پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
آیت الله جنتی

حوزه/ رئیس مجلس خبرگان رهبری با اشاره به این که مردم از وضع اقتصادی ناراضی اند، گفت: احتکار سودجویان خون مردم را در شیشه کرده است تا حدی که پوشاک نوزاد را هم در انبارها نگهداشته اند تا قیمتش افزایش بیابد، برخورد با سودجویان اهتمام جدی می طلبد و می‎تواند از نارضایتی عمومی جلوگیری کند.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از تهران، آیت‌الله احمد جنتی، رئیس مجلس خبرگان رهبری، صبح امروز(سه‌شنبه ۱۳ شهریور) در افتتاحیه پنجمین اجلاسیه مجلس خبرگان رهبری در دور پنجم، با تبریک اعیاد قربان و غدیر، به نقشه ها و توطئه های دشمنان علیه جمهوری اسلامی اشاره کرد و گفت: دشمنان و بلندگوهای آنان در  داخل کشور  تلاش می کنند که مشکلات اقتصادی را به گردن مقام معظم رهبری بیاندازند.

رئیس مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: ماههای اخیر تلاش گسترده رسانهای صورت گرفته تا ناکارآمدی دستگاههای مختلف بصورتی هماهنگ به پای رهبری معظم انقلاب نوشته و ثبت شود، این در حالی است که در موارد متعدد، رهبر معظم انقلاب بیشترین اختیارات را به دستگاه ها اعطا فرموده و بیشترین پیگیری را برای تحقق آن به عمل آوردهاند و اکنون این دستگاههای ذی ربط هستند که باید پاسخگوی مسائل کشور باشند.

وی با اشاره به  اینکه مردم  از وضع اقتصادی ناراضی اند، تصریح کرد: مردم در شرایط تنگنای اقتصادی نمیتوانند بپذیرند که مسئولان حقوقهای نجومی بگیرند و زندگی اشرافی داشته باشند، باید مسئولان این روزها مثل مردم دردها را حس کنند. این تاکید چندباره رهبری معظم انقلاب در ماههای اخیر به مسئولین است و تکرار اصحاب تریبون را میطلبد.

دبیر شورای نگهبان اظهار کرد: احتکار سودجویان خون مردم را در شیشه کرده است تا حدی که پوشاک نوزاد را هم در انبارها نگهداشته اند تا قیمتش افزایش بیابد، برخورد با سودجویان اهتمام جدی می طلبد و میتواند از نارضایتی عمومی جلوگیری کند

آیت الله جنتی همچنین بر لزوم  برخورد قاطع قوه قضاییه با مفاسد اقتصادی به ویژه دانه‌درشت‌ها تاکید کرد و گفت: قوه قضائیه در شرایطی که اعمال فشار خارجی و سودجویی و رانت خواری داخلی، دو بازوی ایجاد نارضایتی مردم شده است، با سرعت بسیار زیاد و قاطعیت هرچه تمام تر می تواند مفسدان دانه درشت از هر جناح و دسته و در هر مقامی را احضار و در پیشگاه ملت به دست عدالت بسپارد تا عملا راهبرد دشمن برای ایجاد نارضایتی را مختل کرده باشد.

وی، با بیان این که راهکار عبور از شرایط دشوار، تدبیر و مجاهدت مسئولان و فهم درد مردم و درک آنهاست، تصریح کرد: رهبر انقلاب تاکید داشتند که این اتفاقات ناشی از «سوء مدیریت» و ندانم کاری مسئولان است، اگر نگوییم که ناشی از خیانت است. لازم است مسئولان این وضعیت هزینه اقدام خود را بپردازند.

رئیس مجلس خبرگان رهبری در ادامه به موضوع مذاکره با آمریکا اشاره کرد و گفت: ترامپ با وجود خروج از برجام و اعمال دو مرحله تحریم علیه مردم ایران مجددا برای فریب مردم اعلام کرده که حاضر است با مقامات ایران بدون پیش شرط مذاکره کند. حتی برخی شیطنتها برای برقراری ملاقات در حاشیه اجلاس سازمان ملل میان ترامپ و آقای روحانی در جریان است.

وی افزود: آمریکا تلاش دارد اعلام کند که گزینه مقابل مذاکره، جنگ است. رهبر معظم انقلاب صراحتا فرمودند که «مذاکره نمیکنیم و جنگ هم نخواهد شد.» ایشان علت عدم وقوع جنگ را غیرقابل کنترل بودن خسارات و دامنه جنگ احتمالی برای امریکا عنوان کردند و این ادعا را صرفا حربه ای تبلیغاتی برای تحمیل مذاکره بر مردم ایران اعلام کردند.

آیت الله جنتی به مسئله برجام و اروپا نیز اشاره و تصریح کرد: اروپا مدعی باقی ماندن در برجام است، ولی بسته ای را اخیرا ارائه داد که حتی انتقاد وزیر خارجه آقای دکتر ظریف را هم برانگیخت، طبق فرمایش رهبر معظم انقلاب باید اروپا حسن نیت خود را اثبات کند.

 

مهمترین محورهای سخنان آیت الله جنتی در اجلاس خبرگان:

    *تلاش دشمن برای ثبت هزینه ناکارآمدی دستگاه به پای رهبری انقلاب

در ماههای اخیر تلاش گسترده رسانهای صورت گرفته تا ناکارآمدی دستگاههای مختلف بصورتی هماهنگ به پای رهبری معظم انقلاب نوشته و ثبت شود، این در حالی است که در موارد متعدد، رهبر معظم انقلاب بیشترین اختیارات را به دستگاه ها اعطا فرموده و بیشترین پیگیری را برای تحقق آن به عمل آوردهاند. به عنوان نمونه میتوان به موارد ذیل اشاره کرد:

الف: اعطاء اختیارات خاصه به دستگاه قضاء برای برخورد ویژه و سریع با مفسدان اقتصادی

ب: قرار دادن خطوط قرمز ویژه در مذاکرات هستهای، هنگام امضاء برجام و همچنین تصویب کنوانسیونهایی خارجی برای جلوگیری از تحمیل خسارت به کشور (ایشان در سخنرانی اخیر خود اعلام کردند که تیم مذاکره کننده نتوانستند بخشی از خطوط قرمز را ترسیم شده را رعایت و محقق کنند.)

ج: تشکیل کارگروه ویژه اقتصادی به ریاست دولت و رئیس جمهور و حضور سایر قوا با اختیارات ویژه که مصوبات آن فراتر از قوای دیگر قابلیت اجرایی شدن داشته و راهی آسان و مهم برای حل بسیاری از مشکلات اقتصادی مردم است.

د: تشکیل کارگروه ویژه بررسی آسیبهای اجتماعی باحضور سران سه قوه و دیگر دستگاهها و پیگیری مستمر نتایج جلسات این کارگروه برای سامان دادن به معضلات فرهنگی و اجتماعی

هـ: برگزاری جلسات متعدد با هیات دولت، تعیین تکالیف و وظایف برای دولت، پیگیری انجام وظایف محوله برای حل مشکلات اقتصادی مردم و ارائه راهکارهای عملیاتی و حساب شده

و: پیگیری و نظارت ویژه بر مسائل منطقه و عبور ایران از خطرات متعدد منطقهای ازجمله تلاش ها برای ایجاد ناامنی در کشور با اتخاذ راهبردهای دقیق و حساب شده منطقه ای و پیگیری اجرای آن

ز: پیگیری حضور جوانان مومن و انقلابی در مناصب مختلف حاکمیتی و انتصاب جوانان خوش فکر و انقلابی در مجموعههای زیر نظر رهبری برای تسریع در چرخش بهتر امور کشور

جمع بندی: در حقیقت سیاست گذاری، راهبری و پیگیری اصلی اداره کشور بر عهده رهبری معظم انقلاب بوده و برای مقابله با مشکلات، ایشان حداکثر اختیارات را به دستگاههای مختلف اعطا فرمودهاند و اکنون این دستگاههای ذی ربط هستند که باید پاسخگوی مسائل کشور باشند.

 

*خروج امریکا از برجام و باقی ماندن اروپا | بسته اروپا و نارضایتی وزیر خارجه

اردیبهشت ماه گذشته با وجود انجام تمامی تعهدات برجام توسط ایران، در حالی که امریکا به تعهداتش عمل نکرده بود، رسما از این پیمان هم خارج شد. هر چند که اروپا اعلام کرد از این توافق خارج نمی شود، ولی عملا اروپا به اهرمی برای پیگیری خواسته های امریکا یعنی مذاکره بر سر مسائل موشکی و منطقه ای تبدیل شد. در این باره میتوان به موارد ذیل اشاره کرد:

الف: عبرت گیری از تجربه اعتماد به شیطان بزرگ و طواغیت عالم

ب: غیرقابل اعتماد بودن امریکا برای مذاکرات آینده

ج: عدم رعایت همه خطوط قرمز رهبر انقلاب که شاید به این واسطه خسارات کمتر میشد (رهبر انقلاب هشدارهای لازم را برای جلوگیری از تحمیل خسارت به کشور اعلام فرموده بودند(

د: اروپا مدعی باقی ماندن در برجام است، ولی بسته ای را اخیرا ارائه داد که حتی انتقاد وزیر خارجه آقای دکتر ظریف را هم برانگیخت، طبق فرمایش رهبر انقلاب باید اروپا حسن نیت خود را اثبات کند.

  

* پیشنهاد مذاکره مجدد از جانب ترامپ

ترامپ با وجود خروج از برجام و اعمال دو مرحله تحریم علیه مردم ایران مجددا برای فریب مردم اعلام کرده که حاضر است با مقامات ایران بدون پیش شرط مذاکره کند. حتی برخی شیطنتها برای برقراری ملاقات در حاشیه اجلاس سازمان ملل میان ترامپ و آقای روحانی در جریان است.

الف: رهبر انقلاب در دیدار اخیر با هیات دولت و چند اظهار نظر گذشته بشدت این مذاکره و اساسا هر مذاکره ای با امریکا از این پس را منع فرمودند.

ب: آمریکا تلاش دارد اعلام کند که گزینه مقابل مذاکره، جنگ است. رهبر معظم انقلاب صراحتا فرمودند که «مذاکره نمیکنیم و جنگ هم نخواهد شد.» ایشان علت عدم وقوع جنگ را غیرقابل کنترل بودن خسارات و دامنه جنگ احتمالی برای امریکا عنوان کردند و این ادعا را صرفا حربه ای تبلیغاتی برای تحمیل مذاکره بر مردم ایران اعلام کردند.

 

   * دستور رهبر معظم انقلاب به قوه قضائیه برای مبارزه با مفاسد اقتصادی

رهبر معظم انقلاب در پاسخ به درخواست رئیس قوه قضائیه، مسیر مبارزه با مفسدان دانه درشت اقتصادی را تسهیل کردند. در این باره میتوان به موارد ذیل اشاره کرد:

الف: رهبر معظم انقلاب هر آنچه که برای مبارزه با مفاسد اقتصادی لازم بوده است اجرا کردهاند. از اعلام مداوم لزوم مبارزه با مفاسد تا اعطای اختیارات خاص و فراتر از قانون به قوه قضائیه برای این مبارزه.

ب: قوه قضائیه در شرایطی که اعمال فشار خارجی و سودجویی و رانت خواری داخلی، دو بازوی ایجاد نارضایتی مردم شده است، با سرعت بسیار زیاد و قاطعیت هرچه تمام تر می تواند مفسدان دانه درشت از هر جناح و دسته و در هر مقامی را احضار و در پیشگاه ملت به دست عدالت بسپارد تا عملا راهبرد دشمن برای ایجاد نارضایتی را مختل کرده باشد.

ج: برخورد سریع و قاطع با مفسدان و رانت جویان داخلی، میتواند به مردم برای تحمل شرایط دشوار اقتصادی روحیه بدهد و این حس را به مردم منتقل کند که حاکمیت جمهوری اسلامی درد مردم را فهمیده و با آن همراه است.

د: قوه قضائیه میتواند از این موقعیت تاریخی برای ریشه کن کرد فساد در کشور حداکثر بهره را ببرد.

  

  * نوسانات غیر معمول در بازار سکه و ارز، سوء مدیریت و سوء استفاده سودجویان

در ماههای گذشته نوسانات بازار سکه و ارز شرایط اقتصادی بسیاری از مردم عادی را دستخوش تلاطم و دشواری کرده است.

الف: رهبر انقلاب تاکید داشتند که این اتفاقات ناشی از «سوء مدیریت» و ندانم کاری مسئولان است، اگر نگوییم که ناشی از خیانت است. لازم است مسئولان این وضعیت هزینه اقدام خود را بپردازند.

ب: برخی افراد که غالبا از رانت اطلاعاتی بهره مند بودند، توانستند در این بازار سودهای کلان و هزاران میلیاردی به جیب بزنند که مهمترین آن پرونده خودروهای وارداتی بود.

لازم است با مسئولان رانت خوار در این سطح محکم ترین برخوردهای قضائی صورت پذیرد.

ج: سیاست های دقیق و درست ارزی و پولی در کشور حاکم شود و مدیریت عاقلانه ارز موجود جلوی اتفاقات مشابه در ِآینده را بیگرد.

د: احتکار سودجویان خون مردم را در شیشه کرده است تا حدی که پوشاک نوزاد را هم در انبارها نگهداشته اند تا قیمتش افزایش بیابد، برخورد با سودجویان اهتمام جدی می طلبد و میتواند از نارضایتی عمومی جلوگیری کند.

هـ : مردم در شرایط تنگنای اقتصادی نمیتوانند بپذیرند که مسئولان حقوقهای نجومی بگیرند و زندگی اشرافی داشته باشند، باید مسئولان این روزها مثل مردم دردها را حس کنند. این تاکید چندباره رهبری معظم انقلاب در ماههای اخیر به مسئولین است و تکرار اصحاب تریبون را میطلبد.

  

*تاسیس کارگروه ویژه اقتصادی از جانب رهبر معظم انقلاب

رهبر معظم انقلاب در ماههای اخیر فرمان تاسیس کارگروه ویژه اقتصادی را با حضور سران سه قوه صادر فرمودند. این کارگروه اختیاراتی فراقانونی داشته و بر اساس فرمان رهبر معظم انقلاب، براحتی میتواند تصمیمات کلان برای اصلاح اوضاع اقتصادی مردم اتخاذ کند. در این باره میتوان به موارد ذیل اشاره کرد:

الف:  این موقعیت بسیار مهم و فراهم کردن همه شرایط لازم برای اهتمام جدی مجلس و دولت و دستگاه قضائی برای حل مشکلات مردم است.

ب: رهبر انقلاب آنچه لازم بوده برای حل مشکلات مردم ایجاد کرده و انجام داده اند، حال وظیفه با مسئولین است.

   

* پیروزیها در منطقه و غلبه منطق مقاومت

در ماههای اخیر محور مقاومت و جمهوری اسلامی در منطقه پیروزهای چشمگیری داشته که از جمله پایان تقریبی بحران سوریه بود. در این زمینه موارد ذیل قابل اشاره است:

الف: این پیروزی نشان داد مقاومت و جهاد و روی پای خود ایستادن پیروزی های بزرگ را نتیجه می دهد

ب : در مقابل تفکر سعودی با هزینه میلیاردها دلار و تبدیل شدن به گاو شیرده امریکا در منطقه روز به روز بی نفوذ تر و بی تاثیر تر میشود.

ج: مقاومت مردم یمن هم الهام بخش و بر همین اساس است. حتی زیر وحشی گری و کشتار کودکان مثل حمله به اتوبوس دانش آموزان، باز هم ایستاده اند و مانع از دست رفتن مناطق کلیدی همچون بندر الحدیده شده اند.

   

*حمایت از کالای ایرانی و اتکا به داخل کلید حل مشکلات

الف: شعار امسال حمایت از کالای ایرانی است. باید روی کالای ایرانی و خرید آن تعصب داشته باشیم تا تولید کشور رونق بگیرد و روی پای خود بایستیم.

ب: بر خلاف سیاه نمایی ها، بانک جهانی اعلام کرده است ایران رتبه هفدهم تولید ناخالص ملی را داراست و تا 2024 به رتبه 15 می رسد. یعنی با حمایت از تولید داخلی وضعیت به مراتب بهتر خواهد شد.

ج: راهکار عبور از شرایط دشوار، تدبیر و مجاهدت مسئولان و فهم درد مردم و درک آنهاست.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha