سه‌شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ |۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 16, 2024
عید غدیر خم

حوزه/ عید غدیر خم ، عید اتمام و اکمال نعمت است و در روایات عیدالله الاکبر نامیده شده که عظمتش در آسمان ها بیشتر از زمین می باشد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» در بیرجند، روز هجدهم ذی‌الحجه یادآور روز مهمی است و روزی است که رسول خدا(ص) پس از انجام اعمال حج، مردم را در غدیر جمع کرده و فرمان خدا که امامت و ولایت حضرت علی (ع) بر امت بود، را به آنها ابلاغ کرد.ند

روز غدیر، روز تبسم به مومنین است و روز عید بزرگ مسلمانان به شمار می آید و غدیر، یعنی تداوم ولایت‌الله و ولایت رسول؛ فرد افضل امیرالمؤمنین است که باید این عنوان را احراز کند، تا اسلام منحرف نشود.

غدیر نتیجه خلقت و چکیده تمام ادیان الهی و خلاصه مکتب وحی، اساس دین، ثمره نبوت و میوه رسالت است و خطبه غدیر شاخص ‏ترین و زنده‏ ترین سند آن به شمار می رود.

واقعه غدیر خم، نقش سرنوشت‌سازی در تعیین مسیر آینده اسلام داشته است و در این واقعه، پیامبر اسلام(ص) مهم‏ترین مأموریت دوران پیامبریِ خود را به انجام رساند و این ماموریتی بود که انجام آن، به منزله رساندن پیام رسالت حضرت محسوب می شد.

حجت الاسلام عباسعلی خزاعی امام جمعه نهبندان در گفت و گو با خبرنگار«حوزه» در بیرجند، ضمن تبریک عید غدیر بر تمامی مسلمانان جهان به خصوص شیعیان، اظهار داشت: واقعه غدیر، روح ولایت علوی، جان بخش شریعت مقدسه، زنده کننده و نگه دارنده و استمرار دهنده اسلام راستین است.

                             

وی افزود: عید غدیر، عید ولایت و امامت است، زیرا پیامبر اسلام(ص) جانشین خود را معرفی کرد که در واقع پیامبر(ص) ولایت حضرت علی(ع) را حق دانست و امت اسلامی را به ایشان سپرد.

اسلام در روز غدیر کامل شد

امام جمعه نهبندان ادامه داد: اسلام در روز غدیر خم و به واسطه ابلاغ ولایت امام علی(ع) کامل و تأیید شد و رسالت پیامبراکرم اینگونه پایان یافت.

حجت الاسلام خزاعی با اشاره به ویژگی های امام علی(ع) تصریح کرد: امام علی(ع) دارای ویژگی‏ های متعددی است که پیامبر(ص) در خطبه غدیر به آنها اشاره می‏کنند و علی(ع) را از خود  و خود را از علی(ع) می دانند، به گونه ای که تمام ویژگی های آنان در یکدیگر نهادینه شده است.

وی ادامه داد: اسلام، دینی جامع و کامل است که می‏ تواند انسان‏ها را به سر منزل مقصود و نجات برساند.

امام جمعه نهبندان با اشاره به سخنان رهبری در رابطه با غدیر خم خاطرنشان کرد: همه دنیا ما را با نام حضرت علی(ع) می‏ شناسند؛ عید غدیر، عید ولایت، سیاست و دخالت مردم در امر حکومت و امت اسلامی است، و این مسئله مختص مذهب شیعه نمی باشد.

حجت الاسلام خزاعی با اشاره به نقش روحانیون در تبیین عید غدیر تاکید کرد:  مهم‏ترین و محوری‏ترین برنامه ایام عید غدیر، بازخوانی واقعه غدیر خم است که باید روحانیون و طلاب شرح درست وقایع اتفاق افتاده را برای مردم به خوبی تبیین کنند.

غدیر، مهمترین برنامه نبوت

حجت الاسلام مجتبی شیدایی، معاون پژوهشی حوزه علمیه خراسان جنوبی در گفت و گو با خبرنگار «حوزه»، واقعه غدیر را برنامه بزرگ پیامبر خواند و تصریح کرد: غدیر اساسی ترین و مهمترین برنامه پیامبر اکرم(ص) برای تضمین استمرار اسلام و حفظ عظمت اسلام و جامعه اسلامی قلمداد می شود.

                              

وی ادامه داد: پیامبر(ص) در بازگشت از آخرین حج، رسالت نهایی و تکمیلی خود را انجام دادند، در حالی که در راه در منطقه غدیر خم خداوند به پیامبر فرمود:"یا ایها الرسول بلِّغ ما انزل إلیک..." ای پیامبر آن چه از سوی پروردگارت بر تو نازل شده است به مردم ابلاغ کن، و اگر نکنی، پیامش را نرسانده ای. خداوند تو را از گزند مردم نگه می دارد"

معاون پژوهشی حوزه علمیه خراسان جنوبی واقعه غدیر را تنها یک روز تاریخی ندانست و خاطرنشان کرد: ما نباید واقعه غدیر را تنها مربوط به یک روز ،شخص و زمان محدود در نظر بگیریم چراکه ما با یک جهان بینی و دیدگاهی خاص نسبت به دین که پیامبر(ص) با تعیین جانشینی خود ایجاد کردند، مواجه هستیم.

حجت الاسلام شیدایی ضمن اشاره به اینکه غربی ها با اشاره به اصل سکلاریسم دین را از دخالت در امور مختلف اجتماعی منع کرده اند، ادامه داد: بعد از واشکافی این واقعه باید به این درک برسیم که دین از سیاست خارج نیست، چراکه پیامبر خدا به فرمان پروردگار، جانشینی در زمین برای  بعد از خود مقدر می کند تا سرپرستی امت را بر عهده بگیرد  و این یک مهر بطلانی بر تفکر جدایی دین از سیاست است.

غدیر، چراغ هدایت همه بشریت است

وی با بیان اینکه واقعه غدیر تنها انتخاب حاکمیت جامعه اسلامی نیست، خاطرنشان کرد: پیامبر اکرم(ص) یک استراتژی راهبردی را برای بحث حکومت تعیین کردند و این را به مردم نشان دادند که مصلحت شما و خیر دنیا و آخرتتان جدا نیست و کسانیکه بیشترین نزدیکی را به خدا دارند،شایسته حاکمیت مردم هستند.

معاون پژوهشی حوزه علمیه خراسان جنوبی مطرح کرد: هدف از غدیر تنها انتخاب یک رهبر برای جامعه نبود، بلکه غدیر یک چراغ هدایت برای همه بشریت است که هدف اصلی آن، بازگرداندن انسانها به هدایت و فطرت الهی و جلوگیری از ظلم و فساد و جهل تاریخی بشر است.

حجت الاسلام شیدایی ابراز داشت: باید در سایه فرهنگ غدیر، عدالت علوی، سازه زیستی، معنویت، دفاع از مظلومان، ظلم ستیزی و حق طلبی را به جهانیان معرفی و تبیین کنیم.

وی با اشاره به اینکه غدیر یک پیچ تاریخی است، یادآور شد: در خطبه غدیر پیامبر اکرم(ص) بعد از معرفی پیام غدیر و انتصاب امیرمومنان (ع) به ولایت و امامت در پایان حدیث غدیر آخرین جانشین خود و آخرین علمدار ولایت و امامت یعنی حضرت مهدی(ع) و منجی اسلام را معرفی کردند.

                             

عید قربان و عید فطر از غدیر حاصل می شود

حجت الاسلام فتاح آقازاده، استاد حوزه علمیه امام صادق(ع) زاهدان در گفت گو با خبرنگار «حوزه»، با اشاره به اینکه اگر بعد از عید غدیر به بیعت گرفته شده، عمل می شد، اکنون چنین دشمنی هایی وجود نداشت، اظهار کرد: درست است که مردم  در سرزمین جحفه  با امام علی(ع) بیعت کردند ولی بیعت شان پایدار نبود وعده ای بیعت خود را شکستند و نتیجه اش را هم  امروز مشاهده می کنیم که  مسلمانان چگونه یکدیگر را می‌کشند و می گویند که نسبت به بقیه ارجح‌تریم.

وی افزود: پیامبران هیچ گاه از چیزی نترسیده اند و در وجودشان ترس جایی نداشته، اما حضرت محمد(ص) در روز عید غدیر می ترسید که در حین گفتن، پیام ناقص بیان شود، ولی  فرشته وحی به پیامبر اکرم این اطمینان را داد که ما محافظ شما هستیم.

این استاد حوزه خاطر نشان کرد: حضرت محمد(ص) از دشمنان و منافقین ترسی نداشت، چون خدا پشتیبان پیامبر(ص) بود، بلکه ایشان نگران این بود که مردم به خاطر حرص دنیا و هوای نفسانی از ولایت و امامت فاصله بگیرند و به پیکره اسلام آسیب بزنند.

حجت الاسلام آقازاده با بیان اینکه اگر راهرو و راهبر نباشد، عید به نتیجه ای نمی رسد و اثر بخشی خود را ندارد، افزود: غدیر یعنی رهبری، وحدت و چراغ راهنما را نشان دادن، از نظر تشیع عید غدیر از عید فطر و قربان بزرگ تر و ارجح تر است، چون وقتی عید فطر و قربان اثر بخش است که دنبال یک رهبر الهی باشیم.

شیعه نمی گذارد که به غدیر آسیبی وارد شود

وی با اشاره به اینکه غدیر همه چیز شیعه است، افزود: شیعه جلوتر از بقیه مذاهب اسلامی به بیعت و عهد خود پای بند بوده و نمی گذارد به آن آسیبی برسد.

استاد حوزه علمیه امام صادق(ع) زاهدان با اشاره به اینکه اگر اهداف غدیر پیاده می شد، عاشورا تکرار نمی شد، خاطر نشان کرد: عاشورا به این خاطر به وقوع پیوست، که مردم بر عهد خود با ولایت و اهل بیت(ع) پایبند نبودند، اگر همه نسل ها این سرنوشت را در پیش گیرند و از غدیر و ولایت فقیه که نماد اهل بیت(ع) است،  فاصله بگیرند قطعا عاشورای دیگری تکرار خواهد شد.

                                 

حجت الاسلام آقازاده ادامه داد: در تاریخ اسلام مشکلات زیادی وجود داشته، ولی غدیر ریشه در عدالت طلبی و ظلم ستیزی دارد، لذا هرجا حکومت های عدالت طلب و ظلم ستیز در دنیای اسلام به وجود آمد ریشه ی آن در غدیر بوده است.  

وی افزود: در نامه ای امام علی (ع) خطاب به رهبران جامعه آمده است که " شما مثل من نمی توانید زندگی کنند" لذا مسئولین می توانند  با عفاف و خدمت به مردم در این راستا قرار گیرید و به هم نوع خود کمک و جامعه خویش را آباد کنند، و آن موقع است که می توان گفت نقش غدیر زنده شده است.

این استاد حوزه با بیان اینکه اگر غدیر از ما گرفته شود امت ازهم پاشیده خواهد شد، گفت: خداوند متعال، ولی بشر همه عالم است و این حق را دارد ولایت خویش را به خلیفه و جانشین خود واگذار کند، لذا کسی نمی تواند حق خدا را برای خود فرض کند.

عید غدیر، عیدالله الاکبر است

حجت الاسلام محدب، امام جمعه موقت طبس نیز در گفت و گو با خبرنگار«حوزه»، اظهار داشت: عید غدیر خم، عید اتمام و اکمال نعمت است و در روایات عیدالله الاکبر نامیده شده که عظمتش در آسمان ها بیشتر از زمین است.

وی ادامه داد: شخصیت امیر المومنین(ع) را کسی جز خدا و پیغمبر(ص) نمی تواند درک کند، و تنها بخشی از ویژگی های بارز این امام را مردمان به دیده خود می دیدند.

امام جمعه موقت طبس مطرح کرد: با توجه به اهمیت بسیار زیادی که جانشینی پیامبر(ص) در اسلام داشت، باعث شد تا عید غدیر، بزرگتر و باعظمت تر از سایر اعیاد به حساب آید، لذا می توان گقت، اسلام ناب محمدی وابسته به عید غدیر خم است.

حجت الاسلام محدب ادامه داد: اگر عید غدیر نبود رسالت پیامبر که به اتمام رساندن نبوتشان بود و امروزه اگر به درک درستی از واقعه غدیر برسیم، متوجه خواهیم شد که مسیر اسلام راستین از راه غدیر پیموده می شود.

وی در پایان گفت: غدیر را باید همانند محرم به صحنه های میدانی و اجتماعی در بین مردم بکشانیم، تا نقش ها و زوایای پنهان این رویداد بر مردم پدیدار شود.

سخن پایانی...

سرتاسر حیات طیبه رسول ‌اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) و لحظه به لحظه آن در نزد مسلمانان دارای اهمیتی بس شگرف و والاست؛ چرا که نه تنها کلام رسول‌ اکرم(ص) به نص صریح آیات قرآن، عاری از هرگونه هوا و هوس و متصل به سرچشمه وحی است، بلکه عمل و فعل آن بزرگوار نیز بر تک تک مسلمانان حجت است و صراط مستقیم را به عالمیان می‌نمایاند.

 اما در این میان، مقاطعی خاص از زندگی آن بزرگوار، به جهات گوناگون از اهمیتی ویژه برخوردار می‌باشد که یکی از بارزترین آنها، واقعه غدیر خم است، واقعه ای که در ابعاد مختلف و از جهات متفاوت، دارای درخشندگی خاصی در تاریخ اسلام می باشد.

امروز نیاز است تا فرهنگ غدیر در سطح جامعه به طور گسترده تبلیغ گردد، لذا نقش مسئولین و همچنین روحانیت که جلوداران انقلاب محسوب می شوند، ارزشمندتر از دیگران است.

 

گزارش: مسعود نوفرستی

 

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha