جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
 آیت الله اعرافی

حوزه/ عضو شورای عالی حوزه های علمیه گفت: پیرو منطق درخشان انقلاب اسلامی باید در عین انقلابی بودن، حکیم و عقلانی عمل نماییم؛ چرا که عقلانیت ما عقلانیت انقلابی و انقلابیگری ما منطبق بر منطق اسلامی است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری«حوزه»، آیت الله اعرافی پیش از ظهر امروز در دوازدهمین اجلاس مدیران و نمایندگان جامعة المصطفی، با بیان این که با راهنمایی، هدایت و رهنمودهای رهبر معظم انقلاب، جمهوری اسلامی به قله های بلندی دست یافته، تصریح کرد: همواره باید قدردان تلاش و مجاهدت نقش آفرینان حرکت بزرگ انقلاب اسلامی در عرصه های مختلف باشیم.

مدیر حوزه های علمیه، در ادامه به فرازهایی از روایات اسلامی اشاره نمود و خاطرنشان کرد: خورشید عشق الهی اگر در دل ها تابیده شود، به انسان رهایی می بخشد و دل آدمی را از هر ناخالصی تطهیر می کند.

وی با بیان این که دل هیچگاه از اذکار خالی نیست و پاک ترین ذکر ها، ذکر و یاد الهی است، خاطرنشان کرد: اگر کسی به آزادی درونی دست یافته، نشانه های الهی در درون او تجلی یابد، آنگاه ملائکه به مناجات او مباهات می ورزند.

آیت الله اعرافی با تأکید بر این که خداوند متعال بلادها را به وسیله انسان های عاشق آباد می کند، خاطرنشان کرد: این آبادی همان آبادی است که باید آن را به بشریت امروز مژده دهیم و به جهانیان منتقل نماییم.

رئیس جامعه المصطفی با اشاره به این که خداوند متعال بندگان خود را به خاطر کرامت انسان های ممتاز اکرام می کند، اذعان داشت: اشخاص الگو و ممتاز به اندازه ای بلند مرتبه هستند که اگر کسی به حق ایشان خداوند متعال را سوگند دهد؛ دعایشان مستجاب می گردد.

وی عمل، ذکر و عبادت را مهمترین تجلی‌گاه خورشید عشق و محبت الهی در وجود آدمی دانست و یادآور شد: اگر عشق و حب الهی بر دل ها حاکم شود، خواسته های محبوب بر دیگران مقدم خواهد شد؛ مقدم سازی خواسته محبوب در بزنگاه ها بر دیگر خواسته ها، نشان دهنده مرتبه حب الهی در وجود آدمی است.

آیت الله اعرافی تقدم یاد خداوند متعال بر سایر یادها، انس به خلوت با خداوند و نیز مناجات و احساس لذت در راز و نیاز با ذات اقدس الهی را بسیار مهم دانست و یادآور شد: هر اندازه عشق سرشارتر باشد، تحمل آدمی در مواجهه با مصائب، سختی ها و مشکلات افزون تر خواهد بود.

وی با تأکید بر این که عاشق الهی و محب به خداوند، در مواجهه با مافات دنیا تاسف نمی خورد، اذعان داشت: کسی که با ذات اقدس الهی انس دارد و به او عشق می ورزد، نسبت به آنچه که در دنیا از دست داده، تأسف نمی خورد.

مدیر حوزه های علمیه تواضع و فروتنی و پرهیز از ادعاها را از دیگر ویژگی های انسان عاشق برشمرد و با بیان این که عاشق الله دلسوزی به خلق را از لوازم عشق به خالق می داند، اظهار داشت: اشتیاق محبانه، عالی ترین درجه عبادت را رقم می زند و اهل حب و عشق به خداوند متعال موفق ترین افراد در انجام وظایف هستند.

آیت الله اعرافی با اشاره به این که همه ساحت های زندگی و فعالیت های انسان مومن، عاشقانه و عارفانه است، خاطرنشان کرد: حب الهی بیش از هرچیزی می تواند در فعالیت های تربیت گونه و عالمانه اثر گذار باشد؛ اگر حب الهی وجود نداشته باشد، آدمی نمی تواند پیام دین را به جهان انعکاس نماید.

وی خاطرنشان کرد: تربیت روحی و معنوی در فضای حوزوی و فضای کار المصطفی، باید روح و جان و نیز مقسم همه سیستم ها و نظامات باشد و روح حرکت مدیران و نظام مدیرتی باید در صدر آن تعریف گردد.

امام جمعه قم، با اشاره به این که تمام برنامه های جامعة المصطفی باید در شعاع تربیت سامان یابد، اذعان داشت: روح اخلاق، تربیت، معنویت و حب الهی باید در نظام مدیریتی المصطفی تجلی پیدا کند.

وی افزود: همه مبانی تراز تربیتی باید تحت اشراف نظام مدیریتی و مدیران بوده، نظام مدیرتی با رویکرد نظام اخلاقی و تربیتی مورد توجه قرار گیرد.

آیت الله اعرافی بر لزوم نقش پذیری همزمان مدیران اشاره نمود و اذعان داشت: مدیران باید همزمان نقش پذیری متعددی داشته باشند؛ چرا که مدیریت مبتنی بر اخلاق و تربیت نیازمند چند نقش همزمان است.

وی ادامه داد: مدیر باید خود را راهنما، مشاور و مربی مجموعه تحت اشرافش بداند؛ مدیران جامعة المصطفی باید خود را مسئول در برابر رشد آحاد جامعه و راهبر دل، جان، اخلاق، ادب و شخصیت مجموعه بدانند.

آیت الله اعرافی با بیان این که جان و روح مدیر باید در مجموعه تحت اشرافش تجلی یابد و مدیر همه وجود خویش را برای رسیدن مجموعه به آرمان های بلند قرار دهد، تصریح کرد: اقدام برای رسیدن به مزدهای دنیوی، نتیجه کار و آثار فعالیت ها را بسیار ضعیف و متزلزل می کند.

مدیر حوزه های علمیه سرآمدی در اخلاق و ادب و تعمیق ارتباطات عاطفی و روحی با اساتید و طلاب را از ویژگی های بارز مدیر موفق دانست و یادآور شد: مدیر باید اهل مطالعه مباحث علمی و تزکیه مستمر در نفس باشد. مدیر موفق المصطفی راهنمای مشفقی است که به زندگی و آینده طلاب و فضای جامعه المصطفی توجه می کند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با تأکید بر این که جامعة المصطفی در پهنه جهانی و شرایط بین المللی در حوزه اسلام و ادیان توحیدی فعالیت های قابل توجهی را رقم زده است، خاطرنشان کرد: باید ضمن عمل در یک تعامل و گفتکوی منطقی، توحیدی و دینی، بتوانیم اندیشه توحیدی و نگرش قدسی به عالم، که در ادیان و انسان ها وجود دارد را برجسته نماییم.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه عقلانیت و انقلابی بودن را بسیار مهم دانست و اذعان داشت: پیرو منطق درخشان انقلاب اسلامی باید در عین انقلابی بودن، حکیم و عقلانی عمل نماییم؛ چرا که عقلانیت ما عقلانیت انقلابی و انقلابیگری ما منطبق بر منطق اسلامی است.

آیت الله اعرافی در پایان توجه جامعة المصطفی به بهره مندی از تجربیات حوزوی و دانشگاهی را بسیار مهم ارزیابی نمود و خاطرنشان کرد: جامعة المصطفی در تجربه خود نشان داده که با همه سختی ها و دشواری ها راه پرمخاطره ای را دنبال نموده که در طراحی نظام نامه ها، ضمن صیانت از اصالت های ذاتی حوزه، از تجربه های روز آموزشی استفاده کرده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha