پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
تصاویر/ دیدار عوامل سریال سر دلبران با آیت الله اعرافی

حوزه/ مدیر حوزه های علمیه، ایران اسلامی را پایگاه تولید ‌آثار هنر قدسی در جهان دانست و تاکید کرد: امروز نیز به زعم برخی فعالان سینمایی آمریکایی، ایران بزرگترین کانون تولید فیلم ها و هنر قدسی است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، آیت الله اعرافی امروز در دیدار با عوامل سریال سر دلبران  که در مرکز مدیریت حوزه های علمیه برگزار شد با تقدیر از سازندگان این سریال که در ماه رمضان امسال از سیمای ملی پخش شد و با اشاره به جایگاه هنر قدسی گفت: این اثر در جریان هنر متعهد تولید شد و حضور روحانیت در این سریال نیز از نقاط برجسته آن بود.

وی افزود: روحانیت مقوله ای است که با تاریخ اسلام و تاریخ ملت ما عجین بوده است؛ هنوز هم می توان کارهای بسیار زیادی در خصوص بازشناسی این عنصر متعالی انجام داد و کاروِیژه های آن را در طول تاریخ احصا کرد.

تاسیس مرکز راهبردی مطالعات حوزه وروحانیت

مدیر حوزه های علمیه بیان کرد: در طرح های مدیریت جدید در حوزه فعالیت های گسترده ای دنبال می شود که یکی از آنها در حوزه بازشناسی این کارکردهای مهم و تاثیرگذار است؛ در همین زمینه مرکز راهبردی مطالعات حوزه وروحانیت نیز تاسیس شده است.

وی گفت: در این مرکز پیشینه و حضور فعال حوزه و روحانیت در عرصه های مهم و تاثیرگذاری تاریخی و اجتماعی و فرهنگی و... مورد بحث و بررسی قرار می گیرد؛ کشورهای مختلف در این خصوص و با موضوع روحانیت و نقش آن در ایران تحقیقات وسیعی انجام می دهند تا کارکردهای مهم و مختلف آن را مورد تحلیل قراردهند.

۴۰۰اثر علمی و پایان نامه با موضوع حوزه و روحانیت

عضو شورای عالی حوزه های علمیه بیان کرد: یکی از فعالیت های این مرکز رصد فعالیت های علمی است که در این عرصه انجام می شود؛ بر اساس برآوردها، 400 اثر علمی و پایان نامه در سالهای اخیر با موضوع حوزه و روحانیت در کشور تالیف شده است.

وی گفت: علما و روحانیت شیعه در اعصار و قرون گذشته تحولات بسیاری را ایجاد کردند از جمله نقش ماندگار بزرگانی چون خواجه نصیرالدین طوسی علامه حلی و شیخ مفید و شیخ بهایی و.... است که منشا تحولات بسیاری در کشور و جهان اسلام و شکوفایی تمدن اسلامی بودند.

مدیر حوزه های علمیه اظهارکرد: در عصر جدید نیز حوزه ما کارکردهای عظیمی را به خصوص در عرصه تولید فکر و حرکت انقلابی در ایران و کاربست های مختلف آن به منصه ظهور رساندند؛  بودند.

حوزه  کارکردهای عظیمی در عرصه تولید فکر و حرکت انقلابی در ایران به منصه ظهور رسانده است

وی اظهارکرد: در عصر جدید نیز حوزه ما کارکردهای عظیمی را به خصوص در عرصه تولید فکر و حرکت انقلابی در ایران و کاربست های مختلف آن به منصه ظهور رسانده است و در همین راستا حوزه ما با نیازها و چالش های جدیدی روبرو شده است که تحلیل این موقعیت و حل و پاسخگویی به این نیازها نیز نیازمند کار جدی و پیگیر است.

آیت الله اعرافی تصریح کرد: از جمله عرصه هایی که حوزه می تواند در آن به فعالیت مستمر و اثرگذار بپردازد، مقوله هنر  است؛ ارتباط موثر با هنر نیز باید به شکل علمی و دقیق انجام شود؛ هنر دارای ابعاد مختلف علمی و اجتماعی و فرهنگی و.. است که از هر نظر کارکردهای مختلف را نیز بروز می دهد.

وی گفت: با هم افزایی بیشتر می توان آثاری تولید کرد که در عین اینکه هنر قدسی هستند می توانند کارکردهای گسترده ای برای ارایه آموزه های ناب الهی و اسلامی و معرفتی به جامعه داشته باشند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی بیان کرد: یکی از نکات مثبت سریال تولید شده، توجه به مقوله مسجد است که در کل سریال نیز این نگاه حاکم است؛ مسجد طراز اسلامی و انقلاب اسلامی دارای چند شان و جایگاه است؛ مسجد جایگاهی فراتر از عبادت محدود است؛ در واقع مسجد، عبادت را توسعه می دهد؛ همچنین مسجد، مردم نهاد است و همه مردم در آن احساس مشارکت می کنند.

وی گفت: از دیگر ویژگی های مسجد این است که امام جماعت به عنوان رکن و عامل انسجام بخش همه بخش های مسجد نمود دارد؛ ارتقای جامعه و رفع مشکلات و چالش ها از دیگر ویژگی های مسجد به شمار می رود؛ مسجد روی عنصر مردم تاکید بسیار دارد و یک مکان مقدس بسیار مردمی است که از دیرباز محل جلوس و انس و ارتباط و حل مشکلات مردم بوده است و بسیاری از تحولات بیدارگری ها و مبارزات در مسجد رقم خورده است.

مدیر حوزه های علمیه اظهارکرد: عنصر دیگری که در این سریال به آن توجه شده بود، مفهوم ماه مبارک رمضان است که در این سریال به جنبه اجتماعی رمضان و حضور و همبستگی مردم برای رسیدن به کمالات الهی مورد توجه واقع شده بود؛ در واقع این سریال به مقولات با ارزشی چون حوزه و روحانیت و مسجد رمضان توجه کرده است.

عضو شورای عالی حوزه بیان کرد: ناقدان نیز در نقد چنین آثاری باید به این مساله نیز توجه کنند که این اثر در چه قالبی تولید و به دنبال چه عناصر متعالی است و این توجهات مهم را نیز باید در نقد خود مورد توجه قراردهند و نقد منصفانه ای با رعایت این مباحث ارایه دهند؛ همین امروز نیز به زعم برخی فعالان سینمایی آمریکایی، ایران بزرگترین کانون تولید فیلم ها و هنر قدسی است.

وی بر لزوم نقش آفرینی موثر در جامعه با پیوند مبارک این عوامل در تولید آثار هنری گفت: امیدواریم که کارهای تولیدی در این حوزه هر روز به سوی کمال بیشتر حرکت کند و چه خوش است که آثار هنری با توجه قراردادن کانون و نهاد حوزه و روحانیت با توجه به حساسیت ها و دقت های لازم تولید شود.

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • m IR ۱۷:۲۷ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۲
    0 0
    واقعا تا الان کم کاری شده. من روحانیون زیادی مثل سید سلیم سراغ دارم ولی دریغ از باور مردم