پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
کارآفرینی

حوزه/ حجت الاسلام نوری گفت: می توان با ترغیب جوانان به فراگیری آموزش های فنی و حرفه ای بر فعالیت آنان در توسعه صنایع دستی، کشاورزی اقدام کرد و با تشکیل تعاونی ها زمینه را برای اشتغال زایی فراهم آورد.

حجت الاسلام محمود نوری، امام جمعه شوسف که به کار کشاورزی هم اشتغال دارد، در گفتگو با خبرنگار «حوزه» در بیرجند، با اشاره به روز فنی و حرفه ای و کار آفرینی اظهار داشت: با توجه به اینکه هر کاری که می خواهد انجام شود باید از روی حساب و کتاب و با علم و آگاهی باشد، می توان به سازمان فنی حرفه ای اشاره کرد که بیشتر حرفه ها را بسیار دقیق و به صورت رایگان به جوانان آموش می دهد.

وی افزود: جوانان باید از این فرصتی که در جامعه ایجاد شده برای یادگیری و شکوفایی استعدادهای خود استفاده و زمینه ی اشتغال زایی را برای خود به وجود آورند.

این روحانی کشاورز بزرگترین مانع در گسترش فنی و حرفه ای را ناآگاهی دانست و تصریح کرد: متاسفانه جوانان و مردم اطلاعات کافی و اعتمادی نسبت به  فنی و حرفه ای ندارند که همین دلیل باعث شده تا زمینه ی بسیار خوب کار از مردم گرفته شود.

حجت الاسلام نوری با بیان تئوری بودن آموزش در کشور گفت: در این چند سال اخیر، بیشتر به تحصیل تئوری پرداخته شده که به تنهایی کارایی ندارد، بلکه باید همانند کشور های جهان اول، همراه کار تئوری ،کار عملی نیز در دستور کار قرار گیرد.

 وی با اشاره به مطرح کردن برخی کارها، خاطرنشان کرد: ظاهر سازی و تلقین در جامعه به گونه ای صورت گرفته که دانش آموزان تنها به فکر یکسری از کارهای خاص روی آورده اند، درصورتی که شاید همه ی آنان چنین استعدادی در آن زمینه ها نداشته باشند.

 امام جمعه شوسف ادامه داد: یک سری شغل ها بیش از ظرفیتشان شناخته شده اند که باید رسانه ها سعی در شناساندن یقیه رشته ها نیز داشته باشند تا به گونه ای نباشد که دانش آموزی بخواهد تنها به دلیل دوست داشتن و یا کسب درآمد بیشتر، بدون داشتن استعداد در آن رشته و علاقه قلبی، به سمت آن سوق پیدا کند.

حجت الاسلام نوری، فراگیری آموزش های فنی و حرفه ای و کسب مهارت را لازمه زندگی موفق دانست و گفت: می توان با ترغیب جوانان به فراگیری آموزش های فنی و حرفه ای بر فعالیت آنان در توسعه صنایع دستی، کشاورزی اقدام کرد و با تشکیل تعاونی ها زمینه را برای اشتغال زایی فراهم نمود.

این کارشناس مذهبی یاد آور شد: در جامعه افرادی هستند که به اجبار خانواده شان به یک رشته سوق پیدا کرده اند، اما متاسفانه به دلیل اینکه علاقه ای به آن ندارند و در آن موفق نمی شوند، پس از چندی از آن خسته می شوند.

وی با اشاره به اینکه وجود چنین آسیب هایی در جامعه باعث شده تا نیروی متخصص در ایران کمتر وجود داشته باشد، گفت: تربیت نیروهای توانمند و متخصص، باید بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد، چرا که این مهم رابطه مستقیمی با اشتغال‌زایی و رفع مشکل بیکاری در جامعه دارد.

استاد حوزه تصریح کرد: آموزش‌های سازمان فنی حرفه‌ای نقش مهمی در ایجاد اشتغال و کمک به اقتصاد خانواده‌ها دارد.

حجت الاسلام نوری با اشاره به آموزه‌های دین مبین اسلام در خصوص کار آفرینی خاطرنشان کرد: در دین مبین اسلام به حرفه‌آموزی تاکید شده است، تا جایی که هر کدام از پیامبران حرفه و مهارت خاص خود داشته‌اند و این نکته اهمیت فراگیری حرفه‌آموزی و مهارت را دو چندان می‌کند.

امام جمعه شوسف با اشاره به روی آوردن به کارآفرینی خاطرنشان کرد: روحانیون و طلاب باید علاوه بر مبانی فقه علوم اسلامی، به امور فرهنگی و اجتماعی و بخصوص کارآفرینی روی آورند، چرا که الگوی مردم هستند و باعث تشویق اذعان عمومی برای شروع کار و اشتغال می شوند.

 وی ادامه داد : بنده یک لحظه هم از زمانی که وارد عرصه کارآفرینی شده ام، از اصول اصلی روحانیت که مبانی فقهی بوده غافل نشده ام.

وی اذعان داشت: روحانیون همواره در کنار مسئولان بوده و برای رفع مشکلات و دغدغه‌های مردم تلاش می‌کنند و امیدواریم بتوانیم بسترهای لازم را برای خدمت هرچه بهتر به مردم فراهم سازیم.

 

انتهای پیام/م

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha