پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
چادر و مانتو

حوزه/ حجاب اسلامي با هر نوع پوششي كه موجب تحريك و تهييج و جلب توجه مردان نامحرم گردد منافات دارد و آن نوع لباس و پوششي كه بهتر حدود شرعي را حفظ مي‎كند بهتر و كامل است.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، "حجاب و عفاف" یکی از دستورات دین مبین اسلام بوده که در شماره های گوناگون، مطالب مختلف از این فریضه الهی را تقدیم حضور مخاطبان گرامی خواهیم کرد.

* چرا بانوان باید چادر سر کنند؟ مانتو پوشش اسلامی نیست؟

* سؤال

چادر يعني چه و چرا زنها بايد چادر سركنند؟ و آيا حجاب اسلامي با چادر مشكي كامل ميشود و كسي كه مانتو ميپوشد پوشش اسلامي ندارد؟

* پاسخ

حجاب امري ظاهري و در ارتباط با جسم است و عمل به اين امر ظاهري برخاسته از اعتقادات و باورهاي دروني افراد است. پوشش ظاهري افراد، به ويژه زنان را حجاب ميگويند، كه مانع از نگاه نامحرم به آنان ميشود.

* حدّ لازم در پوشش اسلامي

اگر بخواهيم از حجاب اسلامي سخن بگوئيم، بي ترديد حجاب طبيعي و كامل همان است كه در متون ديني اسلام مانند قرآن و حديث ذكر شده است كه بحث بسيار مفصل و دقيق دارد. از اين رو، لازم است به صورت مختصر توضيح دهيم.

دستور حجاب در اسلام، در دو بخش عمده آمده است:

الف. پوشاندن بدن، به جز جاهايي كه شرع مقدس اجازه داده است.

ب. پنهان داشتن زينت ها

بدن زن به طور طبيعي براي جنس مخالف جاذبه دارد و معمولاً موجب تحريك جنسي ميشود. حال اگر علاوه بر زيباييهاي  طبيعي، زن به آراستن خود بپردازد و اندام آراسته خود را در معرض ديد ديگران قرار دهد. طبيعي است كه از بسياري سلب آرامش نموده و موجب تحريك جنسي و گاهي فساد در جامعه ميشود. و در مواردي نيز موجب گسستن پيوند خانواده و سست شدن الفت بين زوجهاميگردد. مراعات درست پوشش اسلامي از امور ضروري در پيشگيري از اين مفاسد است. بنابراين خانمي كه ملتزم به ارزشهاي اسلامي است، هيچگاه با لباسهاي رنگارنگ و تنگ كه برآمدگيهاي بدن را نشان مي دهد و با تزئينات و آرايشهاي مهيّج از خانه بيرون نميآيد. قرآن كريم از تبرّج (خود آرايي به منظور خودنمايي) نهي نموده و آن را متعلّق به جامعه جاهلي دانسته است. نحوه پوشش، آرايش و حركات زن تا حد زيادي نشانگر شخصيت، نحوه فكر، گرايشها و الگوهاي ارزشي اوست.[1] بنابراين پوشش اسلامي در واقع بدون آن كه جسم انسان را به نمايش بگذارد، تجلي ارزشهاي روحي و رواني است. عفاف، شخصيت زن و متانت و وقار وي را نمودار ميكند و زن با حجاب از طمع و آرزوهاي پست ديگران در امان ميباشد. قانون آفرينش است كه هر چه موجود لطيفتر باشد محافظت از آن جديتر است. موجود هرچه گران بهاتر باشد بيشتر آن را محافظت مي كنند، درّ گرانبها را در گاوصندوق نگه ميدارند، تا از دستبرد ديگران در امان بماند.

حضرت علي ـ عليه السّلام ـ در بيان نقش پوشش كامل به عنوان حفظ ارزش و احترام زن ميفرمايد: «فانّ شدّة الحجاب ابقي عليهنّ؛ همانا حجاب و پوشش كامل، زنان را سالمتر و پاكتر نگاه خواهد داشت.»[2]

نتيجهگيري

حاصل اين كه حجاب اسلامي با هر نوع پوششي كه موجب تحريك و تهييج و جلب توجه مردان نامحرم گردد منافات دارد و آن نوع لباس و پوششي كه بهتر حدود شرعي را حفظ ميكند بهترو كامل است. بنابراين استفاده از چادر مشكي با فلسفه حجاب و پوشش زنان در مقابل نامحرم كه همان عدم تحريك و تهييج در مقابل نامحرم و ايجاد آرامش رواني در جامعه است، بيشتر و بهتر سازگار است.

از ديدگاه روانشناسي رنگها، اين يك واقعيت مسلم است كه رنگ مشكي رنگي صامت و غير فعال است كه باعث تحريك  و جلب توجه نميشود.

بله، چادر مشكي از آن جهت كه تمام بدن زن را مي پوشاند و برجستگي ها و زيبائيهاي زن را در خود پنهان مي دارد و كمتر موجب جلب توجه نامحرمان مي گردد؛ بهتر از مانتو مي باشد. زيرا در مانتو حركات جذاب زنانه، آشكارتر است و ممكن است بيشتر موجب تحريك نامحرمان گردد.

همچنين بعضي از مراجع تقليد چادر مشكلي را بهترين نوع حجاب دانسته اند از جمله رهبر معظم انقلاب اسلامي آيت الله خامنهاي در اين باره ميفرمايند: «من ميگويم چادر، هم بهترين نوع حجاب است و هم نشانه ملّي ماست كه هيچ منافاتي با هيچ نوع تحرّكي از زن ندارد. اگر واقعاً كار اجتماعي و كار سياسي و كار فكري به معناي تحرّك باشد، لباس رسمي زن ميتواند چادر باشد كه بهترين نوع حجاب است. البته ميتوان محجّبه بود و چادر هم نداشت. منتها همين جا هم بايد آن مرز را پيدا كرد. عدهاي از چادر فرار ميكنند به خاطر اين كه هجوم تبليغاتي غرب دامن گيرشان نشود. امّا از چادر فرار ميكنند به آن حجاب واقعي بدون چادر هم رو نميآورند چون آن را هم غرب مورد تهاجم قرار ميدهد. تصور نكنيد اگر ما فرضاً چادر را كنار گذاشتيم آن مقنعه كذايي را... درست كرديم، دست از سرما برمي‌دارند. نه،‌آنها به اين چيزها قانع نيستند، بلكه ميخواهند همان فرهنگ منحوس را در اين جا مثل زمان شاه كه زن اصلاً حجاب و پوشش نداشت عمل بشود.»[3]

 

معرفي منابع جهت مطالعه بيشتر:

1. مطهري، مرتضي، مسئله حجاب، تهران، صدرا، 1379

2. مهريزي، مهدي، آسيب شناسي حجاب، تهران، جوانه رشد، 1379

3. حسينيان، روح الله، حريم عفاف، (حجاب، نگاه)، تهران، سازمان تبليغات اسلامي، 1373

4. پورسيد آقايي، مسعود، حجاب ميوه شناخت، قم، حضور، 1376

5. طيبي، ناهيد، حجاب و عفاف مروري دوباره، مجله پيام زن، شماره 95 ـ 96

 

پي نوشت ها:

[1] . لازم است ذكر شود كه استفاده از لباسهاي زيبا و تزيينات هيچ اشكالي ندارد. هر زني ميتواند در حضور شوهرش، زنان ديگر و مردان محرم و كودكان از اين امور استفاده كند وبدون پوشش كامل حضور يابد، بنابراين مراعات حدود واجب پوشش فقط در مقابل مردان غير محرم لازم ميباشد.

[2] . نهج البلاغه، نامه 31

[3] . برگرفته از سخنان مقام معظم رهبري حضرت آيت الله خامنهاي، فرهنگ تهاجم فرهنگي، تهران، سازمان مدارك فرهنگ انقلاب اسلامي، چاپ اوّل، 1373، ص 261 ـ 262

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نازنین IR ۰۴:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۷
    4 1
    کاملا موافقم
  • زهره IR ۲۲:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۱
    0 0
    به نظر من اگر مانتوی بلند و گشاد, روسری بلندی که کامل موهارو بپوشونهه و آستینی بپوشید حجابتون کامله. لزوما ففقط فقط چادر حجاب نیست. چادر حجاب برتر است از دید ما اما فقط چادر حجاب نیست. در ضمن من خودم چادری هستم