پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
 پنجمین اجلاسیه مجلس خبرگان رهبری

حوزه/ ابراز نگرانی از اوضاع فعلی و سیستم اقتصادی کشور، انتقاد از عدم حضور رئیس جمهور برای همفکری با نمایندگان و پاسخ به سؤالات، لزوم توجه به فرمایشات رهبر معظم انقلاب و تلاش بیشتر صدا و سیما برای انعکاس گسترده فعالیت جهادی روحانیون در رسانه ملی، محورهای سخنان جمعی از نمایندگان خبرگان رهبری در روز اول پنجمین دوره اجلاس بود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در تهران، پنجمین دوره از اجلاس خبرگان رهبری، صبح روز سه شنبه به مدت 2 روز در ساختمان سابق مجلس شورای اسلامی آغاز به کار کرد.

دستور پنجمین اجلاسیه خبرگان عبارت بود از سخنرانی آیت الله جنتی، رئیس مجلس خبرگان، نطق های قبل از دستور نمایندگان و سخنرانی شخصیت های مدعو یعنی رؤسای قوای سه گانه، اما عذرخواهی حسن روحانی به عنوان رئیس جمهور برای سخنرانی در این دوره از اجلاسیه، انتقاد برخی اعضاء را در پی داشت.

آیت الله سیداحمد خاتمی، سخنگوی مجلس خبرگان رهبری، در این خصوص گفت: با توجه به برنامه ریزی ها، از آیت الله آملی لاریجانی رئیس قوه قضاییه، دکتر علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی و حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی، رئیس جمهور، برای سخنرانی در اجلاس خبرگان دعوت به عمل آمد، اما جناب روحانی عذرخواهی کرده اند.

آیت الله جنتی: احتکار سودجویان خون مردم را در شیشه کرده است

 آیت الله جنتی، در افتتاحیه اجلاس خبرگان، ضمن ابراز نگرانی از اوضاع فعلی و سیستم اقتصادی کشور، با بیان اینکه احتکار سودجویان خون مردم را در شیشه کرده اند، گفت: احتکار سودجویان خون مردم را در شیشه کرده است تا حدی که پوشاک نوزاد را هم در انبارها نگهداشته اند تا قیمتش افزایش بیابد، برخورد با سودجویان اهتمام جدی می طلبد و میتواند از نارضایتی عمومی جلوگیری کند.

وی با اشاره به اینکه مردم از وضع اقتصادی ناراضی اند، تصریح کرد: مردم در شرایط تنگنای اقتصادی نمیتوانند بپذیرند که مسئولان حقوقهای نجومی بگیرند و زندگی اشرافی داشته باشند، باید مسئولان این روزها مثل مردم دردها را حس کنند. این تاکید چندباره رهبری معظم انقلاب در ماههای اخیر به مسئولین است و تکرار اصحاب تریبون را میطلبد.

رئیس مجلس خبرگان، همچنین ضمن ارائه راهکارهایی برای برون رفت از مشکلات اقتصادی، خواستار تشکیل کمیته هایی تخصصی برای اتخاذ راه حل هایی فوری جهت برون رفت از نابسامانی های اقتصادی، شد.

آیت الله جنتی در ادامه بر لزوم  برخورد قاطع قوه قضاییه با مفاسد اقتصادی به ویژه دانه‌درشت‌ها تاکید کرد و گفت: قوه قضائیه در شرایطی که اعمال فشار خارجی و سودجویی و رانت خواری داخلی، دو بازوی ایجاد نارضایتی مردم شده است، با سرعت بسیار زیاد و قاطعیت هرچه تمام تر می تواند مفسدان دانه درشت از هر جناح و دسته و در هر مقامی را احضار و در پیشگاه ملت به دست عدالت بسپارد تا عملا راهبرد دشمن برای ایجاد نارضایتی را مختل کرده باشد.

وی، با بیان این که راهکار عبور از شرایط دشوار، تدبیر و مجاهدت مسئولان و فهم درد مردم و درک آنهاست، تصریح کرد: رهبر معظم انقلاب تاکید داشتند که این اتفاقات ناشی از «سوء مدیریت» و ندانم کاری مسئولان است، اگر نگوییم که ناشی از خیانت است. لازم است مسئولان این وضعیت هزینه اقدام خود را بپردازند.

آیت الله ‌آملی لاریجانی: در رسیدگی به پرونده مفسدان کوتاهی نمی کنیم

آیت الله آملی لاریجانی نیز در حاشیه اجلاس امروز مجلس خبرگان رهبری در جمع خبرنگاران، گفت: کسانی که در بازار ارز و سکه و طلا و خودرو و مانند آن اخلال ایجاد و از رانت استفاده می کنند مطمئن باشند که با آنها برخورد قاطع خواهیم کرد.

وی با اشاره به نامه اخیر خود به مقام معظم رهبری درباره برخورد با مفسدان اقتصادی گفت:​ البته پیش از این هم با مفسدان برخورد می شد اما با توجه به شرایط جدید درخواست کرده ایم که این برخوردها و رسیدگی به پرونده ها سریع تر باشد به گونه ای که هم اکنون نیز رسیدگی به پرونده مفسدان اقتصادی هم در مقدمات و هم در دادگاه ها سریعتر انجام می شود.

رئیس قوه قضائیه تصریح کرد:​ بر همین اساس برای اخلالگران نظام اقتصادی حتی کیفرخواست هایی در حد افساد فی الارض یعنی اعدام درخواست شده و حتی اگر اعدام هم نباشد، مجازت سنگینی در انتظار آنان است بنابراین مردم مطمئن باشند که در رسیدگی به پرونده مفسدان کوتاهی در کار نخواهد بود.

عضو خبرگان رهبری با بیان اینکه دستگاه قضا در مبارزه با مفسدان در چارچوب قانون و حیطه وظایف خود اختیاراتی دارد و براساس آن عمل می کند خاطرنشان کرد: بنابراین چنین امکانی وجود ندارد که قوه قضائیه به همه انبارهای سراسر کشور سرکشی کند چراکه بخشی از این مهم در حوزه اختیارات تعزیرات است.

آیت الله آملی لاریجانی با بیان اینکه اصل موضوع در رسیدگی به مفاسد اقتصادی به ریشه های مفاسد برمی گردد تصریح کرد: بارها گفته شده است و باز هم می گوییم باید در بخش های اجرایی کشور جلوی ایجاد فساد و رانت گرفته شود و در مرحله آخر اگر به هر علتی موضوعی به فساد منجر شد دستگاه قضا وارد عمل شود و برخورد کند.

وی در ادامه گفت: البته ما در مسائل اخیر نباید از عملیات روانی دشمن غافل شویم چراکه آمریکایی ها و اذناب منطقه ای اش به صراحت اعلام کرده اند که می خواهند منابع کشور را محدود کنند و مثلاً فروش نفت ایران را به صفر برسانند هرچند حرف های بیخود می زنند و در عمل نمی توانند و ما هم از آنها هراسی نداریم.

آیت الله آملی لاریجانی ادامه داد: در شرایط امروز همه مردم باید به دولت کمک کنند و دولت هم همه تلاش خود را با روحیه جهادی به منصه ظهور برساند و ما و سایر قوا هم باید به دولت کمک کنیم تا امور را پیش ببرد که این مهم را بارها در جلسات مشترک سران قوا و موارد دیگر اعلام کرده ایم.

رئیس قوه قضائیه تأکید کرد:  باید به گونه ای تدبیر شود تا فسادی صورت نگیرد و فضا برای مفسدان تنگ شود و اگر کار به مرحله برخورد قوه قضائیه رسید ما هم کوتاهی نخواهیم کرد.

 سؤالات نائب رئیس مجلس از رئیس جمهوری که در اجلاس غایب بود

بر اساس این گزارش، حجت الاسلام و المسلمین عباس کعبی، نماینده مردم خوزستان و نائب رئیس مجلس خبرگان، در نطق پیش از دستور خود، ضمن انتقاد از عدم حضور رئیس جمهور، گفت: ای کاش آقای رئیس‌جمهور نیز از این فرصت مغتنم برای حضور در جمع خبرگان ملت استفاده می‌کرد تا همگرایی با امنای امت حول محور ولایت بیش از پیش به نمایش گذاشته می‌شد.

وی در ادامه سؤالاتی پیرامون دغدغه‌های اقتصادی و مشکلات معیشتی مردم پرسید و گفت: با توجه به اینکه از مدت‌ها قبل قابل پیش‌بینی و مشخص بود که در صورت عدم تدبیر شایسته بانک مرکزی و دولت، بازار ارز با تلاطم روبرو خواهد شد، چرا دولت و بانک مرکزی این فرصت برنامه‌ریزی را از دست دادند و تدبیر درستی برای مدیریت بازار ارز اتخاذ نکردند؟

چرا دستگاه‌های دولتی در این برهه حساس بودن راهبرد مشخص و بی‌برنامه عمل می‌کنند؟

چرا توزیع گسترده و پر اشکال و بی‌حساب و کتاب ارز و چوب حراج زدن به ذخایر طلا و سکه کشور انجام شد که نه تنها قیمت ارز و سکه مهار نشد بلکه به شدت افزایش یافت؟

چرا همین الآن هم جدیت لازم از سوی دولت برای مدیریت اقتصاد و کنترل گرانی و تورم دیده نمی‌شود؟

برنامه دولت برای مدیریت نقدینگی و جلوگیری از جریان سیل آسای آن به بازارهایی همچون ارز و سکه و قاچاق چیست؟

حجت الاسلام و المسلمین کعبی، در ادامه، با بیان اینکه برخی وزرا و مسئولین اصلاً نمی‌خواهد بار کمرشکن گرانی و تورم و کمبود عرضه مایحتاج زندگی را بر دوش مردم ببیند و درک کنند، تصریح کرد: این مانور ناکارآمدی و ناراضی کردن مردم تا کجا قرار است، ادامه یابد و مسئولان تا کی قرار است نظاره‌گر باشند و اقدامات مؤثری صورت ندهند!.

وی با تأکید بر اینکه دستاورد اصلی دولت در اقتصاد متلاشی شده است، اظهارداشت: از آنجا که طبق پیش‌بینی‌های صاحب‌نظران اقتصادی کشور در نیمه دوم سال با تورم و گرانی سرسام‌آوری مواجه خواهد بود، لازم است در این زمینه اخطار جدی به دولت داده شود.

نماینده مردم گیلان: لزوم توجه به فرمایشات رهبر انقلاب برای برون رفت از مشکلات

 حجت الاسلام و المسلمین سیدعلی حسینی اشکوری، نماینده مردم گیلان در مجلس خبرگان رهبری، به عنوان دیگر نماینده در نطق پیش از دستور خود، بر لزوم توجه به فرمایشات رهبر معظم انقلاب تأکید کرد و با اشاره به اوضاع نابسامان اقتصادی کشور، گفت: رهبر معظم انقلاب از 11 سال پیش به دولت‌های گوناگون مواردی از جمله جنگ اقتصادی دشمن را هشدار داده و می‌فرمودند؛ «من برنامه‌های استکبار جهانی علیه ملت ایران را در سه جمله خلاصه می‌کنم: اول، جنگ روانی، دوم، جنگ اقتصادی و سوم، مقابله با پیشرفت اقتدار علمی» و نیز فرمودند؛ «مسئولین باید آماده باشند و خودشان را آماده کنند، کمرها را محکم کنند برای مواجهه با خصومت دشمنان و سیاست‌های خصمانه آنان که روی اقتصاد کشور متمرکز شده‌اند».

وی همچنین راه حل برون رفت از مشکلات اقتصادی را مقابله و قطع دست ظالمانه دشمن دانست و تصریح کرد: تنها راه حل در این مرحله، عمل نمودن به رهنمودهای معظم له است؛ مخصوصاً عمل به نکاتی که ایشان در دیدار اخیر هیئت دولت به مناسبت هفته دولت بیان داشتند.

 ۲۰ پیشنهاد عضو خبرگان برای درمان بیماری مزمن اقتصاد

 حجت الاسلام و المسلمین محمدهادی عبدخدایی، نماینده مردم خراسان رضوی در مجلس خبرگان رهبری، در ادامه، به ارائه پیشنهادهایی برای حل مشکلات اقتصادی پرداخت و با بیان اینکه اقتصاد ایران بیمار و مریض است، گفت: اقتصاد کنونی، معایب متعددی دارد که متأسفانه تاکنون برای رفع آن از سوی اقتصاددانان، طرح راهگشایی ارائه نشده و طرح های موجود هم از سوی مجریان، به صورت دقیق به اجرا در نیامده است.

نماینده مردم خراسان رضوی در مجلس خبرگان رهبری، با تأکید بر اینکه اقتصادی که روز به روز بر تورم آن افزوده شود، اقتصادی بیمار است، گفت: اقتصادی که در آن این همه اختلاف میان در آمدها باشد و در آن تولید سیر نزولی داشته و مصرف آن هم به صورت اسراف و تبذیر، حالت صعودی داشته باشد، اقتصادی مریض و غلط است.

حجت الاسلام و المسلمین عبدخدایی، ادامه داد: متأسفانه بهترین نیروها و سرمایه ها که عبارت از نیروی تحصیلکرده و جوان باشد در برخی رشته ها بیکار هستند و هرز می روند و تقصیر بیکاری آنها بر عهده برنامه ریزان و مسؤولان کشور است.

نمایینده مردم آذربایجان غربی: دولت اعتماد مردم را با عمل به وعده ها جلب کند

 حجت الاسلام و المسلمین عسکر دیرباز، نماینده مردم آذربایجان غربی در مجلس خبرگان رهبری، به عنوان نطق پیش از دستور خود، با تأکید بر اینکه دولت اعتماد مردم را با عمل به وعده ها جلب کند، اظهارداشت: امروز مردم شریف ما از جمله مردم ولایتمدار استان آذربایجان غربی با مشکلات فراوان اقتصادی و تورم افسار گسیخته دست و پنجه نرم می کنند، اما برای حفظ انقلاب، مشکلات را تحمل می کنند.

وی افزود: درخواست می کنیم قوه قضائیه و یا دولت لایحه ای تقدیم مجلس شورای اسلامی کنند که هر مقام دولتی مادامی که مسئولیت دارد از انجام فعالیت اقتصادی، منع شود. همه ما شینده ایم که مقام معظم رهبری نزدیکان خود را از فعالیتهای اقتصادی منع کرده اند.

نماینده مردم قزوین: لزوم انعکاس گسترده فعالیت جهادی روحانیون در رسانه ملی 

حجت الاسلام و المسلمین حجت الاسلام و المسلمین مجید تلخابی، دیگر نماینده مجلس خبرگان بود که در نطق پیش از دستور خود، به مسأله ساده زیستی طلاب و لزوم انعکاس گسترده فعالیت جهادی روحانیون در رسانه ملی پرداخت.

وی خواستار تولید مستند از زندگی طلاب شد و بیان کرد: به جهت زدودن شبهات، لازم است مستندهایی واقعی از زندگی طلاب و روحانیت تهیه و از طریق رسانه‌ها به مردم ارائه شود تا اعتماد به این جایگاه حفظ شود.

حجت الاسلام و المسلمین تلخابی، با بیان اینکه رسانه‌های ضد انقلاب از خلأ اطلاع‌رسانی روحانیت سوءاستفاده می‌کنند، گفت: کم‌کاری جریان روحانیت در جهت اطلاع‌رسانی و آگاهی بخشی و عدم انعکاس رسانه ملی حتی در تذکرات مراجع محترم به مسئولان برای همراهی مردم کامل روشن است.

لازم به ذکر است، دیدار با مقام معظم رهبری از دیگر برنامه های مهم اجلاس مجلس خبرگان رهبری خواهد بود.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha