پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ |۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 18, 2024
اخبار جهان

حوزه/ چشم انداز برترین اخبار ایران و جهان در ۲۴ ساعت گذشته، با گزینش اهمّ رویدادهای سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی از رسانه های مختلف در بسته‌ی خبری صبحگاهی تقدیم حضور کاربران محترم «خبرگزاری حوزه» می‌گردد،انتظار داریم با ارائه نظرات ارزشمند شما فرهیختگان گرامی، پویش روزافزون آن را شاهد باشیم.

پایتخت به انتصابات فامیلی در شهرداری پایان داد

رئیس کمیته شفافیت شورای اسلامی شهر تهران جزییات طرح تعارض منافع در شهرداری تهران را تشریح کرد و گفت: در طرح تعارض منافع بیان شده که بستگان مدیران ارشد در شهرداری امکان ارتقاء در سطح مدیریت ارشد و نیز استخدام در دوره تصدی وی را ندارند.بهاره آروین در تشریح طرح تعارض منافع که یک فوریت آن چندی پیش در صحن علنی شورای شهر به تصویب رسید گفت: متاسفانه چندی است اخباری در خصوص انتصابات خویشاوندی در شهرداری تهران که در دوره‌های گذشته انجام شده، منتشر می شود که تصویب نهایی طرح تعارض منافع که بر عدم استخدام خویشاوندان مدیران ارشد در بدنه شهرداری تاکید دارد، می‌تواند به این موضوع پایان دهد.وی ادامه داد: متاسفانه در دوره های قبل این گونه بوده است که بستگان و آشنایان مدیران ارشد در بخش های مختلف شهرداری مشغول به کار می شدند و این اقدام یکی از مصادیق تعارض منافع است؛ چرا که مدیران ارشد می‌توانند بر روی همکاران خود در دیگر بخش‌های شهرداری اعمال نفوذ کرده تا بستگانشان در آن بخش‌ها مشغول به کار شده و یا به سطح مدیران ارشد ارتقاء یابند.

 

«بیوتروریسم آرایشی» علیه زنان ایرانی اعلام جنگ کرد

فوق تخصص مهندسی ژنتیک گفت: هدف بیوتروریسم آرایشی کشتن نیست، بلکه به دنبال ناباروری دختران و پسران هستند و این پروژه روی جوانان 13 تا 25 سال با عنوان کنترل جمعیت در حال اجرا است. دستکاری ژنتیکی محصولات دامی و کشاورزی، چند دهه‌ای است که در کشورهای دنیا مطرح شده و نگرانی‌هایی را در خصوص سلامت انسان و محیط زیست برانگیخته‌ است، با این حال سود زیاد تولید محصولات دستکاری شده که با اصطلاح تراریخته مشهور شده‌اند، باعث شده با وجود نگرانی‌های تشکل‌های محیط زیستی و جمعی از متخصصان تغذیه و کشاورزی در سراسر دنیا، این محصولات رواج بیشتری یابند. از ورود اینگونه محصولات کشاورزی و دامی به ایران کمتر از یک دهه می‌گذرد که واکنش‌های موافق و مخالف گسترده‌ای را در پی داشته است، یکی‌ دیگر از نگرانی‌های مطرح شده در خصوص رواج استفاده از محصولات تراریخته، شیوع بیوتروریسم است. در محصولات تراریخته یا دستکاری ژنتیکی شده یک ژن بیگانه را وارد یک موجود زنده مانند گیاه می‌کنند. این اقدام حدود 30 سال پیش توسط شرکتی به نام مونسانتو در آمریکا انجام گرفت که با هدف مقاومت محصولات کشاورزی در برابر آفات و افزایش تولیدات بود. تعدادی از محصولات تراریخته به کشور وارد می‌شود؛ مانند ذرت، سویا، کلزا، کانولا، روغن‌های نباتی و پنبه که خوراک دام هستند. در حال حاضر 99 درصد روغن‌های نباتی داخل کشور تراریخته است. اسناد و مدارک بسیاری برای مضر بودن مواد تراریخته وجود دارد. پرونده مزرعه پدری با 110 گزارش از جمله اسناد منتشر شده در این خصوص است.متأسفانه با وجود آگاهی به مضرات محصولات تراریخته این محصولات به کشور وارد می‌شود.

 

ثبت جعلی،مدیرکل سازمان توسعه تجارت و ۴ نفر دیگر را به دام انداخت

معاون اول قوه‌قضائیه از دستگیری ۵ متهم در پرونده ثبت سفارش خودرو خبر داد و گفت که چهار نفر در بازداشت هستند. به گفته سخنگوی قوه‌قضائیه در خصوص پرونده ثبت سفارش به ویژه خودرو تاکنون پنج نفر از مدیر و احیانا همکاران فعلی و چند ماه قبل وزارت صنعت ، معدن و تجارت دستگیر شدند که چهار نفر در بازداشت هستند.محسنی اژه ای گفت : یکی از دستگیر شدگان مدیرکل سازمان توسعه تجارت و دیگری معاون وی است و یک نفر هم طراح این سامانه است که اخیراً منفصل شده بود که وی نیز بازداشت شده و فرد چهارم نیز خانمی است که تا دو سه ماه پیش یعنی همزمان با ثبت این سفارش‌ها همکاری و مسئولیت داشته است.

 

تامین اجتماعی زنگ هشدار ورشکستگی را به صدا درآورد

عضو هیات رئیسه کمیسیون اجتماعی مجلس با انتقاد از تاخیر دولت در پرداخت بدهی صندوق تامین اجتماعی تاکید کرد که تداوم این روند، این صندوق را نیز به سرنوشت سایر صندوق‌های بیمه‌ای دچار خواهد کرد. روح الله بابایی صالح  در مورد علل عدم پرداخت بدهی دولت به تامین اجتماعی گفت: ما در برنامه ششم توسعه دولت را مکلف کرده‌ایم که مطالبات سازمان تامین اجتماعی را پرداخت کند اما در پی پیگیری‌هایی که انجام دادیم، مشخص شد که تاکنون بر اساس روندی که باید سالانه محقق می‌شد، بدهی این بخش پرداخت نشده است. وی اظهار کرد: شرایط کنونی جامعه باعث شده که دولت اعلام کند که در تامین اعتبارات با مشکل مواجه شده است، و این در حالی است که این امر قابل قبولی نیست، چرا که صندوق تامین اجتماعی باید به ارائه خدمات به بخش اعظمی از جمعیت کشور بپردازد و چنانچه به این امر توجه نکند، نه تنها این صندوق هم به سرنوشت سایر صندوق‌های بیمه‌ای دچار می‌شود و رو به ورشکستگی می‌رود، بلکه تعداد زیادی از افراد جامعه نیز در این بخش با مشکل جدی مواجه خواهند شد.

 

آتن در آتش سوخت

بر اثر آتش سوزی مهیبی که در دو منطقه شرق آتن رخ داد، تاکنون بیش 200 منزل مسکونی طعمه حریق شده است. آتش در دو منطقه ' ماتی' و کنه تا' از حومه شهر' نیوکامری ' واقع در شمال شرق شهر آتن پایتخت یونان و در فاصله 35 کیلومتری این شهر، به علت وزش باد شدید، بصورت بی سابقه ای گسترش یافت و منازل مسکونی این منطقه طرف کمتر از یک ساعت بطور کامل در محاصره آتش قرار گرفتند. تعداد زیادی از شهروندان منطقه شمال و شرق شهر آتن برای رهایی از آتش خود را به آب دریا انداخته ،در آب باقی مانده اند و در انتظار رسیدن کمک می باشند. رسانه های خبری یونان نیز گزارش دادند:' الکسیس چیپراس' نخست وزیر یونان که به بوسنی و هرزگوین برای یک دیدار رسمی سفر کرده بود، به علت وخامت اوضاع منطقه شمال و شرق شهر آتن و ادامه آتش سوزی، دیدار های خود را لغو و به سوی آتن پرواز کرده است. در همین حال پانوس کمنوس وزیر دفاع یونان دستور داد نیروهای نظامی نیز برای یاری رساندن به نیروهای آتش نشانی وارد عمل شوند.همچنین شهردار این منطقه از احتمال کشته شدن تعدادی از شهروندان خبر داد.

 

داروی مالاریا بعد از ۶۰ سال در آمریکا مجوز گرفت

یک داروی مالاریا پس از ۶۰ سال در آمریکا مورد تایید قرار گرفت.مقامات درمانی در آمریکا به داروی مالاریا که در مدت ۶۰ سال اولین قرصی است که مورد تایید قرار گرفته چراغ سبز نشان دادند.این دارو به طور ویژه به شکل عود کننده بیماری مالاریا اختصاص دارد که هر ساله ۸.۵ میلیون نفر را بیمار می‌کند. این نوع از مالاریا می‌تواند برای سال‌ها پیش از آنکه عود کند در کبد نهفته باقی بماند و به همین دلیل مقابله با آن مشکل است.مالاریای عود کننده شایع‌ترین نوع مالاریا در بیرون از آفریقای سیاه است. کودکان به طور خاص در معرض ابتلا به آن قرار دارند و تنها از یک مورد گزیدگی احتمال چندین دوره بیماری وجود دارد که باعث می‌شود در هر دوره از عود کردن بیماری بدن ضعیف‌تر شود.همچنین فرد آلوده همچون منبع ذخیره بیماری عمل می‌کند زیرا با فعال شدن عامل بیماری، پشه‌ها می‌توانند بیماری را به فرد دیگر منتقل کنند.اکنون سازمان غذا و داروی آمریکا داروی جدید Tafenoquine برای درمان مالاریا را مورد تایید قرار داده که می‌تواند عامل بیماری را که در کبد نهفته است بیرون کشیده و از عود کردن بیماری جلوگیری کند.

 

فتا درباره لینک‌های آلوده هشدار داد

رئیس مرکز مبارزه با جرایم ملی و سازمان یافته پلیس فتا ناجا هشدار داد: مجرمان با تبلیغ و انتشار لینک برنامه های غیرقانونی ، کاربران را به درگاه جعلی هدایت و ضمن سرقت اطلاعات و رمز کارت، اقدام به برداشت غیرمجاز از حساب آنها می کنند.سرهنگ مصطفی نوروزی گفت: اخیراً انتشار اپلیکیشن های اندرویدی جعلی تحت عناوین مختلف نظیر صیغه یاب، دوست یاب، ماهواره جیبی، آپ شو و ... و هدایت به درگاه های جعلی به بهانه فعال سازی توسط مجرمان حوزه فیشینگ به شدت افزایش یافته و علی رغم دستگیری اعضای باندهای مجرمانه در این حوزه، متاسفانه تعداد قربانیان این شگرد رو به افزایش است.

 

حمل و نقل از ولع مترویی شهرها انتقاد کرد

مدیرکل دفتر حمل و نقل عمومی و ترافیک شهری سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور گفت: باید شهرهای کوچک را به سمت پیاده‌محوری و استفاده از دوچرخه هدایت کنیم. زیرا این شهرها نیاز بسیار کمتری به توسعه زیرساخت‌های‌ مرتبط با حمل و نقل موتوری دارند.مرضیه حصاری با بیان اینکه بایستی شهرهای کوچک در کشور را به سمت پیاده‌محوری و استفاده از دوچرخه هدایت کنیم، اظهارکرد: با وجود اینکه بسیاری از شهرهای ایران وسعتی مانند برخی از شهرهای اروپایی دارند که در آنها دوچرخه مد اصلی حمل و نقل است؛ اما متاسفانه این شهرهای کشور نیز به دنبال این هستند که مترو یا تراموا داشته باشند. در حالی که می‌توان با توسعه زیرساخت‌های پاک در کنار فرهنگ‌ سازی، مردم را تشویق به استفاده از دوچرخه و پیاده روی کرد تا دیگر نیازی به استفاده از حمل و نقل موتوری نداشته باشند.

 

اتاق فکر در صدا و سیما برای آزار کودکان برنامه طراحی کرد

وی با بیان اینکه نهادهای بسیاری در حال کار کردن روی این موضوعات هستند، تصریح کرد: در جریان هستم که صدا و سیما نیز اتاق فکری در این زمینه طراحی کرده است و چندین برنامه نیز در صدا و سیما پخش شده است. شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز با تمام ملاحظاتی که درباره این موضوعات وجود دارد، روی آنها کار می‌کند. این نشان می‌دهد که همه حساسیت این موضوعات را فهمیده‌اند.معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی ادامه داد: در مورد موضوع مدرسه غرب تهران شخص مقام معظم رهبری نیز پیامی را صادر کردند که نشان می‌دهد موضوع مهمی است. این آموزش‌ها باید در جایی که بچه‌ها حضور دارند انجام شود. برای مثال در مدارس، در مهدهای کودک و برای پدر و مادرها این آموزش‌ها باید برقرار باشد تا دارای مهارت‌های لازم شوند. برای مثال تمرین‌هایی در مهدهای کودک تحت عنوان حریم خصوصی برای کودکان آموزش داده می‌شود که در آن یک زیرانداز کوچک به هر کودک داده می‌شود و عنوان می‌شود که هیچ کس حق ندارد وارد این حریم بشود. به این ترتیب کودک یاد می‌گیرد که معنی حریم خصوصی یعنی چه؟.معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی ادامه داد: از زمانی که حادثه مدرسه غرب تهران اتفاق افتاده است، مردم نگرانند و باید برای رفع این نگرانی برنامه‌های آموزشی را در اولویت قرار دهیم.

 

کرمانچی خیال هموفیلی ها را از تحریم ها راحت کرد

معاون فنی مرکز مدیریت پیوند و درمان بیماری‌ها با بیان اینکه کمبودی در زمینه داروهای بیماران هموفیلی وجود ندارد، گفت: 10 هزار و 500 نفر در کشور مبتلا به این بیماری هستند. کرمانچی درخصوص سیستم توزیع عادلانه داروی بیماران هموفیلی نیز، خاطرنشان کرد: داروهای بیماران هموفیلی گرانقیمت است و با اینکه دولت هزینه آن را تقبل کرده، هزینه بالایی دارد. از طرفی این داروها در تمام داروخانه ها در دسترس نیست، لذا از دانشگاه ها در هر استانی درخواست کرده ایم، درمرکز یا بیمارستانی که بیماران بیشتر مراجعه می کنند، داروهایشان در دسترس قرار گیرد و تاکنون کمبود جدی در این زمینه وجود نداشته است. کرمانچی درخصوص سیستم توزیع عادلانه داروی بیماران هموفیلی نیز، خاطرنشان کرد: داروهای بیماران هموفیلی گرانقیمت است و با اینکه دولت هزینه آن را تقبل کرده، هزینه بالایی دارد. از طرفی این داروها در تمام داروخانه ها در دسترس نیست، لذا از دانشگاه ها در هر استانی درخواست کرده ایم، درمرکز یا بیمارستانی که بیماران بیشتر مراجعه می کنند، داروهایشان در دسترس قرار گیرد و تاکنون کمبود جدی در این زمینه وجود نداشته است.

 

آخرین مهلت «هاتگرام» و «طلاگرام» تعیین تکلیف شد

قرار بود هاتگرام و طلاگرام برای مدت کوتاهی کمک حال پیام‌رسان‌های داخلی باشند، اما رفیق تلگرام و رقیب داخلی‌ها شده‌اند و بلاتکلیفی، مهلت دادن و انتظار برای مستقل شدن این 2 برنامه سنگین‌ترین ضربه را به پیام‌رسان‌های داخلی زده است. اختلاف بر سر فعالیت یا توقف فعالیت نسخه‌های غیررسمی تلگرام، مدتی در سطح مسئولان بدون نتیجه مطرح بود، اما این بلاتکلیفی در وضعیت بازار پیام‌رسان‌ها، صدای اعتراض پیام‌رسان‌های ایرانی را هم بلند کرده است؛ ۴ پیام‌رسان سروش، گپ، ایتا و بیسفون اخیرا در بیانیه مشترکی با گلایه از بلاتکلیفی حضور یا عدم حضور هاتگرام  و طلاگرام در بازار به بروز اختلال در روند مهاجرت کاربران به پیام‌رسان‌های داخلی اعتراض کرده‌اند و از مرکز ملی فضای مجازی و سایر دستگاه‌های متولی خواسته‌اند که موضوع پیام‌رسان‌های داخلی را در مناقشات سیاسی وجه‌المصالحه قرار ندهند. بنابر شنیده های غیررسمی و اخبار مطرح شده در فضای مجازی، به این دو برنامه که با تیم واحدی مدیریت می‌شوند ابتدا تا پایان خرداد برای تبدیل شدن به پیام‌رسان مستقل و بومی مهلت داده شد اما با اتمام مهلت و انجام نشدن تعهدات، مهلت دوباره‌ای برای آنها در نظر گرفته شده است که اکنون با ارایه مهلت اضافه فقط تا شهریور موافقت شده است. اما این ضرب‌الاجل این بار اهمیت ویژه‌ای دارد،‌ اگر این بار این مهلت به پایان برسد و وعده مستقل شدن هاتگرام  و طلاگرام محقق نشود، شرایط پیام‌رسان‌های داخلی وارد مرحله حساسی خواهد شد.

 

شهرداری صدای تعزیرات را در آورد

سازمان تعزیرات حکومتی برای افشانی شهردار تهران نامه نوشت و در خصوص تخلفات سازمان حمل و نقل ترافیک مطالبی عنوان شد.پرونده تخلف سازمان حمل و نقل ترافیک و سازمان مترو از سازمان های زیر مجموعه شهرداری بر حسب شکایت سازمان حمایت از حقوق مصرف کنندگان در این شعبه مطرح و در حال رسیدگی است.ولی با توجه به مکاتبه با سازمان حمل و نقل ترافیک در خصوص در اختیار قرار دادن مدارک و مستندات هیچ گونه همکاری به عمل نیاورده است.

 

آیت الله العظمی سیستانی حکم خرید و فروش اشیاء عتیقه را اعلام کردند

دفتر حضرت آیت الله سیستانی به مجموعه از استفتائات درباره حکم شرعی خریدو فروش و نگهدار یاز آثار باستانی قاچاق و حفاری رد مناطق باستانی پاسخ داده و منتشر کرد.پرسش: همان طور که می دانید مقدار زیادی از آثار موجود در موزه عراق در بغداد پس از سقوط نظام صدام غارت شد و بخشی از این آثار نیز به خارج از عراق قاچاق شد.

آیا جایز است اگر کسی به بخشی از این آثار دست پیدا کرده، آن را برای خود نگه دارد یا به دیگری ببخشد؟حکم خریدن اثری که در داخل یا خارج در معرض فروش قرار گرفته چیست؟اگر خریدن آثاری که به فروش گذاشته شده جایز نیست، آیا جایز است پولی برای نجات این آثار پرداخت شود؟پاسخ:جایز نیست، بلکه باید به موزه عراق بازگردانده شود.خریدن آن جایز نیست یعنی به ملکیت مشتری در نمی‌آید و اگر آن را تحویل گرفته باید آن را به موزه مذکور برگرداند.جایز است، اما باید آنچه را که به دست می آورد به موزه برگرداند.پرسش: برخی افراد در مکان های آثار باستانی مختلف در عراق اقدام به حفاری و استخراج آثار می کنند و این آثار را در داخل فروخته یا به خارج عراق قاچاق می کنند و می فروشند. این کار جایز است؟پاسخ: آیت الله سیستانی از این کار منع می کند.پرسش: آیا در موارد گذشته حکم آثار اسلامی با آثار دیگر متفاوت است؟پاسخ: بین این دو تفاوتی در احکام گذشته نیست.

 

کانال‌های ضداخلاقی و ضدامنیتی زیر ذره بین وزارت اطلاعات رفت

وزیر اطلاعات تأکید کرد: کانال‌ها و گروه‌های ضدانقلاب، ضدامنیتی و ضداخلاق تحت اشراف اطلاعاتی سربازان گمنام امام زمان(عج) قرار دارند. وی افزود: هر دستگاهی از جمله وزارت اطلاعات بر اساس وظایف ذاتی‌اش عمل می‌کند و در رابطه با موضوع فضای مجازی و مدیران کانال‌های تلگرامی نیز بر اساس نظر کارشناسی اقدام می‌کند و ملاحظات غیرکارشناسی را دخالت نمی‌دهد.وزیر اطلاعات ادامه داد: از نظر وزارت اطلاعات، دهها هزار کانال تلگرامی شرایط یکسانی ندارند و بر اساس تحلیل محتوای آنها و لحاظ کردن منافع نظام رصد می‌شوند.علوی تصریح کرد: وزارت اطلاعات با کانال‌هایی که رسماً مطالب ضد دین از قبیل توهین به اولیای الهی و معصومین دارند، برخورد می‌کند و مدیران آنها را احضار می‌کند و در مواردی که با هیجانات کور و ناخواسته دست به این کار زده‌اند، آنها را ارشاد کرده و کار آنها را به دستگاه قضایی نکشانده است و از آنها تعهد گرفته و به دست خودشان این کانال‌ها را مسدود کرده است.وزیر اطلاعات گفت: اما آن دسته از کانال‌هایی که به صورت سازمان‌یافته و با اتاق فکر، محتوای ضد دینی تولید می‌کنند، آنها را شناسایی می‌کند و اینجا دیگر تذکر معنا ندارد و به دستگاه قضایی معرفی می‌شوند.

 

آمار اسیدپاشی در ایران در برابر غرب خاموش شد

عضو گروه مطالعات حقوقی پژوهش‌های مجلس گفت: در کشور ما بر خلاف تبلیغات رسانه‌های معاند، آمار بسیاری از جرائم خشن پایین‌تر از کشورهای غربی است. وی با بیان اینکه در کشور انگلستان که مدعی امنیت اجتماعی است، آمار اسیدپاشی هشت برابر ایران است، خاطرنشان کرد: در کشور ما بر خلاف تبلیغات رسانه‌های معاند، آمار بسیاری از جرائم خشن پایین‌تر از کشورهای غربی است؛ علاه بر دینداری دلیل کم بودن این آمار، ایجاد مجازات و سرعت برخورد با مجرمان است که باعث بازدارندگی می‌شود اما این مسئله در غرب وجود ندارد.محبی با بیان اینکه قانون اساسی جمهوری اسلامی در حوزه آزادی‌های مشروع بسیار مترقی است، گفت: بسیاری از حقوقدانان لیبرال از قانون اساسی ایران به دلیل پاسداشت آزادی‌های فردی و اجتماعی در آن، تمجید کرده‌اند و از بسیاری از قوانین اروپایی کامل‌تر و جلوتر است.

 

یک سوم ایران مبتلا به بیماری قاتل خاموش شدند

نایب رییس کمیته ملی بیماری های غیرواگیر از راه‌اندازی کلینیک‌های دیابت در سطح کشور خبر داد و گفت: یک سوم جمعیت کشور فشار خون بالا دارند. لاریجانی با بیان اینکه در حوزه بیماریهای قلبی و عروق برنامه ریزی شده که پیشگیری و درمان این بیماری ها در شبکه بهداشت و درمان کشور پیش برود گفت: در حوزه سرطان اولین باری است که با همکاری بین معاونتهای بهداشت، درمان و پژوهش برنامه منظمی برای این کار داریم و اکنون حدود 80 تا 90درصد از موارد ابتلا ثبت می‌شود و این در سطح بین المللی بسیار مناسب استبه گزارش وزارت بهداشت-وی عنوان کرد: یک چهارم جمعیت کشور ما چاق هستند و 60 درصد افراد جامعه ما فعالیت فیزیکی کافی ندارند. شیوع دیابت حدود 10 درصد جامعه ما است. یک سوم جامعه ما فشار خون بالا و 25 درصد چربی خون بالا دارند. این ریسک مهمی برای سلامتی است و باید تلاش شود این عوامل خطر را کم کنیم.

 

ناجا مخلان بازار سکه و ارز را متوقف کرد

جانشین فرمانده نیروی انتظامی از شناسایی و دستگیری حدود 300 نفر از افراد مؤثر در ایجاد اختلال و بی‌نظمی در بازار سکه و ارز خبر داد. وی با تاکید براینکه پلیس، دستگاه قضا در همه بخش ها اعم از حقیقی و مجازی حضور و اشراف کامل دارد، تصریح کرد: مردم مطمئن باشند پلیس در روند فعالیت های اقتصادی در حوزه ارز و سکه حاضر و ناظر خواهد بود.سردار مومنی خاطر نشان کرد: امروز در این شرایط اقتصادی یک موضوع ملی است و خوشبختانه این عزم و همیت در همه قوای سه گانه، نیروی های امنیتی، دستگاه قضا و نیروی انتظامی برای بهبود بازار ارز و سکه وجود دارد و ان شاء الله اقدامات نیز روز به روز تقویت می شود.

 

دیوان عدالت به نفع بازنشستگان رای صادر کرد

معاون قضايي در امور توسعه و مديريت منابع ديوان عدالت اداري با اشاره به قانون بودجه سال 97، گفت: «تفاوت تطبيق حقوق» و «فوق العاده ويژه» كه جزو مباني كسور بازنشستگي كارمندان دولت است، امسال در پرداخت پاداش پايان خدمت كاركنان لحاظ مي شود و نپرداختن آن خلاف قانون بودجه است. به نقل از روابط عمومي ديوان عدالت اداري، رضا فضل زرندي معاون قضايي در امور توسعه و مديريت منابع ديوان عدالت اداري، درباره ابهامات مطرح شده نسبت به رأي وحدت رويه هيأت عمومي ديوان عدالت اداري در تاريخ 28 فروردين امسال مبني بر محاسبه نکردن تفاوت تطبيق و فوق العاده ويژه به عنوان حقوق و مزاياي مستمر قابل احتساب در پاداش پايان خدمت كاركنان دولت اين مطلب را بيان كرد.معاون قضايي در امور توسعه و مديريت منابع ديوان عدالت اداري در پاسخ به اين سوال كه چرا در يكي از دستگاه هاي اجرايي بر خلاف اين نظر و با استناد به رأي هيات عمومي ديوان عدالت اداري اعلام كرده اند كه پرداخت فوق العاده ويژه و تفاوت تطبيق به بازنشستگان سال جاري محاسبه نمي شود، گفت: چنين برداشتي بدون توجه به قانون بودجه امسال است و صحيح نيست، ضمن اينكه اين موضوع در جلسه مشترك سازمان اداري و استخدامي و ديوان عدالت اداري نيز مطرح شد و نظر اعلامي مورد تأييد و تأكيد قرار گرفت و مقرر شد سازمان اداري و استخدامي نيز بر همين اساس به استعلام هاي دستگاه ها پاسخ دهد.

 

محسنی اژه‌ای آب پاکی را روی دست وکلا ریخت

23 اردیبهشت امسال بود که حجةالاسلام والمسلمین غلامحسین محسنی اژه‌ای طی بخشنامه‌ای به روسای کل دادگستری‌های سراسر کشور اعلام کرد: با توجه به گزارش‌های مکرر مردم از عدم رعایت مقررات قانونی توسط تعدادی از وکلای دادگستری، به منظور رعایت حقوق مراجعان به دادگستری و رعایت ضوابط قانونی در خصوص وکالت در دعاوی، موکداً یادآور می‌‌شود در اجرای ماده 32 قانون وکالت که مقرر می‌دارد:« وکلا باید با موکل خود قرارداد حق‌الوکاله تنظیم و مبادله نمایند و نسخه ثانی قرارداد را به ضمیمه وکالت نامه به دفتر محکمه تسلیم دارند...» وکلا مکلفند نسخه‌ای از قرارداد را به همراه وکالتنامه ضمیمه دادخواست کنند، لذا در صورت تخلف از مفاد ماده 32 و یا تخلف از موارد مصرح در ماده 34 قانون فوق، قضات محترم اقدام مقتضی معمول و یا موضوع را به این معاونت اعلام کنند.به دنبال صدور بخشنامه مزبور، موجی از اعتراض در بین وکلا بوجود آمد و برحی از وکلای دادگستری و حقوقدانان، بخشنامه صادره را مغایر قانون دانستند و اعلام کردند که ماده 32 قانون وکالت نسخ ضمنی شده و در نتیجه بخشنامه صادره، خلاف قانون است.معاون اول قوه‌قضائیه طی نامه‌ای اعلام کرد: هیچ یک از مقررات استنادی در خصوص الزام وکلا به الصاق قراداد حق‌الوکاله به وکالتنامه و تسلیم یک نسخه از آن به دفتر دادگاه، نسخ صریح یا ضمنی نشده است.

 

کاربران توئیتر علیه ترامپ کمپین مجازی زدند

برخی از کاربران سرشناس توئیتر از جمله خبرنگاران شبکه خبری ان بی سی آمریکا از این شبکه اجتماعی خواستند که حساب کاربری ترامپ را به دلیل تهدید ایران تعلیق کند.برخی از کاربران سرشناس توئیتر با انتشار پیام هایی به مدیران این شبکه اجتماعی یادآوری کردند که دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا با تهدید ایران قوانین این شبکه را زیرپا گذاشته است.به اعتقاد این کاربران، ترامپ با تهدید ایران از طریق توئیت صبح امروز خود، قانون توئیتر مبنی بر عدم استفاده از این شبکه اجتماعی برای تهدید دیگران به آسیب فیزیکی، مرگ یا بیماری را نقض کرده است.«بیل نیلی» خبرنگار ارشد بین الملل شبکه خبری ان بی سی آمریکا در پیامی توئیتری با اشاره به تهدید ترامپ نوشت: شک ندارم که این توئیت قوانین توئیتر را نقض می کند.نیلی خطاب به ترامپ افزود: به عنوان یک شهروند عادی این پیام را درباره کس دیگری توئیت کن و ببین چه اتفاقی می افتد، فکر می کنم حساب کاربری‌ات تعلیق می شود.توئیتر در قوانین خود در بخش مربوط به «تهدید به خشونت و تکریم خشونت» نوشته است: نباید تهدید به خشونت کنید یا برای کسی یا گروهی از مردم آسیب جسمی، مرگ یا بیماری بخواهید.حسن روحانی رئیس جمهوری ایران روز گذشته گفت: اقدامات خصمانه ترامپ علیه ایران می تواند به جنگ منتهی شود جنگی که مادر همه جنگ ها خواهد بود. البته صلح با ایران نیز امکان پذیر است که مادر همه صلح ها خواهد بود.ترامپ نیز در توئیت خود نسبت به این موضوع واکنش نشان داد و خطاب به روحانی گفت: هرگز آمریکا را تهدید نکنید زیرا عواقب آن متوجه شما خواهد شد.برخی از دیپلمات های آمریکایی بر این باورند که دولت ترامپ نوعی تبلیغات ضد ایرانی به راه انداخته تا به موازات تحریم های یک جانبه آمریکا علیه ایران و کمک به گروه های شبه نظامی مخالف حکومت ایران، در داخل ایران نیز موجب ناآرامی های سیاسی شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha