جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
روز مباهله

حوزه/ روز مباهله روزی است که حقانیت اهل بیت(ع) به اثبات رسید، مهمترین درس این روز بزرگ، ایستادگی بر باورها در مقابل سختی ها و تحریم ها است.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از بیرجند، امروز 24 ذی‌الحجه، روز مباهله است، و مباهله در لغت به معنای لعنت و نفرین کردن می باشد؛ روزی که مسلمانان و مسیحیان نجران پس از بحث و گفتگوهای طولانی نتیجه می‌گیرند تا برای اثبات حقانیت خود، دو طرف همدیگر را لعن کنند تا خداوند نفرین آنکه را بر حق است اجابت کند.

مباهله یکی از پراهمیت ترین تاریخ های صدر اسلام است

مولوی سید احمد عبداللهی، امام جمعه اهل سنت اسدیه در گفت و گو با خبرنگار «حوزه» در بیرجند، با اشاره به نحوه اتفاق افتادن روز مباهله گفت:  پیامبر اکرم (ص) در سال دهم هجرت نامه‌ای به اسقف مسیحیان نجران نوشتند و در این نامه، آنان را به اسلام دعوت کردند، هنگامی که اسقف نامه را خواند، شورایی را تشکیل داد تا برای گفت‌وگو و دیدار با پیامبر اکرم(ص) وارد مدینه شوند تا دلایل نبوت را از زبان خود پیامبر(ص) بشنوند.

وی ادامه داد: براساس روایات، پیامبر(ص) ابتدا با آنان بدلیل داشتن وضعیت نامناسب ظاهری و زیور آلات فراوان دیدار نکردند، و بعد از اصلاح وضعیت لباس هایشان با آنان به گفتگو و به تبادل نظر پرداختند، آن ها دلایل پیامبر را قانع کننده نمی دانستند و در این زمان آیه مباهله از طرف خداوند به وسیله جبرئیل بر قلب پیامبر اکرم(ص) نازل شد.

                                 

امام جمعه اهل سنت اسدیه با بیان آیه 61 سوره آل عمران تصریح کرد: آیه "فَمَن حَاجَّکَ فِیهِ مِن بَعدَ مَا جَاءَکَ مِنَ العِلمِ فَقُل تَعَالَوا نَدعُ اَبنَاءَنَا وَ اَبنَاءَکُم وَ نِسَاءَنَا وَ نِسَاءَکُم وَ اَنفُسَنَا وَ اَنفُسَکُم ثُمَّ نَبتَهِل فَنَجعَل لَعنَةَ اللهِ عَلَی الکَاذِبِین" (هرگاه کسی پس از اینکه علم یقینی و قطعی مبنی بر صادق بودن تو و حقیقت دین تو آمد، باز در مورد آن، با تو مجادله کرده و بر علیه تو برخواست، بگو ما فرزندان خود را می‌خوانیم و شما نیز فرزندان خود را حاضر کنید، ما زنانمان را حاضر می‌کنیم و شما نیز زنانتان را بیاورید و خود نیز حاضر می‌شویم و شما نیز حاضر شوید، سپس مباهله می‌کنیم و لعنت خداوند برای آن کسی که کاذب و دروغگو است، قرار می‌دهیم )، به جریان مباهله پیامبر اکرم(ص) با نصارای نجران اشاره می‌کند، که در ابتدا مسیحیان نجران مباهله را پذیرفتند.

روز مباهله حقانیت اسلام به جهانیان ثابت شد

مولوی عبداللهی افزود: قرار شد تا پیامبر(ص) و مسیحیان نجران، برای مباهله هیئتی را با خود به همراه بیاورند اما پیامبر اکرم(ص) فقط حضرت علی(ع)، حضرت فاطمه (س)، امام حسن(ع) و امام حسین (ع) را با خود به همراه آوردند و در این روز مسیحیان با دیدن اهل بیت پیامبر میدان را خالی کردند که این نشان دهنده ی حقانیت اسلام است.

وی گفت: روز مباهله، یکی ازحساس ترین و پراهمیت ترین حوادث تاریخ صدراسلام به شمار می رود و مسلمانان، در پاسداشت این روز بزرگ، در مکان مباهله پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله با مسیحیان نجران، مسجدی بنا کرده‌اند که اکنون در جهت شرقی مدینه منوره قرار داشته و به «مسجد الاجابه» معروف است.

امام جمعه اهل تسنن اسدیه با اشاره به اختلاف نظر علما خاطرنشان کرد: برخی علما مباهله را مخصوص پیامبر و برخی برای عام مردم می دانند که شاید بین آنان نیز مباهله اتفاق بیفتد، ولی آن خصوصیتی که برای رسول الله بود دیگر تکرار نمی شود.

                                 

مباهله سند زنده حقانیت اسلام ناب

حجت الاسلام مجتبی شیدایی، معاون پژوهشی حوزه علمیه خراسان جنوبی در گفت و گو با خبرنگار «حوزه» در بیرجند، در رابطه با روز مباهله اظهار کرد: زمانى که دو یا چند نفر بر سر مسئله‌اى اختلاف نظر داشته باشند و هیچ کدام حاضر نباشند نظریه طرف مقابل را بپذیرند، در یک جا جمع شده و پس از تضرع به درگاه الهی، از خداوند مى‌خواهند که آن کس را که بر باطل است رسوا کرده و مورد لعن و مجازات خویش قرار دهد.

وی با اشاره به قانون مباهله گفت:  قانون مباهله این است که شخص، نزدیکان و عزیزانش را بیاورد و این اقدام بگوید که من از انجام آن واهمه‌ و ترسی ندارم، درهمین رابطه نیز آیه مباهله بر پیامبر نازل شد که خویشان خود را باید برای مباهله به صحنه ببرد.

معاون پژوهشی حوزه علمیه خراسان جنوبی با اشاره  به تعابیر استفاده شده در آیه مباهله  تصریح کرد: کلمه «نفس»  این آیه به امیر المومنین اشاره داشته است و پیامبر در این روز  بارها حضرت علی(ع) را بعنوان جان و روح خود یاد کردند.

 حجت الاسلام شیدایی تصریح کرد: پیامبر در وصف حضرت علی(ع) اینگونه فرمودند "بِالْحَقِّ مَا اخْتَرْتُکَ إِلَّا لِنَفْسِی فَأَنْتَ مِنِّی بِمَنْزِلَةِ هَارُونَ مِنْ مُوسَى إِلَّا أَنَّهُ لَا نَبِیَّ بَعْدِی وَ أَنْتَ‏ أَخِی‏ وَ وَارِثِی‏" خاطرنشان کرد: قسم به خدایی که مرا به حق مبعوث فرموده، اگر تو را با کسی برادر نکردم، تو را برای خودم ذخیره کرده‌ام، جایگاه تو نسبت به من همانند جایگاه حضرت هارون نسبت به حضرت موسی است، علی جان تو برادر منی، تو شایستگی داری که با من عقد برادری و أخوت برقرار کنی و تو وارث من هستی.

وی  با بیان اینکه پیامبر(ص) در روز مباهله از حضرت علی(ع)  به‌عنوان جان و نفس خودش تعبیر می‌کند، تصریح کرد: پیامبر (ص) با این تعبیر برتری حضرت علی (ع) را پس از خودش بر تمام امت و همه مردم عالم ثابت کرد و با این کار مهر تأییدی بر رهبری او بر امت اسلام زد.

معاون پژوهشی حوزه علمیه خراسان جنوبی با اشاره به اینکه مباهات مسلمین و شکست شرک و شکوه اسلام را فضیلت اهل بیت دانست و عنوان کرد:  تمام ویژگی‌های بارز یک انسان کامل که پیامبر داراست در حضرت علی(ع)  نیز هست و تنها اوست که می‌تواند لایق هدایت و رهبری مردم پس از رسول خدا باشد.

حجت الاسلام شیدایی با اشاره به نزول آیه مباهله و اهمیت این عید بزرگ، ابراز داشت: این آیه مقام نبوت و رسالت پیامبر را نیز به روشنی اثبات می‌کند، زیرا کسانی که حاضر نشدند با ایشان مباهله کنند، یقین کردند که او فرستاده خداست.

                        

این استاد حوزه علمیه روز مباهله را سند زنده برای حقانیت دین اسلام دانست و اضافه کرد: جریان روز مباهله نشان داد که عظمت و بزرگی حضرت علی(ع) نه تنها از خاندان و اصحاب پیامبر، بلکه از تمام انبیاء نیز بالاتر است.

مهمترین درس مباهله

حجت الاسلام محمد رضا بابایی ،امام جمعه فردوس نیز درگفت و گو با خبرنگار «حوزه» دربیرجند، با اشاره به وقایع این روز میان پیامبر اکرم(ص) و یهودیان نصرانی، تصریح کرد: حاضر شدن پیامبر اکرم(ص) به همراه اهل بیت خود برای مباهله نشان از حقانیت ادعای ایشان در دین الهی اسلام داشت که یهودیان با دیدن این صحنه از مباهله روی‌گردان شده و عقب‌نشینی کردند.

امام جمعه فردوس با اشاره به این واقعه، روز مباهله را روز اثبات حقانیت اهل بیت پیامبر اکرم(ص) و عزت اسلام و مسلمین دانست و خاطرنشان کرد: این حقانیت اسلام تا روز قیامت نیز ادامه خواهد داشت.

حجت الاسلام محمد رضا بابایی با اشاره به ثمرات مباهله  تاکید کرد:در این روز پیامبر علاوه بر اثبات حقانبت اسلام ، اهل بیت و جانشینی حضرت امیرالمومنین(ع)  وحضرت زهرا(س) به عنوان تنها زن که از اهل بیت محسوب می‌شوند  را به مردم معرفی کردند.

وی با اشاره به درس های مباهله تصریح کرد: 3 درس و پیام بزرگ می توانیم از مباهله بگیریم، اولین درس اینکه وقتی برحق هستید از مخالفت‌ها و دشمنی‌ها نترسید، دوم وقتی با ولیّ زمان عصر خود هستید شکست نمی خورید  و آخرین درس این است که وقتی وارد معرکه نبرد می شوید، نهراسید.

امام جمعه فردوس با اشاره به اثبات ولایت امیرالمومنین علیه السلام در روز مباهله خاطرنشان کرد: مهمترین درس این روز بزرگ، ایستادگی بر باورها در مقابل سختی ها و تحریم ها است.

حجت الاسلام بابایی افزود: رهبر معظم انقلاب، ولی فقیه زمان و نائب امام زمان(عج) است، ولی به دلیل وجود تعصبات جاهلانه، برخی اشخاص حاضر به پذیرش این اعتقاد نیستند.

وی در پایان گفت: اگر امروز نظام جمهوری اسلامی ایران اقتدار دارد به برکت خون شهدا، اخلاص مردم و از همه مهمتر وجود پر برکت ولی فقیه است.

سخن پایانی

مفسران و محدثان شیعه و اهل تسنّن تصریح کرده اند که آیه مباهله در حق اهل بیت پیامبر (ع)نازل شده است و پیامبر (ص)تنها کسانی را که همراه خود به میعادگاه برد فرزندانش حسن و حسین و دخترش فاطمه و دامادش علی (ع) بودند. بنابراین منظور از «اَبْنائَنا» در آیه منحصرا حسن و حسین (ع)هستند، همان طور که منظور از «نِساءَنا» فاطمه (س) و منظور از «اَنْفُسَنا» تنها علی (ع) بوده است، این آیه هم چنین به این نکته لطیف اشاره داردکه علی(ع)در منزلت جان و نفس پیامبر است.

لذا مسلمانان و شیعیان باید در اعتقادات خود راسخ و استقامت داشته باشند و یقین داشته باشند که خداوند پشتیبان آن ها خواهد بود  وسپس پیروزی از آن، آن ها می شود.

 

انتهای پیام/ م

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha