پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
آیت الله العظمی سبحانی

حوزه/ حضرت آیت الله سبحانی با بیان اینکه شرافت شب قدر به دلیل نزول قرآن است، گفتند: در شب قدر، ملائکه رحمت روی زمین می آیند و به امام زمان سلام می کنند. بر اساس روایات، هدف از نزول ملائکه و روح این است که خدمت حضرت برسند و حوادث و جریان ها را در اختیار ایشان بگذارند.

به گزارش خبرنگارخبرگزاری «حوزه»، حضرت آیت الله سبحانی شامگاه پنجشنبه در برنامه چشمه معرفت که از شبکه دو سیما پخش شد، اظهار کردند: از نظر روایات احتمال اینکه شب بیست و سوم ماه مبارک رمضان، شب قدر باشد بیشتر از شب نوزدهم و شب و بیست و یکم است.

ایشان تصریح کردند: شب قدر فرصت خوبی است که افراد احیا داشته باشند و ضمن استغفار، تحول روحی پیدا کرده و درهای رحمت را به روی خود باز کنند.

معظم له با اشاره به آیه ۱۸۵ سوره بقره «شَهْرُ رَمَضَانَ الَّذِي أُنْزِلَ فِيهِ الْقُرْآنُ» و آیه نخست سوره قدر«إِنَّا أَنْزَلْنَاهُ فِي لَيْلَةِ الْقَدْرِ»، اظهار کردند: این آیات تصریح می کند قرآن در ماه رمضان و در شب قدر نازل شده است.

این مرجع تقلید در پاسخ به شبهه ای مبنی بر اینکه شیعیان معتقدند پیامبر اکرم(ص) در بیست و هفتم ماه رجب مبعوث به رسالت شده و بر این اساس باید عنوان کرد قرآن در ماه رجب نازل شده، در حالی که قرآن می فرماید در شب قدر و در ماه رمضان نازل شده است، اظهار کردند: مبعوث بودن پیامبر اکرم(ص) در ماه رجب ملازم با این نیست که قرآن هم نازل شده است؛ جبرئیل امین در بیست و هفتم ماه رجب، رسول گرامی را مشرف به مقام نبوت کرد و به عنوان نبی سلام کرد؛ اما اینکه قرآن هم در همان روز نازل شد دلیلی بر آن نیست و بنابراین مانع ندارد رسول گرامی در ماه رجب مبعوث به رسالت شده باشد اما قرآن در ماه رمضان نازل شود.

این مرجع تقلید در پاسخ به شبهه دیگری مبنی بر اینکه ظاهر آیه «إِنَّا أَنْزَلْنَاهُ فِي لَيْلَةِ الْقَدْرِ »این است که همه قرآن در ماه رمضان نازل شده در حالی که حکمت تدریجی بودن نزول قرآن در آیه «وَقَالَ الَّذِينَ كَفَرُوا لَوْلَا نُزِّلَ عَلَيْهِ الْقُرْآنُ جُمْلَةً وَاحِدَةً كَذَلِكَ لِنُثَبِّتَ بِهِ فُؤَادَكَ وَرَتَّلْنَاهُ تَرْتِيلً» مورد اشاره قرار گرفته است، گفتند: تدریجی بودن نزول، یک نوع تحکیم بر قلب پیامبر اکرم(ص) است که در مدت ۲۳ سال با عالم بالا مربوط باشد؛ مفسران گفته اند قرآن دو نوع نزول دارد: یکی نزول تدریجی که طی ۲۳ سال بر قلب پیامبر نازل شده است ولی یک بار هم به صورت جمعی نازل شده که در ماه رمضان و در شب قدر بوده است؛ یک بار قرآن برای آنکه رسول خدا با محتوای این کتاب الهی آشنا باشد و بر مفاهیم و معانی قرآن مسلط می شود، در شب قدر به صورت جمعی نازل شده؛ همچنین یک بار هم در مدت ۲۳ سال برای اینکه رابطه پیامبر(ص) با عالم بالا محفوظ باشد، به صورت تدریجی نازل شده است.

حضرت آیت الله سبحانی در ادامه با اشاره به آیه «وَمَا أَدْرَاكَ مَا لَيْلَةُ الْقَدْرِ»، تصریح کردند: بر اساس این آیه معلوم می شود شب قدر از عظمت بالایی برخوردار است و در ادامه می فرماید شب قدر از نظر فضیلت، برابری می کند با هزار ماه که در آن شب قدر نباشد.

ایشان با بیان اینکه شرافت شب قدر به دلیل نزول قرآن است، ابراز کردند: ظاهر آیات نشان می دهد در هر سال، به دلیل اینکه یک بار در چنین شبی قرآن نازل شده است، لیلة القدر داریم.

معظم له با اشاره به آیه «تَنَزَّلُ الْمَلَائِكَةُ وَالرُّوحُ فِيهَا بِإِذْنِ رَبِّهِمْ مِنْ كُلِّ أَمْرٍ»، گفتند: در شب قدر، ملائکه رحمت روی زمین می آیند و به امام زمان سلام می کنند. بر اساس روایات، هدف از نزول ملائکه و روح این است که خدمت حضرت برسند و حوادث و جریان ها را در اختیار ایشان بگذارند.

انتهای پیام/313/33

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha