الاسلام والمسلمین حاج‌ابوالقاسم با اشاره به آیه 45 سوره یونس فرصت‌های دنیا را زودگذر دانست و گفت: همانطور که امیرالمؤمنین علیه‌السلام فرموده‌اند، فرصت‌ها همانند ابرها سریع عبور می‌کنند به همین علت باید فرصت‌ها را غنیمت شمرده و استفاده از آن‌ها را به زمان دیگری موکول نکرد.

عضو خبرگان رهبری یادآور شد: بر اساس آیه 54 سوره یونس ظالم در صحنه قیامت، حاضر است همه ثروت عالم را برای نجات خود بپردازد اما با این وجود نمی‌تواند از عذاب دردناک الهی نجات یابد.

وی با تاکید بر اینکه خداوند متعال در روز قیامت میان مردم حکم می‌کند، تصریح کرد: در قیامت به مردم ظلم و ستمی نمی‌شود چراکه همگان با عدالت الهی روبرو می‌شوند و با عدل الهی با آن‌ها برخورد می‌شود.(p2)

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha