جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
مسجد ۴۵۰ ساله در تلانگانای هند مرمت و بازسازی می شود

حوزه/ یک مسجد تاریخی در تلانگانای هندوستان که متعلق به ۴۵۰ سال پیش و دوره حکومت مغول ها می باشد، بالاخره پس از درخواست های زیاد کمیته بانیان مسجد، قرار است با ۴۰ هزار روپیه مورد مرمت و بازسازی قرار بگیرد.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه» به نقل از telanganatoday، یک مسجد تاریخی در شهر سوریاپیت واقع در استان تلانگانای هند که مربوط به 450 سال پیش می شود، به زودی مورد مرمت و بازسازی قرار می گیرد. کمیته بانیان مسجد سرای میرعلم که با نام مسجد بادی شناخته می شود روز شنبه اعلام کردند هزینه مرمت و بازسازی این بنای تاریخی 40 هزار روپیه  خواهد بود.

گفته می شود که این مسجد در دوران مغول ها ساخته شده است.

لازم به ذکر است بانیان مسجد پیش از این از مقامات دولتی برای بازسازی و مرمت مسجد تاریخی کمک خواسته بودند، که تلاش هایشان بی نتیجه مانده بود. هرچند محمدعلی شبیر یکی از وزرای دولت قول هایی داده بود اما نتیجه ای نداد.

تاریخچه مساجد سرای میرعلم:

براساس تاریخچه نقل شده این مساجد در حوالی چوتاپپال، نرکتپالالی، نالگندا، سوریاپیت، مونگالا و کدااد هندوستان توسط حاکمان احداث شدند، زمانی که اورنگ زیب پادشاه مغول با مشکل عدم دسترسی به مسجد برای برپایی نماز مواجه شد. تمامی این مساجد را با یک ساختار مشابه بنا کرده و همگی آن ها با نام سرای میرعلم  نامگذاری شدند. وی خودش چند بار همراه با سربازان خود بارها و بارها در این مساجد نماز خوانده است. مسجد بادی درسوریاپیت 42 اتاق دارد که به منظور سکونت نظامیان برای مدتی کوتاه ساخته شده اند. به گفته بزرگان مسلمان محلی،  یک چاه آب در محوطه این مسجد قرار گرفته که از آن در تمامی فصول سال آب تهیه می شده است. هم اکنون مسلمانان از این چاه  برای وضو گرفتن پیش از نمازهای جماعت در مسجد استفاده می کنند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha