جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
حجاب

حوزه/ دبیر ستاد احیا امربه‌معروف و نهی از منکر استان اصفهان با بیان اینکه سیاه نمایی در حوزه آسیب‌های اجتماعی بی‌معناست، گفت: حجاب از برجسته‌ترین نوع عفت بوده و التزام به آن در جامعه اسلامی یک امر اجتماعی است.

حجت‌الاسلام احمد عبداللهی نژاد در گفت‌وگو با خبرگزاری «حوزه» از اصفهان، به مناسبت ۲۱ تیرماه، روز حجاب و عفاف اظهار داشت: معنای عفاف در فرهنگ دینی یعنی طیف گسترده‌ای از مجموعه رفتارها اعم از پوشش اندام، دوخت جنس و رنگ لباس، استفاده از زیورآلات و ... است و حجاب برجسته‌ترین مصادیق عفاف است، شاید به این دلیل است که حجاب و عفاف با یکدیگر بیان می‌شود.

دبیر ستاد احیا امربه‌معروف و نهی از منکر استان اصفهان با بیان اینکه عفاف و حجاب با یکدیگر رابطه عموم و خصوص مطلق دارند، تصریح کرد: این رابطه به این صورت معنا می‌شود که هر کس عفاف دارد، حجاب هم دارد، ولی نمی‌توان  گفت هرکسی حجاب دارد، قطعاً عفاف هم دارد.

وی با بیان اینکه عفاف و حجاب در جوامع غربی و غیر اسلامی مبنایی دارد، افزود: هر حکومتی قوانینی دارد و نمی‌توان به‌صورت مطلق گفت حجاب در جوامع غیر اسلامی به چه صورت است. در بعضی از جوامع غیر اسلامی مثلاً «یهود» التزام به حجاب وجود دارد و حتی جوامع مسیحی التزام به‌نوعی حجاب دارد، اما در بسیاری از کشورهای غربی که مبنای دینی ندارند  قوانینی برای حجاب در مجامع عمومی مثلاً دانشگاه وجود دارد و لازم است که برای حضور در آن مکان‌ها قوانین را اجرا و حد گفته‌شده از حجاب را رعایت کنند.

حجت‌الاسلام عبداللهی نژاد خاطرنشان کرد: مستندات در دست و مطالعات صورت گرفته در خصوص وضعیت امروزه حجاب در جوامع غربی نشان‌دهنده کاهش آمار علاقه‌مندی جوانان اروپایی به بعضی از مسائل ازجمله مسائلی است که عفت عمومی را خدشه‌دار می‌کند و این یعنی جوانان اروپایی به سمت عفاف و حجاب حرکت می‌کند یعنی از مسائلی که عفاف را خدشه‌دار می‌کند دوری و به سمت پوشیده‌تر شدن و هم عفاف سوق پیدا می‌کنند و البته لازم به ذکر است که مد در کشورهای غربی به سمت پوشیده‌تر شدن است و علاقه‌مندان به لباس‌های پوشیده روزبه‌روز افزایش پیداکرده‌اند.

وی افزود: مستندات متعددی دیگر هم نشان‌دهنده ایجاد موج حجابی است که در غرب به وجود آمده شده و این خصوصاً برای جوانان ما جای تأمل دارد. مثلاً ستاره‌ای در هالیوود پس از تغییر حجاب و پوشیده شدن، عنوان می‌کند «من ستاره‌ای در زمین بودم و حال می‌خواهم ستاره در آسمان شوم» و نکته  بسیار مهم در خصوص افرادی که به حجاب روی می‌آورند این است که ابتدا به خاطر زیبایی حجاب به سمت حجاب می‌روند مثلاً به‌صورت اتفاقی لباس پوشیده و زیبایی نظرشان را جلب کرده و این سبب شده که  راجع به اسلام تحقیق کنند و درنهایت آن شخص مسلمان شود.

دبیر ستاد احیا امربه‌معروف و نهی از منکر استان اصفهان با اشاره وضعیت حجاب در جامعه ایران، گفت: نیاز به برسی دقیق دارد و من معتقد نیستم با دیدن چند شخص بی‌حجاب در سطح شهر، گفته شود وضع حجاب نامناسب است، چراکه تعداد افراد محجبه نیز زیاد است.

وی ادامه داد: عده‌ای معتقدند حجاب موضوعی فردی و اختیاری است. اشتباهی در نوع بیان به وجود آمده و خلط مبحثی صورت گرفته است و این‌گونه باید عنوان کرد که اعتقاد به حجاب مسئله فردی است و شما می‌توانید اعتقاد داشته و یا نداشته باشید. قرآن نیز می‌فرماید «لا اکراه فی الدین»، اما از نظر اجتماعی التزام به حجاب در جامعه اسلامی یک مسئله اجتماعی است.

حجت‌الاسلام عبدالهی نژاد با اشاره به اینکه آیا حکومت و دولت باید در مسئله حجاب ورود پیدا کند، گفت: بستگی به نوع حکومت جامعه دارد، اگر حکومت اسلامی باشد باید مشخص شود حکومتی که پیامبر(ص)  تشکیل دادند چه عکس‌العملی و رویه‌ای نسبت به حجاب داشتند.

وی تصریح کرد: جالب است بدانید که آیات حجاب، آیات مدنی است. آیه حجاب در مدینه نازل شد، این بدان معناست که حجاب مربوط به حکومت است و یعنی حکومت در خصوص  مسئله حجاب  چون مسئله اجتماعی است باید در آن ورود کند، شواهدی نیز در تاریخ‌داریم که نشان‌دهنده آن است که پیامبر(ص) با افرادی که حجاب و عفت زن مؤمن را زیر سؤال می‌بردند با شدت برخورد می‌کردند.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha