پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
سرمایه اجتماعی

حوزه/ در وضع حساس کنونی که دشمن قماربازی چون ترامپ به دنبال تشدید همه جانبه فشارها بر کشور است، ترمیم سرمایه اجتماعی و مقابله با انواع و اقسام مظاهر فساد و بی عدالتی ، ضرورتی است بس انکارناپذیر.

به گزارش خبرگزاری حوزه، در روزگار کنونی از یکی از مهم ترین سرمایه های بشری به عنوان "سرمایه اجتماعی" یاد می شود که در کنار سرمایه های اقتصادی و انسانی ، بسیار مورد تاکید و توجه صاحب نظران، سیاست گذاران و البته مدیران و کارگزاران جوامع است.

سرمایه اجتماعی البته میراثی تاریخی است که به واسطه تشویق افراد به مشارکت و همکاری در مناسبات و تعاملات اجتماعی ، می تواند به حل بخش قابل توجهی از معضلات موجود در یک اجتماع ، کمک کرده و خود زمینه ساز حرکت شتابان آن جامعه به سمت توسعه متوازن و مطلوب در ابعاد اقتصادی فرهنگی ، سیاسی و غیره باشد.

به همین خاطر است که از منظر جامعه شناسان، سرمایه اجتماعی خود بخشی از ثروت ملی محسوب می شود که که ضمناً بستر مناسبی برای بهره برداری از سرمایه انسانی و فیزیکی و همچنین راهی برای نیل به قله موفقیت به شمار می آید، به طوری که اساساً بدون در اختیار داشتن سرمایه اجتماعی ، هیچ جامعه ای به هیچ سرمایه مطلوب و مانایی دست پیدا نمی کند.

اشاره به اهمیت و حوزه ی تاثیرگذاری مقوله سرمایه اجتماعی در این جا بدین خاطر است که در شرایط کنونی کشور به جهت برخی ناملایمات اقتصادی و فرهنگی ، متاسفانه سرمایه اجتماعی تا حدودی تضعیف شده و لذا بسیار لازم و ضروری است که دستگاه حاکمیت و به خصوص دولت در مقام قوه مجریه کشور برای ترمیم و بازسازی این سرمایه گرانسنگ و بی بدیل، اقدامی جدی کند.

به ویژه در شرایط فعلی که عملیات جنگ روانی دشمن در بستر رسانه و به بهانه آشفته بازار اقتصادی ، اصل نظام و انقلاب را نشانه گرفته است، تلاش مسئولان در این باره بسیار حایز اهمیت است؛ تلاشی که البته باید در افق نگاه انقلابی و با رویکرد جهادی همراه باشد و گرنه به صرف شعار و حرف ، دستاوردی در پی نخواهد داشت.

در جنگ روانی امروز که با هدف تضعیف بیش از پیش سرمایه اجتماعی در جامعه ایرانی دنبال می شود، یأس پراکنی در بین آحاد مردم و به خصوص نسل جوان از جمله راهبردی ترین برنامه های دشمن است که متاسفانه در برخی موارد تا حدی در این زمینه موفق هم بوده است.

مشخص است که با گسترده تر شدن فضای یأس و نومیدی ، شاهد عدم تحرک و انزوا در سطح جامعه – دست کم در میان بخشی از مردم- خواهیم بود و البته این که عصیان و هنجارشکنی نسل جوان و قشر ضعیف اقتصادی پیامد بعدی این مساله خواهد بود که باید برای این قضایا به شکلی هوشمند و درست چاره جویی صورت گیرد.

جنگ روانی اتفاقاً با ذهن و قلب آدمی سر و کار دارد ، چه آن که مهم تر از جنگ فیزیکی، تسخیر قلب و ذهن افراد است که اتفاقاً در شرایط کنونی، دشمن با اشراف به ضعف های درونی ما برای این وضعیت طراحی و برنامه ریزی خاص خود را انجام داده و بعد از قضایای دی ماه سال گذشته ، چندی است که برای تحرکات بعدی خود در تابستان و یا پاییز همین امسال، زمینه چینی های لازم را کرده است.

در پاسخ به این که در مواجهه با چنین وضعیتی چه باید کرد می توان اجمالاً به این جمع بندی رسید که به موازات افزایش تحرکات سازنده و کارگشای دستگاه دیپلماسی کشور برای خنثی کردن توطئه دشمن در عرصه بین الملل می بایست در داخل به طور جدی به دنبال تصحیح و اصلاح امور خصوصاً در عرصه اقتصاد و معیشت مردم بود و این که برای ترمیم سرمایه اجتماعی می بایست قاطعانه با مظاهر فساد به ویژه فساد اداری و اقتصادی مقابله کرد تا همچنان اعتماد مردم به عنوان بزرگترین سرمایه اجتماعی کشور و انقلاب محفوظ باقی بماند و گزندی به آن نرسد.

سید محمد مهدی موسوی

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha