چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
تصاویر/ اختتامیه چهارمین اجلاس سراسری  مدیران مدارس علمیه خواهران

حوزه/ توسعه تکنولوژی آموزشی از موضوعات و برنامه جدی در حوزه علمیه خواهران است و اگر این برنامه ویژه اجرا شود، مطمئنا در آینده نزدیک می توانیم شاهد رشد علمی مدارس علمیه و مهارتی اساتید باشیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام والمسلمین واحدی، امروز در اختتامیه چهاردهمین اجلاس سراسری مدیران مدارس حوزه عملیه خواهران که در سالن بیداری اسلامی جامعه الزهرا(س)  قم برگزار شد با بیان اینکه می توان با اجرای درست قانون، جلوی بسیاری از مشکلات را گرفت، گفت: چون قوانین ارائه شده در مسائل مختلف به درستی اجرا نمی شود، برای همین شاهد بعضی کاستی ها و نواقص هستیم.

معاون ارتباطات و امور حوزه های عملیه خواهران بر نظارت و محاسبه درمدارس علمیه تأکید کرد و آن را گام مهمی در سطح ارتقاء علمی مدارس علمیه دانست.

وی عنوان کرد: معتقدیم مدیران می توانند نقش مهمی در تربیت دانش آموختگان حوزه ارائه کنند و برای همین امر می طلبد تمام تلاش خود را برای این نقش پر رنگ بکار ببرند تا شاهد بالندگی حوزه علمیه در همه سطوح و موارد باشیم.

در ادامه خانم میر دادوی، معاون آموزش حوزه علمیه خواهران نیز در سخنانی گفت: دانش آموختگانی که با مقطع سیکل وارد حوزه علمیه می شوند 76 واحد درسی برخلاف مقاطع دیگر تحصیلی دارند و به همین دلیل برنامه این مقطع و حتی متون آنها قابل تغییر است.

وی عنوان کرد: به دنبال این هستیم در سال تحصیلی جدید برای مقطع سیکل در دو بخش متون و برنامه تغییرات ویژه برای رشد آنها ایجاد شود.

معاون آموزش حوزه های علمیه خواهران گفت: بعد از تفاهم نامه این مرکز با مسئولین آموزش پرورش، قرار است با قرار دادن بعضی واحدهای درسی، مدرک دیپلم به طلاب مقطع سیکل داده شود.

وی عنوان کرد: اساسا یکی از مشکلات مقطع سیکل عدم ارائه مدرک تا پایه هفتم است برای همین منظور به دنبال برنامه ریزی برای رفع این مشکل هستیم که حداقل بتوانیم بعد از شش سال از تحصیل در حوزه، مدرک تحصیلی به آنها داده شود.

داودی از شکل گیری گروه های آموزشی برای ارتقاء علمی مدارس علمیه خواهران برای در مدت زمان معین خبر داد و اظهار داشت: تمام تلاش این است برنامه های جامع آموزشی برای مدارس علمیه اعلام شود تا شاهد شکوفایی بهتر مدارس علمیه باشیم.

معاون آموزش حوزه علمیه خواهران افزود: قرار است در سال جدید تحصیلی بعد از اخذ مجوز های لازم برنامه جامع آموزشی به مدارس علمیه اعلام شود.

توسعه تکنولوژی آموزشی

حجت الاسلام والمسلمین حصاری، معاون پژوهش حوزه علمیه خواهران نیز درسخنانی با اشاره به توانایی پژوهشی اساتید گفت: یکی از ضعف ها عدم توانایی روشی پژوهشی برخی اساتید است. قطعا این ضعف نیاز به رفع دارد و این اجلاسیه هم با همین هدف برگزار شده است.

وی عنوان کرد: اصلاح متون و سرفصل آموزشی هم یکی از کاستی ها است به عدم توانایی روشی پژوهشی اساتید باز می گردد. برای همین منظور برای علاج این نقیصه لازم است کارگاهای الگویی و آموزشی برگزار شود.

حجت الاسلام والمسلمین حصاری گفت: توسعه تکنولوژی آموزشی از موضوعات و برنامه جدی در حوزه علمیه خواهران است و اگر این برنامه ویژه اجرا شود، مطمئنا در آینده نزدیک می توانیم شاهد رشد علمی مدارس علمیه و مهارتی اساتید باشیم.

معاون پژوهش حوزه علمیه خواهران افزود: یکی دیگر از برنامه برای رشد پژوهشی مدارس علمیه، برگزاری ساعات پژوهشی مشخص البته با تغییر چند زیر ساخت پژوهشی در کنار برنامه آموزشی به اجرا گذاشته خواهد شد.

وی عنوان کرد: این معاونت در نظر دارد کارنامه پژوهشی به طلبه های پژوهشگر با هدف تعیین سطح مهارتی ارائه دهد.

به دنبال ارتقاء سطح فرهنگی تهذیبی مدارس علمیه هستیم

معصومه ظهیری، معاون فرهنگی و تبلیغ حوزه علمیه خواهران نیز نیز در سخنانی با اشاره به موضوع تبلیغ در حوزه خواهران گفت: تبلیغ از موضوعات در حوزه علمیه بعد از تهذیب و آموزش است.

وی عنوان کرد: مبلغ زمانی می تواند در جامعه اثرگذار باشد که در مراحل پایین تر مانند اخلاق و تهذیب و تعلیم گام های اثر بخش تری برداشته باشد.

ظهیری گفت: مدیری می تواند در جامعه موفق باشد و طلبه را در مسیر درست قرار دهد که خود اهل تهذیب و اخلاق و تبلیغ باشد.

معاون فرهنگی و تبلیغی حوزه علمیه خواهران افزود: برای همین منظور این معاونت در صدد است برنامه آموزشی و کارگاهایی تبلیغ و تهذیبی در مدارس علمیه برگزار کند.

وی عنوان کرد: ازدیگر برنامه اعزام اساتید، متون آموزشی و تغییر برنامه های آموزشی و استفاده از ظرفیت در موضوع اخلاق است، تمام تلاش معاونت، ارتقاء سطح اخلاقی تبلیغی مدارس علمیه است.

معاون فرهنگی و تبلیغی حوزه های علمیه خواهران گفت: مدرسه محوری، شناساسی ظرفیت های منطقه و بکارگیری فارغ التحصیلان از دیگر برنامه ها برای رشد مدارس علمیه است.

منابع پایدار مالی حوزه در استان ها شناسایی شود

آقای محمدی زاد، معاون اداری مالی حوزه های علمیه خواهران نیز گفت: برای استقلال حوزه از نظر مالی لازم است منابع پایداری شناسایی سرمایه گذاری شود.

وی افزود: برای شناسایی وقف و منابع پایدار لازم است همه مدیران مدارس علمیه همکاری کنند.

محمدی زاده اظهار داشت :یکی از برنامه این اداره توسعه محتوای فرهنگی با همکاری مدیران مدارس علمیه در شهرستانها است.

راه  اندازی شبکه کوثرنت

تاجی زاد، معاون فنآوری و اطلاعات حوزه علمیه خواهران نیز در سخنانی از راه اندازی شبکه و یکپارچه سازی ارتباطات و اطلاعات در فضای مجازی تا آبان ماه خبرداد.

وی افزود: یکی از فعالیت خوب این معاونت، راه اندازی کوثرنت بود که در گذشته برای طلاب، محققان و اساتید فعال شده بود به زودی  برای مدیران مدارس عملیه نیز راه اندازی خواهد شد.

تاجی زاده اظهار داشت: شبکه کوثر نت با هدف تعامل اساتید، طلاب و مدیران و ارائه برنامه های محتوایی، آموزشی و کارگاهی راه اندازی شده است.

اجرای طرح آمایش محیطی

حجت الاسلام هاشمیان، رئیس مرکز برنامه ریزی و نظارت حوزه های عملیه خواهرن نیز گفت: بودجه حوزه علمیه دو بخش دارد، یک بخش عمومی است. 70 درصد بودجه حوزه به این بخش اختصاص دارد.

وی بابیان اینکه طرح آمایش محیطی به زودی در مدارس علمیه شهرستانها آغاز می شود، افزود: یکی از مباحث اختصاص بودجه برای مناطق محرومان است. دراین بخش 80 درصد بودجه را به خود اختصاص داده است. دلیل آن یکسان سازی و عدالت محوری در بخش توزیع بودجه است.

313/40

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha