جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
نشست جایگاه سادات در اسلام در سنگال

حوزه/ به همت رایزنی فرهنگی ايران و با همکاری طریقه تیجانیه سنگال ـ شاخه عبدالله گی، نشست «جایگاه سادات در اسلام» در اين كشور آفريقايي با حضور بیش از ۵۰ نفر از شخصیت‌های دینی، سیاسی، فرهنگی و اجتماعی سنگال برگزار شد.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه» به همت رایزنی فرهنگی ايران و با همکاری طریقه تیجانیه سنگالـ شاخه عبدالله گی، نشست «جایگاه سادات در اسلام» در اين كشور آفريقايي برگزار شد. در اين نشست مشاور فني رئيس جمهور سنگال از فعاليت‌هاي رايزني فرهگني ايران تقدير كرد.

اين نشست با حضور بیش از 50 نفر از شخصیت‌های دینی، سیاسی، فرهنگی و اجتماعی سنگال همچون مشاور فنی رئیس جمهور، نمایندگان طرق صوفیه و تعدادی از ائمه جمعه و جماعت و نمایندگان تشکل‌های زنان از استان‌های داکار، فتیک و کائولاک، در منطقه دانگان صامبو واقع در 160 کیلومتری داکار(پايتخت) برگزار شد.

سید حسن عصمتی، رایزن فرهنگی کشورمان در سنگال در آغاز این نشست با اشاره به حضور 100 میلیون سادات در جهان و بیان این مطلب که 6 میلیون از سادات در ایران زندگی می‌کنند، اظهار كرد: مجمع جهانی اهل بیت(ع) تلاشی را برای تشکیل «جامعه جهانی سادات» شروع کرده است و ما آمادگی خود را برای پیوستن سنگال به این مجمع اعلام می‌کنیم.

عبدو امبوب، مشاور فنی رئیس جمهور سنگال در امور زنان هم با بيان سخنانی اظهار كرد: پیش از این گزارش برگزاری نشست سال گذشته رایزنی فرهنگی ایران در شهر دانگان را که با عنوان «جایگاه اهل بیت(ع) در اسلام» برگزار شده بود، به اطلاع آقای مکی سال، رئیس جمهور سنگال رساندم. ما از فعالیت رایزنی فرهنگی ایران در سنگال که با هدف خدمت اسلام است تقدیر می‌کنیم.

در ادامه شیخنا لو، نماینده طریقه مریدیه، شیخ طالبو لو، نماینده پیروان اهل بیت(ع)، شیخ محمد جلیل فای، نماینده طریقه قادریه و عیسی جوب، نماینده طریقه تیجانیه، ضمن تشریح جایگاه پیامبر اسلام(ص) و محبت مسلمانان به اهل بیت(ع) در قرآن و حدیث، فرهنگِ احترام به فرزندان حضرت زهرا(س) را دستمایه مهمی برای تحقق وحدت امت اسلامی در عصر حاضر دانستند.

همچنين حسن چاو، استاد دپارتمان زبان، ادبیات و تمدن پارسی دانشگاه شیخ آنتادیوپ داکار نیز ضمن معرفی کوتاهی از ایران و تمدن ایرانی اسلامی، موضوع جایگاه سادات در ادبیات فارسی را توضیح داد و در این زمینه اشعاری از شاعران مشهور ایرانی مانند سنایی غزنوی را در مدح محمد(ص) و آل محمد(ع) برای حاضران تشریح کرد.

گفتني است؛ بسیاری از مردم سنگال به ویژه رهبران دینی این کشور شیخ احمدو بامبا و حاج مالک سی، از سادات حسنی هستند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha