جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
FATF

حوزه/ چشم انداز برترین اخبار ایران و جهان در ۲۴ ساعت گذشته، با گزینش اهمّ رویدادهای سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی از رسانه های مختلف در بسته‌ی خبری صبحگاهی تقدیم حضور کاربران محترم «خبرگزاری حوزه» می‌گردد،انتظار داریم با ارائه نظرات ارزشمند شما فرهیختگان گرامی، پویش روزافزون آن را شاهد باشیم.

سید حزب الله راز خروج ترامپ از برجام را فاش کرد

سید حسن نصرالله دبیرکل حزب‌‌‌الله در سخنرانی امروز خود به تشکیل دولت جدید لبنان و آخرین تحولات منطقه از جمله یمن، سوریه و فلسطین پرداخت. سخنرانی دبیرکل حزب‌الله لبنان سپس سفر هیأت آمریکایی به منطقه با هدف اجرایی شدن «معامله قرن» بود. وی گفت: تمام رهبران سیاسی و کسانی که به مسأله فلسطین مرتبط هستند، باید به این تحولات توجه داشته باشند.نصرالله گفت: آنچه در سوریه می‌گذرد به‌علاوه خروج آمریکا از توافق هسته‌‌ای با ایران و تهدید به اعمال تحریم علیه ایران و نفت این کشور همه و همه در راستای طرح آمریکا یعنی معامله قرن است که هدف آن تسویه مسأله فلسطین است.وی تأکید کرد: پرونده‌ای که در منطقه اولویت دارد ، معامله قرن است. تحرکات برای این پرونده آغاز شده و در آستانه اعلام رسمی آن توسط آمریکا هستیم.سید مقاومت افزود: راهپیمایی‌های بازگشت نشان دهنده یک مبارزه‌طلبی بزرگ است، جرأت غزه و مقاومت، معادله پاسخ به هر حمله‌ای را ثابت کرد.

 

تعلیق ایران در فهرست سیاه FATF تمدید شد

گروه ویژه اقدام مالی FATF ضمن ابراز ناامیدی از اینکه ایران برنامه اقدام خود را کامل اجرا نکرده است ولی با توجه به تداوم تلاشهای دولت ایران، تعلیق اقدامات مقابله ای خود را تا ماه اکتبر( آبان ماه ) تمدید کرد. در بند جدید بیانیه عمومی گروه اقدام مالی مربوط به ایران که جمعه شب منتتشر شد، آمده است:کارگروه اقدام از عدم اقدام ایران جهت اجرای برنامه اقدام خود در راستای رفع کمبودهای چشمگیر مربوط به مبارزه با پولشویی و مقابله با تامین مالی تروریسم متاسف است. با توجه به تلاش های مستمر دولت ایران برای نهایی کردن و تصویب قوانین مبارزه با پولشویی و مقابله با تامین مالی تروریسم، کارگروه اقدام مالی در نشست این هفته خود تصمیم گرفت که تعلیق اقدامات تقابلی ادامه یابد. کارگروه اقدام مالی از ایران انتظار فوری دارد که با پیشرفت سریع در مسیر اصلاحی تضمین کند که با تکمیل و اجرای اصلاحات ضروری مربوط به مبارزه با پولشویی و مقابله با تامین مالی تروریسم، به ویژه با وضع قوانین لازم، تمامی موارد باقی‌مانده در برنامه اقدام آن را رفع خواهد کرد. از ایران انتظار داریم که اصلاحیه های قوانین مربوط به مبارزه با پولشویی و مقابله با تامین مالی تروریسم را وضع و تا اکتبر 2018 (مهر-آبان 97)، کنوانسیون های پالرمو و TF را در تطابق با استانداردهای گروه اقدام مالی تصویب کند؛ در غیر این صورت، گروه اقدام مالی اقدامات متناسب و لازم را اتخاذ خواهد کرد. گروه ویژه اقدام مالی (به اختصار FATF) یک سازمان بین دولتی است که در سال 1989 (1367) با ابتکار گروه 7 با توجه به سیاست‌های توسعه برای مبارزه با پول‌شویی تاسیس شد. اهداف این سازمان در تعیین استانداردها و ارتقای اجرای موثر اقدامات حقوقی و عملی برای مقابله با پولشویی، تامین مالی تروریسم و دیگر تهدیدات وارد بر انسجام سامانه مالی جهانی، خلاصه می شود. دبیرخانه FATF در مقر سازمان همکاری اقتصادی و توسعه پاریس مستقر است.

 

عربی 21 از نشست محرمانه موساد و سرویس های اطلاعاتی چند کشور عربی پرده برداشت

پایگاه خبری «عربی 21» به نقل از تارنمای فرانسوی «اینتلیجنس آنلاین» و کانال 7 تلویزیون اسرائیل گزارش داد، به تازگی نشست محرمانه سازمان جاسوسی رژیم صهیونیستی (موساد) و سرویس های اطلاعاتی چند کشور عربی در اردن برگزار شده است.پایگاه عربی 21 افزود: هدف از این نشست، بحث و بررسی درباره چگونگی پیشبرد روند سازش میان تشکیلات خودگردان فلسطین و رژیم صهیونیستی همزمان با تلاش های آمریکا در منطقه برای تکمیل طرح «معامله قرن» بوده است.این نشست، هفدهم ماه جاری میلادی در شهر عقبه اردن برگزار شد و یوسی کوهین رئیس موساد، خالد بن علی حمیدان رئیس سرویس اطلاعاتی عربستان، عباس کمال رئیس سرویس اطلاعاتی مصر، عدنان عصام الجندی رئیس سرویس اطلاعاتی اردن و نماینده ای از سوی تشکیلات خودگردان فلسطین حضور داشتند. ر اساس این گزارش، هیأتی از سوی آمریکا شامل «جیسون گرینبلات» و «جرد کوشنر» نیز در این نشست حضور داشته است.خبرگزاری فلسطینی معا، همچنین به نقل از یک مقام ارشد فلسطینی، حضور تشکیلات خودگردان را در این نشست تکذیب کرده است.اینتلیجنس آنلاین نیز با بیان اینکه روابط محرمانه میان رژیم صهیونیستی و عربستان از سال ها پیش وجود داشته است، به دیدار مئیر داگان رئیس پیشین موساد با همتای سعودی اش اشاره کرد.بر این اساس، «ایهود اولمرت» نخست وزیر پیشین رژیم صهیونیستی با بندر بن سلطان که آن زمان رئیس سرویس اطلاعاتی عربستان و رئیس شورای امنیت ملی این کشور بود، دیدار کرد.

 

آمریکا برای حمله به ایران در هر نقطه از سوریه چراغ سبز نشان داد

روزنامه سعودی الشرق الاوسط در مطلبی مدعی شد، مشاور وزیر امور خارجه آمریکا در پی مذاکراتی با روسیه، ترکیه و اردن است که دستور کار اصلی آن خروج کامل ایران از سوریه و پایان حضور نیروهای ایرانی در این کشور است. همچنین بیان‌ شده، قرار است آمریکا به اسرائیل برای حمله به پایگاه‌ها و نیروهای نظامی ایران در هر نقطه از سوریه چراغ سبز نشان دهد.روزنامه سعودی الشرق الاوسط در مطلبی بیان کرده است، آمریکا با روسیه مذاکراتی برگزار کرده که بر اساس آن قرار شده، آمریکا در ازای ترک و تخریب پایگاهی نظامی در مرز سوریه و عراق، خواهان خروج کامل نیروهای ایران از خاک سوریه شود.این روزنامه گفته است، این پیشنهاد از سوی «دیوید ساترفیلد»، مشاور وزیر امور خارجه آمریکا در ملاقات با مقامات روسیه، اردن و ترکیه بیان ‌شده است. ظاهراً در این ملاقات ساتر فیلد، پیشنهاد‌هایی از جمله خروج کامل نیروهای آمریکایی از مرز سوریه و اردن و برقراری نیروی نظارتی و نظامی روسیه در آنجا و همچنین تدوین یک مکانیسم نظارتی کامل به شکل مشترک از سوی آمریکا و روسیه برای کنترل اوضاع در سوریه را داده است.در همین حال نشریه اسرائیلی YNet News در مطلبی جداگانه با اشاره به این مذاکرات به نقل از روزنامه الحیات بیان کرده، مذاکرات برای خروج کامل ایران از سوریه میان آمریکا و روسیه در جریان است. این روزنامه با بیان این‌که اردن نیز مخالف حضور ایران در سوریه است، گفته قرار است آمریکا به اسرائیل برای حمله به نیروهای ایرانی در هر کجای خاک سوریه چراغ سبز نشان دهد.با این حال یکی از مقامات ارشد اسرائیل گزارش‌ها در مورد توافق روسیه و اسرائیل بر سر خروج کامل ایران از سوریه را تکذیب کرده است.

 

زارعی نسل کشی و مرگ خاموش در یمن را تشریح کرد

کارشناس سیاسی بیان داشت: جنگ تحمیلی یمن ظالمانه و نسل کشی است.زارعی ادامه داد: یکی از پیامد های جنگ 40 ماهه ی تحمیلی به یمن از سوی آمریکا، فرانسه ، عربستان و اماراتی ها نابودی زیرساخت های این کشور است. وی با بیان اینکه به اعتراف آنها هشت میلیون و 200 یمنی را در قحطی کامل قرار داده اند، تصریح کرد:شیوع بیماری‌های مسری در یمن و بیماری‌های مهلکی که روزانه جان کودکان و سالخوردگان را می گیرد از دیگر پیامدهای این جنگ است.زارعی از دیگر اهداف جنایتکاران در جنگ یمن را به راه انداختن جنگ در میان شیعه و سنی عنوان کرد و افزود: دشمنان بر این باورند که ترکیب یمن شیعه و سنی است و آن محور انصارالله زیدی های یمن هستند. کارشناس مسائل منطقه‌ ای گفت: انصارالله در واقع از طریق وارد کردن شافعی‌ها سعودی‌ها را با شکست مواجه کرد در حقیقت جنگ شافعی‌ها با انگلیسی‌ها، سعودی‌ها، فرانسوی‌ها و آمریکایی‌ها سبب به شکست کشاندن توطئه سنی‌های متحد انصارالله در یمن شد و نهایتاً انصارالله گرفتن تلفات را در دستور کار خود قرار داد.زارعی تصریح کرد: در این ارتباط انصارالله با محاصره کردن نیروها توانست عملیات خود را پیش برده و هراس در دل جنایتکاران ایجاد کند.

 

#هزارجلادهزار اشرف،منافقین را در فضای مجازی رسوا کرد

بسیاری از کاربران فضای مجازی در روزهای گذشته با راه‌انداختن هشتگ #هزارجلادهزاراشرف در صفحات شخصی خود در اینستاگرام و توییتر به بازخوانی جنایات گروهک منافقین پرداختند. از جمله وقایعی که در هشتگ #هزارجلادهزاراشرف در فضای مجازی مطرح بود، ماجرای شرط‌ گذاشتن اعضای گروهک منافقین در حمله به شهر اسلام‌آباد همزمان با عملیات مرصاد بود. در این عملیات منافقین با ورود به داخل خاک ایران به بیمارستان اسلام‌آباد غرب وارد شده و با پاره کردن شکم زنان آبستن، بر سر اینکه کودک داخل رحم دختر است یا پسر شرط‌بندی می‌کردند.دست داشتن اعضای گروهک منافقین در نسل‌کشی کردها همزمان با انتفاضه شعبانیه مردم عراق در 1991، ترور 7 تیر و شهادت آیت‌الله بهشتی و 72 تن از مسئولان نظام، اشاره به کشتار مردم کوچه و خیابان و بیش از 12 هزار شهید ترور توسط منافقین از جمله موضوعات داغ فضای مجازی در این هشتگ بود.

 

شفقتنا نگرانی های برخی از مسئولین در جلسات خصوصی را ابراز کرد

شفقنا نوشت: از چندین ماه پیش به ویژه در ماه مبارک رمضان حجج اسلام آقایان سید حسن خمینی، سید محمد خاتمی و ناطق نوری در جلسات خصوصی نگرانی ها و انتقادات مردم و کارشناسان خبره درباره  شرایط دولت در عرصه سیاست داخلی به ویژه سیاست های اقتصادی و تیم اقتصادی آن را به حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی منتقل کرده و با پیشنهاداتی خواهان اخذ تدابیر جدی در این زمینه شده بودند...  حامیان سیاسی دولت ابراز داشته اند در صورت اخذ تدابیر لازم از سوی رییس جمهور و تغییرات و ترمیم در تیم اقتصادی و شفافیت در پرداخت های ارزی، نهایت حمایت خود را از تدابیر رییس جمهور به انجام خواهند رساند.بسیاری از کارشناسان و دلسوزان معتقدند با همه ی دشواری ها، با توجه به ظرفیت های ملی عبور از شرایط فعلی در صورت اخد تدابیر لازم و شفافیت و مبارزه جدی با فساد امکان پذیر است، چنان که کشور شرایط دشوارتر جنگ را با مدیریت صحیح پشت سرگذاشت.

 

عبدی تحلیلی از بحران اقتصادی را ارائه داد

عباس عبدی در روزنامه اعتماد نوشت: متاسفانه در این کشور با حمایت از نرخ ارز جز اینکه صادرات تضعیف و واردات تقویت می‌شود، جز اینکه رانت بزرگی نصیب افراد پولدار می‌شود، جز اینکه فقر و بیکاری را بزرگ‌تر می‌کند، جز اینکه نابرابری را افزایش می‌دهد، جز اینکه بروز بیماری را به عقب می‌اندازد، هیچ نتیجه دیگری ندارد. از همان روزی که دلار 4200 تومان اعلام شد، هزاران میلیارد تومان رانت ایجاد شد. قبل از آن هم رانت نانوشته وجود داشت. رانتی که علیه طبقات فقیر اعمال می‌شد. دولتی که برای پرداختن یارانه‌ها آه و ناله می‌کند، چرا باید با دخالت در این موارد ده‌ها برابر این رقم رانت را میان عده‌ای معدود به ضرر مردم توزیع کند؟ این تجربه‌ای است که بارها و بارها تکرار شده است. این سوراخی است که همواره در آن دست کرده‌ایم و گزیده شده‌ایم. کنترل قیمت ارز و تورم به خودی هیچ افتخاری نبوده و نیست. پایداری سیاست‌های اقتصادی و مصنوعی نبودن این کنترل است که اهمیت دارد. با تزریق دلارهای نفتی و دلارهایی که بر اثر رفع تحریم‌ها آزاد شده بود، نمی‌توان اقتصادی مقاوم و درون‌زا و برون‌گرا ایجاد کرد. قبول است که برخی تحرکات یا حساسیت‌های روانی موجب تشدید این وضع شده است ولی اینها مساله اصلی نیست. بلکه این موارد اگر هم باشند حاشیه‌ای هستند. مساله اصلی بی‌توجهی کلی به ساختارهای اجتماعی و اقتصادی است که بر اثر سیاست‌های مداخله‌جویانه شکل می‌گیرد و نتایج خاص خود را بازتولید می‌کند.

 

«دولتِ اصلاحطلبان» در یک قدمی ترمیم قرار گرفت

اصلاح طلبان که از بانیانِ اصلی اوضاع بدِ اقتصاد در این روزها هستند، درخواست ترمیم کابینه را به صورت جدی تر مطرح کرده اند، اتفاقی که ممکن است در آینده نزدیک شاهدش باشیم و کابینه ای با سهمخواهی بیشتر اصلاح طلبان رقم بخورد. گلایه آقای روحانی از وزیران دولت باعث شده است که حتی در محافل حامیان روحانی و بین اخبار رسانه های طیف اطلاح طلب این گونه استنباط شود که روحانی به دنبال ترمیم کابینه است. از لابه لای مصاحبه ها و تحلیل های اصلاح طلبان و کارشناسان اقتصادی حامی دولت دوازدهم نیز این موضوع ضرورت پیدا کرد.گمانه زنی ها در مورد تغییر کابینه نه تنها در فضای سیاسی و اصلاح طلبان شنیده می شود، بلکه اعضای فراکسیون امید مجلس هم به این موضوع توجه ویژه ای کرده اند. به عنوان مثال علیرضا رحیمی، عضو هیات رئیسه فراکسیون امید  که می گوید مجلس از ترمیم کابینه استقبال می‌کند، چون هر تغییری باعث بهتر شدن وضع می‌شود. نتایج یک نظر سنجی رسانه ای نشان می دهد قریب به 87 درصد مردم و مخاطبان این رسانه به ضرورت ترمیم کابینه رای مثبت دادند.با این شرایط انتظار می رود همان طور که روحانی خودش نیز از وزیران خود گلایه کرده است، به صحبت های خودش پایبند باشد و به خواسته های افکار عمومی، کارشناسان اقتصادی، رسانه ها و حتی حامیانش توجه کند و ترمیم کابینه را هرچه زودتر عملیاتی کند.

 

صندوق بین المللی پول،جدیدترین تخمین از ذخیره ارزی ایران را منتشر کرد

صندوق بین المللی پول در ارزیابی خود ذخیره ارزی دولت ایران را 112 میلیارد دلار تخمین زده که به صورت مازاد حساب جاری است و این رقم نشان می دهد که تهران فشار تحریم های دور جدید آمریکا را به راحتی پشت سر خواهد گذاشت. واشنگتن از ماه آینده دور جدید تحریم ها علیه ایران را اجرایی خواهد کرد. این تحریم ها به دنبال خروج آمریکا از توافق هسته ای دوباره برقرار خواهد شد. بر اساس گزارش رویترز، در دور جدید تحریم ها، درآمدهای ارزی ایران به احتمال زیاد کاهش خواهد یافت. نگرانی مردم از کاهش ارزش پول ملی، سبب شده که آنها برای تبدیل پول ملی به ارز خارجی هجوم آورند. رویترز همچنین به بازتاب سخنان «حسن روحانی» رئیس جمهوری ایران پرداخت و نوشت: وی به مردم کشورش وعده داد که دولت قادر است فشار اقتصادی حاصل از تحریم های جدید آمریکا را مهار کند.

 

دولت و مجلس برای برون رفت از مشکلات اقتصادی راهکار دو فوریتی ارائه داد

اعضای هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی از ارائه طرح یا لایحه ای دو فوریتی برای برون رفت از مشکلات اقتصادی کشور خبر دادند. اسدالله عباسی از هیات رئیسه مجلس، محمدرضا پورابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی، حمیدرضا فولادگر رئیس کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی، غلامرضا تاج گردون رئیس کمیسیون برنامه و بودجه و محمدحسین حسین زاده بحرینی عضو کمیسیون اقتصادی اعضای این کارگروه را تشکیل می دهند.امیر آبادی امروز در صفحه شخصی خود نوشت: اولین جلسه کمیسیون برون رفت از مشکلات اقتصادی با حضور نمایندگان دولت و مجلس برگزار خواهد شد. قرار است یکشنبه هفته جاری رئیس جمهور و وزرای اقتصادی دولت برای بررسی مشکلات اقتصادی و ارائه راهکارهای برون رفت از این مشکلات در مجلس حضور یابند.

 

سازمان ملل ائتلاف سعودی را در لیست سیاه قرار داد

سازمان ملل اعلام کرد که ائتلاف به سرکردگی عربستان مسئول کشته شدن 368 کودک و زخمی شدن 300 نفر دیگر در یمن است.سازمان ملل همچنین اعلام کرد که ائتلاف به سرکردگی عربستان حقوق کودکان را در مناطق درگیری در یمن نقض کرده است.سازمان ملل ائتلاف متجاوز سعودی در یمن را در فهرست سیاه خود قرار داد.سازمان ملل متحد اواخر مهر ماه گذشته نیز در گزارش سالانه خود درباره کودکان در درگیری‌های مسلحانه، رسماً نام ائتلاف متجاوز سعودی را به‌دلیل کشتار کودکان یمنی، در لیست سیاه ناقضان حقوق کودکان قرار داد.ائتلاف سعودی حدود دو سال قبل نیز در فهرست سیاه سازمان ملل قرار گرفت ولی بعداً توسط بان کی مون دبیرکل سابق سازمان ملل از این فهرست حذف شد تا این گزارش مورد بازنگری قرار گیرد.عربستان سعودی از ششم فروردین 94 با تشکیل ائتلافی متجاوز از رژیم‌های مرتجع عربی، جنگی ویرانگر را علیه یمن با هدف تسلیم کردن مردم این کشور در برابر سیاست‌های خود و جلوگیری از تشکیل دولت مستقل و غیروابسته به خود آغاز کرده است.

 

مالزی نظامیان خود را از عربستان خارج می کند

'محمد سبو' وزیردفاع دولت جدید مالزی امروز در یک کنفرانس مطبوعاتی افزود: هیات دولت هفته گذشته این تصمیم را اتخاذ کرده است.وی توضیح داد: وزارتخانه های دفاع و امور خارجه در آینده نزدیک در قالب جدول زمانبدی، برنامه خروج نظامیان مالزیایی از عربستان و بازگرداندن آنها به کشور را هماهنگ می کنند.سبو تاکید کرد: مالزی همکاری های خود را با همه کشورهای جهان به جز اسرائیل و بویژه با دولت های اسلامی ادامه و گسترش خواهد داد.بر اساس این گزارش ، پیشتر عنوان شد که دولت ماهاتیر محمد در حال بررسی وضعیت نیروهای نظامی این کشور در عربستان است.این نیروها در دوران دولت پیشین (نجیب رزاق) به ریاض اعزام تا در جنگ یمن حضور داشته باشند.دولت نجیب اعلام کرده بود که سربازان مالزیایی فقط برای تخلیه اتباع مالزی از کشور جنگ زده یمن و اهداف انسان دوستانه درآنجا فعالیت دارند. این نیروها از سال 2016 تاکنون در عربستان حضور دارند. وزیر دفاع مالزی در پاسخ به پرسش خبرنگار ایرنا در مورد رویکرد سیاسی کوالالامپور در دریای جنوبی چین گفت: مالزی خواستار صلح و آرامش در این پهنه آبی و استراتژیک بوده و نمی خواهد دراین منطقه جنگ و درگیری رخ دهد.

 

حکم مجازات رهبر معنوی داعش در ترکیه صادر شد

دادستان ترکیه حکم مجازات «خالص بایانجوک» ملقب به «ابوحنظله» رهبر معنوی داعش در ترکیه را صادر کرد.بایانجوک به مدت یک سال و 20 روز در بازداشت نیروهای امنیتی پلیس ترکیه قرار داشت و بنا به حکم دادستان ترکیه به جرم تشکیل و رهبری گروه تروریستی مسلح در ترکیه به 12 سال و 6 ماه حبس و به جرم تبلیغ به نفع گروه تروریستی داعش به 1 سال و 6 ماه و 22 روز حبس محکوم شد.رهبر معنوی داعش در ترکیه در دفاعیات خود به رئیس دادگاه اظهار داشت: مرا به خاطر گزارش نهادهای امنیتی و اطلاعاتی مجازات می‌کنید. در حالی که به من اتهام می‌زنید که در ساکاریا فعالیت تشکیلاتی انجام می‌دهم که من در آنجا فقط با دوستان و همراهانم غذا می‌خوردم اما دادستانی آن را به جلسه تشکیلاتی تعبیر می‌کند. من بارها گفته‌ام که دموکراسی شرک است، از دموکراسی دور بمانید و مردم را به سوی آتش جهنم نکشانید.گفتنی است «ابو حنظله» پدر معنوی و متفکر اصلی گروه‌های سلفی ترکیه به عنوان پدر معنوی داعش در این کشور شناخته می‌شود. وی که نام اصلی‌اش «خالص بایانجوک» (Halis Bayancuk) است، بارها توسط نیروهای امنیتی ترکیه و در قالب عملیات مبارزه با گروه‌های تروریستی، به جرم تبلیغات و جذب نیرو به نفع داعش و نوشتن مقاله در رسانه‌های گروهی وابسته به داعش، دستگیر شده بود ولی پس از مدت کوتاهی دولت ترکیه، ابو حنظله را به بهانه در دست نبودن هیچ‌گونه شواهدی علیه او، آزاد می‌کرد.

 

تروریست ها برای فرار از شکست کامل در سوریه اتحاد کردند

رسانه های نزدیک به تروریست ها به نقل از گروه تروریستی جبهه النصره اعلام کردند که گروه های سازمان حراس الدین، جماعه انصارالله و جبهه انصارالدین وابسته به القاعده در شمال سوریه آماده آغاز عملیات بر علیه مواضع ارتش سوریه هستند.تحریرالشام اعلام کرد که گروه های تروریستی 'جبهه تحریرسوریا' و 'الجبهه الوطنیه للتحریر' در شمال سوریه به رغم درخواست ها برای باز کردن جبهه های جدید علیه ارتش سوریه از این اقدام که کمک به گروه های مسلح در جنوب کشور است، خودداری کردند.گروه تروریستی حزب ترکستانی نیز در بیانیه ای اعلام کرد که آمادگی دارد به اتاق عملیات مشترک دیگر تروریست ها ملحق شود تا از فشار بر دیگر گروهها در جنوب سوریه کاسته شود.گروه تروریستی جبهه النصره از چند روز پیش برای کاهش فشار بر تروریست ها در جنوب سوریه خواستار آغاز عملیات ها و یورش به مواضع ارتش سوریه در سراسر این کشور شده بود.ارتش سوریه در صدد تسلط بر مرزهای این کشور با اردن است و این نبرد همچنین بی هیچ شک و تردیدی به تلاش های رژیم صهیونیستی برای ایجاد منطقه بی طرف در جنوب این کشور پایان خواهد داد.بر اساس برخی آمارها بیش از 360 هزار تروریست از 101 کشور جهان در قالب بیش از 100 گروه تروریستی در جریان بحران سوریه حضور دارند، ولی نتوانسته اند تاکنون به اهداف مورد نظر حامیان خود برسند.

 

ایران به عربستان هشدار داد

نماینده ایران در اوپک به عربستان هشدار داد چنانچه بیش از سهمیه خود نفت تولید کند ممکن است برای بررسی این تخلف، نشست فوق العاده سازمان تشکیل شود.نماینده ایران در اوپک به عربستان هشدار داد که به مفاد توافق اخیر اوپک پایبند باشد و از تولید بیشتر از سهمیه تعیین شده خودداری نماید.حسین کاظم پور اردبیلی گفت: «اگر عربستان بالاتر از سهمیه تخصیص داده شده برای این کشور تولید کند، توافق اوپک را نقض کرده است.» اظهارات وی چند روز پس از آن مطرح می شود که ایران با اوپک و متحدانش توافق کرد که تولید خود را افزایش دهند.اردبیلی گفت: «اوپک با تصمیم اجماعی اداره می شود نه با تصمیم یک کشور.»کاظم پور گفت، اگر کمیته نظارت در نشست 22 و 23 سپتامبر خود در الجزایر به این نتیجه برسد که توافق نقض شده است، محمد بارکیندو، دبیرکل اوپک ممکن است با درخواست برگزاری نشست فوق العاده سازمان مواجه شود.وی افزود، عربستان «اجازه» افزایش تولید خود به بیش از سهمیه تعیین شده برای این کشور (10.06 میلیون بشکه) را ندارد.

 

آکسیوس قدم بعدی جنگ اقتصادی ترامپ را افشا کرد

در حالی که از ابتدای ریاست جمهوری دونالد ترامپ تاخت و تاز او به سازمان‌ها و نهادهای بین‌المللی به بهانه آنچه که او بی توجهی آنها به منافع آمریکا خوانده ادامه دارد، حالا یک رسانه از خواست او برای خروج واشنگتن از سازمان جهانی تجارت خبر داد.پایگاه «آکسیوس» به نقل از منابع مطلع خبر داده که دونالد ترامپ مکرر به مقام‌های کاخ سفید گفته که او خواهان خارج کردن آمریکا از «سازمان تجارت جهانی» است. آکسیوس در گزارش خود می‌گوید، بعید است ترامپ شاهد تحقق رویای خروج آمریکا از سازمان تجارت جهانی باشد چرا که این کار باید توسط کنگره این کشور انجام گیرد.سازمان جهانی تجارت(WTO) که در اول ژانویه ۱۹۹۵ بنیانگذاری شد، یک سازمان بین‌المللی است که قوانین جهانی تجارت را تنظیم و اختلافات بین اعضا را حل و فصل می‌کند.مقر سازمان تجارت جهانی در ژنو، سویس است و  تا سال ۲۰۱۶ تعداد ۱۶۴ کشور عضو آن شده‌اند.ترامپ در کارزار انتخاباتی سال ۲۰۱۶ خود و پس از آغاز ریاست جمهوری، بارها از توافق‌ها و نهادهای بین‌المللی از قبیل اتحادیه اروپا به دلیل آنچه که سوءاستفاده از آمریکا و بی توجهی به منافع کارگران آمریکایی خوانده، انتقاد کرده است.

 

نوبخت حذف یارانه سه دهک‌ را تکذیب کرد

سخنگوی دولت، اعلام کرد: با وجود مضایق اقتصادی نیز پرداخت یارانه‌ها در سال ۹۷ به همان صورت قبلی ادامه خواهد یافت.در یادداشت توئیتری محمد باقر نوبخت آمده است: همانطور که در زمان بررسی لایحه بودجه۹۷ در مجلس، نیز اعلام کردیم حذف یارانه ۳ دهک‌ قابلیت اجرایی ندارد و حتی با وجود مضایق اقتصادی نیز پرداخت یارانه‌ها در سال ۹۷ به همان صورت قبلی ادامه خواهد یافت؛ برای مردم نگرانی ایجاد نکنید.

 

آمریکا ائتلاف بعدی را از قطر کلید زد

یک روزنامه فرامنطقه ای نوشت که آمریکا بر قطر فشار می آورد تا بتواند ائتلافی علیه ایران ایجاد کند اما باید ببینیم که آیا دوحه پاسخ می دهد.روزنامه رای الیوم چاپ لندن در یادداشتی نوشت: مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا که اخیرا با محمد بن عبدالرحمن آل ثانی وزیرخارجه قطر دیدار داشت بر این مساله تاکید کرد که ترامپ خواهان دستیابی به حل نهایی برای بحران کشورهای عضو شورای همکاری خلیج‌فارس است زیرا تداوم این بحران تنها به نفع ایران است. سخنان پمپئو به این معناست که قطر باید خواسته‌های چهار کشور عربی محاصره کننده را بپذیرد و به یک ائتلاف آمریکایی علیه ایران به منظور ایجاد تحریم‌های اقتصادی بپیوندد. رای الیوم می نویسد که از طریق اظهارات پمپئو پیشنهادات ترامپ به قطر را خوانده ایم اما هنوز مشخص نیست که وزیر خارجه قطر به همتای آمریکایی خود چه پاسخی داده است و ما نمی‌دانیم که آیا دولت آمریکا تلاش‌های خود برای برگزاری نشستی با حضور همه طرف‌های بحران را برگزار می کند یا خیر، فعلا همه چیز مبهم است.

 

واشنگتن موتور جنگ نفتی علیه تهران را دوباره روشن کرد

یک مقام وزارت امور خارجه آمریکا گفت که واشنگتن با کشورهایی که میزان واردات نفت خود از ایران را کاهش بدهند بر سر تحریم‌ها علیه تهران به‌طور موردی همکاری خواهد کرد.یک مقام ارشد وزارت امورخارجه آمریکا که خواست نامش فاش نشود گفت: ما روی همکاری با کشورهایی که نفت خام ایران را وارد می‌کنند تمرکز داریم تا هر تعداد که ممکن است آنها را مجاب کنیم تا روز چهارم نوامبر خرید نفت از ایران را به صفر برسانند. چین، هند، ژاپن و کره جنوبی از بزرگترین خریداران نفت خام ایران به شمار می‌آیند. بر اساس تحریم‌های آمریکا، شش ماه پس از خروج این کشور از توافق هسته‌ای، یعنی در نوامبر سال ۲۰۱۸، وزارت دارایی آمریکا باید عملکرد کشورهای خریدار نفت ایران را بررسی کند و در صورتی که به قانون تحریم عمل نکرده باشند، بانک‌هایی که برای خرید نفت به بانک مرکزی ایران پول پرداخته‌ باشند (مثلا بانک‌های چینی، کره‌ای یا هندی) مشمول تحریم می‌شوند. وزارت نفت هند از تولیدکنندگان فرآورده های نفتی خواسته است تا از ماه نوامبر واردات نفت از ایران را به میزان چشمگیری کاهش دهند یا به صفر برسانند. این نخستین نشانه از این است که دهلی نو در حال پاسخ دادن به فشار ایالات متحده آمریکا برای کاهش روابط تجاری با ایران است. به نقل از رویترز، منابع صنعتي گفتند هند، بزرگترين خريدار نفت ايران بعد از چين، براي حفاظت از خود در برابر نظام مالي آمريكا مجبور خواهد شد اقداماتي انجام دهد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha