پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
حجت الاسلام والمسلمین سید شفقت حسین شیرازی

حوزه/ حجت الاسلام والمسلمین سید شفقت حسین شیرازی گفت: انتخابات ۲۰۱۸ پاکستان را میتوان یک انتخابات تاریخی دانست زیرا نظام ۴۰ ساله تحمیلی آمریکا و عربستان در پاکستان با رای مردم سقوط کرد.

حجت الاسلام والمسلمین سید شفقت حسین شیرازی در گفت‌وگو با سرویس بین الملل خبرگزاری حوزه به بیان نکاتی درباره انتخابات اخیر پاکستان و پیروزی حزب تحریک انصاف پرداخت.

 وی دارای دکترای در رشته اقتصاد اسلامی از دانشگاه اسلامی العالمیه لندن و کارشناس مسائل پاکستان و خاورمیانه است.

وی در گذشته در پاکستان، مسئولیت های فرهنگی و سیاسی  را عهده دار بوده و اکنون معاون روابط بین الملل دبیر کل مجلس وحدت المسلمین پاکستان است.


متن این گفتگو  را در ذیل می خوانید:


حوزه: لطفا درباره انتخابات پاکستان توضیح دهید؟

انتخابات 2018 را میتوان یک انتخابات تاریخی دانست. زیرا در پاکستان یک نظام و سیستمی از 40 سال تا کنون به کمک  آمریکا،عربستان و ضیاءالحق به مردم تحمیل شده بود و یک گروه خاصی از 40 سال تا کنون حکمران این کشور بودند. برای آنها  منافع قدرت های خارجی مهمتر از منافع پاکستان بود.

امسال مردم پاکستان کسانی را که در فساد مالی دست داشتند، به گروهای تکفیری کمک میکردند و برایشان منافع هند و عربستان مهمتر از منافع کشور خودشان بود و برای منافع کشور های خلیجی امنیت کشور را بهم میزدند شکست دادند. مردم پاکستان یک تصمیم بزرگ و جدی گرفتند.

بنده به عنوان یکی از مسئولین مجلس وحدت مسلمین خوشحالم که از شخصیت های سیاسی پاکستان یک شخصیت خوب که وطن دوست است و میخواهد پاکستان را از این وضعیت نجات دهد و میخواهد با آمریکا روابط مساوی داشته باشد و با کشور های دیگر هم روابط خوب داشته باشد انتخاب شده است.

از اول هم از عمران خان همین انتظار را داشتیم و عمران خان بعد از پیروزی در اولین سخنرانی خود اظهار داشت که ما میخواهیم با کشورهای همسایه خصوصا با ایران روابطمان را بیش از پیش بهتر کنیم و به خلیجی ها پیام داد که ما به هیج وجه از یک کشور خاص حمایت نخواهیم کرد و  در خاورمیانه میانجیگری خواهیم کرد. چون کشورهای حاشیه خلیج فارس بلخصوص عربستان به بهانه دوستی ، از پاکستان برای منافع خودش استفاده کرده بود.

مجلس وحدت مسلمین پاکستان برای یک هدف بزرگ از عمران خان حمایت انتخاباتی کرد و در کل کشور در تبلیغات انتخاباتی حزب تحریک انصاف همه ی کارکنان مجلس وحدت حاضر بودند و خداوند هم مارا پیروز کرد و در پیروزی حزب تحریک انصاف ماهم شریک هستیم و این پیروزی را به همه مردم پاکستان ، به رهبران حزب تحریک انصاف و به دبیر کل مجلس وحدت مسلمین هم تبریک عرض میکنم.
 

حوزه: حضور مردم پاکستان در این انتخابات چگونه بود؟

شما هم دیدید حضور مردم در این انتخابات بی سابقه بود. مردم پاکستان از نظام ظالمانه بیزار بودند و برای مبارزه با این نظام ظالمانه همه مردم در انتخابات حاضر شدند و با رای خود از افراد ظالم اظهار برائت کردند. امروز مردم آگاه و بیدار هستند با حضور پرشور خودشان به دشمنان خارجی که پاکستان را تهدید میکردند جواب کوبنده ای دادند.

حوزه: حضور شیعیان در این عرصه را چطور ارزیابی می کنید؟


در پاکستان یک تفکری ایجاد شده بود که میگفتند شرکت در انتخابات کفر است، این را نه مردم پاکستان قبول کردند نه مراجع شیعه. این فکر نه اندیشه امام خمینی است نه فکر شهید عارف الحسینی؛ چون شهید عارف حسینی خودش شیعیان را برای شرکت در انتخابات دعوت میکرد. نظر مراجع برای ما حجت است و بررسی مسائل شرعی کار مراجع است و مراجع هم قبل از انتخابات فتوا دادند و شیعیان به صورت پرشور از همه ی شهرها در انتخابات حضور داشتند.

حوزه: پیام شما برای کاندید هایی که در انتخابات رای آ وردند چیست؟

ببینید خواسته مردم پاکستان در این انتخابات این بود که سیاستمداران به منافع پاکستان توجه بیشتری کنند. مردم را از بی کاری نجات دهند، نظام آموزشی کشور را درست کنند و کاری کنند نام پاکستان در سطح بین الملل بدرخشد و پاکستان یک کشور مستقل و خودمختار شود و نیازبه کمک هیچ کشوری نداشته باشند. من هم از طرف مردم پاکستان به کاندیدای پیروز انتخابات همین را میگویم که منافع کشور را به منافع شخصی و حزبی ترجیح داده و بدون هیچ ترسی از قدرت های جهانی برای پیشرفت کشور تلاش کنند.

حوزه: درخواست شیعیان از دولت جدید پاکستان چیست؟

ببینید مبارزه شیعیان در انتخابات با تکفیر و فساد مالی بود و میخواهند در پاکستان امنیت وجود داشته باشد. از دولت جدید هم همین درخواست را دارند که مجرمان را به شدت محاکمه کنند. این مجرمان هر کسی باشند؛ مجرم سیاسی، تکفیری و آن جنایاتکارانی که در دوران انتخابات سیاستمداران مهم کشور را کشتند و برای بهم زدن امنیت پاکستان داعش را در پاکستان آوردند.

حوزه: به نظر شما با برسرکار آمدن  عمران خان دخالت عربستان و آمریکا در پاکستان کم می شود؟

بله یقینا. سخنان عمران خان را ببینید، وقتی ترامپ به قصد سخنرانی در جلسه ائتلاف عربستان به عربستان رفت در آن جلسه بعضی از رهبران کشورهای اسلامی از جمله نواز شریف نخست وزیر وقت پاکستان هم حضور داشت و به نواز شریف نوبت سخنرانی ندادند. ترامپ از هند تمجید کرد و از پاکستان که با تروریسم مبارزه کرده و قربانی زیادی داده اسمی نبرد. عمران خان در پاکستان اولین سیاستمداری بود که خطاب به نواز شریف گفت چرا در آن جلسه سکوت کردید درحالیکه ترامپ به حزب الله و حماس ترویست میگفت؟ ترامپ علیه ایران حرف زد و شما ساکت بودید مردم پاکستان میخواهند با کشور همسایه خود رابطه خوبی داشته باشند و شما هم باید از ایران دفاع میکردید!

عمران خان از دو سه سال گذشته اعلام کرد و دیروز هم در سخنرانی اول خود هم همین حرف ها را زد. اینطور نیست که دیروز کسی به او گفته باشد که اینگونه سخنرانی کند. ماهم امیدواریم که سیاست خارجه بی طرفانه ی عمران خان موفق شود و با همه کشورها روابط خوبی داشته باشیم.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha