پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
 سند ۲۰۳۰

حوزه/ چشم انداز برترین اخبار ایران و جهان در ۲۴ ساعت گذشته، با گزینش اهمّ رویدادهای سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی از رسانه های مختلف در بسته‌ی خبری صبحگاهی تقدیم حضور کاربران محترم «خبرگزاری حوزه» می‌گردد،انتظار داریم با ارائه نظرات ارزشمند شما فرهیختگان گرامی، پویش روزافزون آن را شاهد باشیم.

کمپین اسراییلی علیه کمیته امداد شکست خورد

به دنبال راه‌اندازی کمپینی توسط برخی رسانه‌های معاند با هدف تحت فشار قرار دادن کمیته امداد و سلب اعتماد مردمی از این کمیته رئیس کمیته امداد از رکورد شکنی کمک‌های مردمی طی ۳ روز گذشته خبر داد. وی گفت: این کمپین در حالی راه افتاد که برخی رسانه‌های معاند که جیره‌خواران اسرائیل هستند شیطنت کرده و به دروغ گفتند که کمیته امداد پول داخل را به خارج از کشور برده است؛ به هر حال ما از من و تو، آمدنیوز و جیره‌خواران اسرائیل انتظاری جز دشمنی با مردم ایران نداریم.رئیس کمیته امداد امام خمینی در پاسخ به این سوال که آیا این کمپین توانست از میزان کمک‌های مردمی به کمیته امداد و محرومان جامعه بکاهد یا خیر گفت: خوشبختانه این کمپین آنها نتیجه عکس داد و مردم بیش از پیش کمک‌های خود را در اختیار نیازمندان تحت پوشش کمیته امداد قرار دادند؛ به عنوان مثال در این 3 شب گذشته بیش از 50 هزار نفر در سایت محسنین کمیته امداد ثبت‌نام کردند و با کمک‌های خود رکورد کمک‌های مردمی به این کمیته را شکستند.

سند ۲۰۳۰ برای فتح آخرین سنگر خیز برداشت

رییس سابق شورای فرهنگی اجتماعی زنان با انتقاد از اجرای سند ۲۰۳۰ در مدارس، مهدکودکها و رسانه ملی گفت: به دنبال فتح آخرین سنگر با دولتی کردن مساجد هستند. کبری خزعلی در نشست بررسی مدیریت چندگانه دولت در مواجهه با سند ۲۰۳۰، اظهار داشت: در حال حاضر سند ۲۰۳۰ به طور وسیع در مدارس٬،مهد کودکها، مراکز بهداشتی و ... اجرا می شود و در مرحله جدید رسانه ملی را هدف گرفته اند.وی ادامه داد: شبکه سلامت رسانه ملی به شکل وسیع و دیگر شبکه ها در حال آموزش مسایل جنسی در قالب سند ۲۰۳۰ است.رییس سابق شورای فرهنگی اجتماعی زنان تاکید کرد: در دانشگاهها٬ فضای مجازی و امروز صدا و سیما و حتی مساجد هدف اجرای سند ۲۰۳۰ قرار گرفته اند.خزعلی با اشاره به بررسی اساسنامه کانونهای فرهنگی و هنری مساجد در شورای عالی انقلاب فرهنگی خاطرنشان کرد: این اساسنامه هنوز قانونی نشده اما قرار است با تکیه بر سند پشتیبان آن که به صورت مخفیانه در حال بررسی است٬ مساجد از اختیار روحانیت خارج شود و تحت کنترل دولت قرار بگیرد.وی گفت: در تاریخ اسلام شاهد نبودیم که دولت مساجد را تصرف کند. مسجد از شئون ولی فقیه است و وظیفه مدیریت امور دینی برعهده ولی فقیه است که باید با کمک سازمانهایی چون تبلیغات اسلامی و تربیت نیرو در حوزه های علمیه انجام شود اما با این طرح مسجد در اختیار وزارت ارشاد قرار می گیرد. حتی رشته دانشگاهی مسجدداری همانند هتل داری تاسیس کرده اند و افرادی وارد شده اند که قرابتی با فضای مسجد ندارند. خزعلی اضافه کرد: می خواهند اختیار روحانی مسجد در حد خواندن نماز جماعت باشد. می گویند مسجد باید یک نهاد غیر دولتی٬ غیر انتفاعی و فرهنگی باشد اما این با دولتی شدن مساجد در تناقض است. در بدنه مساجد شوراهایی تعیین کرده اند که دولتی است و با تغییر دولتها ممکن است تغییر کند و این یعنی سیاستهای فرهنگی در مساجد با تغییر دولتها عوض شود.

چهارمین صنعت سودآور دنیا،زنگ هشدار را در کشور به صدا درآورد

دبیرکل جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات ایران با بیان اینکه دخانیات چهارمین صنعت سودآور دنیا است گفت: در حال حاضر آمار میزان قاچاق دخانیات به کشور به 1200 تریلی در سال می‌رسد.معمولاً افرادی که روی به مصرف دخانیات می‌آورند پس از مدتی با حالاتی مثل پرخاشگری، اضطراب و افسردگی مواجه می‌شوند و آستانه تحمل آنها بسیار پایین می‌آید.دبیرکل جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات ایران با بیان اینکه در دود سیگار بیش از 4 هزار نوع ماده سمی وجود دارد توضیح داد: اگر سیگار به طور معمولی سوزانده شود گازهای سمی از خود استخراج نمی‌کند اما زمانی که سیگار روشن می‌شود حرارت نوک آن بین 850 تا 950 درجه سانتی‌گراد است که در آن نقطه تصعید رخ داده و به صورت زنجیره‌ای شکست مولکولی ایجاد می‌شود که همین موضوع باعث آزاد شدن مواد سمی و انتقال آن به بدن فرد خواهد شد باید توجه داشت که در توتون قلیان نیز 7200 نوع ماده سمی وجود دارد که عوارض آن چندین برابر سیگار است در حالی که برخی افراد فکر می‌کنند به دلیل اینکه دود قلیان از آب می‌گذرد ضرری برای سلامتی آنها نخواهد داشت. مسجدی گفت: در کشور ما حدود 50 میلیارد نخ سیگار در سال استفاده می‌شود و در دنیا حدود 6 میلیون نفر به دلیل استعمال دخانیات جان خود را از دست می‌دهد که با توجه به آمار این رقم در کشور ما به 50 هزار نفر می‌‌‌رسد. نکته جالب توجه اینجاست که 10 درصد از این مرگ و میرها مربوط به افرادی است که در معرض دود سیگار قرار دارند یعنی 6 هزار نفر در سال قربانی سیگار کشیدن سایر افراد خواهند شد که از این آمار نیز 20 درصد سهم کودکان زیر 14 سال است. در حال حاضر آمار میزان قاچاق دخانیات به کشور به 1200 تریلی در سال می‌رسد که لازم است اقدامات جدی‌تری در این زمینه صورت گیرد.واردات سیگارهای الکترونیکی هیچ گونه مجوزی ندارند و این سیگارها نیز ترفندی برای سودجویی شرکت‌های دخانیات است. تحقیقات نشان داده است که نیکوتین موجود در این سیگارها خالص نبوده و مواد سرطان‌زای دیگری مانند آرسنیک، فلزات سنگین و گازهایآرماتیک در آنها استفاده می‌شود و عوارض آنها به شدت از سیگارهای معمولی بیشتر بوده و قیمت آن صد برابر یک پاکت سیگار است.

 

شهردار های اسپانیا،رژیم صهیونیستی را همه جانبه تحریم کردند

روزنامه عبری زبان یدیعوت احرونوت نوشت: شهرداری های اسپانیا در واکنش به تداوم جنایات دشمن صهیونیستی علیه فلسطینیان سیاست تحریم اسرائیل را در پیش گرفته اند.این منبع افزود: شهرداری ابیه دو ـ پایتخت استان آستوریاس ـ در شمال غرب اسپانیا تصمیم به لغو برنامه موسیقی گروه هنری صهیونیستی از شهر نتانیا واقع در فلسطین اشغالی گرفت که قرار بود در پاییز آینده برگزار شود.از سوی دیگر، شهرداری بارسلونا با رای قاطع اکثریت اعضای آن خواستار تحریم نظامی همه جانبه رژیم صهیونیستی شد و از دولت اسپانیا خواست اجرای این تحریم را تضمین کند.اتخاذ چنین تصمیمی، اقدامی مهم و اساسی در مسیر قطع روابط نظامی و امنیتی بین المللی با رژیم صهیونیستی و واداشتن آن به پایبندی به قوانین بین المللی و احترام به حقوق ملت فلسطین است.بدین گونه بارسلونا به بزرگ ترین شهری تبدیل شد که تا به امروز اقدام به توقف تجارت سلاح و همکاری نظامی و امنیتی با دولت آپارتاید رژیم صهیونیستی کرده است، همانگونه که دولت آپارتاید آفریقای جنوبی نیز زمانی اینگونه تحریم شد.از مجموع 7 حزب سیاسی شهرداری بارسلونا، 5 حزب به تحریم رژیم صهیونیستی رای مثبت دادند.بدین گونه، شهرداری بارسلونا تصمیم به حمایت از قطعنامه شورای حقوق بشر سازمان ملل در 23 مارس گذشته مبنی بر اجرای تحقیقات بین المللی در مورد کشتارهای اخیر در غزه گرفت و از سازمان عفو بین الملل و شورای همکاری بین المللی بارسلونا خواست اقدام به تحریم نظامی همه جانبه رژیم صهیونیستی و توقف تجارت سلاح با آن کنند.

 

بهداشت،ترمز قد و وزن را در سیستان تا نیمه کشید

مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: شیوع لاغری در استان سیستان و بلوچستان از 17 به 5.9 درصد (65 درصد) و شیوع کم وزنی در این استان از 25 به 12 درصد (50 درصد) کاهش یافته است. زهرا عبداللهی در پاسخ به خبر شیوع سوءتغذیه در استان سیستان و بلوچستان منتشرشده در شبکه های مجازی اظهار داشت:شیوع کوتاه قدی نیز از حدود 21 درصد به حدود 18 درصد (حدود 15 درصد) کاهش یافته است، افزود: نباید از نظر دور داشت که به رغم کاهش قابل ملاحظه در شیوع سوءتغذیه کودکان در سطح کشور و حتی در استان های کم برخوردار، لازم است توجه بیشتری به این استان ها شود؛ چراکه وضعیت سوءتغذیه کودکان در استان های کم برخوردار از متوسط کشوری بالاتر است. وی افزود: همچنین همه کودکان زیر 2 سال از مکمل های ویتامین قطره آهن و قطره مولتی ویتامین و A+D به صورت رایگان بهره مند شده می شود و مادران باردار و شیرده نیز ضمن استفاده رایگان از قرص آهن و اسید فولیک و مکمل مولتی ویتامین مینرال حاوی ید، آموزش های لازم را نیز در این زمینه دریافت می کنند. عبداللهی تصریح کرد: مطالعات انجام شده در ایران نشان می دهد که در یک دهه گذشته، شیوع سوءتغذیه کودکان به طور متوسط حدود 50 درصد کاهش یافته است؛ نتایج بررسی های ملی نشان می دهد که در یک دهه اخیر در سال های 1386 تا 1395 شیوع کم وزنی کودکان از 8.3 درصد در سال 1387 به 3.8 درصد در سال 1395 کاهش یافته است.وی افزود: همچنین شیوع کوتاه قدی تغذیه ای از 8.9 درصد در سال 1387 به 4.6 درصد در سال 1395 سیر نزولی داشته است، شیوع لاغری که معرف سوءتغذیه زمان حال و گذشته است، از 7.5 درصد در سال 1387 به چهار درصد در سال 1395 کاهش یافته و کاهش شیوع سوءتغذیه کودکان حتی در استان های کم برخوردار کشور نیز قابل توجه بوده است.

 

نشر معارف،قلم سید زاریا را منتشر کرد

کتاب حاضر ترجمه کتاب «ثورة أم و ثورة شعاع» است و نویسنده در این کتاب، به ارزیابی قیام امام حسین(ع) و انقلاب امام خمینی(ره) و بیان وجوه مشابهت آن‌ها می ‌پردازد.دفتر نشر معارف کتاب «قیام امام حسین(ع) و انقلاب امام خمینی(ره)» نوشته آیت الله عیسی قاسم، رهبر شیعیان بحرین را با ترجمه دکتر سید مهدی نوری کیذقانی و مریم نصر اللهی منتشر کرد.کتاب حاضر ترجمه کتاب «ثورة أم و ثورة شعاع» اثر آیت ‌الله شیخ عیسی قاسم از بزرگ ترین علما و رهبران سياسي بحرين است که نویسنده در این کتاب، به ارزیابی قیام امام حسین(ع) و انقلاب امام خمینی(ره) و بیان وجوه مشابهت آن‌ها می ‌پردازد. از نظر نویسنده، قیام امام حسین(ع) به ‌منزله قیام اصلی و مادر و چون خورشیدی فروزان است و نهضت امام خمینی(ره) را به‌ منزله پرتو امتدادی از آن قیام جاویدان به ‌حساب می‌‌آورد. آیت الله عیسی قاسم پس از بیان یک مقدمه کوتاه درباره انقلاب و مفهوم آن، در پنج محور به ارزیابی تطبیقی قیام سیدالشهدا(ع) و انقلاب امام خمینی(ره) می‌پردازد. محورهای پنج‌گانه‌ای که نویسنده به بررسی تطبیقی قیام امام حسین(ع) و انقلاب امام خمینی(ره) پرداخته است عبارتند از: مسأله و بینش، رهبری، نخبگان و امت، شرایط و ابزار و نتایج.

 

سازمان مراتع،جایگزین آب بّرها را معرفی کرد

مدیر کل دفتر امور مراتع سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری اظهار کرد: با توجه به تغییرات اقلیمی که در سطح جهانی و کشور ما رخ داده و با در نظر گرفتن خشکسالی‌های اخیر، لازم است که نگرش ما نسبت به گیاهان دارویی تغییر پیدا کند چرا که کشت گیاهان دارویی یکی از مواردی که می‌توانیم در راستای محصولات کم آب طلب توسعه دهیم. خیلی از گیاهان دارویی به راحتی قابل رقابت با محصولات زراعی هستند و اگر درست کشت و بهره‌برداری شوند و حمایت بازار را داشته باشند ارزش اقتصادی بالاتری نسبت به محصولات زراعی پیدا می‌کنند.یاوری با بیان اینکه در حال حاضر حدود ۲۵۰۰ گونه گیاه دارویی در کشور شناسایی شده است، تصریح کرد: گیاهان دارویی یک سوم داروهای مورد استفاده در جوامع انسانی را به خود اختصاص داده‌اند و سهم تجارت جهانی از محصولات گیاهی دارویی حدود ۱۲۴ میلیارد دلار و سهم کشور ما از این میزان ۴۴۰ میلیون دلار است که می‌توان گفت ۰.۴ درصد از کل سهم تجارت جهانی در حوزه گیاهان دارویی مربوط به کشور ما است.سالانه ۸۳ هزار تن گیاه دارویی به ارزش ۱۲۴ میلیار تومان در کشور مصرف می‌شودیاوری ادامه داد: سرانه مصرف گیاهان دارویی در ایران حدود یک کیلوگرم گیاه خشک است یعنی در سال ۸۳ هزار تن گیاه دارویی به ارزش ۱۲۴ میلیار تومان در کشور مصرف می‌شود، درحالی‌که در اروپا این میزان تنها ۹۰۰ گرم و در آمریکا ۲۵۰۰ گرم است. در سبد تولید دارو در کشورهای اروپایی سهم گیاهان دارویی حدود ۷۱ درصد است. در کشور ما نیز بسیاری از گیاهان دارویی تولیدی به صورت خام صادر می‌شود و تکنولوژی فرآوری آن‌ها در داخل کشور محدود هستند.وی با بیان اینکه در حال حاضر سطح زیر کشت گیاهان دارویی ۱۷۹ هزار هکتار با تولید حدود ۱۲۴ هزار تن گیاه به ارزش سالانه ۱۸۶ میلیارد تومان است، گفت: پیش‌بینی می‌شود که تا سال ۲۰۵۰ گردش مالی تجارت جهانی گیاهان دارویی ۵ تریلیون دلار در جهان باشد. به گفته مدیر کل دفتر امور مراتع سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری حدود ۵۰ درصد دارویی‌هایی که در جهان مورد استفاده قرار می‌گیرد منشا گیاهی دارد که ۲۵ درصد آن مستقیم از گیاه و ۷۵ درصد دیگر در فرایندهای داروسازی به دست می‌آید.وی با تاکید بر سرمایه‌گذاری بر زنجیره تولید گیاهان دارویی گفت: وزارت جهاد کشاورزی نباید به تنهایی این وظیفه را برعهده گیرد. در حال حاضر با وجود ۲۵۰۰ گونه گیاه دارویی تنها روی ۱۷۰ نوع داروی گیاهی سرمایه‌گذاری شده است و در بقیه آن‌ها یا گیاه اهلی نشده است و یا اینکه هنوز وارد فرایند توسعه وسیع نشده است.

 

رضوی مراجعین مشاوره ی 96 را تشریح کرد

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و توسعه اجتماعی وزارت ورزش و جوانان ضمن تشریح عملکرد مراکز تخصصی مشاوره ازدواج زیر نظر وزارت ورزش و جوانان، از مراجعه ۲۳ هزار و ۱۱۱ نفر به این مراکز در سال ۹۶ خبر داد.سید جواد رضوی ، با بیان اینکه در سال گذشته از  ۲۳ استان کشور ۲۳ هزار و ۱۱۱ نفر به مراکز تخصصی مشاوره ازدواج و خانواده مراجعه کرده اند، گفت:  از بین این مراجعه کنندگان حدود ۶۰ درصد از آنها به علت مشکلات خانوادگی، مشکلات زوجین و مشاوره پیش از ازدواج در تهران به این مراکز مراجعه کردند که از این تعداد ۶۲.۳۹ درصد زن و ۳۷.۶۱ درصد مرد  بوده اند. همچنین  ۵۷.۵۱ درصد از مراجعه کنندگان مجرد و ۴۲.۴۹درصد نیز متاهل بودند.به گفته وی  ۳۹.۳۸ درصد از این افراد دارای تحصیلات دیپلم و زیر دیپلم ۴۱.۸۱ درصد لیسانس، ۱۵.۱۷ درصد فوق لیسانس و ۳.۶۳درصد نیز دکتری و بالاتر داشتند. همچنین  ۱۲.۵درصد از مراجعه کنندگان بیکار،  ۱۶.۸۱ درصد دانشجو، ۳۵.۰۹ درصد شاغل، ۲۰.۶ درصد دارای شغل آزاد و ۱۴.۹۷درصد خانه دار بوده اند.مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و نظارت بر امور جوانان وزارت ورزش و جوانان  با اشاره به اینکه  در سال  گذشته ۳۹۵۳ کارگاه آموزش مهارت‌های زندگی قبل، حین و بعد از ازدواج در استان‌ها و شهرستان‌ها برگزار شده است، اظهار کرد: در مجموع ۱۷۴ هزار و ۷۶۵ نفر با متوسط زمان سه ساعت برای هر کارگاه در آن شرکت کردند.

 

 جایگاه تهران از لحاظ آلودگی  در جهان

دانشمندان نروژ،سوئد،امریکا و ژاپن در تحقیقاتی مشترک ، فهرستی از شهرهای آلوده جهان بر پایه تولید گازهای کربنی را منتشر کردند و بر اساس یافته‌های آنان تهران چهاردهمین شهر آلوده جهان است.در این رده بندی سئول - پایتخت کره جنوبی - که سالانه ۲۷۶.۱ مگا تن دی اکسید کربن تولید می‌کند آلوده ترین شهر جهان لقب گرفته است.گوانجو(۲۷۲ مگا تن)، نیویورک (۲۳۳.۵ مگا تن)، هنگ کنگ (۲۰۸.۵ مگا تن) ،لس آنجلس (۱۹۶.۴مگا تن)،شانگهای (۱۸۱ مگا تن)، سنگاپور (۱۶۱.۱ مگا تن)، شیکاگو (۱۵۲.۹ مگا تن)،توکیو و یوکوهاما (۱۳۲.۸ مگا تن) و ریاض (۱۱۸.۸ مگا تن) به ترتیب ۱۰ شهر بسیار آلوده جهان از نظر آسیب‌رسانی به اکولوژی پس از سئول هستند.همچنین در میان ۵۰۰ شهر آلوده جهان، مسکو با تولید ۹۹.۵مگا تن دی اکسید کربن در جایگاه پانزدهم و سن پترزبورگ با تولید ۲۹.۶ مگاتن دی اکسید کربن در مکان هفتاد و نهمین شهر آلوده جهان قرار دارند.شهر تهران نیز با تولید ۱۰۴.۴ مگا تن دی اکسید کربن چهاردمین شهر آلوده جهان است .این تحقیقات در ۱۸۹ کشور با بررسی میزان دی اکسید کربن ۱۳ هزار شهر انجام شده است.

 

ایران جزو ۱۰ کشور آلودگی سفید قرار گرفت

آلودگی پلاستیکی که از آن به عنوان "آلودگی سفید" یاد می‌شود طی چند دهه اخیر تبدیل به یکی از معضلات زیست محیطی شده تا جایی که شعار امسال روز جهانی محیط زیست "مبارزه با آلودگی پلاستیکی" انتخاب شد.تجزیه ظروف پلاستیکی و کیسه‌های یکبار مصرف در طبیعت نه تنها می‌تواند حتی تا چهار قرن طول بکشد بلکه مواد شیمیایی موجود در آن می‌تواند از طریق خاک وارد آب، گیاهان و چرخه غذایی شود و صدمات جبران‌ناپذیر بهداشتی و اقتصادی برجای بگذارد. با وجود تمام این‌ها تنها در کشور ما سالانه حدودا ۱۸۵ هزار تن پلاستیک تولید می‌شود و از این منظر جزو ۱۰ کشور پر مصرف ظروف یکبار مصرف در دنیا هستیم.وی تصریح کرد:: بر اساس برآوردهای صورت گرفته، همه ساله بیش از یک صد میلیون تن پلاستیک در دنیا تولید می‌شود که علت آن توسعه صنایع پتروشیمی، نفت و تغییر در الگوهای مصرف بشر است. کشور ایران نیز سالیانه مقادیر زیادی لوازم پلاستیکی تولید می‌کند که به‌دلیل داشتن منابع نفتی و تولیدات پتروشیمی فراوان است. وی در پایان با تاکید بر اینکه برای کاهش مصرف پلاستیک در کشور همانند سایر کشورها می‌توان با وضع قوانین ممنوعیت مصرف، اتخاذ سیاست‌های تشویقی و تنبیهی نظیر معافیت‌های مالیاتی و وضع عوارض و جرایم استفاده کرد، گفت: در کنار این عوامل راهکارهای استراتژی تولید پلاستیک‌های زیست تخریب پذیر و جایگزینی آن‌ها با پلاستیک‌های مرسوم و حمایت از تولیدکنندگان این کالاها می‌تواند راهگشا باشد. البته آموزش، اطلاع رسانی و تنویر افکار عمومی برای تغییر الگوی مصرف و کاهش استفاده از ظروف یک بار مصرف و کیسه‌های پلاستیکی و استفاده از جایگزین‌های مناسب یکی از راهکارهای اساسی است.

 

وزارت بهداشت،تهدید دخانیاتی قرن ۲۱ را برملا کرد

بنا بر گزارش سازمان‌های بین‌المللی مرتبط با بهداشت، قلیان تهدیدی دخانیاتی در قرن ۲۱ است. هر ساله بیش‌از هفت میلیون مرگ بر اثر مصرف دخانیات و همجواری با افراد مصرف‌کننده مواد دخانی، اتفاق می‌افتد. این ارقام در کشورهای در حال‌توسعه خاورمیانه به‌ویژه ایران از اهمیت بیشتری برخوردار است. طبق نتایج مطالعات انجام شده در خصوص وضعیت استعمال دخانیات در بین نوجوانان ۱۳ تا ۱۵ ساله طی سال‌های ۱۳۸۲ تا ۱۳۸۶، شیوع مصرف قلیان بین پسران از ۱۶ به ۳۲ و در دختران از ۸.۹ به ۱۹ درصد افزایش پیدا کرده است. به عبارت دیگر مصرف کلی قلیان در سال‌های یاد شده از ۱۲.۱  به ۲۶.۱ درصد رسیده است. در این بازه زمانی مصرف سیگار از دو درصد به سه درصد افزایش یافته است. طبق گزارش سازمان جهانی بهداشت با هر وعده مصرف قلیان دودی معادل مصرف پنج تا ۱۰ پاکت سیگار یعنی ۱۰۰ تا ۲۰۰ نخ، وارد ریه فرد می‌شود. میزان مواجهه با دود قلیان برای اطرافیان معادل پنج تا ۱۰ سیگار برآورد شده است. تماس و مواجهه با دود دست دوم قلیان و نشستن در کنار جمع کسانی که قلیان می‌کشند برای اطرافیان و به خصوص کودکان بسیار خطرناک و آسیب‌رسان است.ارتباط طغیان بیماری سل در منطقه مدیترانه شرقی سازمان جهانی بهداشت نیز با مصرف قلیان گزارش شده است. ۷۵ درصد موارد سرطان لب و حفره دهانی ناشی از مصرف دخانیات است که دلیل اصلی آن دربرداشتن عوامل سرطان‌زا  و تماس مستقیم مخاط دهان با آن است. افزایش ۴۰ تا ۸۰ درصدی ابتلا به سرطان معده در افراد مصرف کننده مواد دخانی، بسته به میزان مصرف به دلیل رسوب مواد سرطان‌زا در مخاط دهان و بلع گزارش شده است. این نوع سرطان در افرادی که به صورت توام از الکل و مواد دخانی مصرف می‌کنند شیوع بیشتری دارند.

 

آب،ایالات امریکا را وارد جنگ خاموش کرد

تغییرات اقلیمی و آب و هوایی در واقع یکی از تاثیرات جهانی شدن به شمار می رود که مرزها را درنوردیده و بحران آب را به یک بحران جهانی تبدیل کرده است. آب منجر به بروز جنگ های متعددی در آفریقا و غرب آسیا شده است. اما این بحران در دو دهه اول قرن بیست و یکم مرزهای این دو قاره را پیمود و به اروپا و نیمکره غربی یعنی قاره آمریکا نیز کشیده شده است.بحران آب در آمریکا همانند سایر کشورهای جهان جدی است. زیرساخت های فرسوده در این کشور به همراه تغییرات اقلیمی و بی توجهی دولت فدرال و کنگره آمریکا به تخصیص بودجه برای کاهش آلودگی آب، بسیاری از مردم این کشور را با بحران جدی مواجه کرده است.در برخی ایالات ها، با وجود اینکه آب آن سالم است، اما کمبود آب، می تواند به اقتصاد آن منطقه، آسیب جدی به بخش های کشاورزی به ویژه در برخی ایالت ها از جمله کالیفرنیا وارد کند.اما در برخی موارد، آلودگی آب در آمریکا ناشی از طمع شرکت های بزرگی است که به تعهدات و مسئولیت های خود در قبال مردم عمل نمی کنند.مساله خشکسالی و تغییرات اقلیمی نیز مورد توجه مقامات فعلی بویژه دولت ترامپ نیست. این در حالی است که بی توجهی به این مقوله می تواند اثرات زیانباری بر جامعه آمریکایی داشته باشد. برخی ایالت ها در آمریکا پرآب و برخی دیگر کم آب هستند و در صورت وقوع بحران آب در آمریکا حتی احتمال بروز درگیری میان ایالت ها بر سر آب وجود دارد. بسیاری از کارشناسان جنگ های آینده را بر سر آب می دانند و ایالت های آمریکا نیز نمی توانند مصون از احتمال بروز چنین جنگی باشند.

 

آمار سرطانی در ایران از کل جهان کمتر شد

دانشیار دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به جدیدترین آمار سرطان در کشور، گفت: سرطان دستگاه گوارش به ویژه معده بالاترین آمار مرگ و میر را داشته است.دکتر پیام آزاده در ارتباط با آخرین آمار سرطان در کشور، اظهارداشت: دقیق‌ترین آمار سرطان که در واقع آخرین آمار بوده، مربوط به سال ۹۳ است که ۱۱۲ هزار و ۱۶۰ مورد اعلام شده است.دبیر علمی سومین کنگره بین‌المللی و سیزدهمین همایش سالانه کلینیکال آنکولوژی ایران با بیان اینکه این آمار جدیدترین آمار بوده و پیش از این اعلام نشده است، گفت: ۴۶ درصد از مبتلایان زنان و ۵۴ درصد مردان بوده‌اند همچنین شایع‌ترین سرطان‌ها در کل جمعیت، سرطان پستان، پروستات، پوست، معده و روده است.دانشیار دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ادامه داد: شایع‌ترین سرطان در مردان معده و در زنان سرطان سینه است همچنین سرطان دستگاه گوارش به ویژه معده بالاترین آمار مرگ و میر را داشته است که این آمار در حد دنیا و حتی کمتر از برخی از کشورها است.

 

عید فطر،پایتخت را در آستانه انفجار ترافیکی قرار داد

سردار محمدحسین حمیدی در شصت و دومین جلسه کمیته هماهنگی طرح‌های ویژه ترافیکی که پیش از ظهر امروز در شهرک آزمایش برگزار شد، اظهار کرد: در این جلسه برای اجرای هر چه بهتر طرح‌های ترافیکی در تابستان 97 و نیز عید سعید فطر بحث و تبادل نظر خواهد شد و علاوه بر آن مواردی که ممکن است در گذشته وجود داشته باشد بررسی خواهد شد.فرمانده پلیس راه کشور از افزایش سه درصدی کشته‌های تصادفات رانندگی در تابستان 96 خبر داد.حمیدی با بیان اینکه خودروهای سواری با اختصاص 57 درصد از کل تصادفات رانندگی بیشترین سهم حوادث رانندگی را به خود اختصاص داده‌اند، گفت: 32.5 درصد از علل وقوع تصادفات نیز به دلیل بی توجهی به جلو بوده است.به گفته حمیدی، در تابستان 96 در کل کشور 39 درصد تصادفات به واژگونی منجر شده و این یعنی تصادف دو خودرو در کار نبوده بلکه عواملی چون خستگی و خواب آلودگی راننده سبب واژگونی شده است. حمیدی همچنین با اشاره به تجربیات طرح‌های تابستانی در سال‌های گذشته تصریح کرد: در یکی دو سال اخیر با توجه به همزمانی پایان ماه مبارک رمضان با آغاز تعطیلات تابستانی شاهد آن هستیم که همزمان با تعطیلات عید سعید فطر حجم زیادی از شهروندان روانه مسافرت می‌شوند و همین موضوع سبب افزایش حجم ترافیک در جاده‌های کشور و کندی حرکت می‌شود. بنابراین لازم است که شهروندان زمان سفر خود را مدیریت کرده تا دچار چنین مشکلاتی نشوند.

 

ثبت احوال مهره های مرگ کشور را تشریح کرد

بر اساس آمار منتشر شده از ثبت احوال 5 عامل بیماری های قلبی و عروقی، سرطان ها و تومورها، بیماری های دستگاه تنفسی، حوادث غیرعمد و بیماری های عفونی مهم ترین دلایل مرگ های ثبت شده هستند.بر اساس آمار بیشترین دلیل مرگ و میر در افراد از سن 50 تا 74 سال انواع سرطان و تومور است تعداد مرگ و میر به دلیل انواع سرطان و تومور در استان آذربایجان غربی، خراسان رضوی و یزد بیشتر از استان های دیگر است.این رقم در استان سیستان و بلوچستان کمتر از سایر استان ها است. همچنین در افراد بیش از 75 سال بیشترین دلیل مرگ افراد، بیماری های قلبی عروقی است. بیشترین مرگ و میر بر اثر بیماری های قلبی در استان خوزستان و کمترین آمار مرگ و میر بر اثر بیماری قلبی و عروقی در استان کردستان و سیستان و بلوچستان به ثبت رسیده است.بیشترین علت مرگ و میر در کودکان کمتر از 5 سال بیماری های عفونی است آمار مرگ و میر بر اثر بیماری های عفونی در استان تهران و قم بیش از سایر استان ها است و کمترین میزان مرگ ومیر بر اثر بیماری های عفونی در استان های کهگیلویه و بویراحمد، کردستان، ایلام، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل و چهارمحال بختیاری است.لازم به ذکر است از سن 5 تا 49 سال حوادث غیرعمدی بیشترین دلیل مرگ افراد است.

 

"سیدار مپ" تحریم نقشه گوگل را دور می‌زند

در شرایطی که گوگل تحریم جدیدی را روی دسترسی به APIها برای دامنه‌های ir اعمال کرده اما یک استارت‌آپ ایرانی ارائه‌دهنده خدمات نقشه که دارای قدرت رقابتی با بزرگان دنیاست، سرویس رایگان خود به‌اسم "سیدار مپ" را برای ایرانیها راه‌اندازی کرد. ضمن اینکه در سیدار هیچ معبری وجود ندارد که نام انگلیسی داشته باشد و همه چیز پارسی است، نقشه‌های آن در داخل ایران میزبانی شده و به همین دلیل بسیار سریعتر از سرویسهای مشابه خارجی است.با استفاده از تکنیکهای مختلف Caching و پیکربندی مناسب در سمت سرور و شبکه، بارگذاری نقشه و همچنین پاسخ متدهای APIها زیر 100 میلی‌ثانیه است.براساس بررسیهایی که متولیان توسعه این نقشه در کشور داشته‌اند و در تستهای انجام‌شده، نقشه سیدار حدود 40 درصد سریعتر از Google Maps و Map Box (سرویسهای مشابه خارجی) بوده است.جالب است که علاوه بر اطلاعات دقیق و کامل معابر، محدوده‌ها مانند محلات یک شهر، مناطق شهرداری و همچنین اسامی قدیمی خیابانها هم در سیدارمپ وجود دارد.همچنین تخفیف 20درصدی را برای تمامی استارت‌آپها و روی تمامی تعرفه‌های خدماتی‌اش در نظر گرفته است؛ در حال حاضر شش سطح تعرفه‌ای برای خدمات این شرکت به کسب‌وکارها و توسعه‌دهندگان متقاضی خدمات API در نظر گرفته شده است که تعرفه رایگان بابت دو هزار API Call روزانه و 100 گیگابیت بر ثانیه پهنای‌باند ماهیانه است.امید می‌رود کسب‌وکارها با توجه به این ظرفیت ایجادشده در کشور روی به‌سمت استفاده از این خدمات بیاورند و درگیر حلقه تحریمی شرکتهای فناوری بزرگ دنیا علیه کشورمان نشوند.

 

منحصربه‌فردترین بنای غرب ایران مُهر مرمت خورد

رویا ارجمندی با اعلام این مطلب اظهار کرد: «به‌منظور حفظ و نگهداری از قلعه شیاخ این بنای تاریخی با ابلاغ اعتبارات ملی مرمت می‌شود.».وی افزود: «برخی از سرفصل‌هایی که بر روی این بنای تاریخی اجرا خواهد شد شامل آوار برداری روی دیوارها و بخش‌های مختلف قلعه، ترمیم ترک‌ها و شکاف‌های ایجاد شده در بدنه دیوارها، اجرای بند کشی با گچ در نمای دیوار سنگی است.»ارجمندی تصریح کرد: «قلعه شیاخ یا شیاق در روستای بردی از توابع بخش زرین‌آباد شهرستان دهلران بر بالای تپه‌ای در دامنه کوه‌های تخت پیران قرار دارد.».این بنا که بزرگ‌ترین و منحصر به فردترین بنای تاریخی استان ایلام و غرب کشور است، متعلق به دوره ساسانیان است و در زمان خود به لحاظ موقعیت استراتژیکی، از وضعیت مناسبی برخوردار بوده است.در قسمت شمال قلعه شیاخ و بر روی تپه‌های مشرف به آن، برج‌های دیده‌بانی وجود دارند.

 

دیوان عدالت اداری،اعدام داعشی های ترور مجلس را تائید کرد

حجت‌الاسلام موسی غضنفرآبادی با اعلام تأیید حکم اعدام 8 تروریست وابسته به داعش که در حمله تروریستی به مجلس شورای اسلامی و حرم امام خمینی(ره) نقش داشتند، گفت که شعبه دیوان عالی کشور حکم شعبه 15 دادگاه انقلاب در خصوص 8 متهم وابسته به داعش را تأیید کرده است.به‌گفته غضنفرآبادی این افراد به‌اتهام "معاونت در بغی مستوجب اعدام" از سوی شعبه 15 دادگاه انقلاب محاکمه و به اعدام محکوم شدند.متهمان این پرونده جزو تروریست‌هایی بودند که خرداد سال گذشته در حمله به مجلس‌ شورای اسلامی و حرم مطهر امام خمینی(ره) مشارکت داشتند که در شعبه 15 دادگاه انقلاب به‌ریاست قاضی صلواتی محاکمه و به‌اتهام معاونت در افساد فی الارض مستحق اعدام شناخته شدند.این پرونده در مجموع 26 متهم دارد که رسیدگی به پرونده 18 متهم باقی‌مانده طی ماه‌های آتی انجام می‌شود.

 

تلگرام در روسیه، شکست سنگین را متحمل شد

رتبه دامنه اصلی آدرس دهی تلگرام t.me در روسیه از ۱۰۵ اکنون به رتبه ۷۸۵ سقوط کرده است.میزان استفاده از تلگرام در روسیه از ۲۸% به ۴.۱% افت پیدا کرده است.به گزارش بزرگترین اپراتور روسیه، استفاده از اسکایپ نیز ۱۵۰% رشد داشته است.برخلاف مطب ادعایی روزنامه ایران مبنی بر نقل قولی از وزیر ارتباطات روسیه که مدعی گردیده بودند وزیر ارتباطات روسیه اعلام کرده است «مسدودیت تلگرام شکست‌خورده است» به اذعان وزیر ارتباطات روسیه تاکنون در مراحل مختلف مسدودیت، موفقیت‌های خوبی کسب شده است. و این در حالی است که مسئول مستقیم مسدودیت تلگرام شخص وزیر ارتباطات روسیه و سازمان تابع آن، سازمان نظارت بر اینترنت روسیه میباشد.روسیه بیش از ۵۰ سرویس رایگان ارائه دهنده خدمات VPN را هم‌اکنون مسدود کرده است. مجموع کاربران اینترنت روسیه ۱۰۸ میلیون نفر میباشد از این تعداد از ابتدا رقمی بین ۱۰ تا ۱۵ میلیون طبق ادعای تلگرام، عضو تلگرام بوده‌اند اما از آمار فعالیت‌های روزانه موضوعی منتشر نشده است، این در حالی است که پرطرفدارترین و پرعضو ترین یک کانال روسی در تلگرام تنها ۵۰۰ هزار نفر عضو دارد و دیگر کانال‌ها نیز با فاصله بسیاری اعضاء بسیار کمتری دارند.

 

ناجا به دوستداران جام جهانی هشدار داد

سردار مسعود منفرد جانشین پلیس آگاهی ناجا با اشاره به برگزاری مسابقات جام جهانی روسیه و تکاپوی علاقمندان برای خرید بلیت و حضور در این مسابقات، اظهار کرد: در همین رابطه برخی آژانس‌های مسافرتی به صورت غیرمجاز فعالیت کرده، به گونه‌ای که از طریق روش‌های مختلف نظیر تبلیغات گسترده و فریبنده خصوصاً در فضای مجازی، چاپ آگهی در مطبوعات و یا پخش آن در سطح شهر برای فروش بلیت مسابقات و اعزام دوستداران فوتبال به کشور روسیه از طریق تور‌های جام جهانی اقدام می‌کنند.وی خاطرنشان کرد: بنابراین وقوع کلاهبرداری توسط آژانس‌هایی که با این ادعا در حال ثبت نام دوستداران فوتبال هستند، متصور است که هموطنان باید مراقب باشند تا در دام آنان گرفتار نشوند.این مقام ارشد انتظامی ادامه دارد: افرادی که برای دیدن مسابقات فوتبال قصد رفتن به کشور روسیه را دارند باید به مراکز و آژانس‌های مسافرتی رسمی که مجوز سازمان میراث فرهنگی و گردشگری دارند، مراجعه و از پرداخت هرگونه وجه و تحویل اسناد و مدارک به افرادی که با تبلیغات گسترده و فریبنده مدعی اجرای تور‌های جام جهانی هستند، خودداری کنند.جانشین پلیس آگاهی ناجا در خاتمه گفت: لازم است هموطنان، ارز مورد نیاز خود را از مبادی رسمی تهیه کنند تا اسیر دام جاعلان و کلاهبرداران ارز‌های جعلی نشوند.

 

حریرچی،شایعات واکسن HPV را خط زد

سخنگوی وزارت بهداشت با تشریح ابعاد جدید واکسن HPV گفت: ویروس HPV، منجر به دو بیماری مهم زگیل تناسلی و برخی سرطان‌های ناحیه تناسلی از جمله سرطان دهانه رحم می‌شود.دکتر ایرج حریرچی با اشاره به اینکه ویروس HPV، منجر به دو بیماری مهم زگیل تناسلی و برخی سرطان‌های ناحیه تناسلی از جمله سرطان دهانه رحم می‌شود، اظهار داشت: این واکسن نیاز به سه بار تزریق دارد و هر بار تزریق آن ۲۷۰ هزار تومان است که هزینه تزریق آن در مراکز خصوصی بیشتر است و بسیاری از مردم استطاعت تهیه این واکسن را ندارند.سخنگوی وزارت بهداشت با اشاره به اینکه در کشور در سال ۹۴، ۹۲۷ مورد سرطان دهانه رحم داشتیم، افزود: ۵ درصد مردم در طول عمر خود به زگیل تناسلی مبتلا می‌شوند و بروز آن بیشتر در زنان کمتر از ۲۴ سال و در مردان ۲۵ تا ۲۹ سال است. وی همچنین با بیان اینکه در مورد مسائل علمی مربوط به واکسن HPV و عوارض آن، افراد علمی باید اظهار نظر کنند، گفت: نه در ایران و نه در دنیا گزارشی مبنی بر خطرناک بودن و عقیم کردن توسط این واکسن وجود ندارد و این واکسن در ۵۴ کشور در حال استفاده است و در برخی کشور‌ها استفاده از آن اجباری است و حتی جزو برنامه فراگیر واکسیناسیون آن‌ها به شمار می‌رود.وی گفت: راه اصلی انتقال این بیماری، ارتباط جنسی است، اما ممکن است ویروس از راه‌های دیگر نیز منتقل شود و انتقال این ویروس صرفاً به روابط غیر اخلاقی منحصر نبوده، بلکه در روابط زناشویی، بین زن و شوهر نیز در صورت وجود این ویروس، بیماری منتقل می‌شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha