جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
حجت الاسلام یعقوبی

حوزه/ نماینده ولی فقیه در خراسان شمالی گفت: نماز نخستین پرسش در روز قیامت و آخرین خاک‌ریز برای رویارویی با وسوسه‌ها و خدعه‌های شیطان و تهاجم فرهنگی دشمنان است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در خراسان شمالی، حجت‌الاسلام والمسلمین ابوالقاسم یعقوبی، صبح در نشست شورای مدیران ستادهای اقامه نماز جمعه منطقه دو کشور که به میزبانی ستاد اقامه نماز استان در بجنورد برگزار شد، اظهار داشت: طبق روایات در خصوص نماز دو تعبیر وجود دارد که نخستین آن استحفاظ و دومین تعبیر هم استخفاف نماز است.

رئیس شورای حوزه علمیه خراسان شمالی با اشاره به آیه «حافظوا علی الصلوات و الصلوه الوسطی» افزود: محافظت از نماز از مهم‌ترین وظایف مسلمان بوده و هر مسلمانی پس‌از این که شهادتین را به زبان می‌آورد، نخستین وظیفه دینی او اقامه نماز و محافظت از آن است.

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی در ادامه با اشاره به اهمیت اقامه نماز اول وقت، افزود: محافظت از نماز تعابیر زیادی دارد، اما مصداق اصلی آن اقامه نماز در اول وقت و اهمیت دادن به آن است.

رئیس شورای فرهنگ عمومی خراسان شمالی با اشاره به خطبه 199 نهج‌ البلاغه، تصریح کرد: همه ما باید متعهد به نماز و حافظ آن باشیم تا به‌وسیله آن به قرب الی الله برسیم.

وی افزود: آثار اقامه نماز در اول وقت این است که گناهان ما همچون برگ‌های زرد پاییزی می‌ریزد، زیرا نماز همچون آب گرمی است که بدن انسان را پاک و مطهر کرده و روح ما را جلا می‌دهد.

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی اظهار کرد: در برخی از روایات آمده که «الصلوة صابون الخطایا»، این به آن معنا است که همان‌گونه که صابون کثیفی‌های بدن را می‌زداید، نماز هم خطاها و گناهان انسان را از بین می‌برد.

رئیس شورای حوزه علمیه خراسان شمالی افزود: اقامه و دعوت و تشویق فرزندان و خانواده به نماز از ویژگی‌های پیامبر اکرم(ص) بود، از این‌رو همه ما مسلمانان باید در این راستا و فرهنگ‌سازی آن همت کنیم.

امام‌جمعه بجنورد با اشاره به آیه «ان الصلوه تنهی عن الفحشاء و المنکر»، تأکید کرد: خداوند متعال در این آیه بشارت داده، هر مسلمانی که نماز را به پا دارد، فحشا و منکرات از او دور می‌شود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه استخفاف نماز جلوه گوناگونی دارد، افزود: از مصادیق بارز استخفاف نماز اهمیت ندادن به صدای اذان و رد شدن از آن برای انجام کارهای دنیایی است.

نماینده ولی‌فقیه در خراسان شمالی از مسئولان ستاد اقامه نماز خواست در راستای ترویج و گسترش فرهنگ نماز در بین نسل جوان برنامه‌ریزی‌های دقیق و بنیادی‌تری انجام دهند تا در آینده کمتر شاهد آسیب‌های اجتماعی و اخلاقی در جامعه دینی باشیم.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha