جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
خواستگاری

حوزه/ «عرّضتم» به معناى سخن همراه با تعریض و كنایه و «خطبة» به معناى خواستگارى است. در این آیه اظهار تمایل به ازدواج در مدّت عدّه، بلامانع شمرده شده است، مشروط به اینكه ...

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، استاد محسن قرائتی در ادامه سلسله مباحث تفسیری خود با موضوع تفسیر قطره ای به بیان آموزه های آیه 235 سوره بقره پرداخته است.

* آيه               

وَلَا جُنَاحَ عَلَيْكُمْ فِيَما عَرَّضْتُمْ بِهِ مِنْ خِطْبَةِ الْنِّسَآءِ أَوْ أَكْنَنْتُمْ فِى أَنْفُسِكُمْ عَلِمَ اللَّهُ أَنَّكُمْ سَتَذْكُرُونَهُنَّ وَلَكِن لَا تُوَاعِدُوهُنَّ سِرَّاً إِلّا أَنْ تَقُولُوا قَوْلاً مَعْرُوفاً وَلَا تَعْزِمُوا عُقْدَةَ الْنِّكَاحِ حَتَّى‏ يَبْلُغَ الْكِتَبُ أَجَلَهُ وَاعْلَمُواْ أَنَّ اللَّهَ يَعْلَمُ مَا فِى أَنْفُسِكُمْ فَاحْذَرُوهُ وَ اعْلَمُواْ أَنَّ اللَّهَ غَفُورٌ حَلِيمٌ‏

* ترجمه                      

و گناهى بر شما نیست كه به طور كنایه (از زنانى كه در عدّه وفات و یا در عدّه طلاقِ غیر رجعى هستند،) خواستگارى كنید، یا (تصمیم خود را) در دل نهان دارید. خداوند مى ‏داند كه شما آنها را یاد خواهید كرد، ولى با آنها وعده پنهانى (براى ازدواج مخفیانه) نداشته باشید، مگر آنكه (به كنایه) سخن پسندیده بگویید، ولى (در هر حال) اقدام به عقد ازدواج ننمایید تا مدّت مقرّر به سرآید، و بدانید كه خداوند آنچه را كه در دل دارید مى ‏داند، پس از (مخالفت با) او بپرهیزید و بدانید خداوند آمرزنده و بردبار است.

* نکته ها                     

«عرّضتم» به معناى سخن همراه با تعریض و كنایه و «خطبة» به معناى خواستگارى است. در این آیه اظهار تمایل به ازدواج در مدّت عدّه، بلامانع شمرده شده است، مشروط به اینكه صریح نبوده و با كنایه باشد. «قول معروف» در این موارد آن است كه نحوه اظهار تمایل به خواستگارى، با ادب اجتماعى و با فراقى كه زن داغدیده دارد، مناسبت داشته باشد، مثل اینكه بگوید: خداوند رحمت كند شوهرت را و به شما صبر عطا نماید، ولى دیگرانى كه مانند شوهر سابق، شما را دوست بدارند پیدا مى ‏شوند.

* پيام ها                      

1- اسلام، دین فطرى است و انسان فطرتاً متمایل به ازدواج است؛ لذا اسلام اجازه مى‏ دهد این خواسته حتّى در زمان عدّه، به نحو كنایه كه عواطف بستگان جریحه دار نگردد، طرح شود. «لا جناح علیكم فیما عرّضتم»

2- به غرائز و هیجان‏ هاى نفسانى توجّه داشته باشید و به جاى سركوب غرائز، جوانان را راهنمایى كرده و هشدار بدهید. «علم اللّه انّكم ستذكرونهنّ ولكن لاتواعدوهنّ سرّاً»

3- توجّه به زمان و حالات، در طرح پیشنهادات، یك اصل است. خواستگارى زن داغدار در ایام عده و با صراحت، بى ‏ادبى یا بى ‏سلیقگى و نوعى گستاخى است. «عرّضتم... تقولوا قولا معروفا»

4- كسى كه بداند خداوند از درون او آگاه است، تقوا پیشه مى‏ كند. «یعلم ما فى انفسكم فاحذروه»

5 - سفارش به تقوا در هر حال، مخصوصاً در مسائل زناشوئى مورد نظر است. «فاحذروه»

6- خداوند با حلم خود، كم صبرى شما را جبران مى‏ كند. شما به قدرى عجله دارید كه به سراغ زن داغدیده آن هم در ایام عدّه مى ‏روید، ولى خداوند با حلم خود این كار را بر شما منع نكرده است. «انّ اللّه غفور حلیم»

7- به دنبال هشدار، زمینه ‏ى بازگشت را نیز فراهم كنید. «فاحذروه... غفور حلیم»

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha