پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
ازدواج

حوزه/ كسانى كه در راه ازدواجِ مشروع دیگران، كارشكنى و مشكل آفرینى مى‏كنند، باید در ایمان خود نسبت به خدا و قیامت شكّ كنند. «لا تعضلوهنّ... ذلك یوعظ به من كان منكم یؤمن باللّه والیوم الاخر».

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، استاد محسن قرائتی در ادامه سلسله مباحث تفسیری خود با موضوع تفسیر قطره ای به بیان آموزه های آیه 232 سوره بقره پرداخته است.

* آيه               

وَإِذَا طَلَّقْتُمُ الْنِّسَآءَ فَبَلَغْنَ أَجَلَهُنَّ فَلَا تَعْضُلُوهُنَّ أَنْ يَنْكِحْنَ أَزْواجَهُنَّ إِذَا تَرَضَوْا بَيْنَهُمْ بِالْمَعْرُوفِ ذ لِكَ يُوعَظُ بِهِ مَنْ كَانَ مِنْكُمْ يُؤْمِنُ بِاللَّهِ وَالْيَوْمِ الْأَخِرِ ذَ لِكُمْ أَزْكَى‏ لَكُمْ وَأَطْهَرُ وَاللَّهُ يَعْلَمُ وَأَنْتُمْ لَا تَعْلَمُونَ‏

* ترجمه                      

و هنگامى كه زنان را طلاق دادید و مهلت (عدّه) خود را بپایان رساندند، مانع آنها نشوید كه با همسران (سابق) خویش ازدواج كنند، البتّه در صورتى كه میان آنها به طرز پسندیده ‏اى، توافق برقرار گردد. هر كس از شما كه ایمان به خدا و روز قیامت دارد، به این دستورات پند داده مى‏شود. (مراعات) این امر مایه ‏ى پیرایش و پاكى بیشتر شما است و خداوند مى ‏داند و شما نمى‏ دانید.

* نکته ها                     

اگر زنان مطلّقه، با همان شوهران سابق خود توافق كرده و ازدواج كنند، در پاكى و تزكیه فرد و جامعه، تأثیر بسیار دارد. «ذلكم ازكى لكم واطهر» زیرا در این نوع ازدواج، اسرار یكدیگر مخفى مانده و فرزندان به آغوش والدین و سرپرست واقعى خود بر مى ‏گردند و چون زن و شوهر طعم تلخ طلاق را چشیده ‏اند، از جدائى مجددّ نگرانند.

* پيام ها                      

1- رأى زن مطلقه، در انتخاب شوهر محترم است و در ازدواج مجدّد، اجازه از دیگرى لازم نیست. «فلاتعضلوهنّ»

2- با یك طلاق، براى همیشه بدبین نباشید. چه بسا بعد از طلاق، دو طرف پشیمان شده و آماده زندگى مجدّد به نحو شایسته‏ اى باشند. «ینكحهنّ ازواجهنّ»

3- شرط اصلى ازدواج، رضایت طرفین است. «تراضوا بینهم»

4- توافق بر ازدواج، باید بر اساسى عقلایى و عادلانه باشد. «تراضوا بینهم بالمعروف»

5 - كسانى كه در راه ازدواجِ مشروع دیگران، كارشكنى و مشكل آفرینى مى‏كنند، باید در ایمان خود نسبت به خدا و قیامت شكّ كنند. «لا تعضلوهنّ... ذلك یوعظ به من كان منكم یؤمن باللّه والیوم الاخر»

6- از جاذبه‏ هاى طبیعى و مشروع جلوگیرى نكنید. چه بسا زن و مردى كه میان آنها طلاق جدایى افكنده، از یكدیگر خاطرات شیرینى نیز داشته باشند و گاه و بیگاه آن خاطرات را یاد بیاورند كه اگر به طور طبیعى و مشروع به هم نرسند، خطر انحراف وجود دارد. «ینكحهنّ ازواجهنّ ... ذلكم ازكى لكم و اطهر»

7- براى حفظ سلامتى جامعه، زنان مطلقه نباید بى ‏همسر بمانند. «ینكحن... ذلكم ازكى لكم و اطهر»

8 - بركات ازدواج مجدّد و بازگشت به همسر اوّل و همچنین مفاسد طلاق و بى‏ همسرى، فوق درك بشر است. «واللّه یعلم وانتم لا تعلمون»

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha