پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
قسم

حوزه/ مسئولیّت انسان، وابسته به اراده و انتخاب اوست. خداوند لغزش‏ هایى را كه در شرائط غیر عادّى از انسان صادر شود، مى ‏بخشد. «لا یؤاخذكم اللّه باللغو»

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، استاد محسن قرائتی در ادامه سلسله مباحث تفسیری خود با موضوع تفسیر قطره ای به بیان آموزه های آیه 225 سوره بقره پرداخته است.

* آيه               

لَا يُؤَاخِذُكُمُ اللَّهُ بِاللَّغْوِ فِى أَيْمَنِكُمْ وَلَكِنْ يُؤَاِخذُكُمْ بِمَا كَسَبَتْ قُلُوبُكُمْ وَ اللَّهُ غَفُورٌ حَلِيمٌ‏

* ترجمه                      

خداوند شما را به خاطر سوگندهاى لغو (كه بدون قصد یاد كرده‏ اید) مؤاخذه نمى كند، امّا به آنچه دل هاى شما (از روى اراده و آگاهى و اختیار) كسب كرده، مؤاخذه مى ‏كند و خداوند آمرزنده و حلیم (بردبار) است.

* نکته ها                     

سوگندهایى كه از روى بى توجّهى و یا در حال عصبانیّت و بدون فكر و اراده و یا پر حرفى و عجله و سبق ‏لسان از انسان سرمى ‏زند، ارزش حقوقى ندارد. مسئولیّت، تنها در برابر سوگندهایى است كه با توجّه و در حال عادّى، به نام مقدّس خداوند براى انجام كار مفید یاد شود. این قبیل سوگندها شرعاً واجب ‏الاجرا مى ‏باشد و شكستن آن حرام است و كفّاره آن عبارت است از: اطعام ده فقیر، یا اعطاى لباس به آنها، و یا آزاد كردن یك برده و در صورت عدم امكان هیچ یك از اینها، سه روز روزه گرفتن. [مائده، 89]

* پيام ها                      

1- مسئولیّت انسان، وابسته به اراده و انتخاب اوست. خداوند لغزش‏ هایى را كه در شرائط غیر عادّى از انسان صادر شود، مى ‏بخشد. «لا یؤاخذكم اللّه باللغو»

2- انگیزه و نیّت، ملاك ثواب و عقاب است. «كسبت قلوبكم»

3- یكى از جلوه ‏هاى حِلم و مغفرت الهى، گذشت از خطاهاى غیر عمدى انسان است. «لا یؤاخذكم اللّه ... غفور رحیم»

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha