پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
حجاب

حوزه/ مبنای حجاب در اسلام نگه داشتن حریم افراد و به رسمیت شناختن هویت فردی در اجتماع و در ارتباط با هم می‎باشد. این که زنی پوشش دارد به این معناست که اجازه ورود به حریم خود را به هر کسی نمی‎دهد.

خبرگزاری «حوزه»-کرمان/  حجاب از وجوه مختلفی برخوردار است و برای شناخت آن و ترویج آن درجامعه نیاز است که جهات مختلف آن شناسایی و بررسی شود.

به مناسبت روز عفاف و حجاب و در راستای شناخت جهات مختلف این موضوع خبرنگار خبرگزاری حوزه در کرمان به سراغ مسئولین حوزه علمیه کرمان رفته و در رابطه با وجوه مختلف اعتقادی، روانی، اجتماعی و قرآنی حجاب و عفاف به گفتگو نشسته است.

حجاب مسالهای اعتقادی است

حجت الاسلام روح الله زمزم زاده، معاون امور طلاب و دانش آموختگان حوزه علمیه کرمان، ریشه حجاب در جامعه را موضوعی اعتقادی و  مرتبط با ایدئولوژی جامعه خواند و گفت: بسیاری حجاب را یک مسئله اجتماعی صرف لحاظ میکنند، لذا بحث "حجاب اجباری، آری یا خیر" به عنوان مهمترین بحث این حوزه مطرح میشود، در حالی که ریشه حجاب بازگشت به اعتقادات و ایدئولوژی افراد دارد.

وی افزود: بهتر آن است که مسئولین به جای آن که بحث اجباری بودن حجاب را - که البته آن هم حکمتهای انسانی خود را دارد- به عنوان مهمترین گفتمان خود قرار دهند، بازگشت به بحث رابطهی حجاب با اعتقادات داشته باشند و اگر زمینههای اعتقادی و ایدئولوژیک حجاب برای مردم بازگشایی و تبیین شود، هزینههای بسیار محدودتری در زمینه اجرای حجاب در جامعه خواهیم داشت و البته این مسئله ایدئولوژیکی غیر از حکمت و مصالح حجاب مانند مصونیت، عفاف و سلامت جامعه میباشد.

معاون امور طلاب و دانش آموختگان حوزه علمیه کرمان تصریح کرد: اساس مسائل اعتقادی را ایمان به خدا، و پیام آوران او تشکیل میدهند و اگر کسی اعتقاد راسخ به ولایت خدا و رسول او داشته باشد و دستورات خدا را دستوراتی لازم الاجرا بداند، دیگر در زمینه انواع دستورات الهی از جمله حجاب دچار تردید و یا شبهه نخواهد شد. مضاف بر اینکه اعتقاد به این مساله که تمامی دستورات الهی اعم از اوامر و نواهی قطعا همراه با حکمت و مصلحتی برای فرد و جامعه می باشد، باعث میشود در مقام عمل کمترین استنکاف و ممانعت را شاهد باشیم.

وی خاطر نشان کرد: حجاب نیز از این مقوله است. اولا یک مساله قطعی و ضروری در دین اسلام است. به این معنی که قطعا اراده الهی بر این تحقق گرفته که زنان جامعه در مقابل نامحرم و با شرایط خاص دارای حجابی مخصوص باشند و ثانیا این اراده الهی نیز بازگشت به مصالحی دارد که مقتضی حیات طیبه فردی و اجتماعی میباشد.

بی حجابی سلامت روانی جامعه را تهدید میکند

حجت الاسلام محمد مهدی حسنی سعدی، مدیر امور واحدهای آموزشی حوزه علمیه کرمان نیز حجاب را دلیلی بر حفظ سلامت جامعه دانست و گفت: در مورد عفاف و حجاب یک بُعد از قضیه که مغفول مانده ، بحث بهداشت روانی است. ما در مورد بهداشت جسمانی خیلی حساس هستیم. به عنوان مثال در بحث مصرف دخانیات و خصوصا سیگار کشیدن مردم حساسیت زیادی دارند و اگر کسی بخواهد مخل بهداشت بقیه افراد جامعه باشد نسبت به آن واکنش نشان میدهند و آن را یک نوع ظلم به دیگران به شمار میآورند، اما در مورد بحث بدحجابی و یا بیحجابی با این که بهداشت روحی و روانی دیگران، مخصوصا جوانان جامعه را مختل و دچار مشکل میکند هیچ حساسیتی نداریم.

حجت الاسلام حسنی سعدی خاطر نشان کرد: در مورد فرض مصرف دخانیات این طور ابراز میشود که برای افراد مریض ضرر دارد. باید این واقعیت را درنظر بگیریم که از جهت روانی هم افرادی در جامعه وجود دارند که بیمار هستند. مخصوصا در مورد مسائل جنسی که خود قرآن هم به آن اشاره کرده است. نباید نسبت به این افراد دید بدی داشت، بلکه باید به فکر اینها بود و در جهت درمان این بیماری، آسیبهای موجود در جامعه را کاهش داد.

وی ادامه داد: اگر در این زمینه اقدامی نشود، نه تنها این افراد بهبود پیدا نمیکنند که حتی افراد سالم نیز در خطر این بیماری قرار میگیرند. این نگاهی است که می طلبد جامعه و مسوولین نسبت به آن توجه لازم را داشته باشند.

 

حجاب و عفاف میزان حیا درونی انسان را نشان میدهند

حجت الاسلام محسن محبی، مدیر سفیران هدایت حضرت ابوالفضل (ع) ماهان هم حجاب و عفاف را نشان و علامت شخصیت درونی انسان دانست و در این باره بیان داشت: حجاب و عفاف یک نشان و علامت است برای خود انسان، از این جهت که این بحث ریشه در مساله حیا به عنوان یک صفت درونی انسان دارد.

وی تصریح کرد: به هر میزان ما نسبت به حجاب توجه بیشتری داشته باشیم، این نشان و علامت است بر اینکه حیا درونی و باطنی ما در سطح بالاتری قرار دارد و در مقابل هم به همین منوال هر مقدار نسبت به حجاب تقید کمتری داشته باشیم، نشان از پایین بودن حیا درونی ما دارد.

مدیر سفیران هدایت حضرت ابوالفضل (ع) ماهان بیان داشت: طبق روایات حجاب از این جهت اهمیت پیدا می‌کند با ایمان همراه دانسته شده است و این دو را جز یک رشته به شمار آوردهاند و بیان شده است که هر کدام از این‎ها نباشد قطعا دیگری نیز نخواهد بود.

حجاب نماد اسلام است

حجت الاسلام محبی تصریح کرد: از جهت و منظری دیگر حجاب و عفاف نشان علامت است برای دیگران. این منظر از این جهت است که حجاب به عنوان نماد مسلمانی ماست و در عصر حاضر نمادگرایی و تاثیر نمادها بر افکار و رفتار افراد جامعه بر کسی پوشیده نیست. یکی از نمونه‌های این ماجرا را می‌توان در نمادگرایی فرق و مذاهب انحرافی گوناگون جدید دنبال کرد که با توجه به تاثیر گذاری نمادها در زندگی انسانها، آنها روی نمادها به شکلهای مختلف کار کرده‌اند و ما هم از این جهت که حجاب به عنوان یک نماد اسلامی باید به آن اهمیت ویژهای قائل باشیم.

مبنای حجاب اسلامی در به رسمیت شناختن حریم افراد است.

حجت الاسلام فرهاد معافی، کارشناس قرآن و عترت معاونت تهذیب حوزه علمیه کرمان نیز به رسمیت شناختن حریم افراد را مبنای حجاب دانست و گفت: مبنای حجاب در اسلام نگه داشتن حریم افراد و به رسمیت شناختن هویت فردی در اجتماع و در ارتباط با هم میباشد. این که زنی پوشش دارد به این معناست که اجازه ورود به حریم خود را به هر کسی نمیدهد.

وی به آیات قرآن در رابطه با حجاب اشاره کرد و افزود: قرآن هم به این مسئله اشاره دارد و میفرماید: «يَا أَيُّهَا النَّبِيُّ قُلْ لِأَزْوَاجِكَ وَبَنَاتِكَ وَنِسَاءِ الْمُؤْمِنِينَ يُدْنِينَ عَلَيْهِنَّ مِنْ جَلَابِيبِهِنَّ ذَلِكَ أَدْنَى أَنْ يُعْرَفْنَ فَلَا يُؤْذَيْنَ و َكَانَ اللَّهُ غَفُورًا رَحِيمًا» «اى پیامبر، به همسران و دخترانت و به زنان مؤمنان بگو بخشى از مقنعههاى خویش را به خود نزدیک کنند تا گردن و سینه آنان آشکار نشود. این پوشش نزدیک ترین راه است براى این که آنان به عفت و حجاب شناخته شوند و در نتیجه مورد آزار فاسقان قرار نگیرند، و خداوند بسیار آمرزنده و مهربان است.» تاکید این آیه بر این است که نتیجه حجاب در مصونیت از آزار افراد فاسق است. خداوند در آیاتی دیگر  به زنان و مردان مومن دستور میدهد که چشمان و عورات خود را بپوشانند و برای زنان تاکید کرده است که زینتهای خود را آشکار نکنند و روسری هایشان را روی گردن هایشان بیندازند و پاهای خود را طوری نکوبند که صدای زینت هایشان آشکار شود.

حجت الاسلام معافی خاطر نشان کرد: نکتهای که باید در رابطه با آن بحث کرد، علل و عوامل عدم حجاب و عفت در جامعه است. يك علت بر این موضوع وجود غريزه‌ي خودآرايي است. هر انساني دوست دارد خودش را آرايش كند، خودآرايي باعث مي‌شود بعضي حتي پسرها خودشان را به قيافه‌هاي عجيب درآورند، دختر خانم‌ها و خانم‌ها هم خودشان را به اين قيافه درآورند و خودآرايي داشته باشند. و همین میل به خود آرایی گاهی باعث ایجاد مشکلاتی در بین افراد جامعه شده است و مسئله حجاب و عفاف را تحت تأثیر قرار داده است.

وی، دلیل دیگر بیحجابی را در افراط در غیرت دانست و گفت: دليل دیگر را میتوان از روايات به دست آورد، که بحث افراط در غيرت است. گاهی شاهد این موضوع هستیم که پدر، برادر و شوهر در غیرت افراط میکنند و تا جایی میروند این مساله به سو ظن تبدیل میشود که این خود باعث بی حیایی در جامعه میشود.

کارشناس قرآن و عترت معاونت تهذیب حوزه علمیه کرمان افزود: دليل دیگری كه بعضي از كارشناسان مطرح مي‌كنند، نشان دادن نقطه حقارت است. فردی که در جامعه توجه به زيبايي و جايگاهش، به استعدادش و یا به موقعيت‌هايش نشده است دچار نوعی عقده حقارت میشود و فردی که این آسیب را پیدا کرد به نحوي مي‌خواهد خودش را نشان دهد و به نحوي مي‌خواهد اعتماد به نفس كسب كند که برای جبران دست به کارهایی از جمله بیحجابی و بدحجابی می‎زند که یک نوع آسیب اجتماعی است.

وی افزود: معنا و مفهوم عفت و حيايي كه در دين ما مطرح مي‌شود، اين است كه گوهر وجودي كه خدا به انسان داده است را ارزان فروشي نكند «لِأَنْفُسِكُمْ ثَمَنٌ إِلَّا الْجَنَّةُ فَلَا تَبِيعُوهَا بِغَيْرِهَا» (بحارالانوار/ج1/ص144) «قيمت شما، قييمت بهشت است. خودتان را كم نفروشيد.»

انتهای پیام

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha