جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
ماه محرم

حوزه/در نشست آموزشی- تبلیغی عاشورا و انتظار که شامگاه شنبه در مرکز تخصصی مهدویت برگزار گردید، به مسئله انتظار وشیوه های تبلیغی در ایام محرم پرداخته شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام محمد صبوحی در این نشست، اظهار داشت: محرم یک فرصت استثنایی برای تبلیغ است که باید بررسی نماییم چطور می شود این خیمه را به خیمه امام زمان متصل نمود و ما طلاب و روحانیون باید این هنر را داشته باشیم که بتوانیم همه را در زیر خیمه امام حسین(ع) گرد آوریم.

وی افزود: اگر جامعه امروز دچار سردرگمی و حیرانی است بزرگترین دلیلش این است که به «الذین یعلمون» وصل نشده و از هر جایی علم را گرفتند غیر از خانه اهل بیت(ع)؛ شیعیان نیز هرچقدر از تعالیم اهل بیت فاصله گرفتند به همان اندازه از خیرات و برکات نیز فاصله گرفتند.

محرم امسال از ویژگی خاصی برخوردار است

استاد مرکز تخصصی مهدویت تصریح کرد: در ایام محرم گاهی یک گفتار تأثیرش خیلی زیاد است، به خصوص امسال که محرم به خاطر مسائل کشور ویژگی خاصی پیدا کرده و از طرفی مشکلات بر مردم فشار آورده و از طرفی دشمن مدام در حال تبلیغ و نشانه رفتن اعتقادات مردم است.

وی  با بیان اینکه وظیفه ما طلاب در این شرایط بسیار سنگین تر می شود گفت: در زمان جنگ یک عده وظیفه جذب نیرو، عده ای آموزش و برخی نیز امدادگری را به عهده داشتند، امروز نیز این سه وظیفه اهمیت دارد لذا درابتدا باید مردم را جذب نمود چرا که بدون مردم رسیدن به هدف محقق نخواهد شد.

حجت الاسلام صبوحی با تأکید بر اینکه تا مردم تغییر نکنند دنیا هم هیچ تغییری نمی کند و این سنت خداوند است، ابراز کرد: در هر کجا که مردم صحنه را خالی گذاشتند مانند عاشورا حوادث تلخ رقم خورد که اثراتش سالیان سال باقی ماند لذا باید سعی کنیم در محرم بیشترین استفاده را از مردم داشته باشیم.

وی گفت: در محرم که خیل عظیمی از مردم به زیر خیمه امام حسین(ع) می آیند باید به گونه ای تبلیغ و سخن بگوییم که همه بتوانند بهره ببرند.

این استاد مرکز تخصصی مهدویت با بیان اینکه امروز مشکلات زیادی از نظر اعتقادی، سیاسی و اخلاقی در جامعه مشاهده می شود ابراز داشت: باید کار های مثبت را پیدا کنیم و در سخنرانی ها به آن اشاره نماییم و درمرحله دیگر بدی ها را به خوبی تبدیل نموده و سپس کار بد را تخریب کنیم.

وی عنوان کرد: اینکه مداحان بسیاری از جلسات را در دستشان گرفتند چون آن ها به طور مدام هفتگی و ماهیانه در مراسم های مختلف با سبک ها و شعر های جدید حضور پیدا می کنند لذا باید اینگونه جلسات ما به جای اینکه هرساله نزدیک ایام محرم و رمضان تشکیل شود باید مستمر و در طول سال شکل بگیرد.

حجت الاسلام صبوحی توضیح داد: سوژه هایی که برای محرم می توانیم استفاده کنیم تا خیمه امام حسین(ع) را به امام زمان(عج) وصل کنیم زیاد است مانند موضوع تربیت.

وی موضوع شخصیت را یکی از موضوعات دیگر که می توان به آن اشاره کرد برشمرد و گفت: شخصیت انسان را سه چیز تشکیل می دهد که عبارت اند از خانواده، دیده و شنیده ها  و کسانی که انسان از ان ها الگو برداری می کند.

این استاد مرکز تخصصی مهدویت با اشاره به موضوع علم و ایمان در بحث خانواده افزود: موضوع عزت و اینکه باید به دنبال عزت گشت نیز بسیار مهم است و از چیز هایی می باشد که می توان در مورد آن سخن گفت؛ ما می خواهیم به وسیله امام حسین(ع) آبرو پیدا کنیم؛ آیا عزت این است که فرزندانمان را به کلاس های مختلف بفرستیم اما از مسائل دینی به دور باشند.

حجت الاسلام صبوحی گفت: بحث آسیب ها نیز بسیار مهم است و می توان بسیار روی آن مانور داد.

توجه به مخاطب در منبر

حجت الاسلام هادی حسین پور نیز با اشاره به اینکه در منبر ها مخاطب را باید در نظر گرفت اظهار داشت: تکیه در  آمار بسیار تأثیر گذار است به عنوان مثال 1378سال است مردم برای امام حسین(ع) اشک می ریزند.

وی تصریح کرد: اگر امام حسین(ع) به جای کوفه به سمت قم یا تهران می آمد و امروز این واقعه عاشورا رخ می داد ما چکار می کردیم که این گونه طرح سؤال ها در جذب مخاطب بسیار اثر گذار است.

این استاد حوزه افزود: می توان مسلمانان روز عاشورا را به این چند دسته تقسیم نمود که عبارت اند: اشقیا و شقاوتمندان، سپاهیان لشگر، بی تفاوت ها و عافیت طلب ها، کسانی که دوست داشتند امام حسین(ع) را یاری کنند اما نرسیدند، کسانی که رسیدند اما تا آخر نماندند، کسانی که لحظه آخر رسیدند، اهل سبقت و در نهایت کسانی که یک عمر بر مدار عشق زندگی کرند.

وی گفت: امروز در جامعه خیلی ها امام زمان(عج) را می خواهند، اما مشکل این است که اولویت اول آن ها امام عصر نیست همانند زمان امام حسین(ع) که بسیاری امام را می خواستند اما اولویت آن ها چیز دیگری بود.

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha