چهارشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۳ |۷ شوال ۱۴۴۵ | Apr 17, 2024
آیت‏ الله علوی بروجردی

حوزه/مردم ما امروز الگوی حکومت و رفتار و جامعه علوی را انتظار دارند و همه ارکان جامعه از روحانیت و مسئولان و مردم باید خود را در این مسیر قراردهند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، آیت الله علوی بروجردی در دیدار با اعضای مجمع جهانی شیعه شناسی گفت: شیعه یک فرقه و یک مذهب نیست، بلکه هویت اصلی و ماهیت اسلام است.

وی افزود:اگر نگاهی عمیق به اسلام داشته باشیم می بینیم که اسلام هویتی جز شیعه ندارد؛ حدیث «یوم الدار» که جزو احادیث کاملا صحیح است، نشان دهنده هویت واقعی جریان امامت و تشیع و التزام به ولایت ائمه(ع) است.

وی تصریح کرد: شیعه نفس اسلام است و اگر معالم شیعه را از اسلام جدا کنیم، چیزی برای ارایه نمی ماند؛ زیرا هویت اسلام همان مبانی است که مکتب شیعه معرفی می کند که شامل سنت نبوی، قرآن، روایات و سیره ائمه(ع) است.

این استادحوزه یادآورشد: اگر بخواهیم به این معارف دقت کنیم می توانیم به مناجات و ادعیه صادره از اهل بیت(ع) اشاره کرد، زیرا پس از معارف وارده از پیامبر این ادعیه را از هیچ منبعی جز اهل بیت(ع) نمی توان دریافت؛ چه کسی جز اهل بیت(ع) می تواند دعایی مثل کمیل را به زبان بیاورد؛ دعایی که حتی جوانان وهابی را هدایت کرد.

وی گفت: علمای ما در طول تاریخ هیچ سوالی را بی پاسخ نگذاشته اند و قطعا هیچ راهی برای تضعیف معتقدات شیعه وجود ندارد؛ باید این معارف را در محافل علمی دنیا معرفی کنیم؛ باید همان رابطه ای که آیت الله العظمی بروجرودی با الازهر ایجاد کردند و با منطق علمی توانستند حقانیت مذهب  شیعه را ثابت کنند این رابطه را دنبال کنیم و خود را در مجامع جهانی مطرح کنیم.

متاسفانه شیعه در کشور ما هم مظلوم واقع شده است

تولیت مسجد اعظم تصریح کرد: باید با تعامل علمی و تبلیغی زمینه بیشترانتقال معارف و تبادل علمی و تقریب را در عرصه های مختلف فراهم کنیم؛ متاسفانه شیعه در کشور ما هم مظلوم واقع شده است؛ زیرا منابع و عقاید ما به شکلی که باید و شاید در در مدارس و دانشگاه ها و با روش های مختلف تبلیغ نمی شود؛ آموزش و پرورش ما باید با روش های جدید و با سلیقه و... این معارف را به نسل نوجوان کشور منتقل کنند.

شیعیان خارج از ایران را فراموش نکنیم

آیت الله علوی بروجردی اظهارکرد: یکی از مسایلی که نباید از یاد ببریم آن است که میلیون ها شیعه خارج از ایران زندگی می کنند، ولی نباید نسبت به آنها بی تفاوت باشیم زیرا آنها نیز شیعه هستند و باید از آنها حمایت کنیم و اجازه ندهیم که در غربت رها شوند؛ شیعه، تنها ایران نیست بلکه ایران بخشی از 350 میلیون شیعه ای است که در دنیا وجود دارد.

مراجع تقلید شیعه را در کشورهای مختلف تقویت کنیم

وی گفت: حتی در کشور عربستان نیز یک پنجم یا یک چهارم مردم را شیعیان تشکیل می دهند؛ باید جلوه های اتقان و توان علمی و معرفتی شیعه را به دنیا ارایه دهیم؛ باید علمای طراز اول افغانستان و پاکستان و هند و... را تقویت کنیم تا مراجع تقلید شیعه را در کشورهای مختلف تقویت کنیم.

این استاد حوزه یادآورشد: ائمه ما در مقابل دشمنان قسم خورده خود و در بدترین شرایط ممکن از نظر نظارتی و خفقان سیاسی و اجتماعی بهترین برنامه ها را پیاده کردند؛ هیچ دوره ای از دوران ائمه شاید به اندازه دوران امام حسن عسکری(ع)، شرایط خفقان وجود نداشت، ولی هیچگاه مثل این دوره شبکه وکلای ائمه توسعه نیافت؛ این مساله به این معنی است که ائمه ما چه برنامه دقیقی در هر شرایطی داشتند.

وی گفت: کتاب المراجعات کتابی است که بسیاری از افراد با انصاف را در مسیر هدایت قرارداد؛ وقتی کسی این منطق قوی را مطالعه می کند نمی تواند در مقابل آن سخن دیگری بیان کند؛ باید این چنین و به شکل متقن اهل بیت را معرفی کنیم.

آیت الله علوی بروجردی اظهارکرد: مردم ما امروز الگوی حکومت و رفتار و جامعه علوی را انتظار دارند و همه ارکان جامعه از روحانیت و مسئولان و مردم باید خود را در این مسیر قراردهند؛ باید امانتی که از امام صادق(ع) برگرفتیم را به دنیا ارایه دهیم.

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha