پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
حرم عسکریین(ع)

حوزه/ امام‌هادی(ع) در مدت عمر پر برکتشان اقداماتی داشتند، یکی از این اقدامات آماده کردن تفکر شیعیان برای عصر غیبت است، تا مردم آمادگی این را داشته باشند که اگر حضور فیزیکی امام را در کنار خودشان درک نکردند منکر امام نشوند .

به گزارش خبرنگار «حوزه» در بیرجند، دهمین امام بزرگوار شیعیان حضرت امام هادی(ع) که شاید شناخت کمی از این امام همام در میان شیعیان و دوستداران اهل بیت عصمت و طهارت وجود داشته باشد، در ۱۵ ذیحجه به دنیا آمد. مادر بزرگوار ایشان حضرت سمانه مغربیه نام داشت که از سنین کودکی در خانه امام جواد(ع) و تحت تعلیم بنات رسول الله قرار گرفت.

در سال های اخیر جسارت های فراوانی به این امام بزرگوار شد، از جمله اینکه حرم مبارک ایشان منهدم گشت و یا عده ای با اشعاری سعی بر اهانت بر وجود مقدس این امام بزرگوار داشتند اما آنچه مسلم است این است که نور اهل بیت هرگز به خاموشی نمی گراید و شیعیان بیش از پیش ارادت خود به آستان امام هادی(ع) را ابراز داشتند و گنبد حرم ایشان و پسر بزرگوارشان امام عسکری(ع) مورد بازسازی قرار گرفت.

حجت الاسلام و المسلمین حسین فلسفی راد  امام جمعه مود در گفت و گو با خبرنگار «حوزه» در بیرجند، با اشاره به سختی های امام هادی(ع) در عصر خودشان، گفت: در زمان امام هادی(ع) اوج فشار بر ائمه و کنترل بر آنان مشاهده می شود و حکام جور و ظلم زمان، سعی در زیر نظر گرفتن و زندانی کردن این ائمه داشتند.

وی ادامه داد: امام هادی(ع) در این اوضاع خفقان و در حالی که ارتباط با بدنه جامعه بسیار سخت بود در «زیارت جامعه کبیره» اقدام به تبیین جایگاه امامت و ولایت کرده و به بهترین شکل این مفاهیم را تبیین کرد و این تبیین را می توان مهمترین اقدام آن حضرت در خفقان عصر خود دانست.

زیارت جامعه کبیره ،نشان دهنده نقش امام هادی (ع) در گسترش تشیع در جهان اسلام است

امام جمعه مود با اشاره به زیارت جامعه کبیره تصریح کرد: این زیارت نامه یک دوره کامل امام شناسی و بررسی نقش و تاثیر امام در جامعه است و نه تنها معارف امامت و ائمه قبل از امام هادی(ع) تشریح شده که شیعیان نسبت به ائمه بعد از آن حضرت و برای شروع عصر غیبت آماده می شوند.

وی ادامه داد: در آن زمان برخی به دنبال تخریب اسلام بودند که امام با انجام مناظرات معرفتی و علمی در عصر خودشان نقشه های دشمنان را نقش برآب می کردند، همچنین حضرت پایه و اساس محکمی برای عصر غیبت بر جای گذاشته و جایگاه ولایت در عصر غیبت را نیز در این مناظرات تشریح کردند.

حجت الاسلام والمسلمین فلسفی راد در مورد استفاده از نام ابن الرضا برای امام هادی(ع) گفت: برخی ها ائمه بعد از امام جواد(ع) را به عنوان ابن الرضا می شناسند به این دلیل که هفت امامی ها که به واقفیه معروف اند یکی از دستاویزهای آنها این بود که امام رضا(ع) فرزندی ندارد، امام رضا(ع) در بعد از چهل سالگی، صاحب اولاد شدند لذا فرزندان امام رضا(ع) را ابن رضا می نامیدند تا پاسخی باشد برای آن شبهاتی که در عصر واقفیه ایجاد شده بود.

 این کارشناس مذهبی با بیان فرازی از زیارت جامعه کبیره خاطرنشان کرد: در فرازی از زیارت جامعه کبیره آمده است که «مَنْ أَرَادَ اللَّهَ بَدَأَ بِکُمْ» هر کس که اراده خدا داشته باشد و بخواهد به سمت خدا سلوک داشته باشد باید از اهل بیت شروع کند.

وی ادامه داد: قرآن می فرماید «وَابْتَغُواْ إِلَیهِ الْوَسِیلَةَ» با چه چیزی باید به سمت خدا حرکت کنیم؟ لذا به واسطه اهل بیت باید به سمت خدا حرکت کنیم چون خود ناتوانیم.

حجت الاسلام فلسفی راد با اشاره به زیارت نامه دیگر امام گفت: زیارت دیگر زیارت غدیریه است، در این خصوص نیز نقل است که فردی از حضرت درخواست کرد که چگونه امیرالمومنین را زیارت کنیم، که امام‌هادی(ع) زیارت غدیر امیرالمؤمنین را به وی یاد دادند.

وی ادامه داد: امام هادی با بیان این زیارت و ۱۵۰ منقبت سند مظلومیت امیرالمؤمنین(ع) را صادر کرد.

مناظرات امام هادی زمینه ی عصر غیبت را فراهم کردند

حجت الاسلام هادی نباتی مدیر حوزه جعفریه سرایان نیز در گفت و گو با خبرنگار «حوزه» در بیرجند، با اشاره به وضعیت عصر امام هادی(ع)، گفت: امام هادی در عصر چند خلیفه عباسی زندگی می کردند که مهمترین آنها متوکل عباسی است که ظلم زیادی به امام روا داشت، متوکل امام را به اجبار از مدینه به سامرا فراخواند و ایشان را تحت نظر قرار داد.

وی ادامه داد: امام هادی(ع) در موضوعات مختلف، ادعیه ای را بیان کرده اند که به چند منظور می توان به آن نگاه کرد، اول ارتباط قلبی است که با خدا ایجاد می شود و دوم آموزش انسان ها در قالب دعاست.

مدیر حوزه جعفریه سرایان با اشاره به ارث رسیدن زیارت جامعه کبیره از امام هادی(ع) خاطرنشان کرد : جامعه کبیره، جامع تمام زیارات است و هر امامی را می توان با این کلمات زیارت کرد، و اگر کسی زیارت جامعه کبیره را به معنای واقعی بشناسد، تمام معارف دینی او تکمیل می شود.

حجت الاسلام نباتی ادامه داد: زیارت جامعه کبیره که برترین و مشهورترین شناسنامه ائمه است و امام‌هادی(ع) شناسنامه ائمه را در قالب زیارت جامعه کبیره بیان می‌کند، که مرحوم مجلسی(ره) عبارت بسیاری زیبایی‌ را در رابطه با این زیارتنامه دارند، ایشان می فرمایند «زیارت جامعه کبیره از جهت سند صحیح ترین زیارت ها و از نظر موارد جامع ترین آنها و از جهت لفظ فصیح ترین آنها و از نظر معنا بلیغ ترین آنها و از جهت رتبه والاترین آنهاست.» بالاتر از این زیارت در رابطه با معرفت نسبت به امام نداریم.

وی با اشاره به اقدامات امام هادی خاطرنشان کرد:امام‌هادی(ع) در مدت عمر پر برکتشان اقداماتی داشتند، یکی از این اقدامات آماده کردن تفکر فکری شیعیان برای عصر غیبت است، تا مردم آمادگی این را داشته باشند که اگر حضور فیزیکی امام را در کنار خودشان درک نکردند منکر امام نشوند .

مدیر حوزه جعفریه سرایان ادامه داد: یکی از فعالیت های بسیار مهم امام هادی معرفی علماست، چراکه شیعیان آرام آرام به زمان غیبت نزدیک می شدند و حضرت تعبیری دارند که می فرمایند "زمام دلها به دست علماست.

این استاد حوزه تصریح کرد: کار دیگر امام هادی(ع) راه اندازی شبکه وکلای عام و خاص است، راه‌اندازی شبکه وکلای خاص و وکلای عام از ابتکارات امام‌هادی(ع) است.

حجت الاسلام نباتی امام‌هادی(ع) تعدادی را در بلاد مختلف مشخص فرمودند، و آن ها را به‌عنوان وکیل تربیت فرمودند مانند جناب حضرت عبدالعظیم حسنی و عثمان‌بن‌سعید که بعداً وکیل خاص امام‌زمان(ع) شدند.

مهم‌ترین اقدام امام هادی(ع) تبیین جایگاه امامت و ولایت بود

حجت الاسلام والمسلمین علی اضغر نیساری مدیر حوزه ملا عبدالله بشرویه  در گفت و گو با خبرنگار «حوزه» در بیرجند، با اشاره به ویژگی های امام هادی(ع) اظهار کرد: امام هادی علیه السلام تمام فضیلت های یک انسان کامل را داشتند، و در زمینه های مختلف از قبیل عبادت و بندگی خداوند در بالاترین مراتب بودند .

وی ادامه داد: امام  شب را تا به صبح در حال راز و نیاز با معبود بودند، و بسیار کم می خوابیدند و بیشتر وقت را به عبادت می پرداختند  و انسانی بسیار بخشنده بودند و همیشه غذای خود را بین نیازمندان تقسیم می‌کردند.

مدیر حوزه ملا عبدالله بشرویه با بیان امامت امام هادی در کودکی تصریح کرد: حضرت یحیی و حضرت عیسی نیز در سن کودکی به مقام نبوت رسیدند و امام هادی علیه السلام هم در سن کودکی به مقام امامت نائل آمدند.

وی ادامه داد:امام هادی علیه السلام در زمانی امامت می کردند که شورش هایی در بغداد به وقوع پیوست و مردم از حاکمیت ناراضی بودند و دست به انقلاب های زیادی زدند و نهضت های مختلفی را تشکیل دادند که اکثر آنها علوی بوده و حق حاکمیت را در اهل بیت می‌دیدند، هرچند امام به طور مستقیم و علنی با آنها در ارتباط نبود ولی پنهانی از طریق نامه با انقلابیون مکاتبه داشتند، که از این طریق شبکه تبلیغی گسترده را تشکیل داده، و در مسائل مختلف از قبیل سیاسی اعتقادی و مالی ورود پیدا می کردند.

این استاد حوزه با اشاره به فتنه خلق قرآن در دوران امام علی النقی(ع) خاطرنشان کرد: در زمان امام هادی(ع) بحث‌هایی در مورد خالق و مخلوق بودن قرآن بین علمای اسلامی به وجود آمد، که آیا قرآن که کلام خداوند است، خلق شده یا نه، اما برخی معتقد بودند قرآن مخلوق و حادث است و  برخی هم معتقد بودند که قرآن قدیم و خالق است که امام هادی علیه السلام مسلمانان را از ورود به این مباحث منع کردند.

تشکیل سازمان وکالت زمینه ساز تثبیت تشیع در جهان اسلام شد

حجت الاسلام والمسلمین نیساری  با بیان تشکیل سازمان وکالت از جانب امام هادی تاکید کرد: تشکیل سازمان وکالت به خاطر این بود که بتواند از طریق این سیستم سازمان وکالت با شیعیان عراق، یمن و مصر در ارتباط باشند، و از طرفی نیز این سازمان موقعیت سیاسی و فرهنگی شیعیان را تثبیت می کرد .

وی ادامه داد: هدف اصلی این سازمان، وکالت، جمع آوری خمس، زکات، هدایا و پاسخگویی به سوالات فقهی، عقیدتی و سیاسی بود که امام را در رسیدن به مقاصدش کمک می‌کرد،  و همچنین سازمان وکالت باعث ترویج مذهب شیعه شده و خود این سازمان یک جنگ نرم حساب شده و بدون تنش بود.

مدیر حوزه ملا عبدالله بشرویه با اشاره به زندانی شدن امام توسط خلفای عباسی، گفت: متوکل عباسی امام را برای حکومت خودش یک خطر بزرگ می‌دانست  و در موارد مختلف دستور می‌داد که امام را به دربار بیاورند.

وی افزود: امام هادی علیه السلام در زمان امامت خود مظلوم بودند و مورد ظلم و ستم مستکبران قرار گرفتند، مظلومیت دیگر امام نیز بعد از شهادت ایشان بود، تا جایی که گنبد شریف آن حضرت را نیز تخریب کردند.

وی در پایان با اشاره به نقش روحانیون در تبیین شخصیت امام هادی گفت: همانطور که امام علیه السلام در ترویج فرهنگ شیعه با آن همه مشکلاتی که داشتند، از هیچ کوششی دریغ نکردند، ما نیز در هر فرصتی که پیش می آید باید در زمینه های مختلف در نشر معارف اسلامی بکوشیم و لازمه این کار نیز ایجاد پایگاه های علمیه شیعی است.

گزارش: مسعود نوفرستی

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha