جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی فرمانیان-رئیس دانشکده مذاهب اسلامی دانشگاه ادیان و مذاهب

حوزه / رئیس دانشکده مذاهب اسلامی دانشگاه ادیان و مذاهب گفت: نحوه تعامل امام رضا(ع) با اهل سنت امروز به عنوان یک اصل اساسی در همگرایی و تقریب میان مذاهب اسلامی و فرق مطرح است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از مشهد، حجت الاسلام والمسلمین مهدی فرمانیان، در همایش همگرایی اسلامی در سیره رضوی در مرکز تخصصی مطالعات تطبیقی مذاهب اسلامی مشهد گفت: آنچه از سیره، رفتار و گفتار حضرت رضا(ع) حتی در مناظرات و گفتگو های با بلاد و علمای اهل سنت به دست می آید آن است که در آن زمان میان امام رضا(ع) و اهل سنت تعامل سازنده، مناسب و مطلوبی برقرار بوده است.

وی با بیان این که با بررسی سیره رضوی می بینید حضرت ثامن الحجج علی بن موسی الرضا(ع) همواره بسیار محترمانه و با وجوه تعاملی با اهل سنت رفتار می کرده اند، تصریح کرد: تعامل آن حضرت با اهل سنت به وضوح در منابع صوفیان و عرفا مشاهده می شود، آن طور که اگر صد طریقت صوفی را بررسی کنید می بینید همه طریقت های صوفی در جهان، خود را به معروف کرخی رسانده اند و می گویند معروف کرخی نیز از شاگردان امام رضا(ع) بوده است.

رئیس دانشکده مذاهب اسلامی عنوان کرد: در سلسله سند اهل سنت همه خود را به امام رضا(ع) می رسانند که این نشان می دهد تعامل آن حضرت با اهل سنت آنقدر خوب بوده که همه می گویند، طریقت را از ایشان گرفته ایم.

حجت الاسلام والمسلمین فرمانیان با بیان این که نحوه تعامل حضرت با اهل سنت به عنوان یک اصل در همگرایی اسلامی میان فرق مطرح است، ابراز کرد: در این سیره رضوی می بینید وقتی امام رضا(ع) مناظراتی در نزد مامون عباسی با بزرگان مذاهب ترتیب می دهد چگونه سخن می گوید و ایشان در همه مناظرات ابتدا با آیات قرآن و سپس با قوه عقلانی شبهات را رد می کنند.

وی با بیان این که در اسناد همه شبهات در ابتدا با اسناد قرآنی و سپس با تفاسیر عقلانی ارائه شده تا بگویند که دیدگاه آنان با مبانی عقلی نیز سازگار نبوده و نیست، بیان کرد: اگر طرف مقابل در مناظرات حدیثی می خواند، امام رضا(ع) آن حدیث را رد نکرده و خدشه ای بر آن وارد نمی کنند؛ بلکه می گویند شما بخشی از حدیث را گرفته و پیش و پس آن را رها کرده اید.

رئیس دانشکده مذاهب اسلامی با بیان این که امام رضا(ع) در مناظرات علمی همواره رعایت مسائل اخلاقی را می کردند که همین سبب می شد تا بسیاری به اهل البیت(ع) روی بیاورند، خاطر نشان کرد: این نوع برخورد و رویکرد سبب شده بود تا زیدی ها که در آن زمان متعدد قیام می کردند، با نوع برخورد حضرت رضا(ع) از زمان ایشان تا 60 سال بعد قیامی نداشته باشند و در حقیقت در زمان این امام همام با رویکردهای مدبرانه ایشان قیام های زیدیه نیز فروکش کرده بود.

حجت الاسلام والمسلمین فرمانیان، پذیرش ولایت عهدی را از عواملی دانست که در همگرایی و وحدت میان شیعه و اهل سنت نقش چشمگیری داشت و بیان کرد: امام رضا(ع) از فرصت ها حتی در مناظرات علمی و شرائط گوناگون استفاده و در همه مسائل عقیده اهل بیت(ع) را برای امت تبیین می کردند و در پی تعامل خوب با زیدیه و جامعه توانستند این نکات را ترویج کنند.

 انتهای پیام/313/49

 

    

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha