جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
رئیس جمهور در مجلس شورای اسلامی

حوزه/ رئیس جمهور در جلسه طرح سوال برخی نمایندگان مجلس با تاکید بر اینکه مسئله اول مردم عدم اختلاف ما با یکدیگر است، آنان از تهدیدات خارجی نمی ترسند، بلکه از دعوای بین ما می ترسند، گفت: اگر همه جناح ها، گروه ها، احزاب و نمایندگان در کنار یکدیگر برای حل مشکلات و معضلات قرار بگیرند و مردم ببینند که همه کنار یکدیگر هستیم، می فهمند که مشکلات حل می شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از تهران، به نقل از خانه ملت، حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی در نشست علنی امروز(سه شنبه 6 شهریور) مجلس شورای اسلامی در جریان طرح سوال برخی از نمایندگان قوه مقننه از خود با قرائت آیه شریفه «وَقُلْ لِعِبَادِی یَقُولُوا الَّتِی هِیَ أَحْسَنُ إِنَّ الشَّیْطَانَ یَنْزَغُ بَیْنَهُمْ إِنَّ الشَّیْطَانَ کَانَ لِلْإِنْسَانِ عَدُوًّا مُبِینًا» ضمن تبریک اعیاد میلاد مسعود امام هادی(ع)، عید سعید قربان و پیشاپیش عید سعید غدیر اظهار کرد: امیدوارم سخنان من در چارچوب همین آیه ای که تلاوت کردم باشد؛ همه باید بهترین کلام، بهترین سخن و نیکوترین جملات را نسبت به هم به کار ببرند.

رئیس جمهور افزود: همچنین امیدوارم توصیه هایی که مقام معظم رهبری نسبت به همین جلسه به من فرمودند، بتوانم نکات مورد نظر ایشان را دقیقا مراعات کنم.

وی، این روز را روز مبارکی برای دموکراسی کشور و مردم سالاری دینی دانست و تصریح کرد: هیچ کس نباید فکر نکند که پاسخگو بودن به عنوان یک نقطه ضعف است، بلکه به عنوان بالاترین نقطه قوت مسئولان نظام جمهوری اسلامی ایران است که همه مسئولان در این راستا باید در چارچوب وظایف خود و در چارچوب قانون که برای مردم مقرر کرده است، پاسخگو باشند.

روحانی اضافه کرد: هیچ کس از مردم عزیز ایران و از دوستان ما در جهان و یا دشمنان ما فکر نکنند، امروز آغاز شکافی بین دولت و مجلس است و کاملا این تصور اشتباه است.

رئیس جمهور ادامه داد: دولت و مجلس هدف بزرگی را بر دوش دارند و این بار مسئولیت را با همکاری یکدیگر به مقصد می‌رسانند، در حالی که علی القاعده باید سوال نمایندگان محترم درخصوص دولت دوازدهم باشد، ولی لحن سوالات مربوطه به دولت یازدهم و دوازده ماست که باید دانست هر دو دولت جایگاه حقوقی جداگانه ای دارند.

روحانی با تاکید بر اینکه همواره در دولت یازدهم و دوازدهم تلاش بر این بوده است که بین دولت و مجلس یک ارتباط نزدیک و برادرانه باشد و خوشبختانه اینچنین بوده است، افزود: بسیاری از نمایندگانی که در مقابل آنها سخن گفته می شود در سال 96 در انتخابات حضور فعال داشتند و در کابینه دولت دوازدهم در طرح ها و لوایح در کنار دولت بوده اند، با این وجود ممکن است نمایندگان محترم از دولت و دولت از نمایندگان گله مند باشند، اما به طور قطع گله ها دوستانه و برادرانه است.

وی گفت: سوالات نمایندگان که در 5 محور تنظیم شده و دیگر سوالات مشابه این سوالات، سوالات ملت ایران نیز می باشد، نه تنها یک چهارم نمایندگان امروز مجلس این سوالات را دارند، بلکه بسیاری از مردم این سوال را دارند که چرا بیکاری وجود دارد؟ چرا وضعیت بانک ها به این صورت است؟ چرا قاچاق وجود دارد؟ چرا رکود و رونق اقتصادی شرایطی را طی می کنند که مورد انتظار مردم نیست؟ چرا رشد قیمت ارز در کشور وجود دارد؟

پرسیدن حق مردم است

رئیس جمهوری کشورمان ادامه داد: مردم حق پرسیدن این سوالات را دارند؛ آنها در دولت یازدهم و در طول 4 سال و اوایل دولت دوازدهم شاهد تحول مثبت وضعیت اقتصادی، فرهنگ، مسائل اجتماعی، امنیت ملی و سیاست های داخلی و خارجی بودند، ولی امروز این سوال مهم مطرح شده که چه اتفاقی افتاده است که مردم را نسبت به آینده کشور و فردایشان نگران کرده است؟

روحانی بیان کرد: سوال اصلی این است که چرا در دولت یازدهم حرکت رو به جلو بود؛ چه در رشد اقتصادی و مهار تورم، اشتغال، تعادل قیمت ارز و رونق اقتصادی؛ همه آمارها و ارقام از حرکت رو به جلوی دولت سخن می گوید، اما چرا در چند ماه اخیر شرایط نویی آغاز می شود، ممکن است که گفته شود مشکل اصلی ناشی از تورم، قاچاق، بیکاری و... بوده است، ولی اشکال اصلی تغییر تصور مردم نسبت به آینده کشور است و این درد بزرگی است.

وی تصریح کرد: اشتغال مهم است، بیکاری درد است، نابسامانی بانکی، قیمت ارز و اقتصاد همگی مهم هستند، اما همه آنها در برابر امید مردم ناچیز است. چرا امید مردم تغییر کرده است؟ چرا نسبت به آینده ایران دچار تردید شده اند؟ حتی برخی نیز نسبت به عظمت و قدرت نظام و رشد و توسعه آینده دچار شک شده اند، لذا باید شک را درمان کنیم.

رئیس جمهور کشورمان اظهار داشت: ما باید با زبانی درست و صحیح به گونه ای با مردم سخن بگوییم تا مردم قانع شوند که مشکلات این چند ماه زودگذر است، کلید حل مشکلات این است که به مردم توضیح بدهیم که از این مشکلات با تدبیر رهبر معظم انقلاب و هماهنگی سه قوه و نیروهای مسلح عبور خواهیم کرد.

باید به مردم توضیح بدهیم که نخواهیم گذاشت توطئه های آمریکا پیروز شود

وی ادامه داد: ما باید به مردم توضیح بدهیم که نخواهیم گذاشت توطئه های آمریکا پیروز شود، بنابراین ملت مطمئن باشد ما اجازه توطئه کاخ سفید علیه کشورمان را نخواهیم داد. کاخ سفید چنین تصور نکند که در پایان این جلسه خوشحال خواهد بود، بلکه مطمئن باشد که به شدت اندوهگین خواهد شد. بنابراین باید گفت که نتیجه در پایان این جلسه اتحاد بالاتر بین سه قوه و نیروهای مسلح خواهد بود و به نظارت و راهبری مقام معظم رهبری منجر خواهد شد، ما از آمریکا هیچ ترسی نداریم.

روحانی خاطرنشان کرد: به سوالات پنجگانه به طور خلاصه جواب خواهیم داد، البته درخصوص این سوالات گزارشاتی از وزارتخانه های مربوطه گرفته شده است، درخصوص قاچاق از وزارت کشور، در زمینه اشتغال از وزارت کار، در زمینه برجام از وزارت امور خارجه و در زمینه اقتصادی از وزارت امور اقتصادی و دارایی گزارشات مفصل و خوبی گرفته شده است.

روحانی در ادامه با اشاره به سوال نمایندگان درباره عدم موفقیت دولت در زمینه مبارزه با قاچاق کالا و ارز گفت: در سال 81 مبارزه با قاچاق کالار و ارز با فرمان مقام معظم رهبری شروع شد و نمایندگان مجلس در سال 92 قانون مربوطه را نوشتند و ابلاغ کردند و دولت تمام آیین نامه های مربوطه را تدوین و ابلاغ کرد و 600 میلیارد تومان اعتبار برای تشکیل سامانه های مبارزه با قاچاق کالا و ارز و اتصال سامانه ها با یکدیگر تخصیص داد.

رئیس جمهور در ادامه درباره علت بروز قاچاق کالا اظهار داشت: وقتی یارانه در داخل برای تولید کالا می دهیم، خود به خود کالا تمایل پیدا می کند به سمت خارج برود چرا که قیمت داخل و خارج نامتعادل می شود؛ هرچه قیمت ارز پایین بیاید واردات بیشتر می شود و هرچه قیمت ارز افزایش یابد، واردات قاچاق کمتر و خروجی کالا بیشتر می شود.

وی افزود: برای جلوگیری از قاچاق کالا، راه حل تولید با کیفیت در داخل است و همه باید کمک کنیم تا تولید داخلی و خدمات در داخل افزایش یابد مگر کالاهایی که به لحاظ فرهنگی نتوانیم به سمت تولید آن برویم و کسی متقاضی آن باشد و وارد شود.

روحانی در ادامه با بیان اینکه قاچاق کالا را در عرض 4 سال و اندی از 25 میلیارد دلار به 12.5 میلیارد دلار رساندیم که تحولی در این زمینه بود، عنوان کرد: ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز صرفا مخصوص قوه مجریه نبوده و فراقوه ای است و نیروهای مسلح، قوه مقننه، قوه قضاییه و سایر دستگاه ها نیز در آن دخیل هستند و تلاش می کنند.

رئیس قوه مجریه کشورمان ادامه داد: طبق آمار و ارقامی که ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در سال 92 به کمک دانشگاه ها تهیه کرد، قاچاق کالا 25 میلیارد دلار بود که در وهله اول به 17 بعد 15 بعد 12 میلیارد دلار رسید.

مبارزه با قاچاق کالا با کمک ویژه سپاه به نقطه مطلوب رسیده است

وی در ادامه با بیان اینکه قاچاق خروجی کشور عمدتا قاچاق سوخت همچون بنزین، گازوئیل، نفت کوره و موارد دیگر است اظهار داشت: دولت با برنامه ریزی که برای کنترل پیمایش خودروها و دادن گازوئیل بر مبنای پیمایش انجام داد، قاچاق 7.8 میلیارد در سال 92 را به 0.5 میلیارد در سال 95 رساند، یعنی 7 میلیارد و 200 میلیون جلوی قاچاق خروجی گرفته شد.

روحانی افزود: در زمینه قاچاق تلاش‌هایی می کنیم که نقش نیروی انتظامی، سربازان گمنام، نیروهای مسلح به ویژه سپاه نقش ارزشمندی است چنانچه از 10 ماه پیش که جلسه ای در شورای عالی امنیت ملی داشتیم، مبارزه با قاچاق کالا در آب های جنوب یعنی خلیج فارس و دریای عمان را بر عهده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی قرار دادیم و حتی در نقاطی هم مرزهای کشور در اختیار سپاه است که کمک می کنند و با کمک ویژه آنها توانسته ایم به نقطه مطلوب برسیم.

رئیس جمهور ادامه داد: سوال باید این باشد که چطور دولت به کمک مجلس و قوه قضاییه و نیروهای مسلح به خوبی قاچاق 25 میلیارد را به 12 میلیارد رساند و اکنون برنامه دولت برای به صفر رساندن این میزان چیست؟

برجام برای این بود که بگوییم فعالیت هسته‌ای ایران صلح آمیز است

وی در ادامه درباره سوال دیگر نمایندگان مبنی بر اینکه چرا تحریم های بانکی باقی مانده است، ابراز داشت: باید پرسید برجام برای چه بود؟ برجام برای این بود که ما به دنیا بگوییم فعالیت صلح آمیز هسته ای داریم، در حالی که آنها به دروغ گفته اند غیرصلح آمیز است و بر مبنای همین اتهام ناروا قطعنامه های فراوانی را علیه ما تصویب کردند و به ذهن دنیا این چنین رساندند که برنامه هسته ای ایران خطر برای صلح و امنیت جهانی است و ما را به ذیل فصل هفتم منشور سازمان ملل متحد بردند از این رو برجام آمد تا بگوید برنامه هسته ای ایران صلح آمیز است و هیچ صلح و امنیتی را تهدید نمی کند.

روحانی همچنین تصریح کرد: شورای امنیت سازمان ملل به جای اینکه بگوید تحریم باید بگوید تشویق و همه کشورها را به کمک ایران تشویق کند ضمن اینکه قطعنامه گذشته شورای امنیت این است که ایران صلح و امنیت را تهدید می کند، اما بعد از برجام قطعنامه 2231 این است که می گوید ایران حق دارد فعالیت هسته ای داشته باشد و از دنیا نیز می خواهد که کنار ایران باشند.

ایران تا 2 سال و نیم آینده اجازه خرید و فروش تسلیحات نظامی را خواهد داشت

رئیس نهاد اجرایی کشور در ادامه با بیان اینکه در برجام ما یک دستاوردهای سیاسی، بین المللی و هسته ای و درباره PMD داشتیم که هیچگاه از بین نمی رود، گفت: تحریم تسلیحاتی برای کشور تعیین شد که می گفت ایران حق ندارد سلاح بخرد یا بفروشد که ما این را به 5 سال تقلیل دادیم و 2 سال و نیم آن گذشته و در آینده آزاد می شود.

وی در ادامه با بیان اینکه در زمینه اقتصادی هم با برجام گشایش هایی به وجود آمد، عنوان کرد: شرکت هایی که امروز دارند به خاطر تحریم های جدید می روند به خاطر این بود که روزی به خاطر برجام وارد کشور شده بودند.

دولت بعد از برجام با 278 بانک رابطه کارگزاری برقرار کرده است

روحانی ادامه داد: برجام بخشی از مشکلات اقتصادی را حل کرده و تحریم آنچه مربوط به برنامه هسته ای بود لغو شد اما تحریم های ما بخشی هسته ای بوده و بخشی تحریم های اول آمریکا بوده و بخشی مربوط به سیستم بانکی است که نیاز به تحول دارد با این حال ما با حدود 278 بانک رابطه کارگزاری داریم.

رئیس جمهور در بخش دوم دفاعیات خود با طرح یک سوال افزود: چه اتفاقی رخ داد که جو کشوری که در یک مسیر آرام حرکت می کرد حتی زمانی که ترامپ نیز رئیس جمهور شده بود و در منطقه خلیج فارس و عربستان حضور یافت، یکباره تغییر پیدا کرد در حالی که زمان انتخابات مردم حماسه بزرگی خلق کرده و ضربه محکمی به ترامپ و کشورهای کوچکی که اطراف آن جمع شده بودند.

وی با بیان اینکه تاریخ این تغییر 5 دی ماه سال 96 است، ادامه داد: هر شخصی آدرس دیگری دهد آدرس غلط به مردم داده است، چرا که 5 دی ماه 96 بود که مردم ناگهان دیدند که عده ای به خیابان ها آمده و شعار می دهند و کم کم شعارها به شعارهای هنجارشکنانه و غیرقابل قبول برای مردم تبدیل شد.

روحانی یادآور شد: مردم دچار حیرت شدند البته مردم در راهپیمایی های خود به این هنجارشکن ها پاسخ قاطع دادند اما این اتفاق حادثه ای کم نظیر بود که در سال های گذشته مشابه آن وجود نداشت.

حادثه دی ماه ترامپ را به طمع انداخت

وی با بیان اینکه حادثه دی ماه ترامپ را به طمع انداخت که در اواخر دیماه اعلام کند که در برجام نمی ماند مگر اینکه اروپا و دیگران با آمریکا درباره منطقه نزدیک و در مسئله موشک همراه شوند، افزود: ترامپ در همین زمان اعلام کرد که اگر این کشورها با آمریکا همراه نشوند یک جانبه از برجام خارج می شود.

رئیس جمهور ادامه داد: پس از این تهدید دیده می شود که با ناآرامی های داخل و تهدیدات بیرون مردم ناآرام شدند.

وی با بیان اینکه تخریب، خرابی می آورد، اظهار داشت: سیاه نمایی زندگی مردم را به سمت سیاهی می برد و تنها کلام و شعار در گوشه و کنار نیست البته اگر تنها شعار علیه فردی همانند حسن روحانی باشد اهمیتی ندارد چرا که روحانی یکی از نوکرهای مردم و سربازی از سربازها است.

روحانی افزود: دل من برای این موضوعات نمی سوزد و اگر بنده به ترور تهدید شوم برای من مهم نیست چرا که آرزوی بنده شهادت است اما چه اتفاقی افتاد که عده ای جرات کردند که رئیس جمهور کشور را تهدید به مرگ کنند.

وی با بیان اینکه عده ای به غلط احساس کردند که بین مجلس و دولت و قوه قضائیه فاصله است، ادامه داد: اگر بین قوا انسجام و اتحاد وجود داشته باشد فیضیه مرکز انقلاب به جایی که آب به آسیاب دشمن ریخته شود تبدیل نمی شود.

رئیس دولت دوازدهم با تاکید بر اینکه همه باید دست به دست هم داده و پشت سر رهبری حرکت کنند، تصریح کرد: عده ای می گویند که چرا قیمت ارز بالا رفته و همه جای برجام اجرا نشده است، ما قبول داریم که طرف ما به ویژه آمریکایی ها در برجام تخلفاتی انجام داده اند اما باید منصفانه قضاوت شود که اگر برجام هیچ بود امروز چه غصه ای وجود دارد همه از برجام خارج شوند و ایران خارج شود چرا که نباید از هیچ و عدم ترسید.

وی با بیان اینکه عده ای گفتند که هیچ شرکتی وارد ایران نشده است، افزود: اگر هیچ شرکتی وارد ایران نشده است چرا از خروج این شرکت ها انتقاد می شود و همچنین عده ای اظهار کردند که هیچ هواپیمایی وارد ایران نشده و هواپیماها کاغذی هستند، حال چرا گفته می شود هواپیما وارد کشور نمی شود.

سوئیفت برقرار شد

روحانی با اشاره به اینکه برخی اعلام کردند که برجام هیچ رابطه بانکی را اصلاح نکرده است، ادامه داد: زمانی که اعلام کردیم سوئیفت برقرار شده ناچار شدیم خبرنگارها را به بانک مرکزی ببریم تا با چشم ببینند که سوئیفت برقرار شده است.

وی با بیان اینکه یکی از افراد متخصص در زمینه سوئیفت برای یکی از بزرگان نوشته بود که هر چه اتفاق بیفتد سوئیفت برقرار نمی شود، اظهار داشت: سوئیفت برقرار شد البته به صد در صد اهداف دستیابی پیدا نکردیم و در برخی زمینه ها 60 درصد موفقیت داشته ایم اما در بسیاری از زمینه ها به 100 درصد موفقیت دست پیدا کردیم.

وی ادامه داد: همانا کارشناسان عنوان می کردند که PMD حل نمی شود و حل آن از محالات است اما PMDحل و تمام شد و قطعنامه ها علیه ایران برچیده شد و تحریم نظامی بلند مدت تبدیل به 5 سال شده که 2.5 سال دیگر برداشته می شود.

رئیس جمهور با بیان اینکه در زمینه اقتصادی بسیاری از قدم ها برداشته شده و برداشته نشد یادآور شد: آنچه که اتفاق نیفتاده عمدتا تخلف آمریکا در این زمینه است بنابراین مردم باید نسبت به آینده خود آرامش داشته باشند.

وی افزود: نمایندگان می‌گویند که زندگی مردم مطلوب و ایده آل نیست که کاملا این موضوع صحیح است اما آیا دولت یازدهم برای رفاه مردم کاری انجام نداد. آیا اگر تورم در طول 4 سال حدود 60 و نیم درصد شد حقوق کارمند به دوبرابر افزایش نیافت. اگر زندگی مردم سخت شد دولت برای مقابله با فقر مطلق پرداختی مستمری بگیران را 3.4 برابر و در برخی موارد به 4 برابر افزایش نداد.

رییس جمهور ادامه داد: عده ای می گوید برخی از اشتغال خارج می شوند، عزیز من اشتغال خالص را بیان کردم، یعنی حساب کردیم  کل کسانی که وارد بازار کار و از بازار خارج شدند را حساب کرده ایم، مرکز آمار و بانک مرکزی آمار می دهند، مراجع رسمی آماری کشور اعلام می کنند، این آمارهای گفته من و دیگری نیست.

با تندروی به جایی نمی رسیم

وی تاکید کرد: می خواهم در محضر ملت ایران و نمایندگان عرض کنم در دنیای امروز آنچه من در انتخابات 92 و 96 قول داده ام و گفته ام راه من راه اعتدال است و باز هم می گویم ملت ایران با تندروی به جایی نمی رسیم، تندروی از راست یا چپ باشد فرقی نمی کند، راهی جز اعتدال نداریم راهی جز دوستی و برادری نداریم، راهی جز وحدت نداریم، اشکال ندارد که شما مخالف دولت باشید این حق شما است اما برای منافع ملی کنار هم باشیم.

روحانی گفت: می خواهم نکته ای را خدمت نمایندگان عرض کنم، خواهش می کنم همه هر کاری می خواهیم انجام دهیم یک بار اصل 40 قانون اساسی را بخوانیم، در اجرای حقوق به عنوان اینکه قانون اساسی به من یا او حقی داده است در اجرای حق ما نمی توانیم ضربه به منافع ملی بزنیم، اصل منافع ملی به عنوان یک شرط محفوظ در تمام برنامه ها است.

دولت حتما نقض دارد

وی با تاکید براینکه مجلس، قوه قضاییه، دولت و نیروهای مسلح و همه باید به اصل 40 قانون اساسی توجه کنند، گفت: اینکه دولت نقص دارد، حتما نقص دارد، تردید نکنید، ما هم مثل همه دولت ها هستیم، تلاش من این بوده که بهترین ها را جذب کنم، ممکن است نقض داشته باشیم به همین دلیل نمایندگان سوال و استیضاح می کنند این حق شما است، شما می گوید وزیری باشد و نباشد این جزو حقوق شما است، این ها مهم نیست، آنچه مهم است برای حل مشکل مردم همه دست به دست هم بدهیم، مردم از  ما نمی خواهند که شما از من بپرسید و منم آمار و ارقام ارائه دهم و جزوه ها را بخوانم.

رئیس دولت دوازدهم با بیان اینکه مردم درد را می دانند گفت: مردم از ما بهتر می دانند، مردم مشکلات اقتصادی خودشان را روزمره و لحظه ای درک می کنند، صبح از خانه می بیرون می رود و سوار تاکسی می شود می بیند قیمت ها چه اندازه بالا رفته است، وارد مغازه می شود می بیند، لمس این مسئله که زندگی مردم توام با سختی و مشکلات شده است چیز مهمی نیست که شما یا من بگویم.

والله دچار بحران نیستیم

وی گفت: اگر من و شما به فکر درمان موقت باشیم مردم نمی پسندد، درمان موقتی که یکبار کار کشور را درست کنیم و دوباره به وضع سابق برگردیم نمی خواهند، مردم درمان دائم می خواهند، درمان دائم چطور درست می شود؟ با کار دولت؟ حتما نه، با کار پنهان مجلس؟ حتما نه، اگر همه با هم و در کنار هم باشیم حتما از مشکلات عبور می کنیم، چرا از مشکلات عبور نمی کنیم، از پشت تربیون ها نگویید که دچار بحران شده ایم، والله دچار بحران نیستیم، اول مسئله است بعد به آسیب می شود و به تهدید تبدیل می شود و بعد به بحران تبدیل می شود، در حال حاضر در مرحله آسیب هستیم.

رئیس جمهور با بیان اینکه گاهی در بعضی موارد در لبه مودر تهدید هستیم چرا می گوید بحران داریم، ادامه داد: ما مشکل داریم، همه مواردی که شما در سوالات ها مطرح کردید بی مشکل نیست، ما باید همه دست به دست هم دهیم، ممکن است کاری کردیم که دقیق نبوده، به ما بگویید ما معصوم نیستیم، بگویید تا اصلاح کنیم.

قول می دهم بدون خرد جمعی کاری انجام نداده ام

روحانی قول داد: من به شما قول می دهم، من به ملت ایران قول می دهم هیچگاه کاری بدون مشورت و خرد جمعی انجام ندادم تمام دولت و کارشناسان را به شهادت می طلبم، حتی تصمیم قاطع 100 درصد داشتم وقتی در جلسه ای دیدم همه نظر مخالف دارند نظر آنها را قبول کردم، من قبول خودسری و استبداد رای را قبول نداریم، حتما اشتباه داشته ایم باید این اشتباه را باهم جبران کنیم.

وی با اشاره به مسئله ارز، تاکید کرد: در مسئله ارز، آنهایی که ارز گرفتند تا کالا وارد کنند و وارد نکردند وزارت صمت و بانک مرکزی موظف است پرونده های آنها را به قوه قضاییه بدهد، قوه قضاییه ما با آنها برخورد خواهد کرد، کسی کالایی آورده و کم آورده با آن برخورد می شود، اگر کسی ارز 4 هزار و 200 تومانی گرفته کالا در کمرگ است الان مابه التفاوت از آن می گیریم، رانت بوده نه به آن وسعت.

رئیس دستگاه اجرایی کشور اظهار داشت: شما رابه خدا ما مسئله را در حد خود ببینم، مشکل را در حد خود ببینیم، وقتی مشکل را اضافه می کنیم در حل آن عاجر می شود، شما ممکن است بگوید رابطه مجلس و دولت ضعیف است، ممکن است این حرف درست باشد، اگر وزرای ما رابطه کمی با شما دارید، ما که هر وقت وزرا را کار داریم می گوید در مجلس و در کمیسیون ها هستند با این حال اگر حضور آنها کم است ما این رابطه را بیشتر کنیم.

دکتر لاریجانی خطاب به رئیس جمهور گفت: ما که آنها را اینجا نمی بینیم، ببینید کجا هستند.

روحانی بیان داشت: چند هفته پیش از نمایندگان محترم دعوت کردیم که جلسه ای داشته باشیم، رئیس مجلس زمان را مناسب ندید و جلسه را به تاخیر انداختیم، بنا داشتیم در هفته دولت شما را دعوت کنیم اما شما ما را به مجلس دعوت کردید، ما اگر دعوت می کردیم شیرینی هم به شما می دادیم اما اینجا که خبری نیست.

راه سومی برای برجام وجود دارد

روحانی گفت: ما حتما باید روابط مان را قوی تر کنیم، روابط مان را نزدیک‌تر کنیم برای اینکه بتوانیم مسائل را حل و فصل کنیم، برادران عزیز شما می فرمایید ما دو راه بیشتر نداریم یا باید در برجام بمانیم، یا باید خارج شویم، بله ظاهرا دو راه داریم اما راه سومی داریم، دیروز با رئیس جمهور فرانسه صحبت می کردم گفتم اگر اروپا به تعهدات خود عمل نکند ما شیوه جدیدی را به شما اعلام می کنیم، که آن راه سوم است، اگر رسیدیم و لازم شد خود به خود خدمت شما می گویم و همه نمایندگام مطلع می شوند که راه سومی داریم.

رئیس جمهورچند نکته خطاب به ملت شریف ایران گفت: مردم مشکلات اقتصادی سه ماهه ما قابل حل است، مردم عزیز و بزرگوار ما همه توان مان را به کار گرفته ایم تا کالاهای ضروری شما با قیمت مناسب در اختیار شما قرار بگیرید، تمام تلاش مان را انجام می دهیم که تولید به مسیر خود ادامه دهد، همه تلاش ما بر این است که محصولات داخلی با قیمت متناسب در اختیار مردم قرار گیرد، بسیاری از قیمت ها را در آب، برق، سوخت و بسیاری از موارد حمل و نقل، آنچه مربوط به دولت بود دست نزدیم به خاطر اینکه مردم در رفاه بیشتر باشند، در شرایط بهتر باشند.

رئیس جمهور با بیان اینکه این همه تلاشی که در سال جاری در زمینه برق به دلیل همکاری مردم موفق شد، گفت: اگر مردم با وزارت نیرو همکاری نمی کردند، در تابستان با مشکل مواجه می شدیم، با همکاری مردم از مشکلات موجود عبور کردیم، اگر با گاز در زمستان همکاری کنیم، صادرات گاز افزایش داده می شود.

وی با اشاره به اینکه دشمن قصد دارد صادرات نفت کشور کاهش داشته باشد، اگر صرفه جویی کنیم، نفت و فرآورده های نفتی صادرات بیشتری دارد، ادامه داد: دوران تحریم در اختیار من، شما و ملت ایران است، اگر با یکدیگر متحد باشیم، به سرعت از آن عبور می کنیم و زمان زیادی نمی برد، اما اگر با یکدیگر متحد نباشیم و فاصله بگیریم، عبور از تحریم ها زمان بیشتری می برد.

مردم از تهدیدات خارجی نمی ترسنداز دعوای بین ما می ترسند

روحانی با تاکید بر اینکه مسئله اول مردم عدم اختلاف ما با یکدیگر است، مردم از آمریکا، تحریم، تهدیدات خارجی نمی ترسند، بلکه از دعوای بین ما می ترسند، عنوان کرد: اگر همه جناح ها، گروه ها، احزاب و نمایندگان در کنار یکدیگر برای حل مشکلات و معضلات مردم قرار بگیرند و مردم ببینند که همه کنار یکدیگر هستیم، می فهمند که مشکلات حل می شود.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه مقام معظم رهبری دستور دادند، شورایی با حضور روسای سه قوه تحت عنوان شورای عالی هماهنگی اقتصادی تشکیل شود، یکی از دلایل تشکیل این شورا این بود که به مردم علامت دهد که سه قوه با یکدیگر متحد هستند و تصمیم گیری می کنند، قصد داریم امروز این علامت را به جامعه و دنیا بدهیم که متحد هستیم، شما نمایندگان برای دلسوزی سوال کردید ون من در چارچوب وظیفه پاسخ دادم، ادامه داد: اگر نتیجه آن قانع شدن بخشی از مردم باشد، در کار امروز خود موفق شده ایم.

وی با بیان اینکه در سال چهلم انقلاب اسلامی قرار داریم و انقلاب به بلوغ رسیده، اگر اختلاف نظری بین مجلس و دولت وجود دارد، برادرانه در کمال اخلاق با یکدیگر حرف می زنند و با صراحت مطرح می کنند و جواب می شنوند، این به معنای بالاترین هدیه در هفته دولت به ملت ایران و به عنوان اقدامی است که روح شهیدان رجایی، باهنر، مطهری و امام خمینی (ره) را راضی می کند، تصریح کرد: راهی جز وحدت و اتحاد برای رسیدن به اهداف خود نداریم و این هدف را دنبال می کنیم.

تلاش دولت برای متعادل شدن قیمت ها

روحانی با تاکید بر اینکه مردم بدانند تلاش دولت در این است که قیمت ها متعادل تر شود، اظهار داشت: در روزهای اخیر نسبت به هفته قبل قیمت ارز مقداری متعادل شده و در هفته های بعدی متعادل تر نیز می شود، تلاش همه ما این است که مردم احساس نگرانی نکنند.

رئیس قوه مجریه کشور با اشاره به اینکه در حال افزایش ذخایر ارزی هستیم، یادآور شد: در این روزها ارز کشور کاهش نداشته و صادرات غیرنفتی کشور افزایش داشته است، اضافه کرد: صادرات غیرنفتی و غیرمیعانات گازی کشور در سه ماهه ابتدایی سال 19 درصد افزایش داشته، در حال افزایش  ذخایر ارزی در بانک مرکزی و در سایر بانک های دنیا هستیم، همچنین در حال انجام اقداماتی احتیاطی برای ماه ها و سال های آینده هستیم. این احتیاط دولت است وگرنه اگر قصد داشته باشیم مانند شهریور سال گذشته عمل می کنیم تا قیمت ارز در زمان دو هفته به قیمت سال گذشته خود بازگردد، اما به رئیس بانک مرکزی اعلام کرده ایم که حق استفاده از ذخایر این بانک را ندارند.

وی در پایان با تاکید بر اینکه می توانستیم مقداری طلا به جامعه بیاوریم، اما دست ما باز نیست و در برخی محل ها طلای موجود به عنوان پشتوانه اسکناس است و حق استفاده از آن را نداریم، افزود: در مسیر تعادل قرار داریم و قدم به قدم کار را پیش می بریم و بی تردید موفق می شویم و این توفیق از آن ماست.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha