شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
اخبار سیاسی

حوزه/ چشم انداز برترین اخبار ایران و جهان در ۲۴ ساعت گذشته، با گزینش اهمّ رویدادهای سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی از رسانه های مختلف در بسته‌ی خبری صبحگاهی تقدیم حضور کاربران محترم «خبرگزاری حوزه» می‌گردد،انتظار داریم با ارائه نظرات ارزشمند شما فرهیختگان گرامی، پویش روزافزون آن را شاهد باشیم.

نماینده مجلس از فساد بزرگ در ثبت سفارش پرده برداشت

پس از افشای ثبت سفارش غیرقانونی و واردات هزاران دستگاه خودرو به کشور، همه منتظر بودند که نتیجه برخورد با کسانی که این تخلفات را انجام داده‌اند، چگونه خواهد بود؛ اما در این میان یکی از نمایندگان مجلس، سخنان جدیدی از تخلفات گسترده در وزارت صمت به میان آورده است.این نماینده مجلس گفت: موضوعی که در اینجا اهمیت دارد این است که بحث خودرو و ثبت سفارش آن، تنها بخش کوچکی از فسادی است که از طریق ثبت سفارش افشا شده است، در قسمت ثبت سفارش کالا فساد غوغا می‌کند و خدا می‌داند چه زد و بندی پشت این قضیه است و چه اتفاقات عجیب و غریبی در ثبت سفارش رخ‌ داده که خودرو یک قسمت کوچکی از آن است.وی افزود: این در حالی است که همین موضوع خودرو بارها توسط مسئولان مختلف تکذیب شد. نامه زدند، تهدید و حتی شکایت از ما کردند، ولی پس از مدتی، 5000 خودرو شد 6481 خودرو و بعد هم اعلام کردند 15000 خودرو بوده و بعد هم تا 34000 خودرو را تأیید کردند؛ اما با مستنداتی که به قوه قضاییه ارسال شد، مشخص گشت که حتی بیشتر از این تعداد هم ثبت سفارش شده است.رئیس فراکسیون مبارزه با مفاسد اقتصادی همچنین ادامه داد: هم اکنون موضوع از طریق قوه قضاییه در حال پیگیری است و چند نفر هم دستگیر شده‌اند، ولی موضوع فراتر از چند کارمند وزارت صنعت، معدن و تجارت است، بحث ما الآن در سطح مدیرکل نیت بحث بر سر معاونان وزیر است که این‌ها در این ثبت سفارش‌ها دست داشتند.

 

آمریکا و استرالیا توهم خیالی حمله به ایران را تکذیب کردند

نخست وزیر استرالیا گفت: هیچ دلیلی برای اینکه باور کنیم رئیس جمهوی آمریکا در حال آماده شدن برای حمله به تاسیسات هسته‌ای ایران است، وجود ندارد و این تنها یک گمانه‌زنی است.به نوشته روزنامه گاردین، مالکولم ترنبال نخست وزیر استرالیا گفت: گزارش‌ها مبنی بر اینکه وزیران استرالیایی معتقدند ترامپ در حال آماده شدن برای حمله به تاسیسات هسته‌ای ایران است، یک گمانه‌زنی است و دلیلی برای باور آن وجود ندارد.شبکه ای‌بی‌سی استرالیا در گزارشی مدعی شده است که وزیران ارشد دولت استرالیا آماده حمله احتمالی آمریکا به تاسیسات هسته‌ای ایران در آینده نزدیک و حتی در ماه آتی هستند.این گزارش به نقل از یک منبع امنیتی ارشد منتشر شده است که گفته بود تاسیسات نظامی استرالیا ممکن است برای کمک به آمریکا برای جمع‌آوری اطلاعات و شناسایی اهداف برای انجام حمله‌شان به ایران استفاده شود و به علاوه ممکن است آژانس‌های اطلاعاتی انگلیس مورد استفاده قرار گیرند.نخست وزیر استرالیا تصریح کرد: من امروز یک داستان را از ‌ای‌بی‌سی شنیدم که به نقل از منابع ارشد آگاه در دولت استرالیا گزارش شده بود، این یک فرضیه بوده و منبع آن ناشناس است. وزیر دفاع آمریکا گزارش رسانه‌های استرالیایی مبنی بر آمادگی ایالات متحده برای حمله نظامی به تأسیسات هسته ای ایران را قصه‌ای خیالی توصیف کرد. جیمز متیس در سخنانی روز جمعه، گزارشی خبری را که از قول مقامات دولت استرالیا به آمادگی آمریکا برای حمله به تأسیسات هسته ای ایران طی چند هفته آینده اشاره کرده بود، قصه ای تخیلی خواند.وی گفت: «واقعا نمی دانم که اصحاب رسانه استرالیایی چنین اطلاعاتی را از کجا آورده اند. اطمینان دارم که این موضوع چیزی نیست که در حال حاضر مد نظر باشد.»

 

بنی صدر و وزیر اطلاعات رژیم پهلوی از مواضع ایران دفاع کردند

جمهوری اسلامی نوشت: داریوش همایون، وزیر اطلاعات رژیم پهلوی می‌گوید هرگونه تلاش برای براندازی نظام جمهوری اسلامی، خطر تجزیه و یا حتی محو نام ایران را در بر خواهد داشت. در شرایط کنونی که هزاران دست برای اتفاقات مهم منتظر است، برای من اولین اولویت حفظ ایران است و در استراتژی براندازی جمهوری اسلامی تجدیدنظر کرده ام.ابوالحسن بنی صدر هم با دروغگو دانستن ترامپ که مدعی حمایت از مردم ایران است، می‌گوید ترامپ که مایه مسخره دنیاست باید بداند مردم ایران زیر بار او نخواهند رفت. وابسته‌ها بدانند قربانی مستقیم تحریم‌های آمریکا مردم ایران هستند. آمریکا در موقعیتی نیست که بتواند اهداف خود را در ایران محقق کند و وابسته‌ها خیال نکنند آمریکا برای آنها فرش قرمز پهن می‌کند. مردم ایران با تمام توان از استقلال و آزادی خود دفاع می‌کنند.

سپاه با کروز ۱۵۰۰ کیلومتری «سورپرایز» کرد

صنایع دفاعی جمهوری اسلامی ایران موفق به ساخت انواع موشک‌های کروز هواپایه شده است که در جدیدترین آن‌ها سپاه پاسداران به موشک کروز هواپایه با رد ۱۵۰۰ کیلومتر دست یافته است.سردار امیرعلی حاجی زاده گفته است: با این ارتقا، این جنگنده بمب افکن‌ها قادر به حمل و بهره برداری بمب‌های هوشمند و نقطه زن سیمرغ خوشه‌ای، موشک‌های هوا به زمین و هوا به هوا و انتقال اطلاعات از پهپاد‌ها در فواصل چند کیلومتری خواهند بود.وی تاکید کرده است: در آینده‌ای نزدیک سامانه موشک‌های هوا به زمین کروز نقطه زن با برد هزار و ۵۰۰ کیلومتر روی این جنگنده بمب افکن‌ها نصب خواهد شد. تا پیش از این صنایع دفاعی جمهوری اسلامی ایران، دستاورد‌های خوبی در حوزه موشک‌های کروز هوا به زمین که قابل نصب روی انواع جنگنده‌ها و بالگرد‌های نیرو‌های مسلح باشند، به‌دست آورده بود که با دستیابی سپاه به موشکی با برد ۱۵۰۰ کیلومتر، عملا اتفاق مهمتری در این حوزه رخ داده است.

 

هافینگتن پست نیت قلبی مردم آمریکا با ایران را فاش کرد

روزنامه هافینگتن پست با انتشار نتایج یک نظرسنجی گزارش داد: مردم آمریکا به معنای واقعی نمی‌خواهند با ایران وارد جنگ شوند هرچند که معتقدند رئیس جمهور کشورشان از چنین جنگی حمایت می‌کند.به نوشته روزنامه هافینگتن پست، نتایج یک نظرسنجی که به‌طور مشترک توسط این روزنامه آمریکایی و موسسه افکارسنجی یوگاو (YouGov) انجام شده است نشان می‌دهد که 53 درصد مردم آمریکا مخالف اعلام جنگ با ایران هستند و 37 درصد نیز به‌طور قوی و شدید مخالف چنین جنگی هستند.بر اساس این نظرسنجی که پس از توئیت تهدیدآمیز دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا انجام شده است، تنها 23درصد از آمریکایی‌ها گفته‌اند که در صورت تصمیم دولت مبنی بر اعلام جنگ علیه ایران از آن حمایت می‌کنند. همچنین 9 درصد از رای‌دهندگان هم قویا از اعلام جنگ علیه ایران توسط دولت آمریکا حمایت کرده‌اند.نتایج این نظرسنجی که از هزار نفر گرفته شده است، نشان می‌دهد که تنها 47 درصد از رای دهندگان به دونالد ترامپ در انتخابات 2016 از جنگ با ایران حمایت کرده و 29 درصد نیز مخالف بوده‌اند. علاوه‌براین، 42  درصد از پرسش شوندگان در این نظرسنجی مخالف نحوه برخورد ترامپ با ایران بوده و 36 درصد نیز این روش را قبول دارند.طبق نتایج این نظرسنجی، تنها هفت درصد از آمریکایی‌ها ایران را دوست یا متحد آمریکا دانسته و 38 درصد نیز بر این باورند که ایران دشمن آمریکا است.این نظرسنجی از یک هزار شهروند آمریکایی بالای 18 سال در روزهای 24 تا 25 ژوئیه (دوم تا سوم تیرماه) با خطای 3.9 درصد انجام گرفته است 60 درصد از شرکت کنندگان درباره توئیت ترامپ شنیده و 12 درصد آن را در توئیتر مشاهده و مطالعه کرده بودند.

 

 

مسکو از جنگ فضایی به واشنگتن هشدار داد

وزارت خارجه روسیه درباره درگیری نظامی در فضا هشدار داد و گفت چنین درگیری‌ای به اندازه مسابقه سلاح‌های هسته‌ای خطرناک است. به نوشته اسپوتنیک، وزارت خارجه روسیه این موضع‌گیری را در واکنش به پیش‌نویس لایحه بودجه دفاعی آمریکا مطرح کرد. مسکو ابراز امیدواری کرده آمریکا از برداشتن گام‌هایی که ممکن است امنیت دنیا را به خطربیندازد خودداری کند.«دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا روز ۲۸ خردادماه  پیش از جلسه با اعضای «شورای ملی فضایی آمریکا» گفت به پنتاگون دستور داده «نیروی فضایی» (Space Force) را به عنوان ششمین بخش نظامی ارتش ایالات متحده تاسیس کند.

 

شعبانی پشت پرده منافقین را افشا کرد

هادی شعبانی حدود 20 سال از عمر خود را در این گروهک سپری کرد تا اینکه در سال 1383 توانست از مقر منافقین گریخته و به ایران بازگردد.وی به برخی حوادث و اتفات منجر به عملیات فروغ جاویدان پرداخته است؛ عملیاتی که طی آن تعداد زیادی از منافقین در اسلام آباد و در تنگه چهارزبر، در دام رزمندگان ایرانی افتادند و تار و مار شدند.شب عملیات، مسعود [رجوی] خطاب به نیروها گفت: «بعد از ورود به تهران تا 48 ساعت هر کاری خواستید بکنید و هر کسی را که خواستید بکشید تا اینکه من فرمان عفو عمومی بدهم!» پس از اعلام پذیرش قطعنامه 598 از سوی جمهوری اسلامی ایران، منافقین طی هماهنگی با رژیم صدام، اقدام به حمله‌ای کور علیه ایران کردند به این ترتیب که قرار شد تا ارتش عراق با هجوم سنگین به مناطق جنوبی ایران، رزمندگان اسلام را به خود مشغول کند تا نیروهای منافقین بتوانند به‌راحتی وارد ایران شده و تا تهران پیشروی کنند ولی در عملیات مرصاد به سختی شکست خوردند..

 

آیت‌الله سیستانی خواستار تشکیل دولت جدید عراق شد

نماینده مرجعیت عالی شیعیان عراق در خطبه‌های نماز جمعه این هفته در کربلا به دولت آتی این کشور نسبت به شیوه‌های جدید اعتراضات مردمی در صورت عدم عمل به وعده‌هایش هشدار داد و خواستار انتخاب شخصی شجاع برای ریاست دولت آتی شد.عبدالمهدی کربلائی، نماینده آیت‌الله العظمی سید علی سیستانی، مرجع عالیقدر شیعیان در خطبه‌های نماز جمعه این هفته در کربلا خواستار تسریع در تشکیل دولت بر پایه اصول صحیح، اجرای برنامه‌های قاطع برای انتخاب کابینه و تعیین پست‌های کلیدی شد. کربلائی ادامه داد، امیدوار است که عقل و منطق در میان کسانی که مسؤولیت را برعهده گرفته‌اند، غالب بوده و پیش از فوت وقت به اصلاح امور بپردازند.کربلائی افزود، مرجعیت خواستار این است که قانون انتخابات ناظر بر آرا باشد و کمیساریای عالی انتخابات مستقل عمل کند. وی گفت، عدم اعمال این دو شرط موجب می‌شود اکثر شهروندان از این روند اجتناب کنند.وی ادامه داد، پس از گذشت هفته‌ها از اعتراضات مردمی و درگیری میان آنها و نیروهای امنیتی که منجر به کشته و زخمی شدن اشخاص شد، انجام دو مرحله ضرورت دارد: مرحله اول اینکه دولت کنونی فورا درخواست‌های تظاهرکنندگان را محقق کند و مرحله دوم این است که دولت آتی در سریع‌ترین زمان ممکن و با اصول صحیح تشکیل‌ شود و نخست وزیر مسؤولیت را بر عهده گرفته و در مبارزه با فساد قاطعانه عمل کند.

 

وزرا با یک استیضاح به پای کمیسیون های تخصصی کشیده شدند

هفته آینده 11 وزیر در صحن و کمیسیونهای تخصصی مجلس حاضر می شوند که در این میان چهار وزیر باید به بیش از 45 سوال بیش از 43 نماینده پاسخ دهند.عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی باید برای پاسخ به یک سوال در صحن مجلس حاضر شود.10وزیر هم در کمیسیونهای تخصصی مجلس حضور می یابند. البته آخوندی هفته آينده هم در صحن و هم در كميسيون تخصصي مجلس حاضر مي شود. اردکانیان در کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی و در کمیسیون آموزش و تحقیقات،حجت الاسلام و المسلمین سید محمود علوی وزیر اطلاعات، سيد حسين قاضي زاده وزير بهداشت، عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور و منصور غلامی وزیر علوم و همچنین وزیر علوم و محمد شريعتمداري وزير صنعت، معدن و تجارت و کرباسیان در  کمیسیون اقتصادی حاضر می شوند.11 سوال از وزیر کشور در کمیسیون شوراها،وزرای نفت و نیرو در کمیسیون صنایع،آخوندی در کمیسیون عمران و سید عباس صاحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برای پاسخ به 13 سوال 14 نماینده به کمیسیون فرهنگی مجلس می رود.محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی به کمیسیون کشاورزی مجلس می رود تا 19 سوال 15 نماینده پاسخ دهد.

 

نیروی قدس حریف نظامیان آمریکایی شد

فرمانده نیروی قدس سپاه گفت: دریای سرخ که امن بود، امروز دیگر برای حضور آمریکایی‌ها امن نیست. سرلشکر قاسم سلیمانی فرمانده نیروی قدس سپاه در بخشی از سخنانش خود در همایش شهدای همدان گفت: اظهارات شجاعانه روحانی تاثیر خود را در دل های مردم گذاشته است.وی با اشاره به ادبیات ترامپ گفت: ادبیات ترامپ ادبیات کاباره‌ای در قمارخانه‌ها است. دولت ترامپ از هیچ تلاشی در انجام جنایت فروگذار نمی‌کند و بهترین دلیل آن قرار گرفتنش در کنار رژیم صهیونیستی و ارتکاب جنایت است.فرمانده نیروی قدس سپاه در ادامه سخنانش که از شبکه العالم پخش شد، تاکید کرد: دریای سرخ که امن بود، امروز دیگر برای حضور آمریکایی‌ها امن نیست. نیروی قدس حریف نظامیان آمریکایی است؛ به ترامپ توصیه می‌کنم که از روسای جمهوری قبل از خود عبرت گرفته و از تجارب انها استفاده کند.سرلشکر سلیمانی اضافه کرد: آمریکا امروز زباله‌هایی مثل منافقین که از داخل ایران به بیرون پرت شده‌اند را در آغوش گرفته است.

 

جمعه بازگشت خونین تمام شد

وزارت بهداشت فلسطین از شهادت ۲ فلسطینی و زخمی شدن ۱۱۵ نفر دیگر به ضرب گلوله نظامیان صهیونیست در هجدهمین جمعه راهپیمایی بازگشت خبر داد. کمیته ملی راهپیمایی بازگشت و شکستن محاصره در بیانیه‌ای از پایان راهپیمایی بازگشت امروز که "کودکان شهید ما" نام گرفته بود، خبر داد.این کمیته از شهروندان فلسطینی خواست که در راهپیمایی جمعه آینده که جمعه زندگی و آزادی در مخالفت با محاصره نامگذاری شده، شرکت کنند. این کمیته بر ادامه راهپیمایی‌های صلح‌آمیز بازگشت و مخالفت با تمام طرح‌هایی که با هدف به فراموشی سپردن مسئله فلسطین دنبال می‌شود و در رأس آن معامله قرن، تاکید کرد.فلسطینی‌های ساکن نوار غزه از روز جمعه 30 مارس (10 فروردین) مصادف با چهل و دومین سالگرد روز زمین، راهپیمایی سالانه و مسالمت‌آمیز خود معروف به «راهپیمایی بازگشت» را آغاز کردند.فلسطینی‌ها در این راهپیمایی مردمی تلاش دارند بر قطعنامه 194 شورای امنیت سازمان ملل تأکید کنند، قطعنامه‌ای که در بند 11 آن بر حق بازگشت آوارگان فلسطینی به سرزمینشان اشاره می‌شود.

 

وزارت اطلاعات به دفتر غیرقانونی ویزای اروپا ورود کرد

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس گفت: هفته آینده با مسئولان وزارت خارجه و اطلاعات ماجرای دفتر غیرقانونی صدور ویزای اروپا را بررسی می‌کنم. وی ادامه داد: معمولا کشورهای اروپایی و عموم کشورها بنا نیست مستقیما نمایندگی شان ویزا صادر کنند از این رو موسسه ای بین المللی خدمات ارائه می دهد.عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس تصریح کرد: این موسسه ها در کشورها مستقر می شوند و هر فردی ویزای هر کشوری را که بخواهد برای دریافت ویزا به آن مرکز مراجعه می‌کند.گفتنی است؛  همانطور که در رسانه های مختلف مطرح شده است، اخیرا دفتری در میدان هروی تهران با مجوز واردات و صادرات به صورت غیرقانونی اقدام به صدور ویزای کشورهای اروپایی به متقاضیان می کند.طبق گزارش‌های منتشر شده در برخی از رسانه ها، این دفتر توسط فرزند یکی از سفرای سابق ایران و یک تبعه غیرقانونی سریلانکایی تاسیس شده است.

 

ایران به «جاسوسی اقتصادی» از شرکت‌های آمریکایی متهم شد

دفتر مدیر اطلاعات ملی آمریکا با انتشار گزارشی ایران، چین و روسیه را بزرگترین تهدیدهای سایبری علیه این کشور خواند و آنها را به تلاش برای «جاسوسی اقتصادی» از شرکت‌های آمریکایی متهم کرد.در این گزارش بیست صفحه‌ای که «مرکز ملی امور ضداطلاعات و امنیتی»، از نهادهای زیرمجموعه این دفتر آمده است: «پیش‌بینی ما این است که چین، روسیه و ایران کماکان تهاجمی خواهند ماند و با قابلیت‌های خود به جمع‌آوری اطلاعات و فناوری‌های حساس آمریکا به ویژه در فضای سایبری ادامه خواهند داد.»«مرکز ملی امور ضداطلاعات و امنیتی» از چین، روسیه و ایران به عنوان «قابل‌ترین و فعال‌ترین» بازیگران در زمینه «جاسوسی اقتصادی» نام برده و نوشته، کشورهای دارای ارتباطات نزدیک‌تر با ایالات متحده برای دستیابی به فناوری‌های آمریکا، اقدام به جاسوسی‌های سایبری از این کشور کرده‌اند.واشنگتن در این گزارش همچنین ادعا کرده، از دست رفتن اطلاعات و فناوری‌های حساس نه تنها تهدیدی عمده علیه منافع امنیت ملی آمریکا به شمار می‌رود، تهران را قادر به توسعه فناوری‌های پیشرفته برای بالا بردن رشد اقتصادی داخلی، نوسازی نیروهای نظامی و افزایش فروش خارجی خود می‌کند.

 

الجفری هدف بعدی یمنی ها را  مشخص کرد

عبدالله الجفری، سخنگوی نیروی هوایی یمن در این ارتباط تأکید کرد: «این پهپادها با نظر کارشناسان داخلی یمن ساخته شده و یمن با این دستاورد از مرحله دفاع به مرحله حمله رسیده است. امروز همه فرودگاه‌ها و مراکز نظامی، تولیدی و اقتصادی آنان در تیررس پهپادها و موشک های بالستیکی یمن قرار دارد. این دستاوردها، معادلات ائتلاف سعودی و مزدورانش را بر هم زد. عملیات بمباران فرودگاه ابوظبی اولین تجربه موفقیت آمیز پهپادهای نسل جدید بود، زیرا بدون ردیابی رادارهای امارات یا عربستان سعودی یا حمله پدافندهای هوایی به این پهپادها، 1500 کیلومتر را درنوردید.سرهنگ عزیز راشد، معاون سخنگوی رسمی ارتش یمن نیز درباره برنامه بعدی نیروهای نظامی یمن و راهبرد تازه یمنی‌ها تأکید کرد: «امروز با کمک پهپادها توانستیم فرودگاه‌های مهم ابوظبی را هدف قرار دهیم و این حمله دارای پیامی اقتصادی و نظامی بود؛ یعنی اینکه ما از الان به بعد، شرکت‌های خارجی امارات را نیز هدف قرار خواهیم داد و این تهدیدی برای شرکت‌های خارجی است تا فورا امارات را ترک کنند. ما آنان را هر جا که باشند، هدف قرار خواهیم داد؛ این پیام ما به آنهاست.»این حمله پس از آن انجام شد که نیروهای انصارالله با هدف گرفتن دو کشتی عربستانی باعث شدند این کشور مجبور شود ترانزیت نفت و عبور و مرور نفتکش از تنگه باب‌المندب در غرب یمن را متوقف کند. عربستان با اشغال بخشی از خاک یمن ـ که تنگه باب المندب و اطراف آن را شامل می‌شود ـ این تصور را داشت که خط امن دریایی انتقال نفت برقرار کرده اما یمنی‌ها با تحرکات تازه نشان دادند، نه تنها مناطق تحت اشغال برای سعودی‌ها امن نیست، بلکه ممکن است امنیت از پایتخت برخی شیخ‌نشین‌های متجاوز به خاک یمن نیز رخت بربندد.

 

گوترش درباره وضع قرمز سازمان ملل متحد هشدار داد

دبیرکل سازمان ملل درباره کمبود مالی این سازمان هشدار داد.دبیرکل سازمان ملل متحد در پیامی از مسئولان این سازمان خواست در هزینه ها صرفه جویی کنند.گوترش با بیان این که کمبود مالی به این دلیل است که کشورهای عضو سازمان ملل متحد به موقع پول های خود را به این سازمان بین المللی پرداخت نمی کنند، از آنها خواست در واریز سهم شان سریع تر اقدام کنند.دبیرکل سازمان ملل متحد در پیامی که در وب سایت داخلی سازمان ملل متحد منتشر شد، نوشت، ما هیچ زمانی با چنین کمبود مالی روبرو نشده بودیم و برای مدت زیادی در وضع قرمز خواهيم ماند.سازمان ملل متحد دارای دو بودجه است. یک بودجه عمومی دو ساله 5 میلیارد و 400 میلیون دلاری، که ماه دسامبر به تصویب رسید و بودجه ای یک ساله به ارزش 6 میلیارد و 700 میلیون دلار دیگر که در ژوئن به تصویب رسید و برای عملیات صلح بانی استفاده می شود.سازمان ملل متحد اعلام کرد امسال مشکلات مالی زودتر از سال های گذشته بروز کرده است. دبیرکل سازمان ملل متحد تاکید کرد ما برای کاهش هزینه ها، نیاز داریم تا تدابیری را در این زمینه اتخاذ کنیم.

 

مسکو برای ادامه حضور آمریکا در سوریه شرط گذاشت

وزارت دفاع روسیه حضور آمریکا در سوریه را مشروط کرد.وزارت دفاع روسیه اعلام کرد که آمریکا فقط یک راه برای باقی ماندن در سوریه دارد و آن هم آغاز همکاری با مسکو و دمشق برای بازگشت آوارگان است.ایگور کوناشینکف سخنگوی رسمی وزارت دفاع روسیه به شبکه "ای بی سی" آمریکا گفت: هیچ بنیان قانونی برای ادامه عملیات نیروهای آمریکایی در سوریه وجود ندارد.

 

ائتلاف متجاوز عربستان هواپیمای صلیب سرخ جهانی را ربود

رئیس کمیته عالی انقلاب یمن از اقدام ائتلاف متجاوز سعودی در ربودن یک فروند هواپیمای متعلق به صلیب سرخ جهانی و انتقال آن به خاک عربستان خبر داد.محمد علی الحوثی رئیس کمیته عالی انقلاب یمن تاکید کرد: ائتلاف متجاوز عربستان اقدام به ربودن یک فروند هواپیمای وابسته به صلیب سرخ جهانی و تغییر مسیر حرکت آن کرد.وی در ادامه افزود: این نوع از اقدامات نشان دهنده مخالفت ائتلاف متجاوز با تحقق صلح است. ما ادامه یافتن محاصره هوایی یمن را محکوم می کنیم. ائتلاف متجاوز اهمیتی به درخواستهای فرستاده سازمان ملل برای لغو ممنوعیت پرواز در فرودگاه صنعاء نداده و به جنگ اقتصادی علیه ملت یمن ادامه می دهد.ائتلاف متجاوز سعودی مدعی شده بود که هواپیمای وابسته به صلیب سرخ جهانی امنیت حریم هوایی یمن را بعد از تغییر مسیرش و پرواز بر فراز منطقه عملیات و درگیریها در یمن تهدید کرده و این هواپیما را مجبور به فرود در فرودگاه ملک عبدالله واقع در جازان کرد.

 

حوثی‌های یمنی دو ابرنفتکش سعودی را غرق کردند

پس از این که عربستان سعودی اعلام کرد صادرات نفت خود از مسیر استراتژیک دریای سرخ را متوقف می‌کند، قیمت نفت خام برای سومین روز متوالی بالا رفت.پس از این که عربستان سعودی اعلام کرد صادرات نفت خود از مسیر استراتژیک دریای سرخ را متوقف می‌کند و از سوی دیگر داده‌ها نشان داد که ذخایر نفت آمریکا به پایین‌ترین میزان ۳.۵ ساله خود رسیده است، قیمت نفت خام برای سومین روز متوالی بالا رفت.گرگ مک‌کنا، استراتژیست ارشد بازار در اکسی‌تریدر، می‌گوید: اطلاعیه امروز صبح سعودی‌ها که صادرات خود از مسیر کشتی‌رانی دریای سرخ را به علت حملات حوثی‌ها تعلیق می‌کنند، باعث شد قیمت‌ها دلیل خوبی برای بالا رفتن داشته باشند.تنگه باب‌المندب تنها ۲۰ کیلومتر عرض دارد و صد‌ها کشتی عبوری از آن، اهداف آسانی خواهند بود.اداره اطلاعات انرژی آمریکا (ای‌آی‌اِی)، اعلام کرد که در هفته منتهی به ۲۰ جولای ذخایر نفت آمریکا ۶.۱ میلیون بشکه سقوط کرده است، درحالی‌که اقتصاددانان پیش‌بینی می‌کردند این ذخایر ۲.۳ میلیون بشکه کاهش یابند.

 

تراشه جاسوسی احتمالی،برای ترامپ حاشیه ساز شد

در جریان کنفرانس خبری مشترک «پوتین» و «ترامپ» در هلسینکی، رئیس جمهور روسیه یکی از توپهای جام جهانی 2018 را به همتای آمریکایی خود هدیه کرد.اکنون برخی ناظران مدعی شدند که توپ اهدایی پوتین ، رئیس جمهور روسیه به دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، احتمالا حاوی یک تراشه انتقال اطلاعات است.در طراحی توپ‌های جام جهانی، تراشه ای به کار رفته که اطلاعاتی به داور درباره عبور توپ از خط منتقل می‌کند؛ اما شرکت آدیداس سازنده این توپها اعلام کرده است که که تراشه به کار رفته می‌تواند امکانات متفاوتی را در اختیار کاربر قرار دهد.در طول کنفرانس خبری مشترک پوتین و ترامپ، رئیس جمهور آمریکا هرگونه دخالت روسیه در انتخابات سال 2016 را تکذیب کرد که این موضوع با واکنش های بسیاری همراه شد و ترامپ مجبور شد که چند روز بعد سخنان خود را اصلاح کند.اینک نیز رئیس جمهوری نا وارد آمریکا به خاطر دریافت چنین هدیه مشکوکی دوباره بشدت مورد انتقاد قرار گرفته است.

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha