شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
روز خبرنگار

حوزه/ تعهد و صداقت از جمله مهم ترین شاخصه های خبرنگار تراز جامعه و نظام اسلامی است که بی گمان پایبندی به این امور او را بیش از پیش در انجام رسالت سنگین و مهم خود یاری می رساند.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، روز خبرنگار و سالروز شهادت خبرنگار مجاهد و متعهد شهید محمود صارمی، یادآور یکی از مهم ترین مسئولیت های اجتماعی اهالی رسانه یعنی مقوله آگاهی بخشی و بصیرت افزایی است و از این حیث باید خبرنگاران و صاحبان اندیشه و قلم را منادیان آگاهی و دانایی و مروج حقیقت جویی و حقیقت گویی توصیف کرد که بی گمان صداقت، دقت، شفافیت و هوشیاری از ویژگی های کلیدی آنان باید باشد.

در اهمیت فعالیت رسانه ای و نقش مهم خبرنگاران در تحولات کلیدی جامعه هیچ شک و شبهه ای وجود ندارد، چه آن که اساساً خبرنگاری و خبررسانی در دنیای امروز که دنیای شلوغ و پرتلاطم اطلاعات می باشد، از مهم ترین ضرورت های روزگار ماست.

رهبر فرزانه انقلاب در همین باره بیان رسایی دارند و با تاکید بر این که مؤثرترین سلاح بین‌المللی علیه دشمنان و مخالفان، سلاح ارتباطات رسانه‌ای است، اشاره می فرمایند که امروز قوی ترین سلاح در اختیار مطبوعات و خبرنگاران رسانه ها قرار دارد و از این حیث وجود مطبوعات یک پدیده ضروری، لازم و اجتناب‌ناپذیر برای جامعه ما به شمار می رود.

با عنایت به فرمایش مقام معظم رهبری متوجه می شویم که احساس مسئولیت اجتماعی یکی از شاخصه های خبرنگار در تراز نظام و جامعه اسلامی است

البته در این میان، بهترین خبرنگار، کسی است که علاوه بر مدنظر قرار دادن شئون اجتماعی ، شئون صنفی را نیز مدنظر داشته باشدکه مهم ترین آن مساله تعهد و حفظ امانت در اطلاع رسانی اخبار می باشد.

نکته مهم دیگر رقابت های صحیح و سالم در سرعت اطلاع رسانی می باشد که لاجرم جزو الزامات زمانه فعلی است ولی باید در عین توجه به این اصل و ایجاد جذابیت های خبری، نباید از عنصر دقت غافل شد.

در واقع صداقت و واقع نمایی و دقت در امر اطلاع رسانی، بایسته مهم دیگری است که نباید به هیچ وجه از آن غفلت کرد و تاکید بر این نکته از آن روست که بدانیم خبرنگار باید هر چیز را آن طور که هست، بنگرد و بکوشد آن را همان طور که دیده است، بیان کند.

طبعاً در این خصوص دقت بالا باید توأم با جذابیت خبری شود و حال آن که گاهی مشاهده می شود به دلیل همین مساله جذابیت ، برخی از اخبار آن چنان که بوده منتشر نشده و رعایت صداقت و امانت درباره آن ها چندان لحاظ نمی شود که این مساله و تشدید آن خطری برای جامعه رسانه ای در نظام اسلامی می باشد.

این مساله خود باعث می شود که نگاه مخاطبین به خبرنگار و رسانه ، نگاهی متزلزل باشد و با نگاه شک و تردید به خبر نگریسته شود؛ به عبارت دیگر این که بخشی از مردم جامعه که تعدادشان هم کم نیست ، اعتماد لازم را به برخی رسانه ها و مطبوعات و سایت ها ندارند، نشات گرفته از همین مساله است چون احساس می کنند که آن رسانه یا روزنامه یا مجله آن صداقت و تعهد لازم را ندارد و خبرنگارانش گرچه حرفه ای و سریع باشند اما تعهدشان نسبت به این امور کمرنگ تر است.

از این منظر شاید بتوان مهم ترین ویژگی یک خبرنگار متعهد را در این دانست که قبل از هر چیز  اعتبار خود را حفظ کند که صدالبته این اعتبار به جز با صداقت و حسن ظن در امر اطلاع رسانی و آگاهی بخشی به توده های جامعه ایجاد نمی شود.

۳۱۳/۸

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha