جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
نماینده ولی فقیه در سپاه کربلا

حوزه/ مسئول نمایندگی ولی فقیه در سپاه کربلا مازندران، فقدان معرفت نسبت به خدا را عامل گرفتاری بشر در گرداب تکبر یاد کرد و گفت: عقده حقارت عامل تکبر است و بهترین درمان ایمان عملی به خدا است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از مازندران، حجت الاسلام یدالله غلامی، امروز در ادامه سلسله مباحث اخلاقی در جمع کارکنان سپاه کربلا، راه رفتن متواضعانه متقین را دارای دو تفسیر متبادر خواند و گفت: عمل و رفتار هرکس بازتاب حالات درونی اوست، همانگونه که بروز بیماری جسمانی نشانه اتفاقات و اخلال سیستم های درونی انسان است.

وی، مشی متقین را فروتنانه و متواضعانه دانست و با اشاره به اینکه انسان دارای دو نیروی متفاوت یعنی «ضمیر پنهان و ضمیر آشکار» است، به استناد کلمه 25 نهج البلاغه امیر المومنین(ع) در ترجمه فیض الاسلام افزود: انسان نمی تواند چیزی را در دل پنهان کند، زیرا هر آنچه انجام داده بجز سخنان بی اندیشه، یا در گفتار و یا در رفتار و رخسارش آشکار می شود.

حجت الاسلام غلامی تکبر را از نشانه های بیماری روانی یاد کرد و با اشاره به آیات قرآن کریم مبنی بر آنکه نباید با تکبر در زمین راه رفت، ادامه داد: ضمیر پنهان انسان هر چه سعی در مخفی کردن عملی داشته باشد بالاخره در بعضی رفتار ها مانند راه رفتن، خط و مش و گفتار به وسیله ضمیر آشکار نمایان می شود.

مسئول نمایندگی ولی فقیه در سپاه کربلا، تواضع را از فضائل اهل تقوا دانست و اظهار داشت: بعضی تصور می کنند تواضع خوب است ولی خودداری از آن هم اثری بر اخلاق و رفتار وجودی ندارد، در حالیکه تواضع در همه امورات زندگی اثر بخش بوده و در نقطه مقابل تکبر قرار دارد.

حجت الاسلام غلامی مهمترین عوامل گناه را در نقطه مقابل تواضع یعنی تکبر خواند و بیان کرد: اولین گناه عالم بشریت با تکبر، آن هنگامی شکل گرفت که وقتی خدا پس از خلقت آدم(ع) به ابلیس امر سجده بر او کرد، شیطان تکبر ورزید و رانده شد.

وی اثر تواضع را در کسب و تحصیل علم و ادب مهم برشمرد و گفت: انسانی که مسأله ای نداند و تکبر هم نداشته باشد به دنبال یادگیری آن مسأله می رود و در غیر آن صورت، با تکبر در جهالت قرار می گیرد زیرا از جمله حجاب های اصلی علم و معرفت تکبر است و مانع تحصیل دانش می شود.

مسئول نمایندگی ولی فقیه در سپاه کربلا با اشاره به جنگ های جهانی اول و دوم که 20 میلیون کشته، هشت میلیون زخمی و چندین میلیون لیتر خون در زمین ریخته شد، آن را ناشی از تکبر، قوم و نژادی یادکرد که خود را برتر می نامیدند و با آن اقدام بر جامعه بشری خسارت ها وارد کردند.

حجت الاسلام غلامی تواضع را مانع فساد و تباهی عالم دانست و گفت: هر کس به موهوم بزرگی و برتری خود برسد و از بزرگی خدا غافل گردد، گرفتاری او فراوان می شود که راه نجات آن توجه به بزرگی خداوند تبارک و تعالی است.

مسئول نمایندگی ولی فقیه در سپاه کربلا فقدان معرفت نسبت به خدا را عامل گرفتاری بشر در گرداب تکبر یاد کرد و افزود: عقده حقارت عامل تکبر است و بهترین درمان ایمان عملی به خدا است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha