پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
تصاویر/ حال و هوای حرم کریمه اهل بیت(ع) در شب میلاد امام رضا(ع)

حوزه/یک استاد حوزه علمیه اصفهان گفت: توجه خاصی که امام رضا (ع) نسبت به شیعیان نشان می‌دادند از نقاط درخشان سیره حضرت ثامن‌الحجج (ع) است، مثلاً در برخی اوقات باآن که خطاهایی از شیعیان دیده می‌شد، ولی در مقابل دشمنان از شیعیان و محبین اهل‌بیت (ع) دفاع می‌کردند.

حجت‌الاسلام جواد ترابی در گفت‌وگو با خبرگزاری «حوزه» در اصفهان، به مناسبت ولادت حضرت ثامن‌الحجج (ع) اظهار کرد: مطالعه تاریخ چنین نشان می‌دهد که دوران شیعه پس از شهادت پیامبر اکرم (ص) مراحل مختلفی را پشت سر گذاشته است و فراز و نشیب‌های متعددی داشته است.

 استاد حوزه علمیه اصفهان تصریح کرد: تشیع در دوران امام محمدباقر و امام صادق (ع) مجدد احیا شد و دوباره قد علم کرد و قدرت خود را در جامعه به دست آورد.

وی افزود: تاریخ تشیع حکایت از آن دارد که در دوران امام رضا (ع) پس از اقدامات علمی ایشان شکل اصلی خود را پیدا می‌کند و به نحوی تثبیت و کامل می‌شود. مناظرات و مباحثات علمی که حضرت رضا (ع) با ادیان مختلف و فرق‌های مختلف داشتند، اصل و اساس تشییع اثنی عشری را به جهان نشان دادند و این امر باعث تثبیت مکتب تشییع شد.

حجت‌الاسلام ترابی خاطرنشان کرد: به این دلیل هم در فرقه‌های مختلف شیعه، ما شیعه چهار امامی و هفت‌امامی داریم، ولی هر شیعه‌ای که امام هشتم را پذیرفته است دیگر انشقاق پیدا نکرده و همگی 12 امامی هستند، لذا دوران حیات امام رضا (ع) و امامت ثامن‌الحجج(ع) نقطه عطفی در تاریخ اسلام و تشیع است.

وی افزود: از دیگر نکات مهمی دیگر که ما در دوران حضرت ثامن‌الحجج(ع) می‌بینیم، تأکید ایشان گریه بر امام حسین (ع) و اقامه عزای سیدالشهدا(ع) است، به‌ نحوی‌ که در زیارت‌نامه حضرت رضا (ع)  آمده «آن بزرگواری که هیجان‌های روز عاشورا را زنده کردند». امام رضا در روایتی فرمودند هرگاه خواستید بر چیزی گریه کنید بر حضرت سیدالشهدا(ع) گریه کنید.

 استاد حوزه علمیه اصفهان اذعان کرد: توجه خاصی که امام رضا (ع) نسبت به شیعیان نشان می‌دادند از نقاط درخشان سیره حضرت ثامن‌الحجج (ع) است، مثلاً در برخی اوقات با آن که خطاهایی از شیعیان دیده می‌شد، ولی در مقابل دشمنان از شیعیان و محبین اهل‌بیت (ع) خود دفاع می‌کردند.

وی بیان کرد: نکته دیگری که از احادیث برمی‌آید، تأکید حضرت رضا (ع) بر ارتباط صریح ولایت با توحید در قالب حدیث سلسله الذهب است که تبیین این حدیث قدسی حقایقی مهمی را بیان می‌کند.

حجت‌الاسلام ترابی گفت: متقن ترین کلامی که در باب امامت به ما رسیده است حدیث دیگری است که امام رضا (ع) بیان کرده‌اند. یکی از جملاتش این است «امام پدر مهربان شما، برادر شفیق شما و مثل مادری به شیرخوارش به شما مهربانی می‌کند و پناه تمام بندگان خدا در زندگی است».

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha